|
|
|
yvette
Kuikentje
| Hoe lang op de pap ? |
|
|
Het is helemaal nieuw voor me Mulan de pap te geven, heb dit ook nog nooit eerder gedaan, nu heeft de mevr waar ik Mulan vandaan heb mij netjes voorgedaan hoe ik mulan de pap moet geven met een spuitje, en dat gaat prima, ze heeft me ook gewezen op de borst, dat je daar kan voelen of ie genoeg heeft gegeten, en idd je voelt et elemaal op komen zetten
Mulan is nu een week of 7 en krijgt nu nog 2 keer per dag pap, nu ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor hij van de pap af is ?
Niet dat ik het erg vind om hem de pap te geven, maar ben er wel nieuwschierig naar...
En rond welke leeftijd kunnen ze op de stok zitten, we hebben nu een stok heel erg laag bij de grond (5 cm) maar toen ik vanmiddag thuis kwam zat hij boven op de voerbakjes die ongeveer op de helft zitten van de kooi...natuurlijk heb ik ook voer en water op de grond staan
O ja en niet te vergeten : wat is hangkrop ?
heb bij google zitten zoeken maar kon niks vinden...
Groetjes Yvette.... |
Donderdag 29 Mei 2008 12:12 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Hoe lang op de pap ? |
|
|
Hoi Yvette.. Heb je dit nog nooit eerder gedaan? Zorg aub dat je altijd het nummer van een goede vogelarts bij de hand hebt. Met handopfok kan er wel eens iets mis gaan. (Better safe than sorry!)
Waarschijnlijk is je wel verteld dat je telkens moet wachten met voeren totdat de krop helemaal leeg is?
Ik denk dat je langzaam kan gaan beginnen met lage stokken? Zeker weten doe ik het niet, omdat het bij iedere vogelsoort anders is en ik geen ervaring heb met halsbandjes.
Wat bedoel je precies met hangkrop? In wat voor context is het gebruikt? |
Donderdag 29 Mei 2008 8:08 am |
|
|
|
|
babe
Fladderaar
|
hallo Yvette
halsbanden kunnen met 7 weken redelijk op een stok zitten bij zitten ze nu gewoon op stok,
met 7 weken zijn bij mij bijna alle halsbanden zelfstandig, dus ik denk dat mulan nog zo'n weekje pap wil (uitzonderingen die niet van de pap willen.
je moet voor de halsbanden veel fruit en een beetje eivoer door de zaadjes doen dan gaan ze sneller over op zaadjes.
een hangkrop is dat je teveel pap hebt gevoerd en dat de rek eruit is, en dan kan je kropverzuiring krijgen altijd oppassen,
als je met een spuitje voert geeft je hem 17 cc per keer is meer als genoeg.
hoop dat je zo genoeg info hebt.
als je vragen hebt kan je altijd mij even een mailtje sturen even vragen aan sue...
gr mya |
Donderdag 29 Mei 2008 8:35 am |
|
|
Donny&Monja
Net uit het ei
|
|
|
Hallo,
We zijn een hele poos niet hier geweest,maar hebben een halsband van 5 weken in huis gehaald.....meer dan een jaar geleden.
We hebben het dus blijkbaar goed gedaan.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee,hoelang we hem pap hebben gevoerd. Het wijst zich in principe vanzelf...je voert en ziet vanzelf als het weer tijd is. De krop moet wel leeg zijn!!!!
Die tijd word steeds langer en de pap dikker.....tot hij zelf eet.
Wij gaven op een gegeven moment een schaaltje dikke pap,zaad er doorheen gemengd. Dat at hij dan zelf van een lepel.Al die tijd heeft er volgens mij ook gewoon voer in zijn kooi gestaan.
Mijn vriendin heeft dat wel allemaal bijgehouden...maar die is er nu niet.
Zal vragen of ze tijd heeft om het een en ander uit te leggen aan je,maar denk dat je het nu al goed doet(wat ik las)
Hangkrop?....geen idee,duiven en kalkoenen hebben dat ....halsbanden niet,volgens mij. Ik denk dat ze bedoeld heeft dat je de krop niet te vol en niet moet voeren voor hij leeg is,verzuring tegengaan.
Stokken hebben we meteen op hoogte gehangen en dan praat je in ons geval over 50 cm (de laagste zitmogelijkheid) tot 1.60 hoog.
Zodra hij kan gaat hij toch vliegen en alle stokken onderaan zal hij links laten liggen. We hebben hem in een doos in zijn kooi gezet,van kuiken af aan. Op het moment dat hij kon,zat hij op de rand en toen met een dag of wat bovenin de kooi. Zoals het in de natuur ook zou gaan,nest verkennen dan de opening en vervolgens eruit...vliegen dus!(de hoogte in!)
Alle waarschuwingen die wij kregen....goed bedoeld,maar iedereen met gezond verstand kan het....want laten we eerlijk zijn,moeilijk is het absoluut niet,toch?
Succes en misschien tot hoors...als ze tijd heeft(en zin)
Groeten uit Arnhem.
PS,zorg dat je veel praat met je vogel,tot vervelends toe...merk je later veel van,helpt met de band bouwen en is leuk om wat terug te horen. |
Donderdag 29 Mei 2008 9:21 am |
|
|
babe
Fladderaar
|
DIT zou ik nooit doen (Wij gaven op een gegeven moment een schaaltje dikke pap,zaad er doorheen gemengd. Dat at hij dan zelf van een lepel.) zaadjes moeten gepeld worden anders kan het gaan rotten gewoon heel vroeg fruit en eivoer en zaadjes erin doen ze gaan echt eten.
Ik heb nu van kanarie tot ara groot gebracht met de hand.
en niet iedereen kan dit ook niet met een gezond verstand IK heb het al heel vaak fout zien gaan, je moet niet denk dat het makkelijk is want dat is het NIET!!!!!!
BIJ MIJ GAAN DE JONGEN VOGELS PAS WEG ALS ZE ZELFSTANDIG ZIJN ANDERS NIET..... |
Donderdag 29 Mei 2008 9:41 am |
|
|
|
|
Guido
Kuikentje
oi oi,
eigenlijk heb ik er niet veel meer aan toe te voegen wat babe en donny zeggen klopt.
met ~ 7 weken moeten ze beginnen met zelfstandig eten, en kun je nog bij voeden met pap. leer het em met stukjes fruit tussen door en zet er vast een bakje met droogvoer in maak ook tevens de pap iets dikker.
zelf ben ik begonnen met het voeden met een lepel, weet niet ofdat dat enige invloed heeft op het sneller leren zelfstandig te eten.
je merkt vanzelf wanneer bijvoeden niet meer nodig is.
je zal zien dat het deze periode heel erg snel zal gaan, en het meeste gewoon vanzelf. suc6 maar dat zal wel goed komen  |
Donderdag 29 Mei 2008 9:53 am |
|
|
Chakazulu
Eitje
Hallo,
Mijn halsbanden zijn nu ongeveer 10 weken en ik voer ze nog 2 keer per dag (in het begin 3x). In het begin heb ik ze gevoerd met een spuitje en toen ze eenmaal gewend waren aan mij ben ik ze gaan voeren met een (omgebogen) lepel omdat de pap nu ook vrij dik is. Ze "vliegen'' elke keer als een gek naar de lepel als ik er aan kom
Ik ben begonnen (ongeveer 2 weken terug) om van die stokjes met die kleine zaadjes eraan in de kooi te leggen en daar begonnen ze de volgende dag al aan te knabbelen. Nu heb ik natuurlijk ook drinken en eten op de grond staan en tot mijn verbazing was gisteren het voerbakje leeg.... Het kan ook zijn dat ze het nu in zijn geheel hebben omgegooid (het zijn echte rotzooi makers) maar volgens mij beginnen ze zelfstanding te eten. Over een paar dagen stap ik over op 1x per dag voeren en mogen ze naar de grote kooi. Ik heb ze nu nog in een parkietenkooi zitten omdat dat makkelijker is omdat ik ze makkelijk kan pakken
Succes!
Groetjes Joyce |
Donderdag 29 Mei 2008 9:59 am |
|
|
yvette
Kuikentje
|
|
|
Volgens mij ben ik iets te voorbarig geweest met Mulan
Toevallig zit ik nu op de bank lekker even naar Mulan te kijken, en hij zit alweer op de bakjes in het midden van de kooi, daar hangt een bakje zaad en eivoer, net zie ik hem een beetje eten van de eivoer en in de kooi zie ik lege zaadjes liggen, nu heb ik hem wel zijn pap gegeven maar in vergelijking met woensdag dat ik hem kreeg lijkt het erop dat hij gaat tegenstribbelen, hij wilt zijn pap wel maar niet alles zeg maar, nu heb ik ook niet aangedrongen om nog meer pap te eten omdat ik hem ook al zag eten van zijn eigeel en omdat er lege zaadjes op de bodem liggen, zou ik het nu al kunnen afbouwen naar 1 keer per dag pap ? dus alleen sávonds voor we gaan slapen, of moet ik het nog op 2 keer per dag houden ?
Ik ben geen leek zeg maar in het houden en hebben van vogels, mijn vader heeft altijd van alles gehad in zijn volliere, maar met de pap is wel nieuw voor me, er zaten nog meer halsbandjes zelfs nog met maar een paar veren, maar omdat ik die te jong vond om te voeden, ook omdat het helemaal nieuw is voor me ben ik toch voor Mulan gegaan, Mulan's broer/zus begon net met zelf eten en nu waarschijnlijk mulan zelf ook
Groetjes Yvette |
Donderdag 29 Mei 2008 10:28 am |
|
|
|
|
Donny&Monja
Net uit het ei
|
|
|
quote:
Originally posted by babe
DIT zou ik nooit doen (Wij gaven op een gegeven moment een schaaltje dikke pap,zaad er doorheen gemengd. Dat at hij dan zelf van een lepel.) zaadjes moeten gepeld worden anders kan het gaan rotten gewoon heel vroeg fruit en eivoer en zaadjes erin doen ze gaan echt eten.
Ik heb nu van kanarie tot ara groot gebracht met de hand.
en niet iedereen kan dit ook niet met een gezond verstand IK heb het al heel vaak fout zien gaan, je moet niet denk dat het makkelijk is want dat is het NIET!!!!!!
BIJ MIJ GAAN DE JONGEN VOGELS PAS WEG ALS ZE ZELFSTANDIG ZIJN ANDERS NIET.....
Het klopt,het was ook geen zaad...dat stond er gewoon voor hem,maar eivoer.(foutje)
Mijn vriendin heeft dat allemaal bijgehouden,ik deed wat ze zei..voeren enz enz.
Het voer dus steeds dikker met eivoer....maar zoals ik al las,gaat het goed.
Dat het fout kan gaan,oke...maar in principe is het makkelijk.
Het gaat fout als er iets met de vogel is of door jouw fout.
Het kan altijd fout gaan,maar ik vind dat het in principe makkelijk is.
Groeten uit een regenachtig Arnhem |
Donderdag 29 Mei 2008 12:50 pm |
|
|
yvette
Kuikentje
Vanochtend heb ik Mulan pap gegeven, en hij begon het een beetje te weigeren, telkens zijn koppie wegdraaien, ik heb ook verder niet aangedrongen en zie nu dat hij goed van zijn zaad en eigeel zit te eten
zou ik vanaf morgen nog 1 keer per dag pap kunnen geven,of beter nog even op 2 keer per dag ?
groetjes Yvette  |
Vrijdag 30 Mei 2008 5:40 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Het is beter om maar 1 papvoeding per keer af te bouwen. Als Mulan er normaal nog 3 kreeg per dag dan zou ik toch proberen of de andere 2 nog aangenomen worden. Niet ineens alle afnemen, probeer ook het gewicht de komende tijd ff in de gaten te houden want het is van groot belang dat hij niet teveel verliest bij het zelfstandig worden. Hij zal wel iets verliezen hoor, heel normaal maar het mag niet TE zijn. Gewicht verliezen is normaal bij het zelfstandig worden maar het is veiliger het in de gaten te houden. Ik zou dus nu toch nog zijn andere papbeurten proberen te geven en zien wat hij er mee doet.  |
Zondag 1 Juni 2008 8:03 am |
|
|
|
|
yvette
Kuikentje
Mulan kreeg nog maar 2 keer per dag de pap, en heb dat sinds gisteren afgebouwd naar 1 keer per dag, nu heeft hij gisteren pap met kleine stukjes appel gegeten en dat ging erg goed hij vond het zo lekker dat zijn hele bekkie onder zat hij weegt nu 122 gram en ga dat echt goed in de gaten houden, en wat is een goed gewicht voor een halsbandje van 7 weken ?
Groetjes Yvette |
Zondag 1 Juni 2008 9:47 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Yvette, wat goed dat Mulan gisteren wat heeft gegeten van de appel. In het begin gaat het zó langzaam en vrij stuntelig. Ze duwen de stukjes eten van links naar rechts in hun snavel.
Ik denk dat er niet echt een 'standaard' voor het gewicht is. (Er zullen grote en kleine halsbanden zijn) Als hij maar niet teveel afvalt.  |
Zondag 1 Juni 2008 10:26 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 10:28 pm
|
|
|
|
|
|