|
|
|
Spetter
Vlieger
| Baby grijze roodstaart a.s. maandag. |
|
|
Maandag a.s. krijgt Spetter een vriendje. Een baby grijze roodstaart komt als gezinslidbij ons wonen. Hij is 7 weken en ik ga hem maandag in de namiddag ophalen bij zijn kweker in Poortvliet.
Ik krijg instructies en adviezen mee en begeleiding op afstand zonodig.
Wordt vervolgd  |
Zaterdag 19 December 2009 4:08 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ow, wat Spannend. Gefeliciteerd alvast. Ben benieuwd wat Spetter van zijn vriendje gaat vinden  |
Zaterdag 19 December 2009 10:23 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Wat leuk, een baby grijsje!
Gogo vond (en vind) Joris ook geweldig, dus de combi amazone/grijsje werkt hier goed. Ben benieuwd....
Enne...vergeet je geen foto's te maken??  |
Zondag 20 December 2009 10:32 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd
Wat leuk zeg  |
Zondag 20 December 2009 11:22 am |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
| Re: Baby grijze roodstaart a.s. maandag. |
|
|
super... leuk zeg.... van harte gefeliciteerd!!
|
Zondag 20 December 2009 4:50 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
Bedankt voor jullie leuke reacties
Ik heb vandaag hard gewerkt in huis. De kooi van Spetter helemaal ontsmet, alles eruit gehaald, ook ontsmet en opnieuw ingericht. Alles goed met water nagedaan natuurlijk. Mijn 2-zits opgeruimd, mijn luie stoel verzet en zo is er plaats vrij gekomen naast de kooi van Spetter voor Winky.
Het dochtertje van een vriendin heeft de naam gekozen, en zij is peettante. Ze is 3 jaar en helemaal weg van Spetter. Om haar meer te betrekken in haar enthousiasme heeft ze de naam uit mogen zoeken.
Ik heb een doorzichtige bak voor in de kooi (nieuwe kooi), en daar mag Winky voorlopig lekker de boel verkennen. Verder krijg ik instructies en advies van de kweker, en hoop veel hier te leren van de mensen die al de ervaring hebben van het grootbrengen van een ukkie roodstaartje.
Hopen dat hier de combi amazone / grijze roodstaart ook goed gaat samenwerken Ik denk dat ik daar veel aan bij kan dragen.
Ik sta open voor adviezen
Als de NS morgen meewerkt kan ik jullie de eerste foto laten zien van Winky. |
Zondag 20 December 2009 8:59 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wat leuk, van harte hoor. zeker weten dat het gezellig gaat worden bij julie |
Maandag 21 December 2009 8:01 am |
|
|
esjo
Moderator

Hoe is het gegaan vandaag? Kon je weg komen via openbaar vervoer  |
Maandag 21 December 2009 9:47 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ow wat een leuke naam wel hoor, die kleine meid heeft er wel verstand van moet ik zeggen.
Hoe is het gegaan?
Als je vragen hebt, stel ze gerust, zal proberen je te helpen, had Joske en fluf ook al van vrij jong. Kan niet alles weten maar samen met andere komen we er wel. |
Dinsdag 22 December 2009 9:15 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
We zijn gisterenavond laat aangekomen in Boxtel vanwege een file (werkzaamheden aan de weg)
Winky had het lekker warm en heeft niets geleden van de lange reis. Mijn warme teddyjas had ik om het konijnenvervoersbakje gedaan.
Eenmaal thuis heeft een vriendin me geholpen met de eerste maal voeren. De verwarming aan laten staan en een lekker warm nestje gemaakt bij de verwarming in de keuken en de deur dicht gedaan.
Vanmorgen om half 8 weer voeren, dit ging goed. De nieuwe kooi uitgepakt en in elkaar gezet met hulp en een soort couveuse erin gemaakt. Spetter vind het spannend en leuk, gezien aan zijn reacties. Mijn katten komen een voor een kijken en gaan weer.
Winky heeft wat speelgoed gekregen en maakt daar al dankbaar gebruik van. Hij is helder en zit alle indrukken op te nemen en te verwerken.
Ook strekt hij zijn vleugeltjes al uit en rekt met zijn pootjes. Het is zo leuk................zie je een grijs kopje boven de couveuse uitsteken
De eerste foto's in zijn dagboek. Vanavond hoor ik wanneer hij uit het ei is gekropen.
Ik vind het moeilijk om zijn krop te voelen, ik ben te onzeker. Dit omdat het zo nauw komt, dat de krop helemaal leeg moet zijn. Ik zie een kaal botje uitsteken en daar langs moet zijn krop zitten. Dit is het enige waar ik onzeker over ben. Juist omdat het zo nauw komt.
Heeeeeel graag ondersteuning hierin van jullie. |
Dinsdag 22 December 2009 12:41 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Probeer geen schrik te hebben om te voelen, je voelt duidelijk het verschil als er pap zit of niet hoor, is alleen nogal moeilijk uit te leggen eigenlijk. Wanneer een gaaitje net pap heeft gehad zie je gewoon de krop gevuld zitten, eens leeg zie je het niet echt maar door te voelen kan je echt duidelijk merken dat het goed is of niet.
Probeer echt geen schrik te hebben hoor, dat is nergens voor nodig, je doet Winky echt geen pijn hoor.
Eens Winky zaadjes gaat beginnen proeven ga je het heeeeeeel erg goed beginnen te voelen. |
Dinsdag 22 December 2009 1:24 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Ik zie een kale bobbel onder z'n snavel. In mijn boeken staat dat de krop voor de nek/halswervels ligt. Dus ik ga ervan uit dat de bobbel de krop is ?
Ik ben zeer onzeker omdat ik de feeling niet voel m.b.t. een lege en gevulde krop. Dus op aanraden: bij twijfel miet voeren.
Om half 4 kwam Winky zelf naar de klep van zijn kooi en maakte duidelijk dat hij honger had. Ik zal eens vaker gaan proefvoelen om zo uit mijn onzekerheid te komen. Omdat het zo belangrijk is dat zijn krop leeg is......................wordt ik onzeker.
Bedankt Sarah  |
Dinsdag 22 December 2009 4:30 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
In dit stukje van hooi http://www.fluffies.org/nl/alg.....t2668.html
staat ook veel info over handvoeding en ook dat de krop niet per definitie altijd helemaal leeg hoeft te zijn. Wat ik elders gelezen heb moet ie wel minimaal 1 x daags helemaal leeg zijn. dit is dan vaak in de ochtend na de nacht.
Citaat:
De hoeveelheid voeding is afhankelijk van de vogel. Het is belangrijk om de krop voldoende te vullen omdat er anders tekorten ontstaan.
Is de voeding te dun, dan kan de krop te snel leeg zijn en ook dan krijgt het jong een voedingstekort.
Na de nacht hoort de krop vrijwel geheel leeg te zijn. Tussendoor wordt gevoerd, ook als de krop nog niet leeg is.
Is de voeding te dik, dan kan de kroplediging vertraagd zijn.
Hierbij blijft het individueel inspelen op de behoefte van de verschillende (individuele) baby's. einde citaat
Wel moet je de krop goed in de gaten houden omdat je aan de hand daarvan kunt zien of de voeding die je aanbiedt niet te dik of te dun is, goed van temperatuur is etc. Alleen dan leegt de krop voorspoedig. |
Dinsdag 22 December 2009 8:36 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Bedankt Esjo voor de tip naar de link Weer een stapje wijzer  |
Dinsdag 22 December 2009 10:51 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik kreeg van de kweker waar ik Jos kocht mee dat ik Jos 's morgens moest wegen en van dat gewicht moest ik 10% nemen en dat was dan de hoeveelheid dat hij telkens die dag moest krijgen aan pap. Het is inderdaad nodig dat de pap ideaal is van dikte en niet te warm en niet te koud.
O ja, de krop moet inderdaad niet elke keer leeg zijn hoor, ik keek vooral dat hij 's morgens leeg was. |
Woensdag 23 December 2009 9:39 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 7:43 pm
|
|
|
|
|
|