Ik ben hier nieuw op het forum en kom, zoals vele andere mensen, raad vragen over het kiezen van een vogel. Ik heb vroeger 2 halftamme valkparkieten gehad en nu wordt het eens tijd om mijn leegstaand vogelkooi opnieuw te vullen !
Ik ben dus op zoek naar een jonge handtamme vogel voor binnen die ik geregeld kan loslaten, dingen kan aanleren, kan knuffelen enzovoort. De 3 soorten waar ik aan momenteel aan denk zijn: dwergpapegaai, kakariki en pyrrhura. Met name de pyrrhura trekt mij aan omdat ik reeds wat onderzoek heb gedaan en blijkt dat het toch speelse maar ook knuffelige vogels zijn. De dwergpapegaai heeft die eigenschappen volgens mij ook, maar ik vroeg me af of het geluid dat dwergpapegaaien produceren scherper en luider is dan die van pyrrhuras of niet?
De kakariki daarnaast lijkt me echt een superamusante vogel en ook het geluidje dat ze maken is grappig! Maar ik heb gelezen dat ze liever op onderzoek gaan dan dat ze steeds bij de eigenaar zitten en dat ze graag op de grond rondlopen. Klopt dit een beetje? (want je vind zoveel op het internet) Het is namelijk zo dat ik 2 honden heb waarvan 1 elk huisdier van mij beziet als een lekkernij
Hopelijk kunnen mensen die wat ervaring hebben met deze 3 soorten mij wat advies geven en verderhelpen bij het maken van mijn keuze! Alvast bedankt!