|
|
|
kimmi
Fladderaar
| agressie door hormonen |
|
|
zoals jullie misschien wel weten heb ik al een tijdje een ara nobilis opgevangen, nu weten we sinds een tijdje dat de vorige eigenaar hem niet terug wil.... en hoe zou dat komen? hij verandert langzaam maar zeker in een klein groen monstertje. van in het begin was hij al heel agressief en ik moet toegeven ik dacht "dat kunnen we wel aan" maar niets is minder waar.
In het begin trok hij meer naar men vriend en was hij heel agressief tegen mij, 3 maand later zijn de rollen omgekeerd.
Ik kan hem gerust los laten zitten, hij komt bij me zitten, lekker gek doen, kruipt in men trui enzo. super schattig, tot je je vingers uitsteekt ik kan hem nog steeds niet met men handen pakken.
Bij mijn vriend is het nu nog erger, deze week vloog hij zo naar zijn gezicht en hij heeft hem 3 keer superhard in zijn wang gebeten. tegen hem werd hij al hoe langer hoe agressiever. Dit was het hoogtepunt van iets wat al lang aansleept.
in elk geval, we kunnen niet verder zoals het nu loopt, mijn vriend wil hem wegdoen maar wil het nog niet opgeven. Ik sta open voor het idee dat het misschien aan ons gedrag ligt hoor, maar mijn andere gaaien zijn niet agressief. dus ik denk dat het misschien komt door zijn hormonen, ik weet dat dit bij amazone's vaak voorkomt en aangezien die net als de nobilis Zuid-amerikaans zijn dacht ik dat dat misschien een mogelijkheid was?
ik vraag me vooral af, ALS de agressie veroorzaakt wordt door zijn hormonen (broedseizoen van de nobilis is van februari tot juni) kan er dan iets aan gedaan worden of is het gewoon tanden bijten tot het over is?? Is het in dat geval beter als we voor hem een toekomst zoeken als kweekvogel?? |
Woensdag 20 Februari 2008 4:32 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
wat vervelend zeg dat ie zo agresief is geworden
of het met het broedsesoen te maken kan hebben weet ik eigenlijk niet ik heb zelf wel een amazone maar die is er niet agresief van.
is het miss geen optie om eens naar een gedragsspecalist te gaan? |
Woensdag 20 Februari 2008 5:05 pm |
|
|
esjo
Moderator

Och jee, wat jammer dat hij zo fel is zeg.
Vindt het niet zo'n rare gedachte dat het misschien met het broed seizoen te maken heeft, maar zelf weet ik dat ook niet.
Wat joyce zegt is misschien ook een idee. Als jullie een gedrags consult doen, kom je misschien toch een stapje verder of je kunt uitsluiten dat het aan de benadering ligt.
Moeilijk hoor. Heel veel succes en beterschap met de wang van je vriend  |
Woensdag 20 Februari 2008 10:21 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: agressie door hormonen |
|
|
Hoi Kimmi. Kleine ara's zijn behoorlijk fel, zoals je al hebt gemerkt. Je zegt dat 'ie naar je vriend z'n gezicht vloog. Ik neem aan dat hij kan vliegen? Ik zou het een gekortwiekt proberen en zo lang niet met je handen maar met je armen (verpakt in truien) |
Woensdag 20 Februari 2008 10:51 pm |
|
|
kimmi
Fladderaar
vanavond gaan we langs onze vogelarts, zodat de wonkamer geen oorlogsgebied meer is ik ga hem dan ook vragen of de oorzaak hormonaal kan zijn.
ik zal misschien een beetje proberen te verduidelijken hoe ik op dat idee gekomen ben want blijkbaar klinkt het niet zo logisch als ik dacht
Ten eerste ben ik zeker van het feit dat kash al geslachtsrijp is, hij heeft nl de rode schoudertjes die een ara nobilis pas krijgt als hij geslachtsrijp wordt.
Ik heb het hem in het begin nooit zien doen maar sinds een week of twee begint hij te rijden op elk speelgoedje dat enigzins zacht is (touwtjes en beertjes enzo) vanaf het moment dat ik dat begon te zien gaat zijn agressieve gedrag in stijgende lijn
(ik geef hem nu voorlopig enkel nog acryl, dat is blijkbaar niet zo uitnodigend )
Hij schreeuwt ook meer dan anders (ook sinds een week of twee)
als ik 1 woord moet gebruiken om hem te omschrijven, ik zou zeggen gefrustreerd met de grote G!!! |
Donderdag 21 Februari 2008 2:22 pm |
|
|
kimmi
Fladderaar
| Re: agressie door hormonen |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
zo lang niet met je handen maar met je armen (verpakt in truien)
dat ga k ook proberen, want ik hoor het graag hoor "hem negeren als hij bijt" nou dan wil ik iedereen uitnodigen om dat eens te proberen.
ter vergelijking: stop je vingers tussen de autodeur en gooi ze zo hard mogelijk dicht... en dan geen kik geven
ik kan het gewoon niet want het doet gewoon TE veel pijn, dan ben ik liever een watje die hem met een touw laat opstappen  |
Donderdag 21 Februari 2008 2:30 pm |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Moeilijk hoor, deze situatie. Zo'n opstaptouw lijkt me een prima idee want elke keer gebeten worden is ook niet fijn.
Wat zei de dierenarts? Het klinkt een beetje als zo'n overhit konijnemannetje, daar is als het het verkeerde moment is ook niets mee te bezeilen.
Een leuke volière met een gezellig vrouwtje zou wel leuk zijn, maar als je zo'n felle doorkweekt heb je kans dat het nageslacht net zo fel is en dan zit je daarmee opgescheept.
Lastig, hier is geen pasklaar antwoord voor. |
Donderdag 21 Februari 2008 3:08 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoe is het gedaan bij de va? |
Vrijdag 22 Februari 2008 7:38 pm |
|
|
Sarah
Moderator

O, jee, dat is niet min zeg. Hopelijk zijn jullie iets wijzer geworden bij de VA.
 |
Vrijdag 22 Februari 2008 11:42 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoe is het gegaan bij de vogelarts? |
Zaterdag 8 Maart 2008 9:05 am |
|
|
kimmi
Fladderaar
sorry dat het antwoord zo lang op zich laat wachten maar ik heb thuis geen internet meer!
ondertussen gaat het veel beter.
de va dacht inderdaad ook dat het gewoon kwam door de frustratie van "wel willen maar niet kunnen" maar we hebben hem dan laten wieken en dat heeft echt veel geholpen. met men vriend gaat het nog niet perfect maar ik kan hem nu gewoon zonder touw pakken.
ondertussen rijdt hij ook niet meer op zijn speeltjes ofzo dus ik denk dat we ons misschien jaarlijks aan deze periode mogen verwachten, maar als je weet dat het weer over gaat is dat toch anders hé. |
Dinsdag 11 Maart 2008 9:52 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is goed nieuws. Wat gek dat het toch echt kan helpen door gewoon de vleugels te wieken. Het hoeft dus niet altijd een moeilijke oplossing te zijn. Fijn dat het weer beter gaat. Nu weet je dat het helpt en ook voor jullie schat is de stress weer minder natuurlijk.  |
Dinsdag 11 Maart 2008 11:14 am |
|
|
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
ah fijn om te horen dat het nu een stuk beter gaat!!!  |
Dinsdag 11 Maart 2008 1:02 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Kimmi,
Fijn om te horen dat het nu veel beter gaat.
Hopelijk komt nu bij jouw en je vriend weer het vertrouwen terug dat je niet meteen keihard gebeten gaat worden.
Helaas kan je nu natuurlijk niet meer oefenen: Hoe negeer ik de papegaai terwijl ik keihard wordt gebeten. Je kan altijd nog de autodeur gebruiken.
Maar echt. Ben erg blij voor je dat het beter gaat.  |
Dinsdag 11 Maart 2008 2:51 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ah fijn dat het beter gaat.  |
Dinsdag 11 Maart 2008 11:15 pm |
|
|
|
|