|
|
|
| geschikt huisvriendje? |
| Catharina parkiet |
|
0% |
[ 0 ] |
| Pyrrhura |
|
0% |
[ 0 ] |
| geen van beiden |
|
100% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 1 |
daf
Fladderaar
| starten met nieuw maatje |
|
|
hallo allemaal,
bij deze een nieuw gezicht op dit forum, aangezien ik met een aantal vraagjes zit waarop ik hier misschien het antwoord ga vinden.
Vorige week tijdens onze vakantie, is helaas mijn grasparkietje Peertje overleden
Nu wil ik toch weer een nieuw maatje maar eigenlijk wel een slagje groter. Ook wil ik het liefst een vogel welke niet de ganse dag aan het "gillen"is en waarvoor we niet het hele huis hoeven te verbouwen (papegaai/ara).Ik heb geen voilere dus het wordt een binnenbeestje. Dus nu komen de volgende vragen naar boven:
- wie kan er meer vertellen over het verschil tussen een Pyrrhura en een Catharinaparkiet?
- welke kooimaat is er nodig, de vorige kooi is geschikt voor parkieten/agaporissen. (80x60x40)
- is er een duidelijk verschil in karakter, zoja welke?
En dan het allerbelangrijkste: waar zitten die kwekers nou toch verstopt? Het hele internet afgepluist, en dan kom je alleen Dennis papegaaien, babyvogels.nl en de dierenwinkels tegen.
Alvast bedankt voor de reacties, tips and tricks uiteraard ook welkom!
 |
Woensdag 11 Augustus 2010 12:31 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik heb mijn stem niet uitgebracht omdat ik geen van beide ooit heb gehad. Ik heb zelf ervaring met een bonte boer en een grijsje. Ik vind een Bonte boer wel een leuke om te hebben. mijn grijsje ook hoor maar die is een pak moeilijker als onze Bonte Boer.
Een valkparkiet schijnt ook heel leuk te zijn.
Een pyrrhura heb ik van horen zeggen (lezen hier op het forum) dat ze wel een pak decibels hebben voor zo'n kleine vogel maar bij de meeste beperkt zich dat vaak tot het ochtend en avondritueel, dat doen dus ook mijn gaaien hoor. Nooit gillen zit er denk ik niet in maar als dat maar eventjes is om te laten weten dat ze wakker zijn of dat ze gaan slapen dan is dat ook niet erg vind ik. |
Woensdag 11 Augustus 2010 1:22 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik vind catharina parkietjes erg mooi en zachtaardig van karakter, ik zou dr zo eentje willen...
Een pyrhurra is wel een stukje groter dan een catharina en schijnen ook heel leuk te zijn, daar heb je denk ik wel een flinke kooi voor nodig...  |
Donderdag 12 Augustus 2010 10:41 am |
|
|
|
|
daf
Fladderaar
Sara en Laura, bedankt voor jullie reacties.
Gisteren zijn we naar een dierenwinkel geweest om eens rond te gaan snuffelen, een kweker hier in de buurt is helaas invindbaar...
Vandaag bij de vogelopvang in Breda informatie ingewonnen, tevens om te kijken (en vooral luisteren!) wat nu echt de verschillen zijn tussen al die soorten vogels. Nadeel van de vogelopvang is wel dat je in staat bent al die lieve 'kneusjes' mee te nemen, hihi.
Momenteel zitten er 2
aratinga's
(geheel groen, over een week van de pap af) waar we meteen verliefd op werden Nu vertelde meneer dat deze temperamentvol kunnen zijn en best een keel op kunnen zetten (welk beestje niet?mijn grasparkiet imiteerde het huisalarm, ook niet altijd fijn) maar ben benieuwd wat hier de ervaringen zijn? We willen niet in een opwelling een vogel kopen, maar helaas is er weing op internet te vinden dus vandaar even hier een heel verhaal. |
Donderdag 12 Augustus 2010 2:50 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
aratingas zijn hele leuke vogies. een ara in het klein maar met een stemmetje van een grote ara hahaha. alle vogels hebben hun schreeuw moment. bij mij is dat in de ochtend en in de avond even. en overdag is het verder dan rustig.
kan je niet wat vaker daar langs gaan om zelf te horen hoe of het geluid en zo is? |
Donderdag 12 Augustus 2010 2:54 pm |
|
|
daf
Fladderaar
@ Alexandraatje:
Na 3 x terug te zijn geweest (beter te vaak kijken dan te weinig) hebben we besloten niet aan een agatinga te beginnen. Ze kunnen inderdaad een behoorlijke keel opzetten! Wel jammer, mijn vriend zag het echt wel zitten maar ik krijg het niet over mijn hart om na een halfjaar het beestje weg te doen in verband met zijn decibels. De "cavia" geluidjes van een catharinaparkiet vind ik zoooo schattig, en daar kan (lijkt me) eventueel een grasje bij dus ik denk dat we voor deze optie gaan. Moeilijk hoor, al die verschillende, lieve vogels!  |
Vrijdag 13 Augustus 2010 12:22 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
heel goed dat je zo vaak bent gaan kijken. ik sta helemaall achter jou beslissing. een geweldige vogel, maar als je hem beter leert kennen zie je ook hoe hij is en als dat niet kan bij jullie dan kun je er beter neit aan beginnen.
dus de zoektocht gaat verder.
heel veel succes er mee |
Vrijdag 13 Augustus 2010 1:28 pm |
|
|
daf
Fladderaar
Na wat wikken en wegen is de beslissing op een Catharina parkiet gevallen. Volgende week kunnen we ons nieuwe gezinslid ophalen ! Zie meer bij 'vraag en vermist'. Wel wil ik graag hier op het forum blijven gluren en wat tips and tricks opdoen, maar hier mag van mij een slotje op. |
Zaterdag 14 Augustus 2010 6:09 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

oké, zal er een slotje opdoen. Van harte gefeliciteerd en verwen ons straks maar lekker met foto's en verhalen van je lieverd, vinden we geweldig.
 |
Zaterdag 14 Augustus 2010 8:19 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 2:15 am
|
|
|
|
|