|
|
|
Shannon
Eitje
|
| Pionus of Pyrrhura? |
|
|
Hoi!
Ik denk er al heel lang over na om een vogeltje aan te schaffen. Mijn "eisen":
- de vogel moet overdag alleen kunnen zijn. Ik ben een studente en mijn studie heeft veel contacturen. Ik ben wel bijna alle avonden thuis en sowieso de hele zaterdag en het grootste deel van de zondag.
- de vogel mag niet teveel lawaai maken, omdat ik bij andere mensen in huis woon
- ik heb nog nooit een vogel gehad, dus het moet wel een "makkelijke" vogel zijn
- ik wil er eentje, geen twee
De soorten waar ik op uitkom zijn een Pionus of een Pyrrhura (die klinken geschikt en met name het karakter en uiterlijk van de Pyrrhura spreekt me verder heel erg aan). Welke soort lijkt jullie het meest geschikt? En is het uberhaupt verstandig om een vogel te houden als je een drukke studie hebt (het aantal uur dat ik weg ben, is te vergelijken met een fulltime baan)? Verder woon ik op kamers en heb ik 1 kamer waarin de keuken gebouwd zit. Is dit een probleem? Ik las namelijk dat vogels niet tegen teflon-pannen kunnen. Ik heb wel een afzuigkap (en ramen die open kunnen natuurlijk ).
Ik ben sowieso ook nog van plan om naar een dierenspeciaalzaak en/of kweker te gaan om de vogels te zien en te horen voor ik een beslissing neem, maar ik zit momenteel voor mijn studie in het buitenland dus dat is nu geen optie  |
Dinsdag 15 Maart 2011 8:49 am |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
Ik vang valkparkieten op en daarbij zitten er 2 die van studentes komen. De vogels bleken, mede door het tekort aan aandacht, flink te schreeuwen en verstoorde de studie. Ik zou nog eens diep nadenken of je het wel zou doen.
Toen de vogels hier kwamen waren ze binnen 2 weken van het schreeuwen af.
Daarbij komt dat ik het zielig vind dat een vogel heel de dag in zijn eentje zit.
En welke soort vogel je ook neemt, bij tekort aan aandacht gaan ze schreeuwen of ze kwijnen weg.
Daarbij komt dat de pyrrhura een flink volume blijkt te hebben (lees ik op sites), de ene ondersoort nog harder dan de andere ondersoort.
SUcces.
Groetjes, Nel |
Dinsdag 15 Maart 2011 10:51 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Pionus of Pyrrhura? |
|
|
Een vogel nemen die veel alleen zit is in principe niet zo verstandig. Je zult waarschijnlijk ook veel onverwachte activiteiten hebben als je student bent? Etentjes? Gezellige avonden met bijvoorbeeld een studievereniging?
Pyrrhura's maken niet zo gek veel lawaai maar ik weet niet hoe andere mensen hierover denken.
Over een pionus weet ik helaas niet zo veel te vertellen. Ze komen niet zo vaak voor in de huiskamer, naar mijn weten. |
Woensdag 16 Maart 2011 9:06 am |
|
|
|
|
Shannon
Eitje
|
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zit er wel over te denken om dan misschien een koppeltje te nemen, zodat hij/zij niet de hele dag alleen zit. Kan je een koppel vogels wel hele dagen alleen laten?
Ik wil alleen niet beginnen met twee vogels. Ik heb nog nooit een vogel gehad en ik ben bang dat het moeilijker is om er twee tegelijk tam te krijgen en op te voeden. Is dit ook echt zo?
Wat betreft de onverwachte activiteiten: die heb ik bijna niet, ik ben niet zo actief in het studentenleven Ik heb 1 avond in de week sport en de andere avonden ben ik (bijna) altijd thuis. |
Woensdag 16 Maart 2011 2:26 pm |
|
|
Pyrococcus
Net uit het ei
|
|
|
Een koppel is ook het beste voor de vogels. Ik heb een ouder mannetje opgevangen, die dus altijd alleen gezeten had. Hij heeft echt moeten wennen om weer vogel te worden. Hij is weggedaan omdat hij veel schreeuwde en hij beet zijn ex-baas. Voor ons is hij heel lief, zijn volume nivo is behoorlijk naar beneden gegaan en hij was helemaal blij uiteindelijk dat hij een vogel partner heeft (hij is a.s. papa).
Als je begint met 2 tamme vogels, is het geen probleem om ze tam te houden, mits je er voldoende aandacht aan geeft. Sowieso, als je alleen 's avonds aandacht kunt geven, heb je weinig kans dat je een supertamme, lieve, niet-gefrustreerde vogel krijgt. Dan kun je hem het beste een vriendje geven. Ze richten zich wel meer op elkaar, maar zijn wel tam genoeg om lekker bij je te komen zitten kroelen en spelen.
Het stemgeluid van pyrrhura's kan nogal verschillen. Ik heb er 4 zitten (plus nog 6 jonkies in de nestkast), allemaal tam en de 1 is luidruchtiger dan de ander. Ze hebben hun herriemomenten.
Over pionussen kan ik ook weinig vertellen. |
Woensdag 23 Maart 2011 11:43 am |
|
|
|
|
dusty
Eitje
We zijn reeds een half jaar verder weet iemand of er al vogels zijn , of is er nog niks van bekend. |
Zondag 25 September 2011 5:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:25 am
|
|
|
|
|
|