Pionus en Meyertje samen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Myrthe
Net uit het ei

Pionus en Meyertje samen?  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een superlief Meyer papegaaitje John (John Meyer dus Razz).
Nu willen vriendlief en ik al sinds jaar en dag een Pionus , wij staan ook tijden op verschillende reserveringslijsten maar er word of niks geboren, of we waren nummer 5 met 4 jongen etc.
Nu hebben wij onlangs een aanbod van een kweker gehad om één van zijn "oudere" (van 2010) poppen over te nemen. Deze is door omstandigheden de laatste 3 weken voor het zelfstandig worden met de hand gevoerd en is dus behoorlijk tam.
Nu lijkt ons dat natuurlijk fantastisch maar wij vragen ons af of dit goed zal gaan met ons Meyertje. Wij hadden namelijk bedacht dat een jonge vogel zich waarschijnlijk wat meer aanpast naar John en een wat oudere vogel heeft natuurlijk al een redelijk ontwikkeld karaktertje.

Goed om een lang verhaal kort te maken ;
wat denken jullie? Zou dit een goed idee zijn?

Alvast bedankt!!
Bericht Woensdag 3 Augustus 2011 12:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moelijk hoor. De een vogel klikt makkelijk en een andere niet. Hoe is jullie meijer met andere vogels? Is het de bedoeling dat ze samen in 1 kooi moeten?
Ik zou er nl. niet vanuit gaan dat dat kan. Zolang je ruimte hebt voor 2 kooien zou je het kunnen doen.
Al zullen ze elkaar niet of in mindere mate verdragen, het blijkt dat ze zeker wel wat aan elkaar hebben al ziten ze niet bi j elkaar in de kooi. En misschien gaat het ook wel harstikke goed en worden het dikke vrienden.

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om jullie meijer mee te nemen en te kijken hoe ze op elkaar reageren.

Ik weet niet of jullie de meijer getest hebben op polyoma, pbfd etc en of de kweker zijn vogels getest heeft. Mocht dat zo zijn dan zou je op die manier kunnen kijken of er misschien een klik in zit.
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 11:47 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

Bedankt voor de reactie! Ons meyertje gaat heel goed met onze halsbandparkieten en onze forpusjes. Hij heeft zelfs een hele tijd in dezelfde kooi gewoond als de halsbanden.
Hij houdt alleen echt niet van autorijden en het is dik 2 uur rijden naar de kweker dus dat doe ik hem maar niet aan.
We zetten eerst sowieso een tweede kooi neer en we willen ze dan buiten de kooi rustig aan elkaar laten wennen.
Mocht dat goed gaan, zou het ruimte-technisch wel fijn zijn als ze in dezelfde kooi kunnen (de kooi waar meyertje in woont is al 80x80x120 namelijk Razz).
Maar hoe pak je zoiets aan?
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 11:51 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zoals je schrijft is prima. Buiten de kooi, het liefst op neurtraal terrein aan elkaar laten wennen.
De kooien kun je bij elkaar in de buurt zetten / naast elkaar en op die manier kunnen ze ook contact maken.
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 12:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ok. Dan gaan we dat maar proberen, vind het wel spannend hoor !
Bericht Maandag 8 Augustus 2011 10:21 am
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

Inmiddels is mevrouw Pionus gearriveerd, de kooien staan naast elkaar en ze vinden elkaar niet bijzonder interessant.
Ik durf haar nog niet uit de kooi te halen want ze is toch niet zo tam als we hadden gehoopt. Ze is nog heel schrikkerig dus ze mag eerst nog even wennen aan ons huishouden en dan gaan we volgende week wel aan het oefenen.
Bericht Woensdag 10 Augustus 2011 3:04 pm
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

Ook ik heb een nieuwe vogel aangeschaft met als doel dat ie in de kooi kon met mijn valkparkiet. Ik heb expres al gekozen voor een ander soort omdat twee valken vaak veel problemen oplevert.
Maar na een half jaar met twee vogels bij elkaar gaat het nog niet samen in een kooi. Ze zitten - en blijven - in aparte kooien. Slechts als ik naar een evenement ga gaan ze samen in de transportkooi en als ik op vakantie ga gaan ze samen in een kooi. Dit gaat dan wel goed omdat je er telkens bij bent.

Dus ik zou ze lekker apart houden, dat is in mijn persoonlijke ervaring toch het fijnste!

Hoe heet de nieuwe pionus??

Veel plezier!
Bericht Dinsdag 16 Augustus 2011 3:40 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ik kan het toch niet laten even te reageren:

omdat 2 valkparkieten bijelkaar vaak problemen oplevert?????
Op welke manier dan?

Ik heb altijd (meerdere) valkparkieten gehad en nooit problemen.

Nel

Laatst aangepast door Nel op Woensdag 17 Augustus 2011 7:41 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 7:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Nel
Ik kan het toch niet laten even te reageren:

omdat 2 valkparkieten bijelkaar vaak problemen oplevert?????
Op welke manier dan?

Ik heb altijd (meerdere) valkparkieten gehad en nooit problemen.

Nel
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 7:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties.
Inmiddels durft de Pionus (die nog niet echt een naam heeft omdat we haar nog niet zo goed kennen) voorzichtig naar m'n hand toe te komen als ze in haar kooi zit dus ik denk dat ze er binnenkort wel uit durft Very Happy

Dan gaan we gewoon proberen hoe ze elkaar vinden en als het niks wordt, blijven ze gewoon ieder in hun eigen kooi.
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 9:43 am
Bowie & Limbo
Fladderaar

Reageer met quote  

Nel,

Twee valkparkieten trekken vaak erg naar elkaar toe en zullen elkaar als partner gaan zien. Dit kan problemen veroorzaken zoals nestjes.

Nu weet ik dat dat vrijwel alleen in het geval van een pop en een man.
Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar twee verschillende soorten!
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 10:19 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Van harte gefeliciteerd met de nieuweling. Ach, samen of niet samen, ze hebben op deze manier echt heel veel aan elkaar hoor. Ik had eerst onze grijze, toen kwam onze bonte boer erbij als jonkie maar het heeft NOOIT geklikt tussen ze, niet in en niet uit de kooi MAAR, ze doen zoveel van elkaar na. Geluidjes, gek doen, als de ene gaat eten gaat de andere dat ook doen. We merken dat ze niet zonder elkaar kunnen maar zelfs op de speelboom is het oorlog. Ach, ze kunnen beide vliegen dus gaan ze vanzelf ergens anders zitten als ze het eng beginnen te vinden.
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 12:39 pm
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

We merken inderdaad dat ze elkaar nadoen! De Pionus had al een mooi repertoire aan geluidjes en ons meyertje piepte alleen wat maar die maakt nu al de zelfde geluidjes als de Pionus dus dat is heel grappig om te horen!

Ik heb inmiddels een Java tak aan de buitenkant van de kooi van de Pionus gehangen en daar zit het meyertje op als hij uit zijn kooi is en de Pionus komt nu toch zo af en toe eens even bij hem kijken, die interactie is heel leuk om te zien!
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 12:44 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ow, dat is echt leuk om te lezen. Hahhahaa, wel leuk dat je meyer er zoveel goed aan heeft. Het is duidelijk dat hij hoe dan ook geniet van zijn buur. Laughing
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 12:50 pm
Myrthe
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ja het is echt leuk om te zien! En ook zo snel al Smile
Bericht Woensdag 17 Augustus 2011 12:52 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:25 am