Papegaai erbij na overlijden, te snel?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
pj1978
Net uit het ei

Papegaai erbij na overlijden, te snel?  Reageer met quote  

Hoi,

Zoals jullie bij het regenboogbrug topic hebben kunnen lezen heb ik met heel veel verdriet plotseling mijn beste maatje "Maikel" moeten afgeven op 1 november.

Ik heb hier nog steeds heel veel verdriet van, hij was echt mijn beste maatje, waar ik heel veel van hou. Toch wil ik met de tijd misschien nog een nieuw gaaitje erbij nemen, maar misschien liever geen bb'tje, omdat ik bang ben dat ik dan teveel ga vergelijken met Maikel,wat niet eerlijk zou zijn tegenover het "nieuwe" vogeltje.

Maikel was mijn/ons eerste papegaaitje en inmiddels zijn daar nog een bonte boertje en twee grijze roodstaarten bij gekomen (waarvan 1tje inmiddels overleden was al 45 jaar, toen die bij ons kwam).

Ik heb een amazone papegaai (welke maakt niet zoveel uit) ook altijd heel mooi gevonden en zit er nu ook over te denken om daarvoor te gaan.

Van de ene kant voel ik me wel een beetje schuldig/raar bij het idee een ander gaaitje te zoeken, alsof ik Maikeltje probeer te vervangen, wat natuurlijk niet kan.

Denken jullie dat het te snel is om nu al voor een andere papegaai te kijken of niet? Ik heb het nog steeds dagelijks heel erg moeilijk met het verlies van Maikel, maar ik denk niet dat dit snel zal veranderen, aangezien hij zo belangrijk voor me was.
Bericht Vrijdag 25 November 2011 2:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
C.P
Net uit het ei

Reageer met quote  

Hallo Pj1978,
Vooreerst sterkte met het verlies van Maikel,ik weet wat u doorstaat daar ikzelf nog niet zolang afscheid heb moeten nemen van mijn edelman Poucki.
Ik wilde ook na enige tijd een nieuw maatje aanschaffen en eerts het verdriet dat ik had over Poucki verwerken.
De omstandigheden hebben daar anders over beslist en ik had na 14 dagen inplaats van 1 nieuw maatje twee nieuwe vriendjes erbij.U weet wel die opvangpapegaaien met een gedragsprobleem en geloof mij ik denk nog iedere dag aan Poucki maar door deze twee gaaien ben ik mij gaan realiseren dat als Poucki in leven was gebleven hij waarschijnlijk ongelukkig was geworden daar hij dan een onbeholpen gaai zou zijn geworden die constant moest geholpen worden in alles wat hij deed.
Poucki is overleden ten gevolge van een hersenbloeding.
Mvg C.P
Bericht Zaterdag 26 November 2011 2:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

heel veel sterkte met dit verlies. het feit dat je graag een nieuw gaaitje wilt nemen, wil niet zeggen dat je de ander vergeten bent of vervangt. je lieverd heeft een plekje in je haqrt en dat kan door geen enkele andere gaai ingenomen worden.
het nemen van een nieuwe gaai kan je helpen de pijn te verzachten. als jij denkt dat je er al aantoe bent om een nieuwe gaai te nemen, dan mag . dat best. dek er goed over na en kijk welke gaai er geschikt voor je is. Maikel heeft een geweldig leven bij je gehad en nu kan jij deze kans weer aan een andere gaai geven. k denk dat Maikel dit ook zou willen. vergeet niet, zolang jij nog aan hem denkt, is hij bij je. hij zal pas echt helemaal weg zijn, als jij hem bent vergeten, en dat zal nooit gebeuren. Troosten
Bericht Zaterdag 26 November 2011 1:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie steun, aangezien het na 1 maand niet echt meer begrepen word dat ik het er nog steeds heel moeilijk mee heb is het fijn te horen dat er toch mensen zijn die dat wel begrijpen.

Wat betreft welke gaai geschikt is denk ik dus sterk na over een amazone, maar ik heb alleen ervaring met bonte boertjes en grijze roodstaarten, maar is dat verschil echt heel groot of kun je dat niet zeggen?

Zelf denk ik dat het soort niet zoveel uitmaakt, aangezien Maikel een heel ander karakter had als Luna, terwijl dat beide bonte boertjes zijn. Ik lees wel hier en daar dat Amazones iets vaker schreeuwen, als dat niet heel de dag is, maakt het niet zoveel uit, dat deed Maikel ook 's morgens altijd een uurtje toen ik hem net had, maar zonder dat ik daar toen bewust mee bezig ben geweest is hij daar toch vanzelf eigenlijk mee gestopt.

Bedankt voor de steun en adviezen.
Bericht Maandag 28 November 2011 10:37 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik heb 3 amazones en een grijsje. heb nog 2 kaketoes.
verschillen. mijn grijsje is heel schuw en laat zich niet aanraken. aan de andere kant fluit en praat zij de hele dag. is een echte prater.
de amazones zijn heel speels. 1 mag ik alles mee doen, nr 2 komt bij me zitten maar mag ik niet aanraken en nummer 3 lust mijn bloed heel graag Mr. Green dus elk heeft zo zijn karakter. het zijn gezellige dieren die in de morgen en in deavond voornamelijk hun stem laten horen. ze zijn heel speels en hangen graag de clown uit.
ik heb de blauwvoorhoofd amazones. 2 poppen en 1 man.

ik wist niet dat er voor verdriet van een overleden huisdier een tijdlimiet bestond Evil or Very Mad
ieder heeft zijn eigen tijd nodig, zoals ik je al zei. doe het ook rustig aan met verwerken. zodra je het een plekje kunt geven, kan jij ook verder, maar dat wil nit zeggen dat het na een week al zo moet zijn.
Bericht Maandag 28 November 2011 12:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

Bedankt.

Onze grijsje is nog heel jong, heel druk en vooral heel lief, maar wat ik wel een groot verschil vind met de bonte boertjes is dat ze wat overdreven schrikachtig reageert soms, terwijl ze verder echt nergens bang voor is, dat is volgens mij wel iets wat meer bij een roodstaart voorkomt als bij een bonte boer, hoe is dat met een Amazone?

Zo had ze afgelopen weekend een beetje draad om haar pootje en teentjes gewikkeld zitten, dus pakte ik ze op met twee handen, zodat mijn vader voorzichtig en rustig de draad veilig van haar pootje af kon halen, ze had er helemaal geen last van, want het zat er nog maar net om en ze liep er gewoon mee rond, maar toen ik ze op pakte begon ze echt te krijsen alsof ik haar fijn kneep Laughing

Maikel deed dat helemaal niet was veel rustiger in alle situaties eigenlijk en ook Luna heeft dat niet. Wel zijn beide bonte boertjes bij ons eenkennig en het grijsje helemaal niet, ook Jopie was niet echt eenkennig.
Bericht Woensdag 30 November 2011 1:17 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dit is typisch voor een grijsje. die van mij is ook zo. echter mijn amazones zijn totaal het tegenover gestelde. zijn zeer nieuwsgierig en proberen echt alles uit. echt clowns zijn het.
het is dat ik zo ver weg woon (Praag) anders zou je bij mij eens kunnen komen en kunnen kijken hoe of ze zijn. dat scheelt ook enorm.
misschien kun je bij een kweker langs en daar eens observeren hoe ze zijn.
Bericht Woensdag 30 November 2011 1:22 pm
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

Praag is wel een beetje ver inderdaad.
Ik ken eigenlijk geen "goede" kwekers, daar moet ik maar eens naar op zoek gaan, onze bonte boertjes komen eigenlijk beide via marktplaats, maar dat is wel een beetje een risico natuurlijk. Aan de andere kant zijn de grote winkels die papegaaien aan bieden ook geen optie, als ik de recenties daarvan zo is lees hier en daar.

Ik wil in ieder geval geen vogel die ik nog pap moet voeren, want daar heb ik het niet zo op, eerlijk gezegd, omdat zelf te doen. Stel je voor dat je het niet goed doet en er wat mis gaat met zo'n kleintje. Lara is wel als baby bij ons gekomen, maar was toen toch al bijna 5 maanden en gewoon bij haar papegaai ouders opgevoed, dat is verder voor het tam zijn ook geen probleem gebleken. Jopie was al over de 40, Maikel 12 jaar en Luna bijna 2 jaar oud toen ze bij ons kwamen.
Bericht Woensdag 30 November 2011 2:06 pm
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik zou inderdaad ook zeker geen handopgefokte nemen. Dit omdat kwekers vaak commercieële bedoelingen hebben met handopfok (moeder gaai kan dan meerdere nesten per seizoen leggen). Maar ook vooral omdat je gaai door het missen van de opvoeding van de ouders vaak ongewenste gedragsproblemen ontwikkelt.

Weet dat dit niet alleen geldt voor handopgefokte gaaien, ook natuurbroedgaaien ontwikkelen vaak gedragsproblemen. Maar dit zal al een stuk minder zijn.

Groet,

Roel
Bericht Woensdag 30 November 2011 5:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Maris.
Eitje

Reageer met quote  

Als eerst, nog heel veel sterkte met het verlies.
In april heb ik mijn maatje, mijn grasparkietje Noah moeten laten in slapen en nog heb ik daar heel veel verdriet van, je hebt de tijd om te rouwen nodig.
Bij een mens ''mag'' het, waarom niet bij je diertje?

Ten tweede, je moet alleen een vogel nemen als je denkt er weer klaar voor te zijn. Je vervangt je lieverd never nooit, omdat het niet kan.
Je kan misschien bij lorreco of bij Dieca gaan kijken, dat zijn wel eens waar winkels met hand op fok, maar wel bijzonder goede winkels, die ook testen.

Liefs,
Mariska
Bericht Woensdag 30 November 2011 6:04 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
jeroen234
Fladderaar

Reageer met quote  

gecondoleerd met je verlies
ik denk ook nog wel eens terug aan mijn grijsje die een jaar of 8 geleden overleed

ik heb zelf een geel en een blauw voorhoofds amazone
het kunnen van tijd tot tijd echte draken zijn dan zie je die ogen echt vuur spuwen
vooral die gele die kan zijn pupil groter en kleiner maken de blauwe kan dat niet
wel kan die weer zijn staart ronddraaien wat de gele weer niet kan
de gele kan ik bij de meeste mensen wel op de hand zetten
de blauwe kan alleen ik mee omgaan is erg schuw
heb ook nog een meyertje is ongeveer iets kleiner en minder breed dan een bonte boertje
maar is wel familie van de bonte boeren
heeft een heel zacht karakter bijt zelden en is totaal niet eenkennig
wat ook wel lastig is
in de vogel kelder in den haag ben ik hem regelmatig kwijt door dat hij mensen uitzoekt
en daar gewoon opspringt vanaf de winkelwagen en dan tegen hun zachte jas zijn snavel gaat poetsen en ze via geluidjes probeert te verleiden om hem op zijn kopie te krauwen
mijn amazones moeten daar totaal niks van hebben
Bericht Donderdag 1 December 2011 7:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
jeroen234
Fladderaar

Reageer met quote  

als je Denhaag niet tever weg vind kan ik je wel eens kennis laten maken met het meyertje in de vogelkelder
de amazones zal helaas niet gaan is tekoud nu buiten en die kan ik niet onder me jas doen zoals het meyertje op weg naar het station en in de tram
in de trein zit hij gewoon los en kijkt voor het raam naar buiten
Bericht Donderdag 1 December 2011 7:36 am
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

@Roel:
Voornaamste reden van het niet willen van handopfok is voor mij, dat ze dan wellicht wat opvoeding van de ouders missen, die wij ze niet kunnen geven.

@Maris.
Jij ook nog sterkte met het verlies van Noah. Van de ene kant ben ik wel blij dat Maikeltje niet heeft geleden en dat ik hem niet heb hoeven zien aftakelen, maar ik zag het echt helemaal niet aankomen, leek kerngezond te zijn. Hij heeft waarschijnlijk een hartaanval gehad o.i.d. ik heb geen sectie laten verrichten, daar krijg ik hem toch niet mee terug.

@Jeroen:
Dat eenkennig zijn kan inderdaad ook zijn voordelen hebben, zo kon ik Maikel overal gewoon mee naar toe nemen, die bleef toch altijd gewoon bij mij zitten en ging absoluut bij iemand anders zitten. Lara daarentegen gaat gewoon zelf naar iedereen toe, wat wel lastig is soms.

Een meyer papegaaitje is ook heel leuk inderdaad.
Jaren terug ben ik eens bij het NOP in veldhoven en daar vond ik de amazones heel leuk en mooi, daarom denk ik nu over een amazone.

Mag ik vragen hoe jij aan je vogels komt? (niet verkeerd opvatten hoor, bedoel er niks mee verder) Omdat jij ze ook niet van jongs af aan hebt volgens mij?

Ik heb mijn bb'tjes gewoon van Marktplaats, zoals ik al zei ook niet van jongs af aan, dat zijn allebei fantastische beestjes, terwijl Maikel toch al 12/13 jaar was en gewoon in een schuur stond met nog andere papegaaien, waarvan sommige er niet al te gezond meer uitzagen. Maikel was kernggezond gelukkig.
Bericht Donderdag 1 December 2011 10:50 am
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Maris.

Je kan misschien bij lorreco of bij Dieca gaan kijken, dat zijn wel eens waar winkels met hand op fok, maar wel bijzonder goede winkels, die ook testen.

Ik heb toevallig gisteren een mailtje naar Lorre en Co gestuurd om te vragen wat de Blauwe voorhoofd amazones en bonte boertjes kosten, omdat die wel betrouwbaar overkomt. Broedseizoen is nu voorbij, dus pas in het voorjaar weer. Wat op zich niet uitmaakt, maar ik vind 750 euro voor een amazone en 396 euro voor een bb wel veel of is dat niet zo?

Niet dat ik de prijs het belangrijkste vind hoor, absoluut niet, maar Maikel en Luna heb ik allebei maar 150 euro voor betaald, maar dat is wel lang gelden inmiddels natuurlijk. Wat een normale prijs voor een Amazone is weet ik niet, maar ik dacht rond de 400 a 500 euro.
Bericht Donderdag 1 December 2011 10:59 am
jeroen234
Fladderaar

Reageer met quote  

kiki en popeye komen bij kiekenbosh uit lelystad vandaan van kiki was ik met ongeveer 4 maanden de eerste eigenaar zij is nu 12 jaar oud
popeye was ongeveer 8 a 9 maanden toen ik die kocht ben de 2de eigenaar die was terug gebracht wegens allergie zij is nu 10 jaar

Snoopy ben ik in friesland verliefd op geworden
was niet van plan er nog 1 bij tenemen
hij is al 7 a 8 jaar oud en ik heb die nu een maand
meeste mensen zagen deze zeldzame papegaai voor een forpus aan
Bericht Donderdag 1 December 2011 11:06 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:02 am
  Berichten van afgelopen: