Bonte boertje en baasje hebben hulp nodig!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Dawn
Eitje

Bonte boertje en baasje hebben hulp nodig!  Reageer met quote  

Hallo vogel liefhebbers,

Al 2 jaar ben ik een gelukkige bezitter van een bonte boertje genaamd Perry. Na dik anderhalf uur zoeken naar antwoorden op mijn vragen ben ik op fluffies terecht gekomen. Na wat topics/onderwerpen gelezen te hebben weet ik zeker dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

- Vraag 1

Perry houdt ervan om op mijn schouders te zitten. Zodra ik de kooi open doe klimt hij gelijk omhoog om op het randje te gaan zitten waar ik hem op mijn schouder laat springen. Dan gaat hij lekker zitten knarsen en zachtjes kletsen.

In de kooi kan ik hem rustig aaien (Op ze oog en in zijn nek) soms word het hem iets te veel en gaat hij een klein beetje dreigen met zijn snavel. Het probleem is dat ik hem niet kan aaien zodra hij op mijn schouder zit. Als ik met mijn hand in zijn buurt kom doet hij er alles aan om me te ontwijken. Persoonlijk vind ik dit niet erg en laat het voor wat het is. Maar stiekem wil ik toch dat ik hem buiten de kooi ook kan aaien.

Zijn hier kleine trucjes voor?

- Vraag 2

Het terug zetten in de kooi van Perry is altijd een sport. Zodra ik rustig naar de ingang van de kooi ga met mijn schouder vliegt hij meteen weg en begint als een gek te schreeuwen. Dit gebeurd niet 1 niet 2 niet 3 keer maar wel 12 keer en soms wel meer. Dan gaat hij op de leuning van de stoel zitten of ergens anders. Als ik dan naar hem toe loop en me schouder naar hem toe draai springt hij er weer op alsof er niks gebeurd is.

Hoe kan ik dit samen met hem oefenen?
Doe ik iets verkeerd?

- Vraag 3

Een Bonte boertje staat erg bekend om zijn luidruchtige geluiden .. maar het word steeds erger en vooral als ik de deur uit ga. Dan kan hij soms wel een half uur lang blijven door schreeuwen. Als ik thuis kom dan begint hij ook weer te schreeuwen maar meestal duurt dit minder dan 5 minuten. Dit vinden de buren niet echt leuk en ik zelf ook niet.

Is er een manier om dit af te leren?

Hopelijk hebben jullie antwoorden op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Dawn & Perry
Bericht Vrijdag 6 Januari 2012 8:40 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hoi hoi, veel vragen, maar we helpen je wel.
1 een vogel op de schouder voelt zich daar dominant. wat je kunt doen is hem niet meer hoger dan je hand of knie laten komen. oprobeer hem leuke trucjes te leren. dat doen ze graag en zo kun je hem leren koppie te krauwen buiten de kooi
2 oefen het op en af stappen. met een stok of op je hand. zeg duidelijk OP en beloon dan met een pitje of ¨door heel blij te reageren als het gelukt is. en dan AF, weer belonen. na wat oefenen krijgt hij het door. leer hem overal op en af te stappen. ook in de kooi, met geduld kom je er wel.3 het schreeuwen kun je met oefenen afleren. ga de kamer voor 5 minuten uit. is hij stil kun je hem belonen, zo niet, zeg dan duidelijk NEE en loop weer weg. ook dit heeft veel geduld en oefening nodig maar ik denk dat het wel gaat lukken.
veel succes
Bericht Vrijdag 6 Januari 2012 8:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Dawn
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor je snelle reactie.

Dat gaat bij Perry erg moeilijk. Aangezien hij niet van handen houd en niet lager komt dan je schouder. Misschien moet ik proberen hem op de bank leuning te zetten en dan aan de andere kant van de bank gaan zitten.

Wat Perry altijd erg leuk vind om te doen is touwtje trekken.
Zodra ik een touwtje te voorschijn haal zie je aan zijn koppie 'JEEEEUJ!' haha.
Misschien kan ik hem hiermee ook wel zover krijgen.

Je antwoord op vraag 2 ga ik proberen met een stok. Zijn kooi is echt zijn huis en als je met je hand erin komt word hij helemaal gestrest.

I.v.m het geschreeuw van Perry ga ik wat jij zegt doen. Dit lijkt me een logische oplossing en dat ik daar niet zelf op ben gekomen is een raadsel haha.
Bericht Vrijdag 6 Januari 2012 9:00 pm
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi!

Sluit me aan bij Alexandraatje, maar heb nog een vraag. Heb je hem wel eens geprobeerd op een opstapstok te zetten, en dan langzaam de afstand tussen je hand en hem kleiner maken, en dan tegelijk belonen.

Liefs Mariska
Bericht Vrijdag 6 Januari 2012 10:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Dawn
Eitje

Reageer met quote  

Nee dit heb ik nog niet gedaan maar ga ik zeker tijd insteken! Smile
Bericht Zaterdag 7 Januari 2012 5:46 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 8:02 pm
  Berichten van afgelopen: