|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
| consequenties ring verwijderen en niet chippen? |
|
|
Coco zit nu al een aantal maanden aan zijn ring te trekken en te bijten. Hij heeft er geen wondje, geen wratjes of wat dan ook. Ik kan niks ontdekken. Het lijkt alsof hij het 'dwangmatig' doet of dat hij het als speeltje ziet.
Hij heeft namelijk wel het karakter van net zo lang doorgaan tot dat het kapot is. Bijv zijn eerste kooi, was hij constant de verf aan het afbladeren. toen kreeg hij een nieuwe kooi en hij heeft er nooit meer naar omgekeken en geprobeerd. Dus een beetje dwangmatig kan het wel zijn.
Ik zeg niet dat ik het ga doen hoor, maar kan iemand mij vertellen of er consequenties zijn aan het verwijderen van de ring van Coco.
Maar zijn er consequenties in bijv de toekomst als hij geen ring om heeft en geen chip in zich heeft?
Ik weet dat niemand in de toekomst kan kijken maar toch...
Ik weet namelijk nog niet goed voor me zelf wat ik van een chip vind.
Gr Corina |
Zondag 25 Februari 2007 12:00 am |
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
hmm Charlie speelt hier ook wel eens met zn ring maar niet constant ofzo..
Zit hij niet te strak ??? anders zullen ze er toch wel geen last van hebben ?? denk ik
Coco hier is helaas niet geringd en wil ze in de toekomst laten chippen ik doe dan ook charlie
ja hoe het in de toekomst gaat i dont know maar weet wel.. geringd of niet coco is en blijft hier  |
Zondag 25 Februari 2007 12:06 am |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Nee zijn ring is niet te strak. officieel is het zlefs een maatje te groot voor een grijze roodstaart!
Hij kan zo een uur achter elkaar aan zijn ring zitten bijten en trekken! |
Zondag 25 Februari 2007 12:12 am |
|
|
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
denk dattie niezo stapel is op ringen... sommige mensen tog ook nie ?
ik weet nie hoe die regels zijn met evt verwijderen
ik was tijd trug wel bij een client die had een kanarie en da ringetje zat helemaal vast om de pooten... de boven kant was helemaal dik
ikke dus maar met de eigenaar van das zielig!!! zal ik even een Dierenarts bellen ???
ben maar met hem mee gegaan want die ouwe man had geen vervoer en officeel mag ik absoluut geen clienten vervoeren!!!
mjha... dieren zijn voor mij een uitzondering
maar denk da het wel verschilt met kanarie en papegaaie ????? |
Zondag 25 Februari 2007 12:19 am |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Coco was ringloos toen ie hier kwam!!
Hij is toen geringd geworden,omdat ie een nummer moest hebben voor testen e.d.
Als je de ring er af haalt,kom je hem meteen aan het chippen!!
Ga maar gewoon eens van het ergste uit!! Je gaaien zijn volgens mij gewiekt,dus zullen niet wegvliegen,maar stel dat ze gestolen worden.
Maar ook weer terug gevonden,dan kan je als ze niet geringd of gechipt zijn,op geen enkele manier bewijzen dat het jou gaaien zijn.
Dus zul je ze ook niet terug krijgen!!
Dus je gaai moet of geringd zijn of gechipt,wil je aanspraak blijven maken op je gaai!! |
Zondag 25 Februari 2007 12:58 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: consequenties ring verwijderen en niet chippen? |
|
|
Ik weet het niet Cosch. Ik denk dat dit vooral van belang is als je een keer wil aantonen dat het JOUW vogel is. Of ivm CITES (Als je een beschermde vogel hebt)
Volgens mij maakt het ook uit als je bijvoorbeeld naar het buitenland op vakantie wil: Je moet dan vlg mij een ringnummer of chipnummer hebben. |
Zondag 25 Februari 2007 1:30 am |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Ja maar dan vraag ik me af in hoeverre er standaard op een chip gechecked word. Stel hij vliegt weg, komt bij een plaatselijk dierenarts of asiel terecht (als je geluk heb) .. heeft geen ring om. Word hij dan gecontroleerd op chip?
En ik heb ondertussen wel begrepen dat een chip echt mini mini klein is.
En dat ze er geen last van hebben. maar dat hij wel kan verschuiven??
Ik denk er over na om em binnekort es mee te nemen naar de vogelarts om hem naar de poot te laten kijken. Alhoewel het naar mijn inziens eerder een gedragsprobleem is als pijn. Maar je kunt het maar beter uitsluiten, als dat mogelijk is. |
Zondag 25 Februari 2007 12:31 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
tommy heeft geen ring en geen Chip...was geen probleem bij t testen, behalve als ik hem ooit verkoop. Dan heb ik geen sluitend bewijs dat t zijn gegevens zijn. Kan mij niet schelen, want dat plan heb ik toch niet en heb ik dat wel, dan kan hij opnieuw getest worden en hij gaat nooit de kweek in, dus een 100 % zeker geboortejaar met bewijs is ook niet van groot belang
Zowel chip als ring zijn geen eigendomsbewijs dus dat is geen reden. Nml kan na verkoop de chip of ring gewoon blijven zitten of op naam blijven staan en het is wettelijk gewoon geen eiendomsbewijs...bij paarden niet en bij geen enkel dier. Het zorgt alleen voor verhoogde kans dat je hem terug vindt als hij kwijt raakt, eventueel via degene op wie de naam van de chip staat ...vorige eigenaar oid. Mss is het in t buitenland nodig om de papieren sluitend bij de vogel te hebben...maar dat weet ik ook niet zeker en dan kan het altijd nog. Menig vogel wordt zonder ring of chip ons land binnen gebracht...dus ik heb echt geen idee.
En ja een chip is mini klein, en er ontstaan bijna geen problemen...maar bijna is niet ...helemaal geen en bv de paarden die er zijn met problemen zijn niet vrolijk . DNA papier moet net zo goed kunnen. bij paarden kan dat en mag dat bij bezwaar tegen chippen ...en die moeten voor vervoer zelfs een chip of dna analyse hebben omdat er gedcontroleerd wordt en anders niet vervoerd mag worden...dus waarom niet bij vogels Veer trekken, DNA laten checken en vast leggen in combi met de gegevens en je testen, losse ring ed horen met zekerheid bij je vogel
Iik zeg niet dat je NIET moet chippen of dat de risicos te groot zijn, dat zeg ik echt niet...maar als je t niet wilt is er niets aan de hand  |
Zondag 25 Februari 2007 12:49 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Tja, ik weet daar te weinig vanaf om het te kunnen zeggen. Ik heb gehoord dat ze niet verschuiven als je ze goed plaatst. Maarja, je zal er maar een mm naast zitten he?
Geef je zelf veel aandacht als hij aan z'n ring zit te trekken en te bijten? Dat kan het behoorlijk verergeren. Als ik kijk naar Zaaz: Die is daar supergevoelig voor. |
Zondag 25 Februari 2007 1:06 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Als ze goed zitten gaat er niets mis nee haha Gelukkig zitten ze bijna altijd goed..maar zo niet.. Dan haal je hem er niet meer uit en heb je een probleem.
Geen bangmakerij of veroordelen oid hoor mijn eigen beslissing is
tot nu toe
t niet te doen. Overal op letten , rvs dingen, goed voer...waarom dan wel dat risico nemen als t niet echt nodig is is mijn persoonlijk en goed overdachte mening Mss verandert mn mening nog en dan kan ik t alsnog laten doen...maar andersom kan dat niet. Een chip kan er immers gewoon niet uit  |
Zondag 25 Februari 2007 1:34 pm |
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Ik ben blij dat je je gedachtegang vertel.. Ik weet zelf namelijk nog niet wat ik er van vind.
Ik kan niet ontkennen dat ik er aandacht aan besteed heb.
Ik heb er in zoverre aandacht aan besteed dat ik heb gekeken naar zijn pootje of er een wondje zit ofzo. Ik heb em ook geprobeerd af te leiden. Ander speeltje.. iets onder zn neus duwen als hij weer bezig was enzo!
En dat kan hij idd zien als aandacht!
Daarom denk ik ook bijna zeker dat het een gedragsprobleem is. Maar na laten kijken door Verstappen kan ook geen kwaad. Dan kan ik em vragen in hoeverre het 'gevaarlijk' is dat ik het negeer en hem zn gang laat gaan!
Ik denk namelijk dat dat niet goed is voor zijn poot dat hij er aan zit te trekken! Lijkt mij! |
Zondag 25 Februari 2007 1:54 pm |
|
|
Laura B
Moderator

met chippen zijn er vrijwel geen problemen, mits goed geplaatst...hetzelfde geldt eigenlijk voor een pootring. Want onder de geringde vogels zijn er ook een aantal die er last van hebben. Ze zitten soms te strak, of irriteren de vogel. Taco de aga heeft ook tijden in de ring gebeten en eraan getrokken. Volgens mij niet als dwanghandeling, maar omdat de ring haar irriteerde. Als dat nu nog zo was geweest, dan had ik m laten knippen en gekozen voor een chip. Mocht Cleo dat gedrag ooit gaan vertonen, dan gaat ie ring eraf en krijgt ze een chip. Ze gaat toch nooit meer weg, welzijn voor alles..  |
Zondag 25 Februari 2007 5:46 pm |
|
|
|
|
Cosch
Ervaren vlieger
Dank je voor je reactie.
De gaaien zijn vanmiddag weer gewiekt en dus had ik de kans om nog even goed naar zijn pootje te kijken en ik zie echt niks. Geen wondje geen plekjes of wat dan ook!
Dus ik ga volgende week even Verstappen bellen om te vragen of ik hem gewoon echt kan blijven negeren of dat er wat gedaan moet worden!
Gr Corina |
Zondag 25 Februari 2007 6:25 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Moeilijk hoor...maar als je niks ziet, dan heeft ie er denk ik in ieder geval geen lichamelijke ongemakken van....misschien toch aandacht vragen of spelen???  |
Zondag 25 Februari 2007 8:19 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Tommy
DNA papier moet net zo goed kunnen.
Ik weet niet of dit een rechtsgeldig eigendomspapier is. Ik denk het eerlijk gezegd niet, omdat ik wel eens bij jouw vogel een veer eruit zou kunnen trekken en dan dat papier op mijn naam zou kunnen laten zetten.
(Erg fraudegevoelig!)
Misschien als een dierenarts bloed afneemt hiervoor, kan het wel als rechtsgeldig eigendomsbewijs worden gezien? |
Zondag 25 Februari 2007 9:21 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 8:20 pm
|
|
|
|
|