|
|
|
Spetter
Vlieger
| Een beetje van de wap. |
|
|
Ik ben een beetje van de wap, een kleine terugval met onzekerheid. Wat ik met Spetter had opgebouwd verandert. Winky is meer aanwezig, nadrukkelijk aanwezig en een op en top bengeltje.
Het verschil tussen beiden is zo groot dat ik de kluts een beetje kwijt ben. De kennis van handelen heb ik in theorie in huis en mijn hoofd, alleen het emotionele gedeelte komt omhoog. De uitdrukking: "beren op de weg zien" is van toepassing.
Doe ik Spetter tekort, kan ik Winky opvoeden, heb ik de juiste keuze gemaakt etc. Het is natuurlijk niet te vergelijken met kinderen krijgen, ik weet nog dat ik in het ziekenhuis op bevallen stond van de tweede, mijn tas pakte en naar huis wilde. Omdat ik zo bang was dat ik niet zoveel van mijn tweede kind kon houden. Zoiets is nu ook voelbaar.
Wil ik wel vertellen dat ik psychoses heb gehad, en hard aan mezelf moet werken elke dag, en alleen sta voor verzorging en opvoeding. Los hiervan...........................heeft iemand dat ook gehad met de aanschaf van een tweede papegaai ?
Nou...............pffffffffffffffffff, dat is eruit. |
Maandag 15 Maart 2010 8:44 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Absoluut heb ik dat gehad toen ik Fluf in huis wou nemen, die twijfel en toen hij er was nog meer maar daar moet je je gewoon overzetten. Onze Jos was er eerst maar hij is en blijft nog steeds een heel moeilijk karaktertje en Fluf is op en top een clowntje die je gelijk wanneer mag storen want ook al is hij boos, hij zal je na een minuut vergeven wat dus ook het resultaat geeft dat hij al eens meer uit de kooi is als Jos maar dit is ook omdat Jos vroeger al, niet graag uit de kooi kwam 's avonds en dat is nu nog steeds niet anders dus ja, dan zit Fluf bij me op de bank en ook al wil ik Jos erbij, hij wil het niet maar dat is zijn beslissing.
Hij krijgt de kans en ik ga niet wakker liggen over het feit dat hij minder uit de kooi is geweest als Fluf want hij heeft de kans maar wil ze niet dus dat is zijn keus. Verder geef ik hem dan op een andere manier wel aandacht, niet hetzelfde maar genoeg naar wat hij wil.
Je kan ze niet helemaal gelijk behandelen als ze dat zelf niet willen bijvoorbeeld en trouwens jij betrekt Spetter bij de opvoeding van Winky, je moet je dus echt geen zorgen gaan maken dat je Spetter te weinig aandacht zou geven. Winky is nog steeds een baby hoor, ook al is hij wat groter geworden en dat vraagt veel aandacht die Spetter dan weer zelf op die manier minder nodig heeft maar aanvult met zelf bezig te zijn en Winky in het oog te houden.
Je schreef zelf een stukje over jaloezie, dat gaaien dat niet hebben. Maak je dus geen zorgen. Het is trouwens ook heel erg ongezond voor jezelf om continu je aandacht aan hun te willen geven, heb ik hier ook wel geleerd. Ze moeten gewoon ook zichzelf bezig kunnen houden en ik ga ook niet meer bij elke kleine kik reageren omdat zij op die manier mijn aandacht weer naar hun toe willen trekken, dan ga je doldraaien en kan je beter een meid inhuren om de rest te doen want krijg je toch niets meer klaar.
Laat je dus niet gek maken met twijfels, je doet het prima maar ga er niet over, nu en dan gewoon ook gewoon ff zelf hun gang laten gaan, het ze ff laten uitzoeken en op zichzelf laten spelen want ook dat moeten ze leren.
Dat is tijd dat jij ff voor jezelf hebt wees gerust, een woordje zeggen, een blik, het is allemaal aandacht hoor. |
Maandag 15 Maart 2010 9:15 am |
|
|
esjo
Moderator

Zeker herkenbaar
Eerst toen onze hond nog leefde en Herman erbij kwam. Een schuldgevoel naar de hond omdat hij zijn aandacht moest gaan delen. Door hem er toen echt bij te betrekken en te "overleggen" met hem ging dat eigenlijk super goed.
Toen afgelopen najaar Jacko en Aurora de huiskamer in. Toen heb ik zeker ook ingezeten over Herman die zijn aandacht moest gaan delen. Maar zolang ik ze allen betrek bij wat ik doe merk ik dat ik me er drukker over maak dan de gaaien. Sterker nog - hier minder druk ik me er om maak - hoe beter het gaat.
Probeer voor jezelf een stukje rust terug te vinden, tijd voor jezelf te nemen. Spetter en Winky hebben behalve jou ook elkaar en een huis vol speelgoed Dat zit wel goed met hun tweeen -
Dieren zijn heel belangrijk voor je, en dat is goed maar vergeet niet om voor jezelf te zorgen Even je terug trekken en ontspannen |
Maandag 15 Maart 2010 9:28 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik heb dat vooral nu met Joris en Suzy. Suzy kletst en krijgt daarmee aandacht. Joris lijkt jarloers en doet heel erg zijn best ook aandacht te trekken. Ik weet verstandelijk dat Joris genoeg aandacht krijgt en niet minder dan de anderen, maar gevoelsmatig omdat hij zich jarloers opsteld, heb ik dat gevoel anders.
Nu ze langer bij elkaar staan gaat het beter en wordt Joris weer de oude Joris zonder het jaloerse aandachttrekkerige gedrag. Maar er leek gewoon een concurrentie te ontstaan waarbij ik me schuldig begon te voelen ten opzichte van Joris wat compleet onterecht was. |
Maandag 15 Maart 2010 10:47 am |
|
|
sabina/kippie
Ervaren vlieger
En ook ik heb daar last van Jakkie vraag heel veel aandacht ondanks onze haat liefde verhouding. En ik heb heel vaak het gevoel dat Kippie een hoop aandacht te kort komt.
Kippie komt ook niet graag bij Jakkie in de buurt en Jakkie kan Kippie daarom nog ook nog wel eens wegjagen als ze ergens rustig zit. Maar dan pak ik gewoon de plantenspuit.
Ze kan zich gelukkig wel zelf heel goed vermaken.
Ik heb het ook heel erg gehad toen ik nog honden had een jaar lang maar 1 hond gehad en toen er nog eentje bij nemen nou dat vond ik in het begin ook heel erg moeilijk maar het is toen allemaal goed gekomen het is voor hun even wennen en voor je zelf.
Je moet daar zelf ook je draai in proberen te vinden. |
Maandag 15 Maart 2010 3:22 pm |
|
|
Assie
Vlieger
Dat gevoel is heel normaal hoor
Ik heb het ook gehad met Binkie en Bengel
Als 1 van de 2 te weinig aandacht van mij krijgt,'vragen'ze er zelf om
Zodra Binkie bij mij op de bank zit,komt Bengel er ook al aan en andersom
Niet teveel aan jezelf twijfelen |
Maandag 15 Maart 2010 4:36 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Vanuit mijn hart bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb na het plaatsen van mijn berichtje vanmorgen mezelf tot de orde geroepen en met stapjes losgekoppeld van mijn 2 kipjes. Ik begin te snappen dat ik mijn leven niet helemaal in moet gaan richten op hen, en ben heel blij met jullie reacties.
Vanmorgen heb ik het rooster in zijn nachtkooi geplaatst, Winky steekt zijn kopje er onder door. Zo vond ik hem vanmorgen toen ik ze ging halen. Vanmiddag zat hij ineens in de gang op het kastje de boel te verkennen, en elke keer vindt hij weer een "uitdaging".
Ik ga jullie tips in de praktijk brengen en als ik weer mezelf ga verliezen..............de berichtjes lezen  |
Maandag 15 Maart 2010 7:51 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Aaah meisje, lieverd dit is allemaal enorm herkenbaar! Die stap van 1 vogel naar 2 vogels is extreem groot, want die emotionele omschakeling is enorm. Vroeger had je een maatje, hij was je hele wereld, de enige in de huishouding, en nu moet hij jou delen. Hou je wel van allebei hetzelfde, mag je de een (de nieuwkomer, nota bene, wat een verraad!) op sommige gebieden leuker/liever vinden dan de ander? Verdeel je de aandacht wel gelijk en naar verdiensten, mag je de nieuwe wel eens eerder iets lekkers geven/uit de kooi halen/watdanook en niet je eerste? Je raakt de eerste een beetje kwijt, maar is dit opgeven dat wat je ervoor terug krijgt wel waard? Ik denk dat iedereen die er een beetje gevoelig voor is met dit soort vragen komt te staan... dat is er eigenlijk maar een ding dat ik kan zeggen;
BLIJVEN ADEMEN
(Gaat voor zoveel dingen op he? Maar je zou verbaasd staan hoe dat scheelt ik weet ook een beetje waar ik het over heb; ik ben o.a. bipolair, dus ook dag-in dag-uit gevecht voor mij)
Het loopt echt wel los. Het is allemaal nieuw nu, je moet je aan de situatie aanpassen en het gewoon worden, en de twee vliegtuigjes ook. De enige wapen die je in de eerste instantie nodig hebt is liefde, en daar heb jij meer dan genoeg van! Je bent fantastisch bezig; je bent je aan het onderwijzen, je houdt je verstand erbij en je ogen open, zoekt naar de beste weg. Werkelijk waar, je bent een fantastisch baasje, voor Spetter EN voor Winky. Geef het een beetje tijd ik beloof dat het allemaal tot rust komt.
Oh, en als je misschien nog ergens over door wil praten, dan kunnen we het altijd in mail doen, ik bied vrijwillig een luisterend oor aan  |
Maandag 15 Maart 2010 10:32 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
Wat ben ik blij dat ik mijn angst heb kunnen schrijven hier.
Shi-NaYne, je berichtje is een geschenk uit de hemel. Emotionele veranderingen zijn net steentjes (momenten) die je in het water (leven) ervaart en de rimpels zijn de gevolgen. Elk rimpeltje is voelbaar en veel vaker niet dan wel te overzien. Niets ondernemen lijkt zekerheid (op korte termijn), ondernemen is ook de gevolgen aangaan. BLIJVEN ADEMEN is De levensbehoefte om door te gaan..................
Is vandaag goed van pas gekomen. Ik heb vanmiddag een aanval gehad van Meniere. Omdat ik seroquel slik voor het slapen gaan krijg ik geen psychoses meer. Met het afbouwen en stoppen van citalopram (vanaf begin februari), heeft de opbouwende stress nu een andere uitweg gevonden. het kan maar duidelijk zijn toch
Ik kwam terug van de huisarts en Winky kwam op mijn schoot zitten, keek me aan en was zooooooooooooooo rustig Ik kan als stressmeter beter elke dag naar mijn gaaitjes kijken, zelf merk ik het niet.
Ik heb mijn module 3 opgeschort. Debbie zelf heb ik aan de lijn gehad, ik heb het uitgelegd. Een vriendelijke zachte vrouw met aandacht en ruimte.
Papegaaien zijn niet alleen een levenswijze en een hobby...............ook therapie
Dit was weer zo'n dag-in-dag-uit gevechtje van mij. Ik ben blij dat op dit forum meer raakvlakken zijn dan onze gevederde schatjes. Een geschenkje van vandaag  |
Dinsdag 16 Maart 2010 8:20 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
Spetter ga zo door. je komt er wel. je geeft jezelf ook de kans en de ruimte om alles te beleven en te doen. neem er de tijd voor. niet moet, alles mag.
zoals je zelf al zegt zijn onze gevederde vriendjes een hele goede therapie. het brengt heel veel rust over je.
ga door zoals je aan het doen bent en schrijf alles van je af waar je mee zit.
hier is nog een luisterend oor voor je. je bent niet alleen op deze wereld. we zijn er voor elkaar. de een een beetje verder weg dan de ander, maar we zijn er voor je.
als jij jezelf de tijd gunt kom je er echt wel.
leef van dag tot dag en kijk niet te ver vooruit. dit gaat lukken. |
Woensdag 17 Maart 2010 10:15 am |
|
|
Sarah
Moderator

Helemaal waar dat ze een therapie zijn. Zit zelf in een vreselijke stress situatie op dit moment waarbij mijn bloeddruk de pan uitspringt en ik meer jank als lach maar zoals je zegt, je komt tot rust als je met hun bezig bent, en met mijn honden natuurlijk. Als ik mijn dieren niet had dan stond ik nu niet meer op mijn benen. |
Woensdag 17 Maart 2010 10:47 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Klopt Sarah, dieren geven kracht en je gaat door. Er zijn situaties in het leven waarin het bijna onmogelijk lijkt................en dieren toch de dagelijkse aandacht en verzorging nodig hebben, en de wil aanwezig is om door te gaan......................dan komt er weer een volgende dag , zoals alexandraatje schrijft.
Ik wens je veel sterkte en kracht toe Sarah, en bedankt voor jullie openheid en betrokkenheid. Achter elke papegaai staat toch een liefdevol "mens". |
Woensdag 17 Maart 2010 8:15 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Dank je Spetter, mooie woorden.  |
Woensdag 17 Maart 2010 8:49 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Die beestjes zijn natuurlijk een verantwoordelijkheid, een reden om 's ochtends uit je bed te komen  |
Woensdag 17 Maart 2010 10:23 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Hier worden eerst 5 kattenmonden gevuld, ik een sapje, dan het ochtendmuziekje voor Spetter en Winky...............en de eerste papegaaienklankjes zijn te horen.
Ik heb ze aangewend dat als ze die muziek horen het hun tijd is. Ik klop op de deur en de ochtendenergie komt me tegemoet
Daarna papegaaienontbijt en dan ben ik aan de beurt. |
Donderdag 18 Maart 2010 8:07 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:40 pm
|
|
|
|
|