hoe lang zouden jullie jullie nieuwe vogels apart zetten voor jullie ze bij de andere in de voliere doen.
ik zelf doe het een week met een ontwormingskeur.
Zaterdag 23 Februari 2008 7:07 pm
Sue Moderator
Re: hoe lang apart
Een week? Sommige mensen wachten op testuitslagen en andere mensen wachten echt meerdere maanden las ik!
Ontworm je zomaar? Of op indicatie? (ontlastingonderzoek)
ik ontworm 2x keer in het jaar voor het broedseizoen en in het najaar.
verder kijk ik hoe de vogels het verder doen het jaar is er aanleiding om te ontwormen of wat anders te ondernemen dan doe ik dat . of even een bezoekje brengen aan de da. heb nu met verschillende kwekers gepraat en die doen het ook op deze manier. het ontwomen dan . ik ben geen kweker. maar wil wel dat de vogels in goede conditie zijn aangezien ze bij mij buiten zitten en ik er meerder in 1 ren heb zitten.
heb dit topic geopend om te kijken hoe andere het doen ieder heeft zo zijn eigen manier dit heb ik over genomen van mijn koi hobby alleen daar bleven ze een maand apart van elkaar
Zaterdag 23 Februari 2008 11:18 pm
Sue Moderator
Persoonlijk zou ik ze niet twee keer per jaar zomaar ontwormen. Is er niet een mogelijkheid om poepjes te verzamelen gedurende drie dagen en dan het mengsel te laten testen op wormen?
Ontwormingsmiddel is toch iets dat wormen dood maakt..
Maar, ik heb natuurlijk geen vogels die continu buiten zitten. Al zitten ze hier wel eens op de grond..
k heb dit van ervaren mensen zo mee gekregen en dan niet van 1 of 2 mensen . persoonlijk weet ik ook niet of dit echt goed is weet wel dat het verstandig is de jonge en nieuwe vogels even een ontwormingskeur te geven voor ze bij de andere te doen. ik ken ook nu iemand die het wel aan de poep an zien of ht nodig is deze man kweekt papegaaien al voor een jaar of 20 . maar al jullie menigen zijn welkom toch daar is een forum voor om je meningen/ervaringen te delen .
Ik meen gelezen te hebben, dat wanneer je ze te vaak ontwormt, ze er resistent voor kunnen worden.
In dit topic staat ook heel veel over ontwormen: http://www.fluffies.org/nl/vie.....p;start=15
De meningen zijn erg verdeeld heb ik het idee.
Regelmatig van ontworm middel veranderen voorkomt resistentie, dat klopt. Als je een nieuwe vogel niet laat testen op PBFD en polyoma is die week of maand apart zetten maar een schijnveiligheid. Je moet ook gelijk een mest onderzoekje doen tegen wormen, bacterieen, schimmels, gist. als de uitslagen binnen zijn en alles goed is een maand apart houden voor die zaken die niet te testen zijn (kds). (is dus maar een kleine xtra bescherming). Dan pas bij de andere vogel(s) zetten.
Zondag 24 Februari 2008 12:25 pm
Fladder naar forum:
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 10:28 pm