|
|
|
Liz
Vlieger
| HELP...merel uit het nest gevallen! |
|
|
Nou, deze keer dus geen kraai/roek/raaf of wat dan ook, maar een baby merel. Een vrouwetje. Zeer schattig. Maar weet iemand wat ik haar precies te eten moet geven? Ook kattenbrokjes enzo toch? Omdat ze normaal wormen eten?
Alle hulp is welkom. |
Donderdag 4 Mei 2006 11:53 am |
|
|
Liz
Vlieger
Ok, nvm. 't Is al geregeld. Ik heb het mereltje eens goed bekeken en er leek niks mis mee (ondanks de paar klappen die ze van een kat heeft gehad, toen we haar vonden). Ben net met de hond gaan wandelen en had het vogeltje meegenomen. Toen zag ik dat haar ouders druk naar haar opzoek waren. Ik heb haar toen op een struik gezet en gewacht tot de ouders haar kwamen voeren. Toen ze haar eenmaal gevoerd hadden, heb ik haar bij een aardige mevrouw in de tuin mogen zetten, zodat er geen katten aan konden. Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop  |
Donderdag 4 Mei 2006 1:38 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Wat een verhaal.....hulde hoor!!!! Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!!! |
Donderdag 4 Mei 2006 1:46 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Wat goed van je Liz Ik hoop dat ze t red!
Als die kat
echt
geen wondjes heeft gemaakt, t vogeltje al goed genoeg in de veren zit en ook weer in staat is verstopt in een struik te gaan zitten, dan komt t vast wel goed. En t mooiste is toch ook als de ouders t zelf kunnen doen Wij hadden vorig jaar merels
Maar ik beantwoord je vraag over t eten toch maar even. Misschien handig voor als iemand een merel /spreeuw/mus/ekster/kraaiachtige vindt en dit toevallig leest
Kattebrokjes (of eventueel hondebrokjes) uit blik of geweekt zijn idd het juiste voer. VERDER GEEN WATER GEVEN! Als ze helemaal grootgebracht worden en t dus niet voor tijdelijk is zou ik er universeelvoer door doen en af en toe wat ei, maar met brokjes kom je een heel eind in de richting van wat ze binnen moeten krijgen. Je geeft dat met de achterkant van een theelepeltje, of met een roerstaafje ofzo en laat ze zoveel eten als ze willen en voert ze ieder uur of zo vaak ze willen (heel jong en kaal bijna ieder half uur, zijn ze aan t uitvliegen toe ong. iedere 2 uur.) van zonsopgang tot zonsondergang.
Pas gevonden vogels moeten eerst opwarmen voor ze eten! Anders eten ze vaak moeilijk. En zijn ze uitgedroogd, dan kun je wat water om hun snavel smeren. Oh ja... zijn ze door een kat gepakt...even een antibiotica prik en kuur (in een spuitje ,liever geen pillen) halen, anders overleven ze t niet . |
Donderdag 4 Mei 2006 2:42 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
quote:
Originally posted by Tommy
Wij hadden vorig jaar merels
.
Moet ik mn verhaal wel afmaken Nou ja, wij hadden vorig jaar dus een paar keer jonge merels en als ik die met mooi weer in de tuin zette toen ze groter waren...(in een konijnekooi ) dan kwamen de merels uit de tuin soms langs om ze te voeren! En t waren niet eens jongen van hun Goed he? Merels zijn echt zorgzaam, dus ze gaan jouw mereltje wel zoeken  |
Donderdag 4 Mei 2006 2:45 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Ooh, wat goed van je Tommy dat je merels hebt groot gebracht. Ik weet dat dit vrij moeilijk is. Ik ben net nog even bij de mevrouw langs geweest, waar het mereltje in de tuin zit en ze zei dat de ouders regelmatig met eten langs zijn gekomen. Het mereltje was al aan uitvliegen toe, vandaar dat ze waarschijnlijk ook gevallen was en daarom leek het me beter om haar terug te zetten en haar ouders nog even voor haar te laten zorgen. Ik had hier met haar geoefend om te zien hoe goed het vliegen ging. Ze kon al redelijk elegant afdalen
Ook heb ik goed gekeken of de kat inderdaad echt geen schrammetjes ofzo had achtergelaten, maar dit was gelukkig niet het geval. Ze zal vast een grote, sterke merel worden  |
Donderdag 4 Mei 2006 5:09 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ah dat gaat dus goed! t Is ook zo spannend die eerste tijd. Hier in de tuin zitten nu ook allemaal pas uitgevlogen jongen die nog niet kunnen vliegen. Ik heb de katten opgesloten, want die ukjes maken geen schijn van kans als zij ze zien Zooo lief die kleintjes , korte staartjes gele bekkies en malle vliegpogingen...BOEm tegen de muur of half in de klimop Nu maar hopen dat ze ook echt groot mogen worden en hun niks overkomt  |
Donderdag 4 Mei 2006 5:33 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Daar ben ik het helemaal mee eens Tommy. Ik heb onze katten vandaag ook maar lekker binnen gehouden. De dear naar het terras wel lekker open gezet. Ze leken er niet echt mee te zitten, het was veel te warm voor ze volgens mij. Onze katten zijn ook nogal lui, vooral die nieuwe  |
Donderdag 4 Mei 2006 10:27 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ah luie katten! Hier ook...ze lagen de hele dag te slapen.  |
Donderdag 4 Mei 2006 10:38 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje wat een vogeltjes allemaal! Heb je het mereltje nog gezien? |
Vrijdag 5 Mei 2006 2:36 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Hey Sue, leuk om je weer op het forum te zien
Ik heb vandaag die mevrouw nog gesproken en zij zei dat het mereltje gister nog druk aan het oefenen was om te leren vliegen. Ze zit dus niet meer bij haar in de tuin, maar volgens die mevrouw ging het vliegen haar wel al redelijk af, dus hopelijk is alles goed gekomen! |
Vrijdag 5 Mei 2006 5:40 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hey Liz! Ik vind het ook weer leuk om terug te zijn..
Fijn om te horen dat het mereltje druk bezig is om te leren vliegen.. Gaat helemaal goedkomen!  |
Vrijdag 5 Mei 2006 5:50 pm |
|
|
esjo
Moderator

Toppie hoor!
Dankzij oplettende wandelaars/fietsers kunnen we zo heel wat vogels redden.
Altijd leuk om dit soort verhalen te lezen of te horen.  |
Vrijdag 5 Mei 2006 9:20 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Helemaal mee eens esjo  |
Zaterdag 6 Mei 2006 8:55 pm |
|
|
|