|
|
|
Corrie
Fladderaar
|
| nieuwsgierig |
|
|
Ik ben nieuwsgierig wie er 1 papegaai heeft en wel of niet werkt. Of hoelang doe je hem in de kooi. Dommel is namelijk heel actief. Ik werk niet dus zit grotendeels van de dag thuis. Het enigste wat ik doe is de boodschappen en de hond uitlaten.
Ik heb Dommel zoals jullie weten nog maar pas. Maar met de dag wordt hij actiever en brutaler. Als hij los is loopt hij constant achter mij aan of hij gaat dingen slopen die hij niet mag slopen. Ik kan hem tig keer terug sturen naar zijn plaats. Maar hij probeert het elke keer opnieuw. Ik weet ook wel dat je veel tijd aan papegaaien moet besteden. Maar ja, er zijn bepaalde dingen dat je moet doen. Bijvoorbeeld de huishouding. Dat kan ik niet op mijn gemak als Dommel los is. Einde van de dag ben ik helemaal kapot. Constant Dommel in de gaten houden, hond uitlaten, huishouding en natuurlijk ook de hond in de gaten houden, want hij is nog maar 1 jaar. Dus ook nog jong en wild. Ik voel mij soms schuldig en doe Dommel als ik thuis ben toch soms in de kooi. Ik wil op mijn gemak bijvoorbeeld de was doen of rustig eten. Want dat kan ook niet als Dommel erbij is. Hoelang zit jullie papegaai gemiddeld in de kooi ? Zijn er zelfs mensen die een baan hebben ? Ik zou zoal geen baan nemen, omdat het met deze dieren niet gaat en financieel kan ik het wel trekken, want mijn vriend heeft een eigen bedrijf.
Sorry dat ik zo negatief ben. Ik ben echt gek met Dommel. Maar soms zit ik er even vol van. Hebben jullie dat niet ? Ik hoor altijd maar positieve dingen van jullie.
Nu kan ik bijvoorbeeld niet even dit bericht intikken. Dommel loopt overal naar toe. Elke keer loopt hij naar mijn stekkers van de computer. Terwijl ik tientallen speeltjes voor hem heb liggen ! Ik ben nu een half uur bezig om dit bericht in te tikken. he he eindelijk klaar. |
Maandag 12 September 2005 3:38 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik werk zelf normaal gesproken gewoon. 4 dagen van 9 uur. Op dit moment niet, vanwege een operatie die ik gehad heb.
Voordat ik Cayou (mijn caique) had, zat Stimpy (mijn valk) altijd los. Hij sloopt niks, dus dat maakte niet uit. Ook had hij een wat te kleine kooi (mijn gevoel) om de hele dag in zijn kooi te moeten blijven. Sinds Cayou hier is, heeft Stimp een grote kooi gekregen om ook de hele dag, nou ja als ik aan het werk ben, daar te zitten. Beide kooien zitten goed gevuld met speeltjes, hoewel meneer Stimp er niet heeeel enhousiast mee is hoor. Cayou kan zich heel goed vermaken in zijn kooi, maar dat is zowiezo een caique eigenschap! Als ik wakker word en dan na het douchen (soms douchen ze mee), mogen ze op de speelboom voor 1 uurtje ongeveer. Dan gaan ze terug in hun kooi en kunnen ze een happie eten enzo. Als ik thuis ben (v.a. 17.15), mogen ze weer uit hun kooi. Ze zitten of op hun playtop of op de speelboom of op de grond. Het laatste vooral Cayou. Als ik bezig ben in de keuken bijv. zitten ze er ook soms bij. Maar het is idd erg oppassen, vooral met het ontzettend ondernemend kleine lummel. Stimp blijft vaak zitten op zijn standaardje. Bij je zitten 's avonds gebeurt ook. Ze gaan vaak om een uur of 8 slapen, doen ze zelf.....Schoonheidslapers!
Soms als Cayou erg ondeugend is, en Stimp telkens zit uit te dagen, moet hij zijn kooi in. En ja als Stimp erg veel achter elkaar schreeuwt, kan ik het wel zat worden ja. Over het algemeen blijf ik geduldig. Ik kan me irriteren als ik bijv. erg moe ben van mijn werk ofzo. Dus het is niet altijd leuk enzo, maar dat is toch ook niet met kinderen? Niet dat ik uit ervaring spreek hoor, maar je hoort en ziet dingen he
Maak je niet druk zou ik zeggen, het is wel normaal! |
Maandag 12 September 2005 4:04 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Ooo ja en we wandelen regelmatig. Op de hei, in het bos of gewoon om boodschapjes te doen. In de stad bijv.  |
Maandag 12 September 2005 4:06 pm |
|
|
|
|
Corrie
Fladderaar
|
|
|
|
Dommel vermaakt zich wel in de kooi. Hij sloopt de wilgentakken, speeltt met z'n speeltjes, eet en slaapt. Maar ik denk weleens, ik heb geen dier gekocht die vaak in de kooi zit. Ik zou ook graag willen wandelen met Dommel als ik de hond uitlaat. Maar dit is een zeer drukke weg met vrachtwagens en tractoren. Ik ben heel bang dat hij van schrik eronder komt. In het bos ben ik ook bang i.v.m. loslopende honden. Mijn hond heb ik altijd vast. Je weet nooit wat andere honden doen. Zometeen springt er een hond bovenop mij en pakt Dommel. Ik doe Dommel wel vaak buiten in de tuin. maar daar gaat hij op onderzoek uit en moet ik dan ook goed opletten.
Mijn vriend zegt weleens: Het zijn geen mensen !! Zo ben ik nou eenmaal. Ik wil dat mijn dieren een goed leven hebben. Ik heb een hond gehad die een jaar geleden overleden is en ik zit altijd te malen : heeft hij wel een goed leven gehad ? Ik voel mij al gauw schuldig als ik die lieve ogen ziet. Die je vragend aankijken. Gelukkig schreeuwt Dommel niet in de kooi. Alleen sóchtends als hij het tijd vindt dat ik moet opstaan. |
Maandag 12 September 2005 4:27 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Ik ben niet zo gauw bang voor honden in het bos of op de hei. Tuurlijk moet je wel opletten. Ik loop ook waar het druk is, het is een kwestie van laten wennen en weer goed opletten. Ik laat me er niet door weerhouden. |
Maandag 12 September 2005 4:30 pm |
|
|
Corrie
Fladderaar
|
Misschien moet ik het maar een keer proberen om naar het bos te gaan. Dan hoef ik hem in ieder geval niet thuis te laten als ik met de hond ga. |
Maandag 12 September 2005 4:50 pm |
|
|
|
|
joke
Vlieger
|
|
|
|
ik denk dat je gewoon zelf tijd moet maken en jij bepaal wanneer hij eruit is, bv sóchtends een uurtje na het opstaan als je klaar bent met wat je normaal doet en dan weer de kooi in zodat je zelf wat kan gaan doen en bv rond koffietijd er ff uit, en zo steeds tijden gaan aankijken wanneer jij tijd heb, en zolang hij niet schreeuwt, zou ik me niet zo druk maken, mijn punkie is ook veel los want die haat het echt om opgesloten te zitten en zelf spelen kan die al helemaal niet maar als ik echt wat moet doen en hij komt steeds van de kooi af dan gaat ie er echt ff in en dan schreeuwt ie maar ff, ook als wij eten moet hij in de kooi anders kan ik zelf niet eten, want die hangt echt bij elke hap voor mijn mond, en sávonds rond een uur of acht gat ie in de kooi en dan gaat er een kleed over, en dan gaat ie slapen heeft veel geduld gekost hoor schreeuwde eerst 3 uur aan 1 stuk pffffffff ben blij dat het nu over is, maar als het je lukt moet je gewoon tijd nemen voor hem en voor jezelf en dat is echt niet zielig hoor |
Maandag 12 September 2005 4:52 pm |
|
|
Corrie
Fladderaar
|
Dank je. Ja, ik moet ook tijd voor mij zelf nemen, anders wordt ik gek. Bij het eten voor je mond hangen komt mij bekend voor. Dat doet Dommel ook. En dan naast mij nog de hond zitten bedelen. Nou, dat gaat echt niet. Ik ben meer met Dommel en de hond bezig, dan mijn eigen eten.
Ik ben van Dommel de derde eigenaar. En 1 ding weet ik heeeel zeker : Dommel krijgt NIET nog een nieuw baasje. Ik moet gewoon oplossingen zoeken en hem toch een goed leven te kunnen bieden.
Die andere mensen waarvan ik hem gekocht heb hadden gezegd dat hij altijd los was. Maar dat geloof ik niet echt. Want ze hadden een eigen bedrijf aan huis met veel personeel. Dan gaat dat toch niet ? |
Maandag 12 September 2005 5:23 pm |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
|
|
|
Hallo Corrie, ik heb maar een klein agaatje dus dat is natuurlijk heel wat anders dan jouw Dommel (ik heb hem gezien op de foto's wat een lieverd zeg!) Maar agaatjes houden ook erg van gezelschap natuurlijk toch is Gizmo 's morgens in ieder geval alleen want dan werk ik. 's morgens gaat hij om 7.15 uit zijn kooi tot 20.00 u. Hij scharrelt hier dan wat rond op het aanrecht en de ontbijttafel enzo. Als de schooltassen tevoorschijn komen is het dolle pret want hij is dan niet meer te houden, springt erop en probeert vooral de pakjes drinken en sultana's enzo er uit te trekken. Kortom heel actief bezig. Dan een laatste knuffel en terug in zijn kooi (wat takjes, speeltjes) en de laatse vertrekt hier naar school en werk.
Om 13.00 ben ik thuis en dan meteen uit zijn kooi (ik hoor hem al fluiten zodra ik binnenstap) half uurtje/ 3 kwartier uit zijn kooi en dan moet ik echt even beetje huishouden doen vanaf 15.00 zijn de kinderen immers vaak alweer thuis en is er ook altijd wel wat dus Gizmo weer uur à anderhalf uur in zijn kooi. Vanaf 15.00/15.15 is hij er vrijwel de hele verdere middag uit. In de tuin, in de kamer, of gewoon aan één van ons hangend terwijl we rondlopen. Er is altijd wel iemand die even met hem kan spelen of hij vermaakt zichzelf in de vensterbank met speeltjes. Maar 't is wel een vogel die graag bij je is en als ik ga koken gaat hij meestal terug in zijn kooi. Als hij heel rustig is laat ik de kooi verder open meestal klimt hij dan een beetje rond zijn kooi. Zodra we echt gaan eten dan gaat de kooi dicht want Gizmo is ook zo'n vogel die anders constant in je bord zit of bij je mond en het is wel wat rustiger eten Wel heeft hij heel goed zicht op de tafel en dat vind hij heel gezellig.
Na het eten er meteen weer uit en rond 20.00/20.30 geeft ook Gizmo heel vaak aan nu toch echt wel graag te willen slapen, dus hup in kooi, doek erover en we horen hem niet meer.
Nu is het hier wel zo dat we met z'n viertjes zijn dus er is altijd wel iemand die even met Gizmo bezig kan zijn als een ander dat niet kan. Ik kan me goed voorstellen dat het met Dommel en je hond erg druk is! Ik zou me niet schuldig voelen als je ziet dat Dommel eigenlijk heel lekker in zijn kooi kan spelen.
Zo te horen zorg je heel goed voor hem!
De pc heeft Gizmo trouwens ook heel lang niet uit kunnen staan. Hij vond het helemaal niks dat wij weleens meer aandacht hadden voor het scherm dan voor hem en hij werd dan echt lastig, over je handen lopen, overal aan knagen, de muis vooral werd heel erg aangevallen en of je vingers daar nu net oplagen of niet dat maakte niks uit.
Pas de laatste tijd (Gizmo wordt a.s. zaterdag 1 jaar ) is hij wat rustiger bij de pc maar dan moeten er wel genoeg andere dingen te spelen liggen! Vooral pennen en alle andere kleine dingen van de pc tafel afgooien is heel leuk.
soms heeeel soms zit hij rustig bij me maar dan gaat hij wel steeds chagrijniger kijken  |
Maandag 12 September 2005 6:19 pm |
|
|
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
's morgens uit zijn kooi moet natuurlijk van 7.15 tot 8.00 zijn  |
Maandag 12 September 2005 6:20 pm |
|
|
joke
Vlieger
|
|
|
|
nee lijkt me ook niet en volgens mij is geen 1 paegaai altijd en de hele dag los, zelfs die moderne papegaaien niet, want dat maken ze mij niet wijs hoor iedereen moet wel eens een keer wat doen toch ?? en inderdaad er kan een oplossing zijn hoor als je gewoon lekker je eigen gang gaat dan is dommel ook wel tevreden, want dat is juist de pest met kaketoes, die verwen je veel te gauw en gaan dan zich overdreven aan hun eigenaar hechten en daar gaat het ook meestal fout, je heb hem nog niet zo lang gelukkig dus nu moet je stappen onder nemen anders heb je straks echt geen leven meer, mijn punkie is een goffini kaketoe en ik ben waarschijnlijk zover we hebben kunnen terug zoekn en tellen al de 8 e eigenaar, ook punk wil het liefste de hele dagbij me zitten maar dat kan echt niet joh, kijk los is niet erg maar ze moeten zich ook zelf kunnen vermaken, en punkie kan dat niet heeft denk nooit leren spelen ook, ik heb hem nu sinds begin maart en heb het in iedergeval nog nooit gezien dat ie zelf speelde, ik heb totaal 7 papegaaien maar naar de andere taald ie totaal niet, hij dus niet gewend om met andere vogels om te gaan, hij is er eerder bang van, maar wel heel jaloers ook als ik met de andere bezig bent, ik merkte het vanmiddag nog ik had er 2 andere uit gehaald en zat lekker te kroelen met ze op de bank en punkie in de kooi, zo boos en maar krijsen en heeft weer een staartveer eruit getrokken gewoon van nijd, maar als ik hem niet opsluit , dan kan ik niet echt met de andere bezig zijn, en die verdienen ook mijn aandacht. |
Maandag 12 September 2005 6:21 pm |
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Pffff wat is een kaketoe toch moeilijk.......Ben blij dat ik er geen heb! |
Maandag 12 September 2005 7:33 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: nieuwsgierig |
|
|
Hai hai Corrie, het leven gaat hier ook niet altijd over rozen hoor.. Zazu plukt (maar dat wist je toch?) en hij is ehm, best wel heel erg onzeker. Zó onzeker dat 'ie af en toe helemaal flipt van ehm, iets waar hij het volgende moment weer niet bang voor is???
En af en toe ben ik Zazu helemaal zat hoor.. (Sorry!) Dan kan ik 'm wel achter het behang plakken.. Maarja dat geeft van die bobbels, ha ha ha!
Nee eventjes serieus.. Het kan echt een handenbindertje zijn, en een stressfactor: Hij probeert me af en toe lekker gestressed te krijgen door er een paar veren uit te trekken en dan flink een potje te gaan jengelen.
Ze zitten hier soms heel kort in de kooi, soms bijna de hele dag. Het verschilt van dag tot dag!
Hoe zou het gaan als je Dommel af zou leiden? Ik weet dat het moeilijk zal zijn! Dan kan je 'm belonen als 'ie iets doet wat JIJ wil!
Zou je geen standaard voor Dommel kunnen maken?
Iets waar hij niet vanaf kan klimmen?
Ik heb wel een idee, maar mooi is het niet hihi..
Als je een standaard hebt voor voerbakken van een hond, en daar een pvc (wel dik, anders komen ze er nog vanaf!) op lijmt schroeft of ehm zet, en daarbovenop een stok om te zitten, dan heb je al iets waar 'ie lekker op kan zitten.. (Hoop dat 'ie niet echt springt?) |
Maandag 12 September 2005 8:08 pm |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
Catootje vins alles prima(bijna alles)
Ik werk 5 nachten en ben er dan 9 vrij en in mijn 9 vrije dagen trim ik honden en katten in mijn eigen trimsalon.
Dan heb ik twee honden die ergggg veel aandacht vragen.
Dus als ik binnen ben mag Catoo los. Ook als ik in de tuin ben.
Soms is dat heel de dag soms heel weinig . Maar catoo vermaakt zich in haar kooi ook prima.
Regelmatig nieuwe speeltjes en hapje dan is Catoo helemaal blij. |
Maandag 12 September 2005 8:20 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Tommy en Guano zijn echt altijd los...maar die blijven meestal ook braaf in hun eigen boom
Chico en Pepper sluit ik wel regelmatig op in hun kooi, want dat lijken meer honden Echt, die rennen overal naar toe, klimmen overal op en in , en Chico is helemaal erg Dus als die steeds los is dan word ik gek of vertrap hem misschien perongeluk
Ik denk dat je het een beetje moet zien als kinderen. Je geeft ze aandacht, maar ze moeten ook wel eens zelf in de box spelen, anders heb je immers nergens meer tijd voor. Daar leren ze ook van hoor!
Voel je dus beslist niet schuldig als je tijd voor jezelf neemt Corrie
Wandelen met hond en gaai vind ik ook lastig, ik heb 2 honden, 1 van 1 jaar en die is ook zo hyper actief Daarom fiets ik met ze, Tommy op t stuur, 1 hond achterop en die van 1 ernaast En ik neem soms alleen de gaaitjes mee, bv een eindje rijden of naar de winkel ofzo. Naar het bos wil weer wel redelijk met allemaal. Ik herken je schuldgevoel wel hoor...ik denk ook wel eensdd ach nou gaat die mee en blijft die thuis Maar ja, het is voor hun zelf ook best fijn om te leren zichzelf te vermaken he? |
Maandag 12 September 2005 8:49 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 12:34 am
|
|
|
|
|