|
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
Oeps, sorry , kleine nuance toepassen. Ik ben te laat, dus kan mijn vorige topic niet meer bewerken.
Ik was even "woordblind" en las dat de edelpop moeilijk te houden zou zijn. Daar wordt ook regelmatig geschreven; dat ze lastig en dominant zijn. Met die stelling ben ik het dus niet eens. Dat was een (achteraf dus overbodig) gedeelte van mijn reactie in het vorige bericht.
In veel gevallen kunnen 2 poppen van dezelfde soort niet goed samen. Vooral bij de aga's zijn daar hele droeve verhalen van te vertellen. Twee popjes van verschillende soorten zullen elkaar met de tijd wel accepteren, maar je moet er niet op rekenen dat ze in een kooi kunnen. Volgens mij was dat ook niet de bedoeling, dus dan zal je zien dat twee popjes wel mogelijk is. Of het vriendinnen worden, dat is afwachten. |
Donderdag 3 April 2008 11:44 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Pece,
Ik denk dat jij die reactie gaf van de Caique dat die na verloop van tijd wel een dikwijlser problemen geven in huiselijke kring. Kan je daar misschien ff dieper op ingaan voor me?
Stel dat wij er eentje bijwillen dan lag onze keuze altijd al bij een Jardine en een Caique. Wat zou jij dan aanraden?
Veel vragen ineens, ik weet het maar het is wel een interessant topic en zeker de moeite om te weten.
Bedankt voor het openen van het topic Jen.  |
Vrijdag 4 April 2008 12:52 pm |
|
|
PeCe
Beginnende vlieger
|
|
|
Mogelijk dat ik het wat de makkelijk heb beschreven. Waar ik op wees was o.a. de problemen die Wil heeft gehad met haar caique, er zijn op het forum diverse berichten over te lezen, de laatste is eigenlijk deze;
Afstand doen van Charu
Wil heeft er best veel voor gedaan, maar uiteindelijk moest ze toch afstand doen van haar Charu. Maar ik weet één caique wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.
Caiques zijn (net als kaketoes) goed te houden, maar zijn druk en kunnen ook als ze ouder zijn die aandacht gaan eisen. In veel gevallen lezen we hoe leuk ze (algemeen de papegaaien) zijn, maar meestal zijn het dan nog jonge papegaaien. Dit ook omdat het voor iedereen nieuw is en men dan op zoek gaat naar informatie. Maar je leest minder van de verhalen wanneer de papegaai ouder wordt, broedrijp word met eventueel bijbehorend probleemgedrag. Dit geld eigenlijk voor veel huisdieren. Meestal zijn ze leuk en lief als ze jong zijn, maar met het ouder worden komen de problemen.
Zie ook het topic van Cosh over
zijn papegaaien goede huisdieren?
Al met al vind ik dat bijna iedere papegaai, dus ook een caique, goed gehouden kan worden, maar het is afhankelijk van de eigenaren en omgeving of het goed gaat.
Zover ik weet heeft de caique een heel consequente opvoeding nodig. Als je dit consequent gedurende zijn hele leven !? weet te doen heb je er een schitterende papegaai aan. Maar wie weet nu wat die over 5 of 10 jaar doet. Dingen veranderen, minder aandacht kan dan bij een caique probleemgedrag veroorzaken. Maar dat geld ook voor kaketoes en diverse andere soorten.
Adviseren welke papegaai geschikt is is lastig. Dan moet je precies de situatie kennen. Gezin (risico open deuren/ramen of drukte van jong kinderen), interesse van de personen, andere huisdieren e.d.
Daarbij ben je bij mij aan het verkeerde adres, dit door mijn voorkeur voor
* blauwgele ara - vind ik bij mij niet geschikt.
* edelpapegaai - heb ik dus
* grasparkieten - idem aanwezig
* caique - wie weet in de toekomst
* kakariki - idem wie weet.
Dus bij een keuze jardine of caique zou ik persoonlijk kiezen voor de caique.
Het is ook afhankelijk van hoe reageert Joske op andere vogels. Een jardine is volgens mij een veel rustigere vogel dan de caique. Daardoor kan een caique (daar heeft Steph dus voor gekozen) een mooie aanvulling zijn grijsje en caique zijn bijna tegenpolen. Vullen elkaar dus aan. MAAR als Joske niet tegen drukte en brutaliteit kan, ja dan zou een caique best wel eens teveel van het goede kunnen zijn. Dan past de jardine beter. |
Vrijdag 4 April 2008 3:54 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Pyrrhura's zijn ook hele slimme en zachtaardige vogels. Ik heb een nestje zitten voor meer info kan je me natuurlijk altijd mailen. |
Vrijdag 4 April 2008 4:10 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Pece, bedankt voor je info. Het is zeker een info waar ik iets aan heb. Het verhaal van Charu heb ik toen gevolgd en weet dat Wil echt alles gedaan heeft.
Het is zeker niet de bedoeling nu al een 2de gaai aan te schaffen maar toch in eerste instantie Jos zich eerst te laten ontplooien en te zien hoe hij verder reageert en pas dan beslissen we hoe en wat.
Alvast bedankt voor de info.  |
Vrijdag 4 April 2008 5:50 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
|
quote:
Originally posted by esc_f_ny
Ik zat in eerste instantie aan een edel te denken. En dan een pop. Inderdaad, omdat ik de kleuren zo mooi vind. Maar als poppen moeilijk samen gaan, houdt het gewoon op.
De Ruppel papegaai vind ik prachtig, maar is deze ook geschikt als huiskamervogel?
Sue, op jouw vraag: Ik wil wel iets groter dan Raja, grootte edel. Maar de ruppel papegaai is weer een stuk kleiner. Dus.... Ik weet het eigenlijk gewoon niet.
En trouwens, toen ik Raja net had, zat ik er al aan te denken. Het is net als met tattoeages...... de ene is er nog niet en je zit al te denken aan de de volgende....
Maar! De belangrijkste reden: Een vriendje voor Raja!
Aan een edelpapegaai? Jeetje, dat komt als een verrassing! Geen vervelende, maar had volgens mij nog niet echt iets gelezen over interesse voor edels.
Ik denk dat Ruppels hetzelfde karakter hebben als bonte boertjes. Ze zijn echter een stuk zeldzamer. Ik weet dat Eric van Kooten met deze vogels kweekt.
Edels zijn geloof ik wel een stuk groter. Ik meen zelfs groter dan grijzen? Tenminste, ze ogen wel groot! |
Vrijdag 4 April 2008 7:52 pm |
|
|
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Het karakter van een ruppel is zachter dan van een bonte boertje, ze zijn wel een stuk duurder. Ik baseer dit op het gedrag van de ruppel als natuurbroed vogels en hoe ze zich ten opzichte van elkaar gedragen. Ik heb zelf geen ervaring met een tamme ruppel. |
Maandag 7 April 2008 7:11 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wat interessant zeg! Ze zien er ook een beetje uit als een meyer. (Ze lijken iig meer op een meyer dan op een bonte boer qua kleur)
Ken je toevallig mensen met een tamme Rüppel of zijn ze alleen voor de kweek? |
Woensdag 9 April 2008 9:38 am |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Nee ik ken niemand met een tamme ruppel, is wel heel prijzig voor zo'n klein papegaaitje en ze zitten ook niet dik gezaaid. |
Woensdag 9 April 2008 10:44 am |
|
|
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
Nee, maar op de site van Erik, lees ik dat ze wel weer meer in opkomst zijn.
Maar het zijn prachtige vogels, maar als die niet geschikt zijn voor in de huiskamer, houdt het gewoon op. |
Woensdag 9 April 2008 3:04 pm |
|
|
esc_f_ny
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Aan een edelpapegaai? Jeetje, dat komt als een verrassing! Geen vervelende, maar had volgens mij nog niet echt iets gelezen over interesse voor edels.
Ik denk dat Ruppels hetzelfde karakter hebben als bonte boertjes. Ze zijn echter een stuk zeldzamer. Ik weet dat Eric van Kooten met deze vogels kweekt.
Edels zijn geloof ik wel een stuk groter. Ik meen zelfs groter dan grijzen? Tenminste, ze ogen wel groot!
Ik zal je vertellen Sue. Toen ik op zoek was naar een gaaitje, zat ik al aan een edel te denken, maar wilde het qua geld niet te bont maken.
Maar de volgende keer doe ik dat lekker wel, want nu is het niet impulsief. |
Woensdag 9 April 2008 3:05 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik denk dat ze wel geschikt kunnen zijn voor de huiskamer, maar dat ze gewoon zeldzaam zijn!
Swanny, is de verhouding mannen-poppen bij Rüppels ook scheef? Want dan zou het evt mogelijk zijn om een Rüppel te nemen van het geslacht waarvan een overschot is, zeg maar.
Esc_f_ny: Je zit dus al langer aan een edelpapegaai te denken!  |
Zondag 13 April 2008 12:15 pm |
|
|
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Ja bij ruppels is die verhouding ook een beetje scheef, maar anders dan je denkt. Bij alle soorten zijn er meestal meer mannen dan popjes. Bij de ruppel is dat dus net anders. Daar heb je meer poppen dan mannen en door hun blauwe stuit zijn ruppel dames mooier dan een mannetje, net als bij mensen.
Hoewel wij mannen moeten er tegenaan kijken.  |
Maandag 14 April 2008 8:20 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Meer poppen dan mannen?
Dat is goed nieuws, want de poppen zijn zooo mooi!
Arme Swanny.. Ook heren kunnen mooi zijn bij de mens hoor.  |
Maandag 14 April 2008 9:12 am |
|
|
Sarah
Moderator

Sue, je krijgt precies ineens zo'n paars kleurtje, voel je je niet lekker?  |
Maandag 14 April 2008 9:29 am |
|
|

|
|