jonge of oudere papegaai ?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
marlies
Beginnende vlieger

jonge of oudere papegaai ?  Reageer met quote  

Hallo allemaal, ben nieuw hier. Smile
Mijn naam is Marlies, ben getrouwd heb 2 kinderen ook lopen er hier 2 honden rond.
We zijn al een tijdje aan het lezen over papegaaien .... overwegen er 1 aan te schaffen.
Maar nu waar doe je goed aan ? Een jonge of een wat oudere ?
Vroeger heb ik wel parkietjes en valkparkieten gehad, een papegaai is dan toch net ff wat anders.
Vandaar mijn vraag.

Een oudere een 2 de kans geven ? Ben ik wel voorstander van maar tis denk ik net als met een hond uit het asiel. Je moet het treffen.

Wat adviseren jullie ?

Alvast bedankt.
Bericht Maandag 4 Juli 2005 1:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Sannie
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hallo Marlies,

Welkom op het forum, ik ben het met je eens om een oudere een 2de kans te geven.
Een papegaai is idd heel wat anders dan een parkietje! Wink
Maar ik lees dat je ook kinders hebt, en dan een oudere papegaai tja..dat is soms moeilijk omdat een jongere vaak naar het gezin toegroeit en vaak een oudere heeft al een hoop meegemaakt waardoor ze vaak onzeker zijn en willen nog wel eens uitvallen/bijten.
Naar welk gaaitje gaat je voorkeur naar uit?

Groetjes sannie
Bericht Maandag 4 Juli 2005 2:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
marlies
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Een Ara vinden we wel erg mooi !
Maar als je aan een jonge papegaai begint, wat is dan de beste leeftijd ?

Moet trouwens zeggen dat er hier wel een boel info te vinden is trouwens !!
Bericht Maandag 4 Juli 2005 3:25 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hoi hoi welkom hier,
een ara nog wel Very Happy Nou nou, dat begint goed Wink Perfect dat jullie eerst veel lezen! Heel goed, want je neemt er een kind bij Wink

Ik zou een goed opgevoede oudere nemen, die uit een gezin komt en dan de opvoeding zelf verder doorzetten. Zelfs een onopgevoede gaai kun je wel bijstellen, maar dat is misschien niet heel handig in jullie situatie? Of een jonge vogel misschien, die weet niet beter als hij bij jullie opgroeid, maar ook dat is niet niks hoor.

Tsja...een ara en kinderen, ieder gaai en kinderen kan een goede combi zijn, maar zo'n grote is zeker voor kleine kinderen best eng.( Een kleinere ara soort, is dat ook een optie? Ik vind die prachtig mooi! Vooral de ara severa en de ara maracana.) Kinderen luisteren echt niet naar mooie opvoed praatjes als negeren en net doen of je niks merkt als ze naar "hun idee" gebeten worden Confused (tenminste de mijne niet en die zijn 7 en 11 Razz ) Dit telt ook voor een jonge vogel...die juist nog alles wil voelen met zn snavel.

De beste leeftijd om aan een jong te beginnen is als hij zelf eet. Dus opgevoed door de kweker (geen winkel hoor!!!!!!!!!) en zodat hij zelf eet als hij bij jullie komt. Hoe oud dat bij een ara is weet ik zo 123 niet.

Ben benieuwd wat jullie doen Wink Er staat trouwens een hele leuke ara maracana op marktplaats...een mannetje, echte gezinsvogel van 1 jaar die ook nog getest is op pbfd Wink
Bericht Maandag 4 Juli 2005 9:52 pm
Sannie
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

De kleine ara,s zijn idd heel leuk, die hebben ook een ego van een grote ara haha Smile
Zeker voor de kinderen is en kleinere ara veel leuker, en makkelijker in de omgang Wink
Mijn vriendin heeft een grote ara en dat is echt een scheet, maar ook weer niet te vergelijken met bijv een grijzeroodstaart.
Met een grote ara moet je weer heel anders om gaan..die kunnen je op een gegeven moment ook uit gaan testen en dat is minder leuk hoor..
En vind je Bonte Boertjes niet leuk? dat zijn echt leuke papegaaitjes hier op het forum zitten veel mensen met een BBtje Wink en die kunnen je heel veel vertellen over het karakter enz, en hoe ze zijn met kinderen Wink

Ik ben ook benieuwd hoor wat je gaat nemen Smile
Bericht Dinsdag 5 Juli 2005 8:55 am
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik heb inderdaad een bont boertje.
Zijn geweldige papagaaitjes.
Ze zijn klein handelbaar en echte clouwntjes.
Als ze bijten richten ze niet meteen veel schade aan.
Alleen die van mij is nogal eenkennig, maar ik heb haar pas een maand dus ik denk wel dat dat nog zal veranderen.
heel veel succes met je keuze
Bericht Dinsdag 5 Juli 2005 9:08 am
marlies
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Pff lastig hoor ! Kiezen !
Maar we hebben nog wel even de tijd gelukkig.
Maar misschien kunnen jullie me wat meer vertellen over het verschil in karakter van een Ara en een BBtje ?

Ervarings verhalen zijn meestal net iets duidelijker Wink
Bericht Dinsdag 5 Juli 2005 12:33 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik heb geen ara en ook geen bonte boertje, maar als 1e vogel zou ik eerder voor de bonte boer gaan dan de ara.Zeker met kinderen Wink
Ikzou veel lezen over de vogels, dan kom je er een beetje achter. Hier is genoeg te lezen over bonte boertjes Very Happy Allemaal zulke leuke verhalen! Bonte boertjes zijn kleine GROTE gaaitjes! Laughing

Kwa opvoeding...beide hebben ze die nodig, maar je kunt wel nagaan dat fouten in opvoeding bij een ara groter afgestraft worden door de vogel dan bij een bonte boer...in alles, veel en veeeeeeeeeeel harder schreeuwen, harder bijten (ja, ze kunnen echt heeeel hard bijten hoor!) grootser slopen etc etc

Later kun je met wat meer ervaring altijd nog een ara erbij nemen. Lees vooral eens over de nadelen van de verschillende vogels (ook andere dan deze 2) is mijn tip...dan kun je het beste een keuze maken, ga van het ergste uit. Je kunt veel oplossen, maar je komt misschien ook veel dingetjes tegen waarvan je denkt hmmmmm is dit leuk? Confused en als je daar bij voorbaat van uitgaat, dan valt t nooit tegen Wink Echt hoor, zoek maar even naar sites waar niet alleen de leuke verhalen staan, maar ook over de jaloezie, t geschreeuw, en alles. Niet voor niks worden er veel gaaien weg gedaan, omdat het die mensen toch tegenviel Sad ....zorg dat dat niet gebeurd Wink Maar ik probeer je echt niet te ontmoedigen hoor. Bij mij is het door van t ergste uit te gaan zo vreselijk meegevallen..dat ik het een ieder aanraad Laughing En zou t hier ooit zover komen dat een gedrags probleem de spuigaten uitloopt, dan ben ik iig voorbereid Razz

Maaaarruuhhhhh....Administrator...waar ben je!!!!!!!!!! Jij hebt ervaring met beide vogels Very Happy Vertel vertel!!!!!
Bericht Dinsdag 5 Juli 2005 9:10 pm
marlies
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ben al veel aan het zoeken op internet, helaas kom ik niet op de pagina`s die ik zoek.
Duidelijke karakterbeschrijvingen Confused

Maar je hebt gelijk hoor van het ergste uitgaan, kan het altijd nog meevallen !
Onze 1 ste hond is een rottweiler, de 2de ook trouwens Smile .
Ons jongste kind was toen net 4 jaar, pffff had toen ook de ergste visioenen voor me. Gelukkig met een goede training een hoop geduld en een heeeele lange adem. Is het allemaal goed gegaan.
Maar ja over honden is al zoveel meer geschreven, en een hondenschool is er ook overal wel te vinden Wink

Maar ik lees rustig verder, in ieder geval al bedankt voor de tips . Smile
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 8:27 am
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zoek je ook in engelse sites? Ik weet niet of je een beetje engels leest, maar daar is zo vreselijk veel meer te vinden Smile
Als je in google zoekt op senegal parrot (bonte boer) of macaw (ara) of gewoon parrots in het algemeen en dan bv in combi met "problems" of "behavior", dan kom je vast tegen wat je zoekt. Wink

Succes en veel plezier met de voorpret...ik vond het lezen allee al zo geweldig leuk! Laughing
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 9:48 am
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Mag ik me ff helemaal bij Tommy aansluiten? Gaaien zij geweldig leuk en als alles goed gaat en je bent nog enthousiast dan kán de koek niet op, maar als het fout gaat heb je een lange adem, veel geduld en aandacht nodig. En ze worden oud, veel ouder dan een hond of een kat!
Ik wil netzomin als Tommy bedillerig overkomen maar omdat het zo vaak fout gaat tussen gaai en mens geloof ik ook dat je beter voor géén gaai kunt kiezen dan er later spijt van krijgen.
Mocht je niet ontmoedigd zijn door onze praatjes kan ik je wel vertellen dat bonte boertjes inderdaad goeie 'beginnersvogels' zijn. Erg 'tussen haakjes' overigens, want zo klein als ze zijn zijn het wel échte gaaitjes met een hoop karakter. Dus ze observeren je tot ze doorhebben hoe ze je kunnen manipuleren, ze kunnen doordringend gillen al gebeurt dat veel minder en ook minder hard dan andere gaaien -heb je een Ara wel eens horen krijsen ín huis? Je wordt gék!
Maar bbtjes zijn ook super grappig, speels, aanhankelijk, slim en koddig. Ik heb een dametje van zo'n 11 maanden en ik zou haar nooit meer kwijt willen. We houden van elkaar. Mijn man en zoon worden geaccepteerd -en dat heeft ook de nodige aandacht en tijd gekost- maar ze bijt niet meer, gilt met mate en gaat gewoon mee op vakantie. Ze heeft een ruime kooi waar ze alleen 's nachts en als er overdag niemand thuis is in woont. Als ik thuis ben mag ze uit de kooi en scharrelt ze over haar diverse klimbomen en ga ik de tuin in gaat ze mee. (Maar daar laat ik haar nog geen minuut alleen, ga ik plassen, gaat zij ff naar binnen.) De kweekster waar ik haar vandaan heb zou ik je graag aanraden ware het niet dat ze overleden is en andere adressen heb ik niet. Misschien via een dierenarts, hier op de site staat het telefoonnummer van Hooimeijer wel ergens, een d.a. waar de meesten hier nogal fan van zijn en da's vast niet voor niets -zelf ken ik hem niet. Sterkte met je beslissing Razz
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 12:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: jonge of oudere papegaai ?  Reageer met quote  

Hoi Marlies, welkom hier! Smile
Hoop dat je het naar je zin zult hebben..

Een papegaai een tweede kans geven is wel super.. Als je het kan en wil, dan zou ik daarvoor gaan!

Maar, ik las ook dat je dacht over een ara?
Da's wel een grote stap!!
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 1:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ehm, ik (maar da's mijn mening) denk dat je beter niet met een ara kan beginnen.. Als het mis gaat met een ara, je doet iets verkeerd of wat dan ook, dan zijn de gevolgen echt niet te overzien.
Een ara produceert aanzienlijk veel meer geluid dan een bb..

Ik slaap (nog wel) naast een kamer (geluidsgeisoleerd) met ara's en als die 's ochtends wakker worden dan ben ik ook meteen wakker.
En ik slaap met oordopjes in!!

Wat ik wel heb gemerkt met ara's (Die ik ken dan he!) is dat ze (blauwgele) vrij zacht van karakter zijn.
Ik geloof dat bb venijniger kunnen bijten. Ara's zullen (denk ik) niet zo snel bijten, maar als ze bijten.. Berg je dan maar..
Hardhout wordt versnipperd alsof het papier is.
Walnoten en andere noten zijn een makkie..

Ook het normale babbelen van een ara is al hard.. Dat lijkt misschien leuk voor even, maar hoe is dat over een tijdje?

Bonte boertjes vind ik persoonlijk super. Gemakkelijk formaat, vrij rustig (ehm, Iago dan) maar ook zij kunnen lekker slopen. (Niet zoals een ara, maar Iago doet toch aardig zijn best)
Als ze gillen is het ook niet zo hard als een ara.. Smile
Ik vind Iago een gaai met humor. Hij weet dingen te zeggen op de juiste momenten.. Hij denkt trouwens dat 'ie een stuk groter is!
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 1:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
marlies
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wil nog ff zeggen dat ik jullie absoluut niet bedillerig vind hoor !
Hoor ook graag de negatieven dingen.

Maar we zijn er nog niet uit ..... er spelen zoveel dingen mee.

Maar ik laat het weten als we wat besloten hebben ! Very Happy
Bericht Woensdag 6 Juli 2005 8:58 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Marlies, ik hoop dat je mijn reactie ook niet vervelend vond.. Ik wilde je alleen een beetje waarschuwen voor het geluid van ara's.. Smile
(Ik kan ze trouwens af en toe wel achter het behang plakken als ik weer eens op half zes wakker word door hun gegil ha ha ha)
Bericht Donderdag 7 Juli 2005 11:01 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 11:09 pm
  Berichten van afgelopen: