Aan elkaar laten wenenen los.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Spetter
Vlieger

Aan elkaar laten wenenen los.  Reageer met quote  

Ben ik weer Very Happy

Ik wil op een verantwoorde manier Spetter en Winky los meer aan elkaar leren wennen. Nu zit hij meerdere malen per dag op schoot en dat vindt Spetter prima.

Graag jullie ervaringen, tips en adviezen. Ik ben bang dat ik ze te vroeg met elkaar confronteer en dat Spetter Winky gaat pikken of aanvallen.
Bericht Zaterdag 2 Januari 2010 10:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het allerbeste lijkt me dat je dit doet op een neutrale plaats, dus ook een plaats waar Spetter nog nooit is geweest (slaapkamer, badkamer?)
Probeer een tennisbal of zo bij je te hebben, als je ziet dat het fout gaat dan kan je de bal stuiteren op de grond en dan zullen ze 9/10 aandacht hebben voor de bal op dat moment dus ook stoppen met wat ze bezig waren. Probeer dit dan wel zo te doen dat ze het niet naar jou linken, dat ze hun schrikreactie, indien die er dan zou zijn, niet naar jou linken.
Zo zou ik het proberen maar kan goed zijn dat je dit niet nodig hebt en dat alles gewoon prima verloopt. Probeer gewoon korte sessies te houden in het begin, niet teveel ineens en zeker beloning meenemen voor Spetter en Winky, Spetter al heel zeker want die kent beloningen maar al te goed.
Bericht Zaterdag 2 Januari 2010 11:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Een neutrale plaats is moeilijk. Spetter is de huiskamer niet uitgeweest sinds hij hier zijn vaste stek heeft in zijn Grand Palace.

Winky staat nu met zijn kooi naast de kooi van Spetter. Ze zijn al de gehele dag bij elkaar gescheiden door een kooi.

Als Winky steeds vaker los is en straks ook op de uitklap van zijn kooi gaat spelen, zitten etc. Is dat een bedreiging voor Spetter ?

Wat als Winky gaat vliegen ?
Toekomstplan is dat de Grand Palace van Spetter de kooi voor beiden wordt. Alleen komt Winky als hij zijn gang mag gaan over een tijdje in het territorium van Spetter......................en dan ?

Belonen doe ik nu al en Spetter overal bij betrekken. Misschien is mijn angst voor wat kan gebeuren groter dan wat er gaat gebeuren. Ik hoop als het stap voor stap gebeurt dat Spetter zijn territorium vanzelf gaat delen.

Hoe is het bij jou gegaan Sarah en andere forumleden ? Elke situatie is anders en elke vogel ook.
Bericht Zaterdag 2 Januari 2010 3:40 pm
irene
Vlieger

Reageer met quote  

Toen we Luna overnamen van Linde, hebben we de vogels gewoon bij elkaar gezet op de salontafel (los). Chico was erg nieuwschierig, Luna iets minder. Nadat ze samen wat over de tafel hadden geloopt, hebben we ze beide op de java boom gezet. Niks aan het handje. Ik deed ook alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.

Chico = grijze roodstaart, Luna was halsbandparkiet
Bericht Zaterdag 2 Januari 2010 4:30 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wel, aangezien Spetter de huiskamer nog niet is uitgeweest is dat net makkelijker. Dan is elke andere plaats ook voor Spetter anders en niet een plaats waar hij zich "groter" of "sterker" zou kunnen gaan voelen als Winky.

Hoe is dat bij ons geweest, hahahhaa, nog altijd niet goed. Jos die wou wel maar Fluf die was al als kleine hummel zo'n mega-krokodil. (misschien komt het door wat hij met zijn pootjes heeft meegemaakt) maar tot op heden mag Jos nog steeds niet op de boom als hij er zit of op zijn kooi als hij daar zit want dan is Jos hoe dan ook megahard gebeten in zijn tenen Laughing
Maar, ik heb wel zoiets van, zolang Jos een beetje kan vliegen, kan hij vluchten en als hij zelf gaat zoeken om gebeten te worden (want hij weet dat het komt) dan ga ik niet zomaar tussenbeide springen. Ik ben in de buurt, zolang ik merk dat het meevalt dan bemoei ik me er niet mee.
Bericht Zaterdag 2 Januari 2010 7:05 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie reacties Very Happy

Sowieso heeft het de tijd, omdat Winky nog een jonkie is en Spetter volwassen. Vandaag zaten ze allebei op mijn schoot en ik was zeer alert op de snavels naar elkaar. Ik wil gaan bijt-trauma's als het niet hoeft.

Spetter is sinds Winky in huis is actiever en nog meer knuffelkip dan hij al was. Ook maakt hij meer kabaal en is zeer nieuwsgierig.

Zolang ik zelf niets durf.................laat ik het zoals het is, anders ga ik nog roet in het eten gooien.

Bedankt voor je tip Sarah Veertje
Bericht Maandag 4 Januari 2010 4:02 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zou het gewoon proberen, als ze nu al samen bij jou kunnen zitten zonder dat er iets gebeurt, zet ze dan eens samen op dezelfe kooi. blijf in de buurt. ben niet al te ongerust. stimuleer beiden met leuke dingetjes en je zal zien dat het best goed gaat, wij maken ons te vaak te ongerust over dingen die er niet zijn. als je niet probeert weet je het nooit.
het kan best zijn dat ze af en toe naar elkaar pikken en ruzie maken, maar dat is heel normaal. als je ziet dat het niet over gaat, dan grijp je in, maar probeer ze eens samen op de kooi te zetten en gan dan op een afstandje zitten. komt best wel goed. ze voelen jou ook aan dat weet je.
Bericht Maandag 4 Januari 2010 4:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Graag gedaan Spetter. Ikzelf verkies ook de zachte aanpak en ik ga ook niet zomaar mijn kippetjes samen zetten, heb ik in het begin gedaan met ze en dat was helemaal foute boel, dus voor mij, nee, dat doe ik niet meer.
Bericht Maandag 4 Januari 2010 8:34 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb even alles op z'n beloop gelaten en gekenen naar hun lichaamstaal. Mijn actie bestaat uit: lichaaamstaal verstaan en een stapje aanbieden Veertje

Situatie nu:
De klep van Winky staat open als ik thuis ben, met een opstaptouw erop (van Spetter). De geur van allebei komt op het touw.

Spetter blijft op zijn eigen gebied en Winky ontdekt zijn gebied buiten de kooi.

Spetter laat Winky met rust. Hij vliegt niet naar de kooi van Winky, kijkt en reageert en vindt het prima. Ik heb net liggen rusten in mijn stoel naast de kooi van Winky, met Spetter op schoot (spel en knuffies).

Zo ga ik gaandeweg de speeltjes van beiden ruilen en laat verder alles met rust. Ik beweeg me tussen hen door, let goed op en hou het veilig voor beide vogels.

Voor zover.
Groetjes Eline.
Bericht Woensdag 6 Januari 2010 3:08 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Naar mijn mening doe je dit perfect hoor, rustig en voor beide ideaal. Veertje
Bericht Donderdag 7 Januari 2010 9:28 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Het gaat heel goed. Spetter is op alle fronten voorbeeldig. Hij is actiever en socialer dan voorheen. Knuffeliger en uitbundiger.

Zo merk ik dat de liefde voor mijn groene kip nog meer is geworden en ik ben zo trots op hem. Dat laat ik ook blijken door hem te belonen met stem en wat lekkers.

Hartje Hartje
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 9:44 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 6:55 pm
  Berichten van afgelopen: