|
|
|
jolanda40
Eitje
|
| tam maken, bijten en kortwieken |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn "happy" heb ik nu 2 weken. Na 8 dagen kwam hij op mijn hand zitten. Het ging wel niet helemaal vanzelf. Wel een beetje tegen het buikje drukken maar toch.
Na drie dagen ging hij ineens bijten? Hoe kan dit nou?
Wat moet ik doen en hoe lang duurt het nou eigenlijk voordat een aga tam is en aan je gewend is?
Hoe kan ik trouwens zien dat hij gekortwiekt is?
Ik zie wel aan het einde van de vleugeltjes dat de pinnetjes die erin zitten bot zijn en niet scherp aflopen. Kan je het daar aan zien?
Ik ben erg benieuwd.
groetjes,
Jolanda
|
Dinsdag 13 November 2007 2:45 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Het tam maken kost een hoop geduld en liefde, daarmee kom je echt een heel end!! Hij kan bijvoorbeeld bijten omdat hij toch bang is voor je handen, dus probeer je handen aan iets positiefs te 'linken' dus komt hij dichtbij, geef m iets lekkers...
Als hij eten uit je hand aanneemt kun je een stapje verder gaan en m laten opstappen, beloon elke vooruitgang uitbundig en negeer negatief gedrag (zoals bijten) Trek je handen dus niet terug als hij eens bijt, want ze zijn slim en weten dan dat bijten betekent 'ik hoef niet op te stappen'
Wees geduldig en oefen elke dag even, dan gaat het vast steeds beter...veel succes |
Dinsdag 13 November 2007 6:37 pm |
|
|
jolanda40
Eitje
|
| tam maken |
|
|
hoi,
Bedankt voor je reaktie. waarschijnlijk ben ik te ongeduldig en wil ik te snel dat hij tam wordt.
Heb je ook nog informatie voor me over het kortwieken?
groetjes,  |
Woensdag 14 November 2007 10:03 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Tam maken kost een hoop tijd hoor, gewoon rustig blijven oefenen, niks forceren!
Hier een link over kortwieken:
http://www.parrotbunch.com/kortwieken.htm
Er staan ook foto's bij...als je het zelf niet aandurft vraag dan een vogelarts of een ervaren kweker om hulp! |
Woensdag 14 November 2007 3:15 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Jolanda.. Bijt 'ie echt, of knabbelt hij een beetje aan je vinger? Hoe reageer jij? |
Woensdag 14 November 2007 10:06 pm |
|
|
jolanda40
Eitje
|
| bijten |
|
|
Volgens mij bijt hij echt. hij pikt echt in mijn vinger. En ja erg prettig vind ik het niet, dus durf ik nu niet zo goed meer bij hem te komen.
en ik wil zo graag dat hij me lief vind  |
Woensdag 14 November 2007 10:14 pm |
|
|
|
|
WiLL
Beginnende vlieger
Jolanda, als hij je ECHT bijt, doet dit echt heel erg veel pijn als jij zegt dat het vervelend is, denk ik niet dat hij je echt opzettelijk pijn probeert te doen maar inderdaad zoals Laura ook al zegt, aan het ontdekken is wat dat rare ding is die hem de hele tijd oppakt
Inderdaad veel geduld en liefde, veel oefenen en belonen dan gaat het heel snel goed!
Tiqo bijt nu af en toe ook nog weleens (hij is bijv. erg dominant in zijn kooi) maar ook als hij geen zin heeft in iets wat ik van hem vraag. Maar zodra hij merkt dat hij toch zijn zin niet krijgt, is hij zo mak als een lammetje
Succes ermee!! |
Donderdag 15 November 2007 2:02 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Probeer niet bang te worden voor het bijten, dan krijgt ie zn zin! Doet hij het bijten ook buiten de kooi?? Ook taco was erg dominant in de kooi, net zoals Tiqo van Will...soms gaat buiten de kooi oefenen wat beter...
Anders kun je misschien beter met een opstapstok werken, dan zijn je vingers beschermd!! Je vogeltje moet dan op het stokje stappen ipv je hand... |
Donderdag 15 November 2007 2:59 pm |
|
|
jolanda40
Eitje
|
| bijten |
|
|
Bedankt voor jullie tips, ik ga het proberen. laat jullie weten of het beter gaat.
Jolanda |
Donderdag 15 November 2007 3:51 pm |
|
|
|
|
jolanda40
Eitje
|
Ik lees bij Will....."dat rare ding dat hem steeds oppakt". Dat doe ik dus niet. ik pak hem niet op, terwijl ik dat wel zou willen.
Als ik hem nou regelmatig zou oppakken, verpest ik het dan of went hij er dan aan om opgepakt te worden?
Zaterdag ga ik even naar de dierenwinkel om hem te laten kortwieken.
groetjes
Jolanda |
Donderdag 15 November 2007 9:29 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Jolanda.. Zit hij echt met z'n kopje in z'n nekje te wachten totdat je eraan komt en bijt hij dan? (Terwijl hij met z'n snaveltje open zit?)
Dan zou ik zeggen: Het kan echt als bijten bedoeld zijn.
Even over het idee van Laura met een opstapstokje: Er zijn ook opstaptouwen. Daar kunnen ze zich iets beter aan vast houden.
http://www.papegaaienkooien.nl.....touwen.htm |
Donderdag 15 November 2007 10:07 pm |
|
|
jolanda40
Eitje
|
| leuk |
|
|
Ten eerste iedereen bedankt voor jullie goede tips en serieuse interesse.
Ik vind dit een hele leuke en leerzame site.
Vandaag is Happy 2 keer opgestapt en ging "zogenaamd" bijten. Ik negeerde het en hij beet niet echt. Maar maakte wel bijt bewegingen.
Toen hij op de grond zat, beet hij wel echt. Net alsof hij wilde zeggen: Ga nu maar weg, ik wil gaan slapen....
Hij slaapt in een hoekje in de kooi.
Maar een opstapstokje of touwtje is een idee.  |
Donderdag 15 November 2007 10:42 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Wat goed dat hij al twee keer is opgestapt!!! Dat hij zijn slaapplekje wil verdedigen is niet zo gek, dat doet Cleo ook wel eens...
Was je 's avonds aan het oefenen??
Ik zou hem zeker niet proberen op te pakken, ze zijn dan volledig machteloos en dat vinden veel vogels onprettig. Blijf gewoon het opstappen oefenen. Ik pak Cleo alleen wel eens op in een noodsituatie, als ik buiten ben en ze springt op de grond terwijl dr net een hond aankomt..  |
Vrijdag 16 November 2007 9:55 am |
|
|
jolanda40
Eitje
|
| buiten |
|
|
Hoi,
??? begrijp ik goed dat je cleo mee naar buiten neemt?
Kan dat dan?
jolan |
Vrijdag 16 November 2007 10:07 am |
|
|
Laura B
Moderator

Cleo gaat idd mee naar buiten (als het niet te hard waait!!!!) sinds ze gekortwiekt is...Vogels hebben, net zoals mensen regelmatig echt daglicht nodig en een frisse neus halen is dus heel gezond voor ze, ook in de winter!
Als happy straks goed gewiekt is en goed tam, kun je dat ook eens proberen Toen Cleo nog niet gewiekt was zette ik haar in de zomer maanden met kooi en al op het balkon zodat ze toch daglicht kreeg  |
Vrijdag 16 November 2007 10:24 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 6:38 pm
|
|
|
|
|