Hond en rosella aan elkaar leren wennen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

beste manier om jachthond en rosella aan elkaar te leren wennen?
Geleidelijk aan (elke dag een beetje langer bij elkaar in dezelfde kamer (vogel in kooi uiteraard)
100%
 100%  [ 3 ]
de korte pijn: de dieren in dezelfde kamer laten tot de hond geen interesse meer schenkt aan de vogel
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 3

Auteur Onderwerp
Lusitanogirl1
Eitje

Hond en rosella aan elkaar leren wennen  Reageer met quote  

Heeft er soms iemand ervaring mee of tips om een (jacht)hond en een rosella aan elkaar te laten wennen?

Advies aub? dankjewel !
Bericht Zondag 24 Januari 2010 8:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welk ras is je hond? Hoe oud is hij of zij? Kent hij commando's als zit, af, blijf?

Het is natuurlijk heel moeilijk voor een (jacht) hond om niet achter iets vliegends aan te gaan. Het ligt ook een beetje aan hoe de hond onder appel staat en of hij wel eens gebruikt is voor de jacht.

Reageert hij nu heel sterk op je rosella? Is je Rosella gewiekt?
Bericht Zondag 24 Januari 2010 8:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Lusitanogirl1
Eitje

Reageer met quote  

[quote="esjo"]Welk ras is je hond? Hoe oud is hij of zij? Kent hij commando's als zit, af, blijf?

Het is natuurlijk heel moeilijk voor een (jacht) hond om niet achter iets vliegends aan te gaan. Het ligt ook een beetje aan hoe de hond onder appel staat en of hij wel eens gebruikt is voor de jacht.

Reageert hij nu heel sterk op je rosella? Is je Rosella gewiekt?[/quote

Diego is een weimaraner van 2 jaar oud... hij kent commando's zit, lig, staan, blijf... maarja zoals je zegt hij blijft een jachthond dus als hij een vogel ziet komt dat instinct naar boven en gaat hij stockstijf blijven staren naar die vogel... en soms erop blaffen... dusja .. op zo een moment heeft hij dan ook absoluut geen aandacht voor de comando's van zijn bazin.. hij is nogal eigenwijs...

Hij reageert dus tamelijk sterk op Roco (de rosella) maar ik geef de hoop niet op want ik denk wel dat ik hem er aan kan laten wennen... en ja de rosella is niet gewiekt want toen ik hem vorige week in mijn tuin ving kon hij nog vliegen... bovendien ben ik ook wel tegen wieken, vind da absoluut niet natuurlijk voor een vogel
Bericht Zondag 24 Januari 2010 9:23 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De beste manier om dit gedrag om te buigen (maar het blijft moeilijk, helemaal bij een weimaraner - prachtige honden Hartje )is om voordat hij gaat staren hem al af te leiden. Ofwel met een speeltje, ofwel met een aandachtsoefening etc.

Je zult waarschijnlijk ook weten dat je circa een halve seconde hebt om te reageren wanneer ze iets zien waar ze achteraan willen. Ben je inderdaad na die halve seconde dan kun je op je kop gaan staan, het zal niets uithalen.

Ook kun je je hond betrekken in het verzorgen van je rosella. Samen eten pakken en water pakken.
Een koekje voor je hond, een lekker nootje voor je vogel.
Dat hij in ieder geval leert dat de vogel geen bedreiging is voor hem.
Het levert hem meer aandacht op in plaats van minder door hem bij de verzorging te betrekken Wink
Bericht Zondag 24 Januari 2010 9:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb ook een jachthond, een beagle. Kan je vertellen dat deze bij de aankomst van ons grijsje de eerste dagen heeft staan blaffen, non-stop, om gek van te worden, hebben we niet op gereageerd en hij heeft moeten toegeven dat het niet veel uihaalde, dat hij enkel maar doodmoe was en ellendig werd van zichzelf met al zijn geblaf. Nu zijn het dikke vrienden geworden, niet normaal. Mijn grijsje roept de hond, enkel de beagle roept hij, de andere hond niet ook al is hij ook vriend met deze.
Onze Spike, de beagle gaat dan voor de kooi staan en jos gooit dan wat eten naar hem toe, zeker dat ze vrienden zijn geworden, die grijze duif heeft die hond omgekocht, whhahahahaha. Maar, zo was Joske eens vrij en ging vliegen in de woonkamer terwijl de honden ook in de woonkamer waren, hij landde in de hondenmand en ik moet zeggen, ik schrok me rot maar spike schrok, keek op, zag die gekke grijze voor zijn snuit waarop Jos hem uitlachte en Spike ging lekker verder slapen
MAAR ik blijf er wel bij dat dit ook anders had kunnen eindigen. het blijven jachtdieren, ben ik mij ook van bewust en nooit nooit nooit zal één van mijn honden de gaaien mogen benaderen zonder dat ik ertussen sta, nooit. Dat risico heb ik er niet voor over. Onze Beagle steekt zijn kop in de kooi als ik iets aan het vervangen ben in de kooi maar ik ben er bij en ze laten mekaar met rust.
Je hebt een prachtig ras bij je maar ze zijn zoooooooooo vol van energie; Ga hoe dan ook geleidelijk aan te werk en blijf voorzichtig, altijd.
Bericht Maandag 25 Januari 2010 9:12 am
Lusitanogirl1
Eitje

Reageer met quote  

alvast bedankt voor al jullie reacties... ik ben er heel wat mee en ik ga al de tips zeker proberen, met veel geduld en stalen zenuwen moet het wel lukken.

Sarah, Groot gelijk in ieder geval dat je ze nooit samen alleen mag laten... hoe lief de hond ook is tegen, op vlak van vogels vertrouw ik hem voor geen haar, je mag er trouwens ook nooit vanuit gaan dat hij gewend is aan de situatie achteraf, want er kan altijd wel eens iets voorvallen waardoor het instinct toch de bovenhand krijgt... dat is nu eenmaal het ding aan werken met dieren.
Bericht Maandag 25 Januari 2010 10:41 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Op zich vertrouw ik mijn beagle meer als mijn gaaitjes op dit moment maar het is als de gaai bijvoorbeeld eens zou willen proeven dat je niet weet wat de reactie zou zijn van je hond daardoor, het gaat goed nu en dat wil ik zo houden. 's morgens gaan de honden de keuken in voor een uur, anderhalf uur, dan krijgen de gaaien de volledige vrijheid hier thuis en lopen ze over de grond, doen ze wat ze willen. De keren daarna dat ze vrij zijn zijn er beperkingen omdat de honden dan wel binnen mogen. Gaat allemaal goed en ze weten het van mekaar wel hoor. Heeft in het begin ook bloed zweet en tranen gekost maar ga je hond niet zomaar straffen, betrekken en positief belonen en vooral ook het negatieve negeren, werpt echt vruchten af, hier toch in elk geval.
Bericht Maandag 25 Januari 2010 10:56 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 10:47 pm
  Berichten van afgelopen: