|
|
|
Tommy
Moderator

| handopfok of natuurbroed (artikel) |
|
|
bron: psittascene august 2006
Papegaaien worden beter opgevoed door hun ouders dan door de mens:
Uit recent onderzoek blijkt dat papegaaien, die met de hand werden opgekweekt, later meer gedragsproblemen vertonen.
De grijze roodstaart is van de grote papegaaiensoorten degene die in België het meest als huisdier gehouden wordt. Deze vogel komt in het wild voor in de oerwouden van Centraal-Afrika, waar ze in groepen tot 10000 samenleven. Er worden nog steeds vogels in het wild gevangen om als huisdier verkocht te worden. In 2005 werden er nog een 3000-tal grijze roodstaart papegaaien in België ingevoerd. Het overgrote deel wordt echter hier gekweekt. Men maakt onderscheid tussen handopfok en ouderopfok. Bij handopfok worden die dieren uit het nest gehaald om met de hand groot te brengen. Dit kan vanaf de eerste levensdag of pas enkele weken na het uitkomen van de eieren plaatsvinden. Handopfok heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen omdat men denkt dat deze dieren tammere huisdieren worden.
Uit recent onderzoek bij grijze roodstaart papegaaien, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrijf Applied Animal Behaviour Science, blijkt echter dat papegaien die met de hand zijn opgekweekt op latere leeftijd vaker gedragsproblemen vertonen dan soortgenoten die door hun ouders zijn grootgebracht. Hoe jonger de diertjes bij hun ouders werden weggehaald, hoe groter de kans op het ontstaan van problemen later. Doordat ze het voorbeeld van oudere vogels missen, kunnen ze de normale gedragspatronen van hun soort niet meer aanleren.
Men stelde onder andere vast dan met de hand grootgebrachte dieren vaker abnormaal poetsgedrag vertoonden wat tot vederpikken kan leiden en ook op volwassen leeftijd om eten bleven bedelen (infantiel gedrag). Met de hand grootgebrachte dieren zien zichzelf als onderdeel van een menselijke groep en kiezen hieruit een menselijke partner waaraan ze zich abnormaal sterk hechten. Deze dieren hebben het vaak moeilijk om normaal seksueel gedrag naar soortgenoten toe te vertonen, maar doen dit soms wel naar hun menselijke partner...Bovendien stelden de onderzoekers verhoogd agressief gedrag vast naar mensen toe, bijvoorbeeld om dominatie te tonen, of om de (menselijke) partner te beschermen tegen indringers, zoals bezoek.
Als de jonge vogels met de hand opgekweekt worden, speelt de manier waarop ook een rol. Vogels die met een sonde gevoerd werden, wat meer stresserend is voor de dieren omdat ze niet zelf kunnen slikken, reageren later vaker agressief tegen mensen dan dieren die gevoerd werden met een lepel of een pipet.
De onderzoekers bevestigen ook wat reeds eerder door anderen werd vastgesteld: de methodes waarmee papegaaien in het wild gevangen worden, zijn zo traumatisch dat deze dieren levenslang met gedragsproblemen zouals fobieën en vederpikken te kampen hebben.
Het onderzoek besluit dan ook dat om papegaaien met een stabiel karakter te verkrijgen de dieren best door hun ouders opgekweekt worden. Daarbij mogen de jongen wel af en toe eens vastgenomen worden om ze te laten wennen aan mensen. |
Woensdag 11 Oktober 2006 9:51 pm |
|
|
tbonteboertje
Ervaren vlieger
ja ik heb het ook gehoord! helemaal mee eens..maar wat doe je eraan?? mensen schaffen veel te snel zon lief beestje aan..zonder erbij na te denken of er eerst wat over te leren
goed onderwerp  |
Woensdag 11 Oktober 2006 10:03 pm |
|
|
Danny
Moderator

Volgens mij een heel interessant stukje!!
Bedankt,Tommy.
lees het morgen eens op mijn gemak door!!
Ga zo slapen!!! |
Woensdag 11 Oktober 2006 10:15 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: handopfok of natuurbroed (artikel) |
|
|
Hey interessant stukje Tommy!
Psittascene, is dat een Belgisch blad? Nog nooit van gehoord? |
Donderdag 12 Oktober 2006 8:45 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
goed stukje, Tommy!!! heb je Psittascene ook nu?
Ik bedenk me nu dat ik al lang Psittascene niet heb gekregen, laatste 2 isuues denk ik Er is waarschijnlijk iets mis met verhuizing gegaan....
Sue, het is een tijdschrift van World Parrot Trust (Engelse editor) 4x per jaar, je krijgt hem gratis als je WPT lid bent (~30€ per jaar),
en voor nederlandse lezers is er ook een Nederlandstalige bijlage (belangrijkste artikelen uit het blad vertaald) |
Donderdag 12 Oktober 2006 10:03 pm |
|
|
sjakie
Fladderaar
|
Ik ben ervan overtuigd dat een natuurbroed het beste is, soms zou ik willen dat er alleen maar natuurbroed te koop mocht zijn, ben je gelijk van alle impulsaankopen af en ws ook van de grote papegaaienzaken.
Groetjes Els |
Vrijdag 13 Oktober 2006 5:33 pm |
|
|
|
|
Pluisje
Vlieger
Juist Els, dat is ook mijn mening. Of beter nog
co-ouderschap, dat je jonkies af en toe eruithaalt om aan handen te laten wennen
(met of zonder bijvoeding met een lepel),
maar dat ze minstens tot uitvliegen door ouders worden opgevoed.
Maar dat vraagt veel meer werk en vooral vertrouwensrelatie tussen de kweker en de ouder-vogels,
wat volgens mij zeer zelden het geval is.... |
Vrijdag 13 Oktober 2006 9:40 pm |
|
|
Wickingh
Fladderaar
Dir is een gekleurd onderzoek.
Maar ja een Hooimeijer-verdict is altijd waar he?
Persoonlijk kan ik me hier absoluut niet in vinden.
Waar gaat het mis? Bij de opvoeding en nergens anders!! (ik bedoel wel eenvogel die 4-6 weken bij de ouders heeft gezeten en niet broedmachine-vogels). Broemachine-vogels weten helaas meestal niet dat ze vogel zijn en hebben een mensen-inprint. Dit is een zeer groot verschil met vogels die wel de 1ste weken bij de ouders hebben gezeten. Maar helaas worden deze vogels te vaak als hetzelfde op 1 grote hoop gegooid.
Een handopfok-vogel heeft een kleine voorsprong bij het opvoedingsproces. Helaas vergeten veel mensen dat dit pas het begin is, ik wijs iedereen hier dan ook op!!!! Elke vogel die niet goed wordt opgevoed wordt een probleem geval en dat heeft niets te maken met handopfok of niet, wel is het zo dat opvoeders van een natuurbroed-vogel vaak veel beter weten waar ze mee bezig zijn en daarom beter gemotiveerd zijn,
mvg Frank |
Zaterdag 14 Oktober 2006 3:27 am |
|
|
Tommy
Moderator

Tsjonge jonge Frank...wat heeft dit in vredesnaam met Hooi te maken? Het begint er meer op te lijken dat als iets niet in JOUW straatje past dat t dan onzin is  |
Zaterdag 14 Oktober 2006 2:57 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Nog even iets over imprint...weet je wel dat als je een merel uit t nest haalt en 1 keer voert...hij al mensen-imprint geworden is? Dat heb ik niet zelf bedacht...daar doet men onderzoek naar Ouder imprint roofvogels gaan ook pas bij hun ouders weg als ze zelfstandig zijn...anders is t mensen imprint.
Daarvoor hoeven ze dus niet uit een broedmmachine te komen .
Prima als je hier een andere mening over hebt, maar volgens mij ben jij ook geen onderzoeker? Ik zou dus graag de artikelen zien waarin goede onderzoeksresultaten staan die jouw verhaal bevestigen
Ik zeg helemaal niet dat handopfok slecht is...ik plaats alleen een artikel. Sorruy dat dat jou niet uitkomt.  |
Zaterdag 14 Oktober 2006 3:03 pm |
|
|
Wickingh
Fladderaar
Vreemd dat als ik een andere mening heb, dit zo'n reactie geeft.
Ik leg toch duidelijk uit dat er een verschil is tussen het 1 en het ander.
Nee ik ben geen onderzoeker, maar wel iemand die het 1 en ander uit de praktijk meemaakt. Al mijn jongen doen het erg goed in de huiskamer bij anderen omdat men ze goed opvoed na gedegen advies van onze kant.
Trouwens elk onderzoek kan je een kant op duwen die jezelf wilt, daarom zijn de meeste onderzoeken op dit gebied niet bepaald betrouwbaar.
Ach laat ook maar.... verzoek aan het beheer in deze in dit topic om ""mijn mening"" alhier te verwijderen, schijnt niet op prijs te worden gesteld en gaat weer erg snel de persoonlijke kant op en daar heb ik geen enkele zin in.
Nu ik toch aan het typen ben, U allen gegroet en veel plezier verder alhier.
mvg Frank |
Zaterdag 14 Oktober 2006 3:16 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Pffffff, wat een overtrokken reactie!!! Een gezonde discussie kan tot nieuwe inzichten leiden, om dan maar helemaal niet te reageren, daar schiet je ook niets mee op....En Tommy is niet over Hooi begonnen, ze probeert gewoon een dialoog op gang te brengen.
Cleo is na zes weken verder met de hand gevoed, maar achteraf gezien had ik dat misschien anders aangepakt, ik vind het logisch dat vogels zelf het beste voor hun jongen kunnen zorgen, net zoals dat voor alle diersoorten geldt.... |
Zaterdag 14 Oktober 2006 7:00 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Ach ja overtrokken is het wel he? Maar ik ben inmiddels (net als vele anderen) bekend met Frank zn hooimeijer allergie. Ik was alleen ff vergeten dat ie daar zulke grote oogkleppen van kreeg  |
Zaterdag 14 Oktober 2006 7:35 pm |
|
|
sjakie
Fladderaar
|
Het lijkt een beetje op een samenvatting van een ander stuk.
Dat kan je hier lezen.
http://www.grijzepraatvogel.nl/
Groetjes Els |
Zondag 15 Oktober 2006 2:44 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Heel erg bedankt voor de link Els! Dat is idd nog uitgebreider Heel intressant en tegelijk ook heel logisch  |
Zondag 15 Oktober 2006 5:16 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 8 Januari 2009 3:08 pm
|
|
|
|
|