Na het overlijden van mijn grijze roodstaart Mika op 4 januari, heb ik sinds 1 februari een nieuwe papegaai. Een blauwvoorhoofdamazone die ik Inca heb genoemd. Echt een opknappertje, maar ik zag hem en dacht: dat is em!
Hij is kaalgeplukt op zijn buik en rug, ongeveer 20 jaar oud en heeft wat luchtwegproblemen ( wordt aan gewerkt). Het is een uitgerangeerde fokvogel, geslacht onbekend ( zou een man moeten zijn, maar heeft bij de vorige eigenaar in 2 jaar niet bevrucht. Papieren ontbreken). Zijn eerste ( en nog enige) woordje is: Hallo ( met een Twents accent).
Kortom: echt een vogel die bij mij past. Ik run tenslotte een opvang voor exoten en gehandicapte dieren!
@ Laura B. Hij heeft een wat verstopte neus en waarschijnlijk een beginnende long ontsteking of beginnende schimmelinfectie. Hij heeft nu Baytril en Itrafungol voor 21 dagen.
Inca is van de medicijnen af. De longen zijn weer schoon. Alleen de neus komt niet meer goed: hij is wel gespoeld, maar door vitamine A gebrek zal Inca altijd wat benouwd door de neus blijven ademen.
Verder is het een schat. Inca laat steeds meer horen wat hij al kan en leert ook al wat nieuwe dingen!