|
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
| Nieuw maatje |
|
|
Nadat ik de beslissing had genomen om voor Stimpy een nieuw huisje te zoeken, kwam de vraag: "Blijft Cayou nu alleen of ga ik voor hem een nieuw maatje vinden?" Ik heb er over nagedacht en toch vond ik het heel lullig als hij alleen zou achterblijven. Hij heeft natuurlijk altijd samen met Stimpy gezeten vanaf zijn baby zijn. Ze waren weliswaar geen echte vriendjes, maar ze hadden wel gezelschap aan elkaar. Cayou zocht hem wel op om te spelen, wat overigens niet erg door Stimpy werd gewaardeerd, maar goed.
Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt van vogies die me leuk leken (geen gaaitjes) en dit kwam er uit: kakariki, forpus, rosella en catharina.
Tuurlijk veel op internet gezocht en ook bij een 2tal forums aangesloten om info bij elkaar sprokkelen.
Een rosella viel zowiezo af, omdat ze heel moeilijk tam te maken zijn en ook lastig is om ze tam te houden...Vond het een mooie vogel, kan mooi fluiten en is verder ook rustig. Jammer!
De kakariki is een heel nieuwsgierig, intelligent en ondernemende vogel. Pakt voer meteen pootje op zoals een gaaitje, leuk! Vond alleen zijn geluid iets minder. Ook is hij een vogel wat veel op de grond scharrelt. Nou mijn kooi heeft een rooster en dan zou ik mijn kooi moeten verbouwen om dat voor hem te kunnen realiseren.
Catherina's was ik eerder op een caiqueforum (amerikaans) tegengekomen. Daar worden ze ook wel linnies genoemd. Ze worden daar heel veel gehouden, terwijl ze hier in Nederland toch onbekender zijn, zeker als tamme vogels.
Ik had altijd hele leuke verhalen over gehoord, dus ben ik me wat meer in deze pietjes gaan verdiepen.
Ze zijn heel zacht van karakter, maken weinig geluid (ze worden als appartementvogels aanbevolen). Verder zijn ze heel ondernemend, spelen graag, hangen ondersteboven, eten graag fruit en douchen graag en ze worden als clowntjes beschreven. Net als caiques Ze lopen zoals gaaitjes en nemen stukjes fruit ed ook als gaaitjes in hun pootjes. Worden gauw tam en zitten graag bij je. Na alles wat ik gelezen heb, zowel nederlandse als engelse, maar ook duitse sites, ben ik toch een soort van verliefd geworden op deze vogeltjes.
Van de week ben ik naar een kweker geweest hier in Hilversum (leren kennen via de verkoop van mijn broedkooi) om ze eens in het echt te bekijken. Wat heb ik toch gelachen!! Zo leuk!! Veel gepraat met die man, erg aardig dat ik mocht komen kijken.
Ik ben nu op zoek naar een goede kweker. Het broedseizoen is nog niet echt begonnen, dus dat wordt gewoon wachten. Ik zoek overigens een donkerzeegroene (kobalt) man. Alle kwekers die ik tot nu toe gemaild heb, doen ze weg als ze zelfstandig zijn. Daar zijn ze heel strikt in, wat ik overigens wel waardeer.
Misschien raar om nu al aan een maatje te denken/zoeken terwijl Stimp hier nog is. Maar ook al kon ik er nu 1 halen, had ik dat toch nog niet gedaan. Eerst zorgen dat Stimp naar zijn nieuw maatje/huis kan. |
Zondag 26 Februari 2006 10:40 am |
|
|
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat
Leuk om te horen dat je gekozen hebt voor een catherina. Ik vind dit ook ontzettend mooie en lieve vogeltjes. En ze maken inderdaad niet zo heel erg veel lawaai.
Ik hoop voor jouw dat je een goede betrouwbare kweker kunt vinden met die donkerzeegroene man (je weet wel precies wat je wilt! ).
Ik hoop ook dat Stimpy een leuk huis zal vinden  |
Zondag 26 Februari 2006 12:58 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Dat is al geregeld! Hij gaat bij Chantal van het forum wonen!! Hij krijgt een blind-date!! Hihi Chantal heeft dus al een maatje voor hem, leuk he!!
Leuk dat je bekend bent met catharina's! Waar ken je ze van? Een donkerzeegroen oftewel een kobalt vind ik zooo mooi. Maar dat vind ik van aga's ook een hele mooie kleur. Hou wel van blauw  |
Zondag 26 Februari 2006 3:11 pm |
|
|
|
|
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat
Er was een vogeltentoonstelling bij ons in het dorp. De catharinas zaten tegenover de agas en het verschil in geluid was echt enorm! Ze zien er ook gewoon heel erg lief en rustig uit, echt prachtvogeltjes
Wat goed om te horen dat Stimpy een nieuw huisje heeft gevonden zeg!
Ik hoop dat hij heel erg gelukkig wordt bij Chantal!
En wat modern, zo'n blind-date (en ook dat ie haar via het 'chatten' heeft leren kennen ) |
Zondag 26 Februari 2006 8:00 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Leuk Seer Ik ken deze vogeltjes (nog) niet dus ik ben heel benieuwd naar wat je er ons straks allemaal over kunt vertellen en kunt laten zien natuurlijk  |
Maandag 27 Februari 2006 4:05 pm |
|
|
Ziya
Moderator

catharina's zijn wel mooi! forpussen ook rosella is meer voliere vogel toch? |
Maandag 27 Februari 2006 7:17 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Wat leuk Seer! Ik vind dat niet zo raar hoor, niet nu Stimp zo'n fijn nieuw huisje krijgt
Goh een catharina...echt heel bijzonder hier in nederland, maar ik heb er leuke dingen over gelezen. Ben echt reuze benieuwd naar al je verhalen in de toekomst  |
Maandag 27 Februari 2006 11:23 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Gister ben ik weer naar een kweker geweest. Een hele aardige man, alles zag er toppie uit. Goed schoon en een goed hart voor zijn diertjes! Ben er wel anderhalf uur geweest joh, alleen maar kletsen Hij had dus idd een kobaltblauwe man zitten van nu 4 weekjes. Zoooo schattig joh!! En een heleboel anderen. 1 nest had er zelfs 7!! En dat voor een eerste nest!! Veel hoor...Over ongeveer 4 weekjes, als hij zelfstandig eet, mag hij weg. Echt een poepie!!
Ben nu voor een naam aan het kijken....Lastig altijd toch he. Ik heb er nu een paar: Nimah, Maru of Jinx. Wat vinden jullie? Hebben jullie nog ideeen in de trant van aparte namen?
Verder zou ik hem wel moeten laten testen he.....Heb nu wel spullen liggen voor Gendika. Alleen heb je dus bloed nodig....geen veertjes. Eens kijken. Vroeg me af of mijn collega's van de anesthesie die heeeeeel veel prikken, ook een druppeltje bloed zouden kunnen oogsten....Anders moet ik dus gewoon langs de DA. |
Dinsdag 28 Februari 2006 10:23 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Wat klinkt dat leuk! Echt fijn dat die kweker zoveel tijd vrij maakte voor jou...hij is vast erg enthousiast als ie zolang door kletst Heb je er al 1 gekozen?
Ik vind alle 3 de namen erg orgineel en heel goed bij Cayou passen , maar mss Nimah en Jinx iets beter dan Maru? Ik weet niet, maar die klinken fijner in combi met Cayou ofzo
He, maar begrijp ik nu dat je zelf bloed naar gendika kunt sturen om op ziektes te laten testen Dat is wel heeeel erg handig! Zeker als je collegas daarbij kunnen helpen. Wat kost het dan als je rechtstreeks naar Gendika stuurt? Want t valt me op dat de vogelartsen nogal verschillende prijzen hanteren...en ik denk niet dat dat door gendika komt  |
Dinsdag 28 Februari 2006 10:50 pm |
|
|
|
|
Bie
Vliegende acrobaat
ik vind Jinx het leukste!!!  |
Woensdag 1 Maart 2006 8:08 am |
|
|
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat
Wat leuk zeg Seer!
Ik heb ook bij de Gendika geinformeerd en ik geloof dat het iets meer als 20 euro was. Als je het precies wilt weten kan ik het wel eventjes opzoeken, want ik heb het mailtje nog wel ergens.
Ik vind Jinx echt een ontzettend mooie naam, past ook erg goed bij Cayou. |
Woensdag 1 Maart 2006 11:03 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
bij welke kweker heb je gekeken en waar want ik zat ook aan een catharina te denken maar eerst wachten op het andere kleintje maar dan weet ik wat:D |
Woensdag 1 Maart 2006 11:18 am |
|
|
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Ik ga er nog even over nadenken...Heb nog tijd
Ja je kan ook laten testen op PBFD, Polyoma en Chlamydia. Het kost 23,80 voor 1 test. 2 testen kosten 41,65.
Heb vandaag een collega gevraagd, zij houdt ook otnzettend van dieren (heeft ook het 1 en ander) en ze zou er even overna denken. Heeft wel katten en honden geprikt, maar een vogel is wel wat kleiner.
Ik zie het wel. Het zou me wel een consult en nog wat schelen. Altijd lekker!
Tommie: in principe heb ik hem al wel uitgekozen
Millie: ik ben bij een kweker geweest in Wijk bij Duurstede. Dat ligt voorbij Utrecht richting Tiel zeg maar.
De kweker neemt nog een leuk iets mee van een beurs. Een holle stam met daarin 3 gaten. Leek mij leuk voor Cayou iig. Om daar in te spelen enzo. Voor maar 10 euro! |
Woensdag 1 Maart 2006 4:44 pm |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
ooo klinkt allemaal erg leuk zeg.
spannend hoor.
wel makkelijk als je zelf bloed af kan nemen en opsturen.
had mij wat euro's uitgespaart gisteren.
maarja ik vond het wel leuk bij hedwieg. hoewel coco het minder vond. |
Woensdag 1 Maart 2006 7:17 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Leuke vrouw he? |
Woensdag 1 Maart 2006 8:46 pm |
|
|
|
|