|
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Blijkbaar heb ik geluk dat de drempel niet zo hoog is bij ons. Ik hoef alleen even de bovenkant van de kooi naar me toe te trekken en dan kan ik m zo over de drempel rollen
@ Ruben1: hoe vaker je het doet, hoe sterker je wordt!  |
Donderdag 4 Februari 2010 2:13 pm |
|
|
Ruben1
Kuikentje
|
Ik ben al heeeeel erg sterk hoor  |
Donderdag 4 Februari 2010 4:22 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hahahha, schrik van TE veel spieren te krijgen dan. Nee, hoor. Ben maar aan het plagen.  |
Donderdag 4 Februari 2010 9:34 pm |
|
|
patrickpain
Net uit het ei
Hallo Ruben, (en mede forumlezers)
Ik lees net even vluchtig dit topic door en zie het euvel over het wieken van de vogels... toch?
Mijn Ara's en oranje vleugel papegaai zijn vooral in de zomer gewiekt en zitten dan in een grote speelboom in de tuin... hey en dat is hun mooiste tijd van het jaar! persoonlijk vind ik niks zieligs aan het knippen van hun vleugels,.. en sommige laten hun papegaaien met een tuigje vliegen en anderen zetten de kooi met vogel buiten. Alle drie de opties hebben wat, maar 100% vrij zijn en niet kunnen vliegen geeft in mijn ogen véél vrijheid en veiligheid...
Mijn vogels lopen graag door het huis en ik ben erg blij dat ze dat niet vliegend doen!
Laat de zomer maar snel weer komen! |
Zaterdag 6 Februari 2010 8:47 pm |
|
|
|
|
patrickpain
Net uit het ei
O,... kijk anders even in mijn foto album.... vrijheid en samen zijn!!!! |
Zaterdag 6 Februari 2010 9:00 pm |
|
|
Ruben1
Kuikentje
|
Hoi patrickpijn.
Zal er nog eens goed over nadenken,mijn pyrrhura heeft altijd kunnen vliegen.Denk wel dat het veel stress met zich mee brengt.
kiek wa efkes. |
Zondag 14 Februari 2010 9:02 pm |
|
|
|
|
patrickpain
Net uit het ei
Hey die Ruben,
Tja,.. dit zal altijd een onderwerp zijn waar we veel over kunnen praten en schrijven!
tis uwe vogel he... doen waar je je lekker bij voelt?
succes! |
Maandag 15 Februari 2010 8:29 pm |
|
|
Aratinga
Eitje
|
|
|
Hey Ruben1,
er zijn mensen die met hun papegaaien buiten vliegen. Dit vergt echter zeer veel training en ervaring, en is niet voor iedereen weggelegd. Daar komt bij dat er altijd een kans aanwezig is dat er iets misgaat. Er zijn namelijk veel factoren die meespelen. Ik raad je dus niet aan om met je pyrrhura op je schouders naar buiten te lopen.
http://www.youtube.com/watch?v=1QjehWw4UFw
Chris Biro is zo'n beetje grondlegger van Freeflight
http://www.youtube.com/watch?v=q11SThc5y9g
Hier kan je een artikel over Freeflight lezen
http://www.parrotchronicles.co.....flight.htm
Er is veel info erover te vinden op het internet, erg interessant allemaal.
Wat het wieken betreft:
Ik heb zelf 2 aratinga's en 1 pyrrhura. Alledrie zijn bij geboorte gewiekt(dus vanaf het moment dat de schaar erin kon). Dit is niet door mij gedaan, maar de kwekers waar ik ze gekocht heb.
De zonparkiet was het minst gewiekt en kon dus het beste vliegen. Zijn buitenste 2 veren zijn niet geknipt. Bij mijn pyrrhura is ook de staart een beetje gewiekt(ik vraag me af waarom) en mijn maisparkiet is het meest gewiekt. Alle 3 konden en kunnen vliegen maar je hebt vliegen en vliegen.
Ik zag aan mijn vogels hetvolgende: De vogel ontwikkelt in zijn eerste maanden zijn flyingskills. De maisparkiet gebruikt het vliegen om van A naar B te gaan als het moet. Op bepaalde plekken komt hij niet want hij durft dat gewoon niet. Dit zijn meestal op plekken waar je moeilijk kan landen of moeilijk kan manoeuvreren. Als hij niet hoeft te vliegen doet hij dat niet. Als hij nat is hoeft hij het niet eens te proberen. Hij is dan ook het meest onzeker van alle 3, en maakt nog weleens een noodlanding.
De pyrrhura vliegt wat vaker van A naar B, ook op moeilijkere te landen plekken. Ook vliegt hij meestal omhoog of in een rechte lijn, en als hij te hoog is om te landen stopt hij even met klapperen om zo hoogte te verliezen. Nat vliegen gaat moeilijk, maar beter dan de maisparkiet. Beide vogels klapperen veel met hun vleugels om het tekort aan draagkracht te compenseren, dit in tegenstelling tot de zonparkiet.
Mijn zonparkiet heeft van jongs af aan zijn skills goed kunnen ontwikkelen, en dat zie je: hij zal op moeilijk te landen plekken komen, mocht hij denken 'dat haal ik niet' draai hij gewoon om en vliegt terug. Hij vliegt van A naar B naar C, terug naar B gelijk weer naar C, rust daar een paar tellen uit en gaat terug naar A. Hij vliegt zo dicht tegen de muur/plafond/grond of mij dat zijn vleugel even contact maakt. Nat vliegen is geen probleem. Hij heeft totale controle. Hij vliegt ook zelden in een rechte lijn, altijd met bochten, rondjes, constant van vliegrichting veranderen. Dat is gewoon een stukje instinct dat hij aanvoelt en dat uit.
Dit is natuurlijk gedrag wat ik hem niet wilt onthouden. Hij is heeft dan ook het meeste zelfvertrouwen van de 3, de maisparkiet het minst. De zonparkiet gaat gewoon ondersteboven hangen aan een touw in zijn boom op een hoogte waarvan ik denk 'zou je dat wel doen?'. Hij is weleens gevallen(dus grip op het touw verloren) maar hij valt niet op de grond!
Je kan denk ik wel aanvoelen wat het voor het zelfvertrouwen van mijn vogel zou betekenen als ik hem kortwiek. Het is een echte vlieger die het ook veel doet, en dat ook laat zien. Ik kan niet anders concluderen dat hij er gewoon van geniet. Daarnaast kan hij zo ook goed zijn energie kwijt.
Ik hoor vaker dat papegaaien niet voor de lol vliegen.
Als ik naar mijn vogels kijk: mijn maisparkiet heeft er geen lol in, als het moet doet hij het, en dat is meestal omdat de andere 2 wegvliegen en hij erachteraan moet.
Mijn pyrrhura doet het best vaak, en ik zie dat hij mijn zonparkiet na probeert te doen, dus constant van vliegbaan te veranderen/moeilijke manoeuvres. Maar doordat zijn staart ook gewiekt is zie ik dat hij met zijn kont naar 1 kant gaat vliegen om balans te houden. Hij heeft dus zijn flyingskills niet goed kunnen ontwikkelen, maar lijkt het ook leuk te vinden.
Mijn zonparkiet houdt gewoon van vliegen. Hij volgt gewoon zijn instinct en doet graag wat hij goed in is: vliegen!
Ik ben van mening dat een vogel moet kunnen vliegen, daar is hij immers voor gebouwd. Ik zie het zelf als een gave die die dieren hebben. Het is dan niet logisch voor mij om die unieke gave die ze hebben te ontnemen.
Buiten komen mijn vogels ook, dan gaan ze gewoon mee in de transportkooi. Ik vind hem ook best groot/zwaar, maar het is niet anders. Ik ben wel op zoek naar een andere transportkooi, ik zit zelf te denken aan die rugtas waar een kooi ingebouwd zit, en je die dus op je rug kan dragen.
Jij kent jou vogel het beste. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Succes! |
Dinsdag 16 Februari 2010 10:10 am |
|
|
|
|
Ruben1
Kuikentje
|
Dat is een beste lap tekst aratinga!
Zoals jij het uitlegt over je aratinga dat jij hem dat vliegen niet wil afnemen zo denk ik er dus ook over.Mijn pyrrhura loopt zelden en vliegt van stoel tot stoel en op mn schouder.Soms krijgt ie de gekte in de kop en vliegt als een wilde de hele kamer door.
Ik denk dat ik gewoon zn kooi buiten zet deze zomer.
Mijn maat heeft een grote loods voor zijn bloemenhandel,ik wil daar eens proberen of de vogel bij me terug komt als ik hem roep.
Doet hij nu soms al een beetje,mischien goed in trainen?
Mvg |
Woensdag 17 Februari 2010 9:47 pm |
|
|
patrickpain
Net uit het ei
Tja,.. freeflight prachtig
Mijn ara's vliegen zo'n 4 a 5 meter als ze echt willen maar het zijn bij mij luie donders hahaha, en lopen vaak liever!
Jacky de oranjevleugel amazone vliegt nog wel eens wat metertjes rond om op mijn rug te belanden (om mijn broodje af te pakken) Ik knip ze al jaren steeds een stukje minder kort en wat minder veertjes, zo hou ik een beetje evenwicht in veiligheid en leuk.. In de zomer als ze echt vaak buiten zitten neem ik de minste risico's ....
ieder zijn manier zolang ze maar niet weg vliegen toch?
groetjes |
Woensdag 17 Februari 2010 11:59 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 12:19 am
|
|
|
|