|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
de chip is net zo groot als die bij honden als ik het zo goed lees op internet.
Het plaatsen van een microchip
Bij vogels wordt de chip best geplaatst in de linkerborstspier en niet onderhuids omdat het onderhuidse weefsel bij vogels een losse structuur is en de chip daardoor gemakkelijk migreert.De implantatie in de borstspier is de plaats die ook wordt aangeraden door de WSAVA(World Small Animal Veterinary Association).
Ik plaats de chips meestal onder anesthesie (isofluraan) omdat de vogels dan geen pijn voelen (de naald is tamelijk dik) en omdat de vogels dan niet meer bewegen(weinig of geen kans op bloedingen na de injectie)
De dierenarts kan na het chippen een bewijs schrijven dat de vogel met nummer x toebehoord aan eigenaar x of hij kan de vogel ook laten registreren bij IDchips. Zo kan de chip dienst doen als eigendomsbewijs.
IDchips is een data bank waar alle dieren van België of Luxemburg zijn geregistreerd.Door het chipnummer in te vullen online kan men zo de eigenaar van het dier opsporen.De registratie kost natuurlijk eenmalig geld en is niet verplicht.
IDchips is ook een lid van European Pet Network Momenteel heeft deze organisatie de volgende leden: UK, Noorwegen, Polen, Benelux, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje.
Als men hier het chipnummer online invult kan men vinden in welk land het dier geregistreerd is en dan kan men verder gaan kijken in de database van het betreffende land wie de eigenaar is.
|
Maandag 18 Mei 2009 9:38 am |
|
|
sjm
Fladderaar
Het is dus wel goed als je het doet .. Tenminste als je naar die landen heen gaat op vakantie en je vogel is gechipt kunnen ze hem niet meer van je afpakken toch? |
Maandag 18 Mei 2009 9:42 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
in feite is een paspoort genoeg bewijs. je moet aan kunnen tonen dat hij van jou is en een gezondheidsverklaring van de DA hebben.
bij de DA krijg je een paspoort met alle gegevens er in die nodig zijn. je wordt dan zelf ook geregistreerd in het systeem. |
Maandag 18 Mei 2009 9:49 am |
|
|
sjm
Fladderaar
maar dan moet ie toch ook gechipt zijn?.. tenminste een hond en kat moeten of een chip of een tatoeagenummer hebben of ben ik niet op de hoogte??  |
Maandag 18 Mei 2009 9:51 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
kijk eens op deze link
http://www.lorreco.nl/vogelpaspoort.html |
Maandag 18 Mei 2009 10:05 am |
|
|
sjm
Fladderaar
Dat had ik al gelezen, en daar staat dat je hem wel moet chippen. Dus dat gaan we dan maar doen ..
Wordt wel spannend (voor mij dan he ) en gelijk zo`n paspoortje erbij aanvragen! Trouwens he? zo`n gezondheidsonderzoek.. moet dat ieder jaar herhaald worden? en moeten ze tevens nog geent worden? |
Maandag 18 Mei 2009 10:11 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
chippen is niet verplicht. je kan het ook zonder chip gebruiken
Mijn vogel heeft geen vaste voetring en is ook niet gechipt. Kan ik nu wel
een paspoort gebruiken?
Ja! U kunt bij de (vogel)-dierenarts uw vogel laten chippen. De transponder code laat u vervolgens in het vogelpaspoort zetten.
maar een chip is wel handiger voor identificatie.
ik moet je eerlijk zeggen dat geen van mijn gaaien een chip heeft. |
Maandag 18 Mei 2009 10:15 am |
|
|
|
|
sjm
Fladderaar
vindt je dat niet eng dan?... bijv. als de vogelgriep weer uitbreekt en ook de hobbydieren afgemaakt kunnen worden? (als ze er een reden voor kunnen vinden) |
Maandag 18 Mei 2009 10:16 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
nee hoor, ik heb de gaaien binnen zitten en zo af en toe gaan ze ook mee de tuin in. ook al is de griep er, een chip zal daar geen verandering in brengen. ik ben ook niet van plan om met ze te gaan reizen. dat is erg stressig vor de vogel zelf en heel veel rompslomp.
een chip is alleen bewijs dat de vogel van jou is meer niet. komt er ooit een bevel dat ook de hobbydieren afgemaakt moeten worden dan moet je er toch aan geloven. of ik het doe is een tweede. denk het niet..je kan de griep buiten oplopen en mee naar binnen nemen. bescherming is er weinig. of je moet je telkens helemaal omkleden en van top tot teen wassen eer je je huis in gaat. dat doe ik niet.
ik weet dat mijn vogels ok zijn, ze zitten in hun grote volieres in de huiskamer met voldoende licht en verzorging. en ik ga er niet mee reizen. de een heeft een ring, de ander niet, dan is er nog een illegaal. het geeft niet. ze zijn van mij en niemand die dat tegenspreken zal. ik zal er ook niet mee kweken. met de illegale dan. de anderen zijn ok. mocht het echt puntje bij paaltje komen dan kan een chip gezet worden om aan te tonen dat ze van mij zijn, meer niet. |
Maandag 18 Mei 2009 10:30 am |
|
|
|
|
sjm
Fladderaar
Ik weet niet of reizen erg stressig is voor een vogel.. het is natuurlijk net wat ie gewend is. Tommie gaat over het algemeen overal mee naar toe, en als ik dan naar z`n gedrag thuis als ergens anders bekijk lijkt hij me niet meer stressig .. Maar jij vind dan dat chippen niet noodzakelijk is? |
Maandag 18 Mei 2009 11:10 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik zou het niet doen, maar dat is persoonlijk. het is voornamelijk voor vogels met cites zoals grijsjes. maar een halsbandje heeft het niet nodig. als hij al graag met je reist, moet het zo ook kunnen. dan heb je alleen van de arts een gezondheidsverklaring nodig.
om het duidelijker te maken. ik ben van spanje verhuisd naar tsjechie. heb al mijn valkjes en kietjes meegenomen in het vliegtuig. geen enkele had een ringetje om of een chip. ik had wel een gezondheisverklaring van de DA waar in stond dat allen gezond waren. dat was voldoende om de grens over te gaan. |
Maandag 18 Mei 2009 12:05 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:54 am
|
|
|
|
|