|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Raad gevraagd: wel of geen vogel erbij? |
|
|
Zoals een aantal hier wel weten zou ik graag een Pyrrhura willen, maar twijfel ik enorm omdat Solace's geluk het belangrijkste is voor me. Solace is nogal territoriaal en is al 13 jaar gewend alleen te zijn, dus ik weet niet of een vogel erbij niet teveel stress zou opleveren.
Maar nu zie ik hem net z'n kopje aanbieden aan de speelgoedvogel in zijn kooi. En toen zij hem niet krabde (duh), porde hij haar heel lief met z'n snavel. Dus nu denk ik dat hij misschien toch wel blij zou zijn met een vogeltje erbij.
De tweede vogelkooi zou ik naast die van Sol op de kast willen zetten, dan kunnen ze elkaar zien en zitten ze op dezelfde hoogte. Ik ga er wel een plexiglas plaat tussen doen zodat ze niet door de tralies heen kunnen vechten.
Maar voor ik beslis zou ik wat raad willen hebben:
- Denken jullie dat Sol, een territoriale roodrug man, na 13 jaar nog blij is met een maatje?
- Zou ik Sol moeten laten testen op ziektes voor ik een andere vogel neem?
- Kun je met een kweker afspreken dat het mogelijk is de nieuwe vogel terug te brengen als na een tijd blijkt dat er alleen maar ruzie en stress is?
- Zou een pyrrhura de juiste keuze zijn? Ik wil graag een pyrrhura en denk dat het wel een goede keus is: volgens mij gaat het het beste met een vogel die voor zichzelf kan opkomen. Of zou dat juist tot alleen maar meer ruzie leiden? |
Dinsdag 29 Juli 2008 8:27 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je overwegingen zijn heel goed. Ik neem aan dat al Sol altijd alleen is geweest en geen contact met andere vogels heeft gehad, je ziektes uit kunt sluiten. Het is zeker bevoorderlijk met de kweker af te spreken dat als het niet lukt de vogel terug mag om eventuele problemen te voorkomen.
het ras vogel kan ook niet stuk. zeker weten dat dat samen kan. geef ze de tijd om aan elkaar te wennen en je zou nog voor verrassingen kunnen komen te staan. of je nu beter pop of mannetje kunt nemen, geen idee. zou in feite niet zo veel uit moeten maken.
heel veel succes met het maken van de keuze. |
Dinsdag 29 Juli 2008 8:58 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Volgens mij heeft Sol inderdaad nooit contact gehad met andere vogels. Hij had voor mij een ander baasje, maar die had alleen Solace. Dus de enige vogels waar hij contact mee heeft gehad zijn de vogels bij de handelaar/kweker vandaan komt. |
Dinsdag 29 Juli 2008 9:30 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Het is natuurlijk heel moeilijk voorspelbaar wat er juist zou gaan gebeuren als een een gaaitje bijkomt maar wat niet wil zeggen dat, ook al is Sol al 13 jaar alleen dat hij zich niet zou kunnen schikken en misschien wel gelukkig is met een maatje erbij om tegen te zitten kletsen. Het is hoe dan ook moeilijk te voorspellen maar zoals je ze zou plaatsen lijkt me zeker niet slecht en met plexiglas ertussen kan er ook weinig fout gaan om elkaar te verwonden.
Wennen moeten ze toch, maar dan kunnen ze toch al op die manier wennen.
Je overwegingen zijn zeker doordacht en je gaat niet over 1 nacht ijs, dus volgens mij kan je het best proberen. Met goede afspraken met een kweker of eventueel je andere gaaitje gewoon op een andere plaats in de ruimte te zetten kan het ook opgelost zijn want mij lijkt het toch moeilijk om na een tijdje je nieuwe lieverd terug te brengen mocht het toch niet lukken, dan is een ander plaatsje in de ruimte misschien we de oplossing  |
Dinsdag 29 Juli 2008 9:40 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by Sarah
dan is een ander plaatsje in de ruimte misschien we de oplossing
Ik heb ramen aan 2 kanten van de woonkamer: aan de ene kant komt 's ochtends de zon binnen en aan de andere kant 's middags. Daardoor is alleen het midden van de kamer vrij van directe zon in de zomer. En langs het midden van de kamer is alleen op de kast van Solace een plek om een vogel te zetten. Dus ze moeten echt samen op die kast. Maar ik kan altijd nog de plexiglas plaat vervangen door een houten plaat zodat ze elkaar niet zien  |
Dinsdag 29 Juli 2008 9:48 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Raad gevraagd: wel of geen vogel erbij? |
|
|
Hmmm ik vind het erg moeilijk, temeer omdat iedere vogel een individu is. Sol kan zijn kopje wel aanbieden aan de speelgoedvogel, maar die beweegt niet constant. (dat kan weer anders zijn voor Sol)
Hij is destijds door zijn ouders grootgebracht he? Ik denk dat hij dan nog prima weet wat een andere vogel is. Pyrrhura's kunnen inderdaad redelijk hun mannetje staan, al zal het wel beter gaan met een jonge pyrrhura. Wheezy is, heel vreemd, vriendelijker tegen Iago dan tegen Scuttle. Misschien omdat Iago er eerder was? Scuttle krijgt eerder op z'n donder zeg maar. Pyrrhura's (en dan spreek ik voor Wheezy) zoeken wel graag een ander vogeltje op en ze BLIJVEN proberen of die andere vogel graag vriendjes wil worden. Hebben ze een knauw gekregen, dan komen ze het na een paar minuutjes vrolijk nog een keer proberen. Iago is heel anders. Die heeft het na een paar pestbeurten van Zazu echt wel gezien en zal het niet eens meer proberen.
Ik denk, dat als ze eenmaal gewend zijn, ze ook wel buiten de kooi met elkaar overweg zullen kunnen. (Later IN de kooi) Als de pyrrhura zich wat rustig opstelt (niet in oorlogs-mood) dat Sol wel snel zal denken 'hey een vriendje'. Zeker als ze niet in dezelfde kooi zitten. Ik denk niet dat dat (in een andere kooi) heel erg veel stress zou geven. Ik denk eerder dat Sol het heel erg prettig zal vinden. De pyrrhura zal toch vrolijk terugpieteren naar Sol, ik denk dat hij dat wel prettig zou vinden! (Het zal er denk ik ook aan liggen hoe JIJ reageert.. Ik denk dat hij in de afgelopen jaren jou toch wel is gaan zien als 'flockmember'.
Je kan het met de kweker afspreken, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het nodig is.
Ik zou geneigd zijn om te zeggen dat het niet echt heel erg nodig is om Sol te testen maar ik weet niet zeker hoe sterk roodruggen zijn als dragers. Aga's kunnen jaren drager zijn zonder zelf ziek te worden. Ik denk dat je het beste voor de zekerheid kan testen.
Als Sol getest zou zijn dan zou ik best een keertje Wheezy ernaast kunnen zetten (als je dat zou willen) en kijken hoe Sol reageert. Probleem is wel dat Wheezy een stuk groter is dan andere pyrrhura's en misschien niet al te vriendelijk naar andere vogeltjes? --> Alhoewel hij Sammie gewoon over zijn boom liet rennen.  |
Dinsdag 29 Juli 2008 10:00 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik
denk
dat Sol door zijn ouders is grootgebracht, maar dat is uitsluitend gebaseerd op hoe hij zich gedraagt (als een vogel-vogel en niet als een mens-vogel).
Ik vind het wel een handig idee om hem eerst aan Wheezy voor te stellen nadat hij getest is. Als Sol dan de hele tijd boos blijft weet ik in ieder geval dat het geen goed idee is om er een vogel bij te nemen.
Ik zal sowieso de VA eens bellen wat zij denkt dat de kansen zijn dat Sol drager is.
Ik heb trouwens inderdaad gelezen dat Pyrrhura meer moeite hebben met nieuwe vogels dan vogels waarbij ze zijn opgegroeid, dus dat zou verklaren waarom Wheezy Iago aardiger vindt dan Scuttle. |
Dinsdag 29 Juli 2008 10:17 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat heb ik ook gehoord! Grappig is dat he? Sammie liet hij we gewoon over de boom scharrelen, dus dat vind ik dan wel weer raar. Hij zocht trouwens geen contact met Sammie.
Ik denk dat je Sol ook de kans moet geven om te wennen hoor. Hier heeft het ook een tijdje geduurd voordat Iago & Wheezy met elkaar overweg konden, hetzelfde met Scuttle & Wheezy. Om over Zazu maar niet te spreken.
Maar als het jou een prettiger gevoel geeft dan kunnen we best een keer (als Sol getest is) een meeting plannen. Het zou dan wel om iig twee ziekten gaan: PBFD en polyoma. Het liefst ook chlamydia maar ik weet niet of dat nodig is omdat hij al zo lang bij je woont? |
Dinsdag 29 Juli 2008 11:06 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik denk niet dat je er van uit kan gaan dat als hij niet met scuttle overweg kan, dat het bij anderen ook niet gaat. hangt net af of ze elkaar liggen of niet. het is wel een goed idee om hem eens met een ander kennis te laten maken. ziet hij dat zijn wereldje toch wat groter is dan hij denkt. |
Dinsdag 29 Juli 2008 12:34 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Jones was ongeveer vijf denk ik toen taco erbij kwam...en dat was meteen dikke vrienden, alles deden ze samen. Ondanks dat Jones een echte territoriale roodrug man was, zorgde hij echt voor Taco, heel lief!!
Ze hebben wel altijd hun eigen kooi gehouden, maar stonden gewoon naast elkaar met zo'n vijf cm tussenruimte (om pootbijten te voorkomen)
Ik twijfel er niet aan dat Jones de komst van taco super vond, hij bloeide helemaal op.
Wat betreft Solace, het is natuurlijk altijd afwachten hoe het gaat, maar wil je zelf ook een vogel erbij, niet voor Solace maar ook voor jezelf? Kun je de aandacht verdelen en heb je de tijd ervoor? Zo ja, doe het gewoon...je andere afwegingen lijken mij helemaal de juiste en je hebt er goed overna gedacht...
Nog een ding, geen leuke gedachte maar toch..Hoe oud is Solace? je zult er denk ik wel rekening mee moeten houden dat Solace een stuk eerder overlijdt dan je eventuele nieuwe jonge vogel.... |
Dinsdag 29 Juli 2008 1:03 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Ik heb Sol nu zo'n 12 jaar. Hoe lang de eigenaresse daarvoor hem had weet ik niet. Hij is nog fit, maar begint wel al grijze veertjes te krijgen. Voor zover ik weet kan een gezonde roodrug (en dat is hij volgens mij wel) 16-20 worden.
Dus dat is wel een goed punt. Bovendien is een vogel niet iets wat je zomaar even erbij neemt, volgens mij worden Pyrrhyra ook iets van 20+ jaar oud?
Ik zit er met Solace wel eens mee dat ik hem niet even bij mijn ouders kan droppen of meenemen als ik weg van huis ga. Ik heb al een vakantie moeten afzeggen (wel gepland, gelukkig nog niet geboekt) omdat ik niks kon regelen voor Sol. Maar dat komt ook omdat ik geen auto heb en Sol niet tam genoeg is om met een reiskooitje in de trein mee te nemen (kan dat trouwens uberhaupt, of is dat gewoon te zwaar?).
Maar ik moet inderdaad bekennen dat ik daar wel eens mee zit. Aan de ene kant zou ik dolgraag een pyrrhura willen. Maar aan de andere kant denk ik wel eens dat het praktischer zou zijn om helemaal geen huisdieren te hebben. Maar dat komt ook omdat ik nu net een paar keer ongelukkig uitkwam met een oppas regelen voor Sol, dus daar moet ik niet teveel aan ophangen (daarvoor is het wel altijd gelukt). |
Dinsdag 29 Juli 2008 3:01 pm |
|
|
Laura B
Moderator

16-20 kunnen ze idd echt wel worden hoor! maar je houdt toch een periode over dat je 'pyrhurra overblijft..en dan sta je weer voor de kueze... Ik zelf kan echt niet zonder beesten in huis, ik raak helemaal uit mn doen... Kon niet wachten tot Cleo kwam na de dood en rouw om Jones. Ik ben ook bijna niet anders gewend, misschien is dat het. Ik heb ook wel het geluk dat mijn zus ook een vogeltje heeft, dus vakanties stemmen we op elkaar af. Maar een oppas is altijd wel te vinden, maar je je daar geen zorgen om!
Als je graag een pyrhurra wilt, moet je het gewoon doen. Een handtamme vogel is ook veel makkelijker te vervoeren dan een niet tamme... |
Dinsdag 29 Juli 2008 5:37 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Is het uberhaupt mogelijk met een vogel in de trein te gaan of is dat sowieso te druk/rumoerig voor ze? |
Dinsdag 29 Juli 2008 8:35 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat wordt wel gedaan hoor, ik meen dat ik bij Sue een filmpje ergens gezien heb dat ze met Zazu met de trein op stap was. Hangt natuurlijk ook weer van het gaaitje af maar misschien kan je dat ff oefenen en testen door eerst een korte rit met de trein te doen en zo op te bouwen.  |
Dinsdag 29 Juli 2008 8:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Whisper
Is het uberhaupt mogelijk met een vogel in de trein te gaan of is dat sowieso te druk/rumoerig voor ze?
Ja hoor, dat kan gemakkelijk. Iago vindt het geweldig. Ook de tram, metro & bus vond hij altijd geweldig. Toen hij heel erg jong was ging hij de hele tram door. Hij had toch een lol bij al die vreemde mensen.  |
Dinsdag 29 Juli 2008 11:10 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:46 am
|
|
|
|
|