kleintjes worden groot...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
kimmi
Fladderaar

kleintjes worden groot...  Reageer met quote  

Ik ben weer al lang niet meer op het forum geweest (pc's gaan altijd stuk op de slechtste momenten Evil or Very Mad ), maar goed, ik heb een vraagje.

Mijn grijsje Hootsy(man, 3,5 jaar oud) en mijn timneh Bo (pop, 3 jaar oud) delen al 2 jaar hun kooi en dit heeft nooit problemen gegeven. MAAAAAR (hoor je me al komen?) in mijn ogen lukt dit niet meer. Ze vermoorden elkaar niet ofzo maar ik vind het zielig voor Bo.
Het is continu gekibbel, over alles. Bo mag pas eten en drinken als Hootsy het toelaat(hij klimt de hele kooi door om haar weg te gaan jagen bij het tweede stel bakjes), speeltjes is hetzelfde verhaal, soms zit hij haar de hele kooi door te jagen, met als gevolg een hoop gekrijs van Bo natuurlijk want zij klimt en klimt maar raakt nooit weg. ik weet niet of hij het doet om aandacht (ik bemoei me er dan wel mee, kan Bo toch niet aan haar lot overlaten?) of om een andere reden...

Voor mij is het beslist, ze gaan vanavond terug apart, dan heeft Bo haar rust (ze is al heel timide en naar mijn idee wordt ze meer en meer teruggetrokken) ze kunnen dan nog altijd samen los.

Wat is dan mijn vraag? Ik praatte hierover met een van mijn collega's (die trouwens niets van papegaaien weet) en ze zei: "in de natuur gaat dat toch ook zo? iemand moet er toch de baas zijn.
ik zeg: ze zitten niet in de natuur, ze zitten opgesloten dus Bo kan niet weggaan als ze dat wil en het is mijn verantwoordelijkheid om in te staan voor hun welzijn.

Ik kan me voorstellen dat er in elk huishouden wel eens geruzied wordt, maar dit is niet ruzien, het is pesten. Sad

doe ik er goed aan om ze uit elkaar te halen of ben ik een flauwe trien en overdrijf ik? Het valt minimum 1 keer per dag voor en dat vind ik wel heel veel. Denken jullie dat het met de leeftijd te maken kan hebben?
Bericht Dinsdag 1 December 2009 3:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Geen idee of het met de leeftijd te maken heeft. Ik zou ze ook uit elkaar halen. Ik vind mezelf altijd verantwoordelijk voor het geluk van al mijn gaaitjes. Als blijkt dat er 1 minder gelukkig is, dan moet dat opgelost worden.
Zoals je al zegt kunnen ze altijd buiten de kooi samen spelen. Je kan de kooien naast elkaar zetten zodat ze makkelijk contact kunnen maken. Ik denk dat het, zeker voor Bo, fijner is als ze een eigen kooi hebben.
Bericht Dinsdag 1 December 2009 3:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

de hormonen spelen een grote rol en beiden zijn aan het puberen wat een verandering in karakter teweeg kan brengen. met gevolg dat deze situatie kan ontstaan. ik zou ze uit elkaar gaan halen en de kooien gewoon naast elkaar zetten. dan kunnen ze elkaar zien en horen maar niet meer pesten.
als over een tijdje de gemoederen weer bedaren kun je ze weer samen zetten als dat lukt. zo niet, laat je ze uit elkaar zitten.
ik denk dat jouw mannetje iets meer wil dan het popje en daarom ook achter haar aan zit. geef haar de rust die ze nodig heeft. zet ze uit elkaar en kijk dan hoe of het gaat.
over een aantal maanden kan je het weer proberen samen in 1 kooi, maar lukt het niet, allt ze dan lekker ieder in een eigen kooi zitten.
Bericht Dinsdag 1 December 2009 4:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Kimmi, leuk dat je weer komt buurten Very Happy

Ik zou ze ook uit elkaar halen als ik je verhaal zo lees. Buiten de kooi kunnen ze nog lekker met elkar spelen wanneer ze dat willen en over ee ntijdje kun je altijd kijken of ze weer samen kunnen.

Behalve het gedrag wat je schrijft - zijn ze ook wel lief met elkaar wanneer ze in 1 kooi zitten?
Bericht Dinsdag 1 December 2009 6:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

Jullie bevestigen wat ik al dacht Laughing hormonen die invloed hebben op het karakter, en het feit dat ze beter apart kunnen..
ze zitten vaak gewoon te kroelen en ze slapen altijd tegen elkaar aan, daarom denk ik wel dat ze elkaar zullen opzoeken als ze apart zitten.
Maar het is gewoon ook de combinatie tussen hun karakters.
Hootsy is druk, brutaal en pakt gewoon wat hij hebben wil (het speelgoed uit de mond van onze hond bv als we hem niet tegenhouden), hij heeft ook leuke kantjes hoor Hartje en dan Bo: die was altijd al heel stil, bijt nooit van zich af en doet altijd wat je vraagt. maar ze is ook gevoeliger, en ik wil de stress van "o-nee-wanneer-komt-hij-weer" gewoon wegnemen. zeker als dat kan op zo een simpele manier als wat goochelen met de kooien Ja hun twee oude kooien staan gelukkig nog op zolder, ik hoef dus geen nieuwe te kopen. alleen nog iets vinden voor die waar ze nu inzitten... maar dat is een topic apart Very Happy
Bericht Dinsdag 1 December 2009 9:09 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Naar mijn idee zat je met jouw idee al helemaal goed om ze terug een afzonderlijke kooi te geven want zo zal Bo terug tot rust kunnen komen en inderdaad in de natuur gaat het ook zo maar het is ook zoals je zegt, ze zitten niet in de natuur maar in een kooi en kunnen niet weg dus het is niet echt te vergelijken natuurlijk.

Met beide een afzonderlijke kooi hebben ze echt nog heel erg veel aan elkaar hoor, zeker weten. Mijn gaaitjes hebben een afzonderlijke kooi en hebben enorm veel aan elkaar want buiten de kooi kunnen ze echt niet met elkaar maar vanuit hun kooi kletsen ze de hele dag.

Elk hun kooi gaat dus ook voor Bo terug de nodige rust brengen.

Veertje
Bericht Woensdag 2 December 2009 9:17 am
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

ondertussen zitten ze al 4 dagen apart en het gaat
redelijk goed, maar alweer: niet zoals ik gehoopt had Rolling Eyes Laughing
met hootsy is alles gewoon ok, ik heb zelfs het idee dat hij ineens vaker praat Laughing
bo is een ander verhaal, als ze in haar kooi zit en ze is niet bezig (aan het eten, veertjes poetsen of buiten kijken ofzo) dan gaat ze naar de bodem van de kooi. ze pakt de tralies vast met haar bek en begint als een gek te graven...
hootsy deed dat soms ook als hij klein was, maar het is er toch "uitgegroeid". bo deed het ook vroeger, maar ze stopte pas veel later toen ze samen een kooi deelden. we dachten dus dat het bij haar ook gewoon over gegaan was maar nu doet ze het terug.. Onzeker
nu weet ik niet, komt het door de verandering en heeft ze gewoon even tijd nodig OF is het eigenlijk nooit helemaal weg geweest?
Bericht Zaterdag 5 December 2009 7:54 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moelijk, het kan broeds gedrag zijn - kan.
Mijn Edelpop doet dat ook wanneer ze het blok niet heeft en wel broeds is.
Herman (bonte boer) heeft het gedaan toen hij jonger was en nu bijna nooit meer.
Bericht Zaterdag 5 December 2009 10:51 pm
kimmi
Fladderaar

Reageer met quote  

na een tijdje wordt je er echt gek van. zo'n irritant geluid Rolling Eyes
onze hond komt dan ook altijd kijken, waarom al die drukte?
zitten ze daar oog in oog, elkaar aan te staren alsof ze van een andere planeet komen. Laughing

vandaag dacht ik er aan, misschien een heel stom idee hoor maar toch:
de indeling van de woonkamer is veranderd door de nieuwe kooien dus ze staan nu met zijn allen bij het raam. daarvoor stonden ze tegen een muur en konden ze alleen van ver naar buiten kijken.
bo ging (zeker om te slapen) altijd tegen de muur zitten en ze kruipt graag weg. Nu doe ik 's avonds een doek over haar kooi en vandaag leek het toch al beter te zijn. misschien vind ze het gewoon eng om bij het raam te staan?
Bericht Zondag 6 December 2009 8:59 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Sommige vinden het fijn bij het raam en anderen minder fijn.
Ik denk dat er maar op 1 manier achter te komen is: zet haar een weekje ergens anders neer (als dat kan) en observeer of het gedrag veranderd (in positieve of negatieve zin)
Bericht Zondag 6 December 2009 11:04 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je zou ook aan een kant van de kooi een plank of zo tegen de kooi kunnen zetten om zo een donker hoekje te maken waar ze zich terug kan trekken. is maar een idee hoor. het is goed mogelijk dat ze de nieuwe plek niet zo fijn vind als voorheen. proberen kun je het in elk geval.
of een doek half over de kooi hangen zodat een deel toch bedekt is.
Bericht Maandag 7 December 2009 10:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moet zeggen dat mijn grijsje dat ook wel eens doet hoor, zo heel af en toe maar kan er niet echt een moment opkleven dat hij het doet. Hij deed dat vroeger en doet het nu ook. Ik zeg het, het is heel af en toe en het is ook zijn enkele reden dat hij naar de bodem gaat, verder wil hij daar blijkbaar niet echt zijn.
Bericht Zondag 13 December 2009 5:02 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 26 Mei 2012 11:29 pm
  Berichten van afgelopen: