|
|
|
Laura B
Moderator

| jonge aga's |
|
|
En trouwens....drie weken??? dat is toch van de zotte!!! Ik heb er weinig verstand van, maar ik kreeg mijn aga pas toen ze zelfstandig kon eten, durfde het niet aan om het zelf met de hand te doen. Ze is trouwens hartstikke tam geworden, maar je moet er veel tijd in steken, zoals met alle jonge vogels. Ik ging na de geboorte gewoon regelmatig kijken hoe het met haar ging en liet het verder aan haar ouders over!!! |
Dinsdag 17 Januari 2006 8:53 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
|
|
|
Het wordt toch nog vrij veel gedaan hoor, handopfok vanaf drie weken maar ik vind ook dat je daar niet te licht over moet denken. Het is echt heel moeilijk om het goed te doen en het kost heel veel tijd en het gaat nog veel te vaak mis. Zo'n verdriet gun je niemand. Zeker niet als je weet dat een jong wat langer bij zijn ouders kan blijven net zo goed tam te maken is. Dus als het alleen om het tam maken gaat moet je het niet doen als er ook de mogelijkheid bestaat een jong te krijgen dat minstens 6 weken bij zijn ouders is kunnen blijven.
Mocht je het toch persé willen, ga dan heel veel kijken bij een kweker met veel ervaring en leer daar precies hoe het moet. Met veel lezen, informatie inwinnen, en heel veel aandacht aan hygiene en voeding besteden, veel geduld en liefde kan het dan gewoon lukken. Maar nogmaals een goede kweker vinden die zijn jongen langer bij de ouders laat en ze pas weg doet als ze al zelfstandig kunnen eten heeft duidelijk zijn voordelen hoor. De overlevingskansen van je agaatje zijn dan oneindig veel groter en tam worden ze echt wel met veel aandacht  |
Dinsdag 17 Januari 2006 9:52 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Je hebt gelijk Patricia.
Het kost heel veel tijd en moeite, en oh jee
als het mis gaat.
Harry, Toon, Lientje, Tommy en Jobke heb
ik ook gevoerd. Ze waren ook 3 weken.
Harry was trouwens 5 weken.
Gelukkig is het allemaal goed gegaan.
Maar het is net als bij een mensenbaby; ook
s'nachts je bed uit. En als je bv ff boodschappen
moet doen, moet je zorgen dat je op tijd weer
terug bent voor de volgende voeding.
Ik vond het heeeeeel leuk om te doen.
Maar het beste is en blijft natuurlijk, dat ze
langer in het nestje blijven tot ze zelfstandig
kunnen eten.  |
Dinsdag 17 Januari 2006 10:21 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ja, t is ook van de zotte ! |
Woensdag 18 Januari 2006 12:14 am |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Hahahaha Wat bedoel
je nou Tommy???  |
Woensdag 18 Januari 2006 1:53 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Dat t echt van de zotte is dat ze zulke jonge vogels aan onervaren mensen verkopen Er gaan veel vogeltjes dood doordat mensen denken dat t leuk is of de enige manier is om aan een echt tamme vogel te komen Vreselijk! En eigenlijk klopt t ook niet....je mag immers vrijwel geen enkel dier onzelfstandig verkopen...waarom vogels dan wel?  |
Woensdag 18 Januari 2006 12:01 pm |
|
|
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Ja, vind ik ook Tommy.
Gelukkig wist ik hoe en wat ik moest doen.
Maar als ze bij onervaren mensen komen..............
Moet een verbod op komen! |
Woensdag 18 Januari 2006 2:13 pm |
|
|
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat
Ik zou het persoonlijk denk ik niet aandurven met zo'n kleintje.
Ben daar erg onzeker in. Wel zie ik vaak berichtjes van mensen die erg jonge gaaitjes kopen die vervolgens sterven en dan 'proberen' ze het gewoon nog een keertje . |
Woensdag 18 Januari 2006 3:46 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
Dat zijn mensen die gewoon niet leren willen. Wat is er mis mee dat de ouders ze zelf opvoeden. Ik zou dat ook doen. Daar zijn de ouders voor en zij kunnen het beter dan geen ander. Vogels zijn altijd tam te krijgen, met geduld en liefde krijg jke alles voor elkaar |
Donderdag 19 Januari 2006 12:51 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
ik had er geen idee van, jullie hebbe mij dit verteld en nu snap ik het. :S maar ik heb nu een beetje het idee dat er misbruik van mij verhaal gemaakt wordt of zie ik dat verkeerd, als ik zo de berichten lees :S |
Donderdag 19 Januari 2006 5:04 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Neee Millie, zie t niet als iets tegen jou! Echt hoor, jij wist t niet en zo bedoelen we het ook niet.
Het is alleen vreselijk jammer dat er zo vaak dieren op oa marktplaats aangeboden worden onder t mom...leuk en makkelijk om te doen, of dit is DE manier om een tamme vogel te krijgen. Zelfs winkels doen hier aan mee en als mensen niet beter weten zullen ze ze vaak ook niet eens goed voorlichten...maar dat is niet in t belang van de dieren en ook helemaaaal niet leuk voor de nieuwe baasjes...waarschijnlijk wel in t belang van de portemonee van de verkoper Als je wist hoevaak dit gebeurde en hoeveel risicos eraan hangen...dan zou je vast beter begrijpen waarom we ons hier druk om maken. Maar nogmaals...het is NIET tegen jou. Jij bent juist wel bereid je idee bij te stellen...en dat is heel goed Want wat een verdriet als je met de beste bedoelingen een jong diertje in huis haalt en t dan door fouten doodgaat en je er later pas achterkomt hoe t wel had moeten gaan
Fluf heeft jaren geleden bv ook door onwetendheid hele zielige en vervelende ervaringen met Iago gehad...en t is toch vreselijk als je je geliefde diertje kapot ziet gaan...bij haar kwam het gelukkig goed , maar er zijn er zoooveel die hun diertje kwijtraken door dit soort dingen.
Veel mensen zullen helaas niet eens durven zeggen hoe t precies ging, want als je 1 maal gaat lezen...dan merk je dus dat je beter niet een te jonge vogel kunt nemen. Als hij al met de hand gevoerd is en je krijgt goede begeleiding en een papier met alles waar je op moet letten en alles wat er mis kan gaan, dan zou je mss nog 1 of 2 keer per dag kunnen voeren , maar niet iedere winkel of kweker geeft die begeleiding raar genoeg.
Verder is het voor een jong dier ook belangrijk dat hij leert vertrouwen...weet wie zn ouder is. Dat moet dus niet steeds een ander zijn, maar 1 persoon die hem voert, met hem speelt en aan heel veel dingen laat wennen...en...ze hebben de eerste tijd soortgenoten nodig om ook vogel te leren zijn  |
Donderdag 19 Januari 2006 5:42 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Tuurlijk niet Millie, het is niet tegen jou bedoelt!!!!  |
Donderdag 19 Januari 2006 6:28 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Millie, het is echt niet tegen jou bedoeld hoor.. 't Is zoals Tommy zegt..
Mocht je Iago's verhaal willen lezen: http://www.fluffies.org/d_handopfok.htm
(Ben er niet echt trots op) |
Donderdag 19 Januari 2006 6:49 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Ik sluit me bij bovenstaande posts aan hoor Millie. Jij wist niet beter dan dat het normaal was een agaatje vanaf 3 weken zelf verder op te voeden omdat je dit van de kwekers zo gehoord had. Die kwekers hebben zelf veel ervaring en voor hun is het waarschijnlijk ook niet zo moeilijk als het voor jou zou zijn. Ik vind het juist heel goed van je dat je ernaar gevraagd hebt en bereid bent er nog eens met de kwekers over te praten of anders een andere kweker te zoeken. Dus er wordt geen misbruik van je verhaal gemaakt er wordt juist van geleerd! Vooral blijven posten hoor  |
Donderdag 19 Januari 2006 8:12 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Je vind t toch niet erg dat ik jou en iago aanhaalde he fluf?  |
Donderdag 19 Januari 2006 11:02 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende