|
|
|
lovebird
Eitje
| spelen en fruit eten |
|
|
hoi! ik ben er eens weer met een paar vraagjes. het gaat dus erg goed met de aga's hier. Prada schrikt nog erg van mij maar met gucci gaat het alsmaar beter. ze is niet echt bang van mijn hand ze klimt er zonder problemen op als ik mijn hand zo voor haar hou. we oefenen zo elke dag.
maar ik wil ook dat ze eens speels begint te worden. hoe leer ik dat haar aan? want momenteel is ze niet echt speels als ik zo'n speeltje voor haar leg weet ze niet dat ze ermee moet spelen. ik had ergens gelezen dat je het spelen ook moest aanleren ofzo alleen weet ik niet hoe eraan te beginnen. ik duw wel zo'n balletje ofzo naar haar toe maar ze loopt ervan weg. en ik breng zo'n speeltje naar haar bek, normaal moet ze er eens in buiten om te zien wat het is, maar ze doet niets. enige tips hoe ik het moet aanpakken? en ik zou ook graag willen dat ze eens wat fruit ofzo zouden eten. maar ook dat gebeurd niet. ik hou zo'n stukje appel voor haar bek, ik raak zelfs haar bek zo eens aan met het stukje appel, maar ze doet haar bek gewoon niet open ze weigerd echt om ervan te proeven hoe moet ik dit aanpakken? |
Vrijdag 8 Oktober 2010 5:45 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Het spelen kan je het best aanleren door een speeltje te nemen en zonder haar aandacht te geven er uitbundig mee te gaan spelen, klinkt wat gek maar je wekt zo de interesse op. Uiteindelijk ga je zover geraken dat je lieverd nieuwsgierig gaat worden in het speeltje omdat ze wil weten waarom jij zoveel plezier hebt maar laat haar zelf de stapjes zetten om dichter te komen. In het begin moet je ook echt gaan belonen voor elke kleine stap in die juiste richting. Zie je bijvoorbeeld dat ze dichter komt, dan kan je belonen en ga je terug verder spelen zonder verdere aandacht aan haar te geven, zo zal ze nog dichter komen en uiteindelijk eens voelen aan het speeltje, direct belonen en zo opbouwen.
Het eten van fruit en groenten, je kan fruit, groenten in verschillende vormen aanbieden. Zo doe ik soms een wortel een gaatje in en steek er een staaf door die ik uit rvs heb. Dan gaan ze vooral slopen maar ondertussen ook proeven en eten. Dan kan je eens een sapje mixen, dan kan je weer eens blokjes snijden. Je kan zoveel variëren en uiteindelijk ga je zien wat jouw lieverdjes het leukst vinden. Het voor de snavel houden, daar gaan ze sneller de "druk" van zien om het te moeten eten. laat het ze maar ontdekken en geef het in verschillende vormen, vast zit er iets tussen wat ze zo interessant vinden dat ze het willen proeven, voelen. Ook hier dus stap per stap want in het begin gaan ze vaak spelen ermee zonder het te eten maar smaken leren ze kennen, doorzetten en niet opgeven dus. |
Vrijdag 8 Oktober 2010 11:44 am |
|
|
lovebird
Eitje
bedankt voor de tips! ik ga ze zeker opvolgen! o ja ik begrijp het van die "druk" om het te moeten eten, stom van mij dat ik er zo niet over kon denken. nou ja ik weet dat het bij elke aga zal verschillen, maar welk soort fruit of groenten lusten ze zo in het algemeen? |
Vrijdag 8 Oktober 2010 6:41 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Helemaal niet stom, wij hebben het ook allemaal moeten leren en geloof me, ik maak nog regelmatig fouten hoor alleen zal je door het regelmatig ff allemaal te overlopen sneller inzien hoe je het anders aan kan pakken maar stom is dat niet hoor, echt niet.
Wat eten ze het liefst, ik zou gewoon zoveel mogelijk variatie aanbieden van wat een gaaitje hebben mag, zo is er niet zo snel eentonige voeding en gaat je gaaitje na een tijd nieuwsgierig worden naar wat "vandaag" de surprise weer is. |
Vrijdag 8 Oktober 2010 10:13 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 6:37 pm
|
|
|
|
|
|