|
|
|
Sayuri
Eitje
|
| Gezelschapsvogeltje gezocht |
|
|
Ik zou graag een leuk vogeltje kopen, maar met zoveel verschillende soorten vind ik het maar moeilijk een goed overzicht te krijgen van de mogelijkheden, dus hoop ik hier even wat info in te kunnen winnen.
Ik ben opzoek naar een leuk, slim en klein vogeltje van (liefst) max 20 cm, dat speels en aanhankelijk is.
Het zou ideaal zijn als ik hem overdag op een stok (of mijn vinger!) in de woonkamer kan houden en dat hij s'nachts, of wanneer ik weg ga, de kooi in kan.
Ik wil hem ook graag trucjes leren. Het is daarom ook belangrijk dat het een vogeltje is wat tam gemaakt kan worden.
En het zou helemaal af zijn als ik er ook nog een met mooie exotische kleuren vind. Een Aga vind ik hier een goed voorbeeld van. Ik heb alleen ergens gelezen dat deze uitzonderlijk luidruchtig zijn. Heeft iemand anders hier nog ervaring mee?
Het zou leuk zijn als hij ook nog kon praten, maar dat hoeft niet. Het mooiste zou een vogeltje zijn wat graag (mooi ) zingt en leuk brabbelt.
Misschien is't ook handig als ik even vertel wat mijn beeld is van een gevederd maatje.
Als kind had ik een oom die een papegaai hield, Lori, volgens mij een bonte boer.
Ze was hand tam en had ipv een kooi een speelboom. Hier sliep ze in en kon ze de hele dag naar hartelust klauteren en spelen. Natuurlijk had ze ook beschikking tot de rest van de woonkamer, maar ze vond al gauw haar eigen vaste plekjes, nl de bank en de speelboom.
Lori deed ook graag mee met de groep. Als wij gingen eten wilde zij dat ook, als wij de kamer uitliepen volgde zij. Verder was zij goed te trainen en wist ze wat wel en niet gewenst gedrag was -schreeuwen, dingen kapot maken. Het wilde wel eens voorkomen dat ze toch haar grenzen wilde testen, maar na een korte time-out was dat ook zo weer opgelost. Ze was ook altijd wel in voor een spelletje, of je nou een belletje aan een touwtje voor haar hing, of haar wat rietjes uit je hand liet pakken, ze vond het geweldig!
Ook was deze vogel zeer aanhankelijk naar de mensen die ze goed kende, waaronder ikzelf. Ze kwam (uit eigen beweging) bij je op schoot, of op de schouder zitten, wilde graag geaaid worden en sprak ook graag met je. Wat ze zei kon ik meestal niet verstaan, maar ze sprak wel met overtuiging!
Wat ik vooral leuk vond is dat ze echt een eigen karaktertje had, met haar eigen buien net als wij. Op sommige momenten koos ze ervoor om mee te doen, soms vond ze het leuker lekker in haar eigen boompje te spelen. Maarhoe dan ook, ze hoorde bij het gezin en wij bij haar, en dat was altijd wel erg duidelijk.
Zoiets zou ik graag weer willen vinden.
Opvoeding is erg belangrijk en maakt een groot verschil wanneer het aankomt op gedrag en geschreeuw. Ik ben zeker bereid om hier de nodige tijd in te steken, maar moet mijn eigen beperkingen ook toegeven- ben zeker maar een beginnertje!
Verder lees ik hier en daar wel dingen die de indruk wekken dat het niet alleen opvoeding is, maar dat sommige soorten een sterkere neiging hebben tot bepaald (ongewenst) gedrag -bv heel hard schreeuwen. Als dit klopt, voor welke vogels zou ik dan echt voor moeten oppassen? Ik woon nl in een vrij gehorig gebouw en heb een neiging tot migraine, dus een vogel die voortdurend heel hard schreeuwt past echt niet bij me.
Nou, het is me wel even een verhaal geworden zeg! Ik ben gewoon een beetje bang het verkeerde vogeltje te nemen en dat kan heel slecht uitpakken. Ik zou het echt erg vinden als ik een vogeltje neem wat zich uiteindelijk erg ongelukkig voelt onder deze omstandigheden.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje de goede richting op helpen, alvast bedankt! |
Woensdag 2 Maart 2011 7:04 pm |
|
|
|
|
Sayuri
Eitje
|
Na een beetje meer gelezen te hebben zit ik nu te twijfelen tussen een roodrugje en een pyrrhura.
Wat info over het gedrag van deze vogeltjes als ze los lopen zou ik erg waarderen! |
Woensdag 2 Maart 2011 10:05 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik heb een roodrug. het geluid dat zij maken is minimaal. ze kunnen wel eens hun momenten hebben dat ze van zich laten horen maar het valt erg mee. ik heb een koppel dat samen woont in een voliere met parkietjes en valkjes en dat zeer sociaal is naar hen toe.
een roodrug is slim, leert graag, goed tam te maken maar spreekt niet.
als ik zo jou verhaal lees over Lori, dan heb ik het gevoel dat jij je droomvogel al hebt gevonden. vooral voor een beginner is een BB een hele leuke vogel. een pyrrura is toch wat lastiger geloof ik voor een beginner, maar he, jij weet duidelijk hoe jij het wilt. dus een pyrurra zou ook goed kunnen gaan denk ik.
elke vogel heeft wel eens momenten dat ze luidruchtiger zijn. vooral in de ochtend en avond zijn ze dat. overdag gaat het wel hoor. en zodra het donker is hoor je ze helemaal niet meer. |
Donderdag 3 Maart 2011 8:09 am |
|
|
|
|
sjm
Fladderaar
ik heb op dit moment alleen een grasparkietje genaamd Dirk
Dirkemans kletst de oren van mijn hoofd! de hele dag kusje kusje kusje koma koma allemaal van dat soort dingetjes echt ontzettend leuk! |
Woensdag 16 Maart 2011 9:44 pm |
|
|
Gittje
Eitje
|
Een Forpus lijkt me ook wat : klein maar fijn  |
Dinsdag 3 Mei 2011 2:53 pm |
|
|
|
|
richardvandijk
Eitje
Ik had tot voor kort een pyrrhura, en het zijn geweldige vogeltjes waar je geen spijt van gaat krijgen. Super lief en knuffelig. weinig geschreeuw.
Gr Richard |
Zaterdag 28 Mei 2011 2:43 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Een pyrrhura, dat kan zeker goedgaan maar ze kunnen wel degelijk goed schreeuwen. Het lijkt me beter om bij mensen op bezoek te gaan met een gaai die je interesse heeft. Probeer zo verschillende gesprekken te hebben, verschillende gaaien van dezelfde soort op te zoeken en je zal al snel onder diezelfde soort ook de verschillen zien. |
Zondag 29 Mei 2011 12:32 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik heb een roodrug en een pyrrhura. Beiden zijn superlief en behoorlijk slim, dus daar zit weinig verschil in. De pyrrhura haalt wat meer capriolen uit (op haar rug in de voederbak liggen enzo), terwijl de roodrug weer veel mooier kan fluiten. Beiden kunnen nogal schreeuwen, hoewel de pyrrhura veruit het luidste (en schelste) van de twee is. |
Zondag 29 Mei 2011 7:04 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 9:42 pm
|
|
|
|
|
|