|
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
| Meerdere vragen over Amazone |
|
|
zoals ik al heb verteld komt er hier waarschijnlijk een amazone wonen,
Nog niet tam,maar wel vertrouwd aan mij....
nu heb ik een aantal vragen..
*Bono moet gevangen worden..
wie kan dat het beste doen? ik (met kans dat hij mij niet meer vertrouwd) of mn pa.? mn pa kan soms een beetje druk zijn dus die moet ik GOED instrueren.
*Bono moet gewiekt worden,lijkt me slim om gelijk te doen..
mag ik dat wel zelf doen? want ik ben de enige hier in de buurt die goed kan wieken,en ook mooi (vind ik ook belangrijk)ja verder weinig opties mn man durft niet.. ma ook niet en pa houd hem vast..
*en dan,Bono is gevangen we gaan naar huis,
in de kooi... die voor hem ineens HEEL klein is want ja als je een voliere gewend ben.......
moet ik hem dan gewoon een aantal dagen laten wennen? en gewoon rustig praten en eten geven en verder even niks?
*vervoeren.. doos of donkere vervoerskooi?
even voor de duidelijkheid:
Bono is ong.24 jaar.
woont al 20 jaar bij mn ouders.in een voliere.
is niet tam,maar komt naar MIJ toe,eet uit MIJN hand,en ik kan zn poten strelen...
en hij heeft zown 10 jaar geleden een beroerte gehad.. dus we moeten het rustig aan pakken met vangen.. anders komt het niet goed...
hopelijk krijg ik hier reactie's op want er zijn me nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk...
groetjes een hopelijk aanstaande amazone bezitster!!!!!  |
Dinsdag 9 Februari 2010 11:05 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
wat ik zou doen, je bent nu al veel met hem bezig, ga dan eens in de voliere en kijk of je hem bij je kunt nemen. dan kan hij daar vast aan wennen. probeer hem te aaien en op je hand te nemen.
ik zou hem ook meteen wieken. als je hem eenmaal maag aanraken dan gelijk even de schaar er in. is niet erg, krijgt hij echt niks van. hij zal helemaal niet begrijpen wat er gebeurd als je het goed en snel doet.
kan je hem niet goed vangen, probeer hem dan op een stok te laten zitten die je dan overbrengt naar de kooi. zet de reiskooi vast in de voliere zodat hij die ook vast leert kennen. desnoods op een verhoging met wat lekkers er in zodat hij het daar kan halen en er aan went.
de overgang van een grote naar een kleinere behuizing zal best meevallen. geef hem 2 dagen om alles te verkennen en te zien en dan zal hij vanzelf wel rustig worden.
gebruik een vervoerskooi. hij kent jou al dus is het vertrouwt. praat tegen hem, laat hem door het raam naar buiten kijken. is altijd heel spannend en afleidend voor ze.
ik heb de amazone van mijn ma overgenomen. die kwam nooit uit de kooi. is al over de 40 jaar. een kreng. ik heb hem in een kleine kooi 24 uur gehad om hem te vervoeren. geen probleem mee gehad. hij keek lekker door de ramen naar buiten en kletste onophoudelijk. dus dit gaat echt wel goed komen. |
Dinsdag 9 Februari 2010 11:28 am |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
hoi thanks voor je antwoord.
ik ben al aant oefenen om op te stappen op een stok maar nee hoor meneer vind het dood eng..
ik zat te denken om idd binnekort even met een boekje en fruit de voliere in te stappen. en dan ga ik gewoon een boekje voorlezen.. en toont hij interesse of komt hij dichterbij fruit geven om te belonen...
mijn droom is eigenlijk maja das nog al gewaagd om hem pas op te halen als hij opstapt.. dan is de stress natuurlijk veel minder ipv met een netje...
en aangezien we toch nog een tijdje moeten wachten is het het proberen waard.. toch?
al ga ik om de dag even naar hem toe... proberen.. koffie dinken met mn ma en weer terug.. zo went hij dat ik bij hem in de kooi kom...
en wat opvalt..
als ik bij hem sta ben in in principe kleiner... en deed hij een beetje "stoer" maar toen ik op mn tenen ging staan veranderde heel zn houding... alsof hij "onderdanig" aa mij was..
kan dat?
zijn vrouwtje (rip) was ook altijd de "baas"over hem...
is dat juist goed of slecht? |
Dinsdag 9 Februari 2010 11:52 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als hij boven is, dan is hij dominant, ben jij boven hem, dan ben jij de baas. dus dat klopt wel.
probeer hem nooit met een netje te vangen,. dat is te stressvol dat moet ik je zeer afraden. je bent al flink aan het oefenen en je zal zien dat het mettertijd ook goed gaat komen.
wat je zou kunnen doen is een standaard maken waar hij zelf op kan klimmen en waar jij naast gaat staan. dat is dan ht begin om op te stappen. alles is eng voor hem, dat is logisch dus moet je het heel langzaam gaan doen. je doet het goed en je hebt er ook het geduld voor. het komt echt wel goed. neem de tijd.
mag je hem al aanraken? probeer dat eerst eens. bied hem een zonnepitje aan uit je hand. dat is de eerste stap en dan vandaar ga je verder.
reiskooi in de voliere op een verhoging zodat dat ook niet meer eng is. een standaard waar hij op kan klimmen om dichter bij jou te zijn etc. grote kleine dingen. maar zogaat het zeker lukken |
Dinsdag 9 Februari 2010 1:00 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Een papegaai kan je je zo ie zo het beste onder borsthoogte houden. heeft niks met dominant zijn te maken hoor.
De onzekere vogel zit hoog en de zekere vogel laag en weet dat de vogel die hoger zit over hem waakt. Het gaat dus om vertrouwen.
Amazones kunnen redelijk veel handelen. Ik zou hem zelf wieken in de toekomst zal dat toch bijgehouden moeten worden en dan is hij er alvast aan gewend.
Ik zou de vervoerskooi gewoon even alvast in de voliere zetten.dan is het niet meer zo een eng ding. Als je alvast oefend met opstappen dan hoef je er ook geen drama van te maken met vangen.
laat zo ie zo niet merken dat je het erg vindt, want dat onthoud hij en zal hij (mis)gebruiken |
Dinsdag 9 Februari 2010 1:16 pm |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by alexandraatje
als hij boven is, dan is hij dominant, ben jij boven hem, dan ben jij de baas. dus dat klopt wel.
probeer hem nooit met een netje te vangen,. dat is te stressvol dat moet ik je zeer afraden. je bent al flink aan het oefenen en je zal zien dat het mettertijd ook goed gaat komen.
wat je zou kunnen doen is een standaard maken waar hij zelf op kan klimmen en waar jij naast gaat staan. dat is dan ht begin om op te stappen. alles is eng voor hem, dat is logisch dus moet je het heel langzaam gaan doen. je doet het goed en je hebt er ook het geduld voor. het komt echt wel goed. neem de tijd.
mag je hem al aanraken? probeer dat eerst eens. bied hem een zonnepitje aan uit je hand. dat is de eerste stap en dan vandaar ga je verder.
reiskooi in de voliere op een verhoging zodat dat ook niet meer eng is. een standaard waar hij op kan klimmen om dichter bij jou te zijn etc. grote kleine dingen. maar zogaat het zeker lukken
hoi hoi,
Groot nieuws,
ik heb met mn man overlegt en hem verteld wat jullie aanraden.. eerst "tam"dan meenemen... dat klonk hem al beter in de oren..
hij was gewoon bang dat er een Wild dier in huis kwam... Ja ist ook maja..
we moeten toch nog wachten op beter weer voor de Kakariki naar buiten kan. dus ik heb de tijd ervoor..
ons stappenplan:
idd soort zitboom maken waar ik hem ga leren op te zitten.. en dan langzaam aan proberen te laten opstappen etc.
Bono eet fruit uit mn hand.. en ja ik kan zn snaveltje en zn pootjes aanraken..
Vanmiddag ga ik naar hem toe,en ga ik voor het eerst naar binnen in de voliere... als het lukt.. want nadeel is dat als hij mij ziet zit hij voor de deur.... en er is niemand thuis diekan helpen dus effe kieken...
ik heb zonnepitten en Peer dus dat word SMULLEN
als het op een gegeven moment lukt dat hij opstapt ga ik er met de vervoers kooi in.. en dan gewoon oefenen dat IN de vervoerskooi ook leuk is...
en als dat allemaal lukt............................verhuizen  |
Dinsdag 9 Februari 2010 2:09 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dat is een heel goed plan, zo gaat het zeker lukken |
Dinsdag 9 Februari 2010 3:17 pm |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
ZO ben ik weer.. poepoe tis toch koud
maja uhm het ging zo:
ik stap de voliere in.........
hij komt op een stok naast me zitten en kijkt naar me van What the ****
Dus ik heej Boon hoeistie en hij ging opt gemak zitten luisteren..
dus ik zei:ja en die bono zegt zo mooi hallo heh kan je dat nog eens voor me doen......... dus hij HALLO?!?! dus ik Goedzo en een fruitje..
daarna ging ik weer kletsen en toen D8 hij hmm kan ik der bang maken??
hij vliegt meerdere malen vlak over mn hoofd... maar wat dee ik?
ik verblikte niet en ging tegen de andere vogels praten (hok ernaast)
toen had hij zoiets van hmmm werkt niet..
dan maar weer lief zitten. en jahoor hij ging zitten op de stok naast me zown 30 cm..
en hij zei Hallo..?!?! dus ik hallo bono wil je fruitje? en hij deed zn pootje omhoog dus heeft hij nog een beetje fruit gehad...
daarna vond ik het genoeg was al 20 minuten in zn kooi langzaam opbouwen heh....
Goed heh! |
Dinsdag 9 Februari 2010 5:11 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Zeker heel goed
Weet je hoe je zijn vleugels moet wieken ? Hoe de vleugels open te houden ? Het beste is met z'n twee en met een handdoek. Op de cursus afgelopen zondag hebben ze het voorgedaan met een grijsje.
Ik twijfel of het slim is om hem meteen te kortwieken. Je verplaatst hem en neemt hem ook meteen een stukje zelfvertrouwen af. Als hij dat als zeer onprettig ervaart en koppelt aan de verhuizing en jou..................dan heb je een vet probleem wat een gedragsprobleem kan opleveren.
Als ik jou was zou ik deskundig advies in gaan winnen om (misschien) veel leed te voorkomen voor Bono. Het gaat tenslotte om hem  |
Dinsdag 9 Februari 2010 7:13 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
gek maar waar, maar anders heb je een ongeleid projectiel in de woonkamer. Of hij moet meteen in de kooi blijven voor ene paar dagen en dat is hij ook niet gewend.
daarbij kunnen amazones dat echt handelen.
Toen Keko bij ons kwam wonen 3.5 jaar geleden. hebben we hem uit zijn kooi gehaald. Hooimeijer heeft hem toen gewiekt (wiekte toen nog niet zelf). We hebben hem op de speelboom neergezet en pellets voorgeschoteld.
vanaf dag 1 super |
Dinsdag 9 Februari 2010 7:55 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wauw dat is heel goed gegaan zeg. zeker weten dat hij er van verbaasd heeft gestaan dat jij zomaar in de voliere kwam. dat hij zo dicht bij je durft te zitten en fruit aan neemt. heel goed. zo kan hij aan jou wennen en op een dag kan je hem dan ook aanhalen en bij je op je arm nemen. ga zo door dan is het echt sneller dan je denkt.
ik zou ook nu nog niet wieken. wacht tot hij je helemaal vertrouwd en bij j e komt. dan kun je ook met zijn vleugels gaan spelen. spreiden en zo en dan op een dag kan je ze zo wieken. heel makkelijk.
ik gebruik nooit een handdoek. ik spreid de vleugels en knip meteen. en voor ze het weten is het gedaan. maar dit is nu al een hele grote stap. ben trots op je. |
Woensdag 10 Februari 2010 8:03 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Vliegen wil niet zeggen dat je een ongeleid projectiel in huis hebt. Ze kunnen zeer goed zien wat ze doen en inschatten waar ze landen. Uiteraard zijn er dan ook klimbomen aanwezig of andere speeltoestellen waar ze naar toe kunnen gaan.
Wieken is een keuze met voors en tegens Ook de persoonlijke woonomstandigheden spelen mee. Ik vind dat er niet één uitgesproken mening is m.b.t. wieken. Ik denk dat wieken ook niet voor elke vogel geschikt is m.b.t. verlies zelfvertrouwen (dat kan gebeuren).
En alles in één keer veranderen voor een gaai is een beetje teveel van het goede, vergelijk het met een kind en een verhuizing.
Veel succes  |
Woensdag 10 Februari 2010 9:52 am |
|
|
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
dank u dank u
Oke,
wieken,heb ik al besloten WEL te doen.
om verschillende redenen maar hier een paar belangrijke.
wij hebben een open keuken,we hebben 2 honden die als een vogel niet vliegt het niet als een vogel zien , en bij ons staat vaak de achterdeur open of gaat vaak open of dicht ivm.dehonden,
en ik wil hem graag mee naar buiten nemen etc. en vind een tuigje persoonlijk niks.
en daarnaast,Bono heeft het handje om idd een beetje intimiderend over je heen te vliegen,en ik geef daar niks om maar manlief vind het eng en moet echt erin meegroeien...
xxx
vandaag miss. weer langs even kijken wat het weer doet...Ligt sneeuw..  |
Woensdag 10 Februari 2010 10:41 am |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
ik ga trouwens maar een dagboekje aanmaken is makkelijker.... |
Woensdag 10 Februari 2010 10:44 am |
|
|
Spetter