|
|
|
Spetter
Vlieger
| Training Winky verloopt prima. |
|
|
Elke dag meerdere malen trainen / opvoeden gaat boven verwachting (gelukkig). Ik heb veel aan de praktijktips van Bonny Talsma en de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen maanden. Leren communiceren en de ruimte geven (de gaai mag macht houden om weg te gaan als hij wil), juiste moment kiezen voor trainen (heel belangrijk), respect en heel veel liefde, geduld en onderscheidingsvermogen.
Ik ben bezig met: opstappen/afstappen (heeft hij al onder de knie), zachtjes (als hij op schoot zit, dit is bij Spetter ook goed gelukt), komen op commando, wacht (als ik niet wil mag hij niet bij me komen) en spelen (zijn en mijn ruimte).
Spetter is het gemakkelijk aangeleerd allemaal, ook in de boom gaan spelen. Knuffeltijd hoort er ook bij; deze kwaliteitstijd geven ze zelf aan. Natuurlijk tussendoor of als beloning. |
Woensdag 24 Maart 2010 9:19 am |
|
|
Sarah
Moderator

Wat leuk dat de trainingen zo goed verlopen. Kan me goed voorstellen dat je veel aan die cursus hebt.  |
Woensdag 24 Maart 2010 9:21 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Wat leuk om te lezen dat je er zoveel aan hebt.
Na jouw info heb ik besloten in de toekomst (als ik klaar ben met studeren) ik ook die cursus wil gaan doen.
Daarnaast: knuffeltijd mag! Heerlijk! En gelukkig maar, want dat doe ik toch echt met ze en dat is voor hen genieten en voor mij genieten! |
Woensdag 24 Maart 2010 9:38 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Waar ik ook veel aan heb zijn de tijdschriften van Pakara en Papegaaienjournaal. Ook de cursus bij de Moderne papegaai en zeker module 1 van Tinley, en niet te vergeten het forum
Elkaar steunen, uitwisselen, delen en......................genieten
Knuffelen is een must Egwene, heerlijk hé Wat ikzo leuk vindt is dat als je je vogel goed kent, hoort en ziet wanneer er knufeels gaan vallen  |
Woensdag 24 Maart 2010 10:11 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik kan je niet vertellen hoe graag ik zo'n soort berichten lees! Vrijheid van keuze, geen dwang, aanmoedigen om voor zichzelf na te denken, positieve motivatie... Jouw aanpak is helemaal mijn bloedgroep en ik ben hartstikke blij dat het bij jou zo goed werkt. Ik ben overtuigd dat je op die manier echt wel een vredig huishouden en een hele fijne omgeving creeert voor zowel jezelf als je gevederde vriendjes  |
Vrijdag 26 Maart 2010 10:57 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Ik heb vandaag de jaargang 2009 van Pakara binnen gekregen, en natuurlijk meteen gaan lezen. Vond ik een artikel over vliegen en kortwieken m.b.t. trainen.
Trainen van een vliegende vogel is moeilijker omdat de vogel weg kan vliegen (nogal logisch h ). Het trainen kan heel leuk gemaakt worden (een uitnodiging), zodat de vogel niet wegvliegt maar wil deelnemen of afhaakt als hij niet wil.
In heel veel artikelen komt steeds weer terug dat de vogel een keus heeft en zijn personeel een uitdaging
Klopt Shi-NaYne................het geeft alle partijen zelfvertrouwen. |
Vrijdag 26 Maart 2010 9:48 pm |
|
|
|
|
Aratinga
Eitje
|
|
|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Vrijheid van keuze, geen dwang, aanmoedigen om voor zichzelf na te denken, positieve motivatie... Ik ben overtuigd dat je op die manier echt wel een vredig huishouden en een hele fijne omgeving creeert voor zowel jezelf als je gevederde vriendjes
Hier nog 1 die dit kan beamen
Ik heb zelf 3 vliegers in huis, en alle 3 verschillen ze enorm. Mijn zonparkiet kan ik bijna anytime roepen, ook als hij mij niet ziet, en komt zo aanvliegen. Ook als ik hem een 'vlieg weg' commando geef, al dan niet met een zetje, vliegt hij ook weer weg. Mijn pyrrhura reageert vaak als ik hem roep, maar dan moet hij mij wel zien en ik moet ook eten of iets interessants hebben. Mijn maisparkiet is ontzettend 1kennis naar mijn pyrrhura, die net als mijn zonparkiet heel open is. Ondanks dat hij zo 1 kennig is naar mijn pyrrhura, reageert ook hij best vaak als ik hem roep en eten heb. Zoiezo als mijn pyrhura komt is de kans 90% dat de maisparkiet erachteraan komt. In de kooi krijgen als ik uit huis moet overdag is een kwestie van mijn zonparkiet roepen. Als hij er is roep ik mijn pyrrhura, en geef ik de zonparkiet een snack. De pyrrhura zal dan meestal ook komen. Mijn maisparkiet zal volgen, misschien niet direct, maar door een beetje aan te moedigen komt ook hij naar mij toe vliegen.
Ik zie vaak dat vooral mijn maisparkiet, maar ook mijn pyrrhura, twijfelt om te komen als zij ergens hoog zitten, en ik sta daar vlak bij. Ze moeten naar beneden duiken en dat vinden ze gewoon eng. Een paar stappen naar achteren en dat komen ze vaak wel. Doordat zij gewiekt zijn, maar wel kunnen vliegen hebben ze nooit kunnen leren vliegen zoals mijn zonparkiet. Ik had mijn pyrrhura 4 maanden eerder in huis dan mijn zonparkiet. Nadat de zonparkiet erbij kwam was het mij opgevallen dat mijn pyrrhura 'moves' van de zonparkiet na probeerde te doen(ik zeg probeerde, maar hij zal al snel dat hij het gewoon niet kon). Hiermee bedoel ik dan grillig vliegen, constant van richting veranderen, dus moves waar veel wendbaarheid voor vereist is.
quote:
Trainen van een vliegende vogel is moeilijker omdat de vogel weg kan vliegen (nogal logisch h Laughing ). Het trainen kan heel leuk gemaakt worden (een uitnodiging), zodat de vogel niet wegvliegt maar wil deelnemen of afhaakt als hij niet wil.
Mijn zonparkiet ben ik begonnen met trainen wanneer hij tijd had en uit zichzelf ergens in de late ochtend/vroege middag bij mij kwam. Bij het komen gaf ik hem al een reward(snackje), en ging ik met hem trainen tot hij het zat was, meestal niet langer dan 10 minuten. Op een gegeven moment komt die vogel elke keer en vliegt hij weer weg als ik hem een commando geef tijdens het trainen. Vervolgens ging hem toen steeds vaker gewoon zomaar roepen(dus niet tijdens een trainingsessie, maar gewoon 'zomaar') en arm uitsteken zodat hij kon landen, en hij kwam steeds vaker en vaker. Vervolgens ging ik ergens staan waar hij me niet kon zien, en roepen maar. In het begin moest ik wel eerst een stukje van me laten zien en weer weggaan voordat hij kwam. Daarna was alleen een handje even laten zien genoeg. Nu roep ik hem vanaf de bank als hij in de keuken zit, en komt zo aanvliegen.
Hij vliegt ook op commando van mij naar iemand anders toe en weer terug.
Bijna recht ruim 2 meter naar beneden duiken ben ik nog steeds aan het oefenen met hem. Hij doet het wel, maar hij heeft nog steeds wat aanmoediging nodig. 1 meter is geen probleem, echter de extra snelheid die hij opbouwt bij 2 meter moet hij ook weer snel eruit halen, dat vinden ze eng. |
Zaterdag 27 Maart 2010 1:50 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik kan alleen maar zeggen dat ik nog steeds geen groter compliment heb gekregen dan wanneer een vogel die vrij is om weg te komen de keuze maakt om te blijven voor iets wat hij in de eerste instantie niet wil/niet leuk vindt. Hoe groot moet het vertrouwen in jou dan zijn...
Ik heb hier ervaring met eentje die gewiekt was voor ze geleerd had te vliegen en daarna door ons nooit meer, twee die nooit gewiekt waren (wat een wereld verschil; allebei uitstekende vliegers, haalden de gekste capriolen in de lucht uit waarvan je haren letterlijk overeind gingen staan - wat als ze een foutje maken? Natuurlijk heeft dat ook met de soort te maken, Grijsjes zijn nou eenmaal wat serieuzer, maar zeker ook met het kortwieken) en eentje die gewiekt hier kwam en die nog goed alle slagpennen moet ruien. Je ziet wel dat ze enorm graag vliegen en het ook voor de lol doen, niet alleen om ergens heen te komen, en ook hoe enorm de gewiekte het mist en graag mee zou willen vliegen. Triest om aan te zien
Wat ik grappig vind is dat ze ook voor het vliegen kiezen als het betekent dat ze met een omweg moeten gaan. Als ze bvb. van A naar B kunnen klimmen, maar van A naar B via C kunnen vliegen, dan kiezen ze in 99 van de 100 gevallen gewoon voor de langere vliegroute
Ik ben echt helemaal verliefd op vliegende vogels. Het kan natuurlijk niet overal, maar als het mogelijk is, is het een geschenk uit de hemel. Je bent min of meer gedwongen om positief te werken; met beloning en positieve motivatie (de vogel moet willen doen wat jij wil, of hij is er van door), dwang en straf werkt gewoon niet want dan zie je al snel het staartje in de verte verdwijnen . Je moet ook veel meer de lichaamstaal observeren, en je moet er altijd 100% bij zijn. Ze leren nadenken en vooruit plannen, en je hebt natuurlijk een heleboel extra geweldige trainingsmogelijkheid erbij. |
Zaterdag 27 Maart 2010 8:16 am |
|
|
Aratinga
Eitje
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Wat ik grappig vind is dat ze ook voor het vliegen kiezen als het betekent dat ze met een omweg moeten gaan. Als ze bvb. van A naar B kunnen klimmen, maar van A naar B via C kunnen vliegen, dan kiezen ze in 99 van de 100 gevallen gewoon voor de langere vliegroute
Ik zie mijn zonparkiet dagelijks van A naar A vliegen, maar niet gewoon zomaar. Als hij bijvoorbeeld hoog in de keuken zit zal hij zich schuin naar beneden laten vallen, vlak boven de grond gaat hij recht vliegen(soms raken zijn vleugels de grond) naar de andere kant van de kamer, gaat hij aan het einde omhoog, draait hij zich en vliegt weer terug. Zo dicht tegen de grond/muur/plafond/langs mij vliegen zodat zijn vleugel even contact maakt doet hij vaak. Ook vaak van A naar C via B, dus de langere omweg. Hij vind het gewoon super!
Mijn andere vogels vliegen niet van A tot A, de manier waarop de zonparkiet het kan kunnen ze alleen maar van dromen. |
Zaterdag 27 Maart 2010 9:29 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Precies wat je beschrijft dat 'rondje oefening' doen ze hier ook; de Grijze gewoon rondvliegen en terugkeren waar ze zat, de Inka doet precies die acrobatische oefeningen die je beschrijft! Hij vliegt ook enorm snel, en dan laat hij zich helemaal naar beneden vallen, vlak voor de grond slaat hij de vleugels uit en scheert het direct boven de vloerbedekking (of je hoofd, je voelt nog de pootjes langs ) en weer omhoog, dan stopt hij letterlijk van snelheid 100 naar snelheid 0 en maakt een hoek van 90 graden omhoog voor de muur, of een bocht zo op de punt... je herkent echtwel wanneer ze ervan genieten.
Wat ook een leuk grapje is: om de hoek tegen jou aanvliegen met die enorme snelheid, en het op het laatste moment dat je niet hoeft te bukken om geen Kaketoe in je gezicht te hebben, gaat hij iets hoger of iets opzij zodat hij je net met een veertje aait en weer weg is met die uitdrukking van ha, wat ben ik goed.
(Nou moet ik wel zeggen dat hij zich al een paar keer goed verrekend had niet met ons, maar wel met de Grijze. Ik heb een paar keer gezien hoe ze in de lucht een kleine collisie hebben gehad dan zijn ze beide even verbaasd) |
Zaterdag 27 Maart 2010 9:41 am |
|
|
Aratinga
Eitje
|
|
|
Hey Shi-NaYne,
Ik ben al mijn hele leven gefascineerd met het fenomeen vliegen, en heb in de loop van de jaren enige kennis opgedaan met het vliegen(theoretisch en praktisch op amateurniveau) en sinds ik mijn vogels heb zie ik steeds vaker overeenkomsten tussen vogels en vliegtuigen, die niet zichtbaar zijn met het blote oog. Mijn vogels blijven mij verbazen. Ik ben inmiddels wat theorie over het vliegen weer aan het nakijken, hoe het precies zat en heb ook een boek gekocht waar de theorie van van het vliegen van vogels, vleermuizen en insecten aan bod komen. Ondanks dat er grote verschillen zijn in de theorien tussen het vliegen van vliegtuigen en dieren geldt dat voor de prestatie's van vogels in snelle vlucht, waaronder ook papegaaien, grotendeels verklaard kunnen worden met de aerodynamica toepegast op vleugelvliegtuigen. Zie hieronder een voorbeeld, waar bij mij pas het kwartje viel na het lezen van jou bericht.
Een vliegtuig krijgt vlak voor de landing te maken met het zogenaamde 'grondeffect'. In de link onderaan wordt precies uitgelegd wat het is en wat het betekent voor een vliegtuig.
Dit verschijnsel doet zich alleen voor vlak boven de grond, er wordt als het ware een (onzichtbare) kussen gevormd van lucht tussen vliegtuig/vogel en de grond. Het resultaat hiervan is dat en de draagkracht toe zal nemen en dat de weerstand af zal nemen. Dit betekent dat de vogel omhoog geduwd zal worden, en dit tegen MOET gaan wilt hij rechtdoor op die hoogte blijven vliegen!!!! Dit niet alleen, hij zal ook merken dat hij minder weerstand krijgt in deze positie want met dezelfde inspanning zal hij harder gaan vliegen.
In een sportvliegtuig is dit verschijnsel duidelijk ook merkbaar. Zodra je op het 'kussen' aankomt voel je dat je stuur naar achteren wordt geduwd, en je kracht moet geven om dit tegen te gaan. Tevens trek je in die fase van de vlucht het gas dicht, maar doordat je minder weerstand hebt voel je dat het vliegtuig een soort van impuls krijgt en even langer doorzweven in plaats van naar beneden .
Er zijn vogels die hier gebruik van maken door laag boven de zee of overland te vliegen.
Kijkende naar een papegaai, die in een bosrijke omgeving woont, denk ik niet dat papegaaien er veel te maken zal krijgen in het wild, misschien vlak voor het landen in een open gebied op de grond in open. Dus ik denk dat onze vogels er gewoon spelenderwijs achter zijn gekomen en hier gewoon mee spelen.
Mijn zonparkiet staat weleens op zijn boom, kijkt naar het plafond, vliegt naar het plafond en gaat dan, net zoals op de grond, vlak onder het plafond naar zijn bestemming vliegen. Doet jou vogel dat ook? Ik probeer dat te verklaren wat de vogel ondervindt kijkende naar vliegtuigen, maar vliegtuigen vliegen niet in die situatie, vlak onder een plafond.
Uitleg grondeffect:
http://www.natuurkunde.nl/arti.....tId=457198
|
Zondag 28 Maart 2010 7:50 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Heel interessant, bedankt voor de uitleg en link . Het klinkt ook plausibel, dat ze op de meest efficiente manier willen vliegen (want het kost hoe dan ook enorm veel energie), hoewel die roze maniak hier ook vaak met de kuif omhoog vliegt en dat is niet zo enorm naar de wetten van aerodynamica . Zo tegen plafond vliegen heb ik hier ook gezien (een enkele keer inclusief een holle *pok* ).
Nu ik er over nadenk, trouwens: de Edel begon ook zo, door zich helemaal omlaag laten vallen en daarna pas de hoogte brengen. Dat was ook de vogel die nooit gewiekt was. Toeval? De Grijze, gewiekt voor ze hier kwam en had leren vliegen, doet dat nooit. Nou komt dat ongetwijfeld ook doordat Grijsjes voorzichtiger zijn, maar toch. De Edel kon trouwens ook voor wat leek een halve eeuw echt helemaal stoppen tijdens de vlucht en even blijven hangen voor hij een andere richting uitging. Hoe dan ook lijken er werelden verschil te zitten in de manier van vliegen tussen vogels die het echt hebben kunnen leren. Hier hebben ze echt vertrouwen in de vlucht, vertrouwen in zichzelf. De gewiekte vliegt ook en vliegt graag, verkiest vliegen boven andere soorten bewegen (gelukkig! Toch een beetje goed in het koppie ), maar dat zelfvertrouwen ontbreekt echt wel. Misschien moeten ze wel jong zijn om het allemaal te durven uitproberen, en als dat niet kan omdat ze gewiekt worden, of als ze daardoor crashen omdat de vleugels het niet doen zoals het moest, komt het later als ze wel volle vleugels hebben niet meer helemaal terug? |
Zondag 28 Maart 2010 8:24 am |
|
|
|
|
Aratinga
Eitje
|
|
|
Dat het geen toeval is en de vogel die fysiek zal ondervinden weet ik wel zeker.
Nog even voor de aerodynamica en weerstand.
De weerstand van een vliegtuig kan je onderverdelen in parasitaire en geinduceerde weerstand. Een auto heeft ook last van parasitaire weerstand, maar geen last van geinduceerde weerstand. Dit maakt een zeer groot verschil, waar mensen zich niet realiseren en je daarom het vliegen niet mij autorijden kan vergelijken.
Geinduceerde weerstand is het nevenproduct van draagkracht en gaan altijd samen: krijg je lift, krijg je meer geinduceerde weerstand(uitzondering isals je in het grondeffect vliegt). Voor de lift geldt een formule: L=(1/2XPXV2)xCLxS(P is dichtheid lucht, Cl is liftcoefficient)
Dit geldt dus ook voor de geinduceerde weerstand. Uit deze 1/2xPxV2 blijkt dat als de snelheid 2 x zo groot wordt, de lift en dus de geinduceerde weerstand kwadratisch toeneemt. Dit zou eigenlijk betekenen dat hoe harder hij gaat vliegen hoe meer geinduceerde weerstand hij zou krijgen, maar het tegengestelde is waar. Er staat namelijk in de formule de CL en S. S is het vleugeloppervlak, wat niet verandert. Cl zal hij aanpassen door de invalshoek waar hij mee vliegt te verkleinen om toch met de hogere snelheid dezelfde lift te creeren en minder last van de geinduceerde weerstand te krijgen.
Echter, gaat hoe harder hij gaat vliegen, hoe meer last hij krijgt van parasitaire weerstand net als een auto: op een gegeven moment heb je 500 pk in je auto en rij je 300 km/h, doe er 200 pk bij ga je misschien 320 als je geluk hebt. Dit komt door de parasitaire weerstand.
Zie hieronder een link van de grafiek van de totale weerstand van een vliegtuig, opgebouwd uit parasitair en geinduceerd, en wat dit voor de snelheid en weerstand van de vogel betekent:
Hoe langzamer hij vliegt, hoe meer de geinduceerde weerstand een rol gaat spelen en de parasitaire weerstand minder.
Om een lang verhaal kort te maken:
de kuif die je vogel uitsteekt, de toename van die parasitaire weerstand is waarschijnlijk kleiner dan de afname aan geinduceerde weerstand door het grondeffect. Dit is anhankelijk van zijn snelheid, maar hoe sneller hij gaat, hoe minder hij zijn uitgestrekte kuif zal merken door het grondeffect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/B.....rag_NL.png
Deze grafiek is van een (specifiek) vliegtuig, die van een vogel is anders maar verschilt niet veel en natuurlijk per vogel.
Ik zal binnenkort even wat theorie opstellen over de theorie van het vliegen, wat het betekent voor de vogel en wat de gevolgen zijn van het wieken van de vogel. Ik heb ook een grafiek van de geinduceerde weerstand van een vogel en zal die ook plaatsen. Het wieken heeft een grote invloed op de geinduceerde weerstand van de vogel. Misschien gaan we te ver off topic, maar in het kort:
Als je kijkt naar passagiersvliegtuigen van vandaag de dag, die hebben niet voor niets de aan uiteinden van de vleugels de zogenaamde winglets zitten. Deze reduceert de vortexes die opgewekt worden door de lift aan de uiteinden van de vleugels en zo de geinduceerde weerstand vermindert. Door de vogel te wieken knip je dus ook de winglets af, met als gevolg dat de geinduceerde weerstand zal toenemen. Hij boet ook aan vleugelslankheid in, wat inherent staat aan een hogere geinduceerde weerstand. De heftige vleugelslag, als gevolg van het wieken, zal hier ook negatief aan bijdragen en hij wordt eigenlijk een zeer inefficiente vogel die extra veel lift zal moeten opwekken puur omdat er hij zoveel lift kwijtraakt aan de vortexes aan de vleugeluiteinden. Hij zal dus meer verbruiken en daarom volgens mij ook sneller uitgeput raken dat de ongewiekte vogel. Hij zal naar verhouding dus ook meer lift leveren dan een ongewiekte vogel. Echter doordat het vleugeloppervlak van de gewiekte vogel kleiner is zal de vleugelbelasting van hem groter zijn: hij moet immers ook nog steeds al zijn gewicht dragen met minder vleugeloppervlak.
Er zijn nog meer factoren waar kortwieken een negatieve invloed op heeft vliegtechnisch gezien. Zoals ik al zei, ik zal hier binnenkort even wat meer aandacht op richten, mag ook wel vind ik  |
Zondag 28 Maart 2010 3:33 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Grijsjes voorzichtiger
Winky is af en toe net een kamazaki piloot en bezorgt me zo nu en dan een hartverzakking, en niet alle mij maar ook Spetter. Komt Winky in nood begint Spetter te schreeuwen, terwijl Spetter zo goed vliegles heeft gegeven.
Winky is dan zo uitgelaten, drukt op z'n gaspedaal en dan is de ruimte op. Vanmiddag heb ik gelachen. Voor het eerst maakte hij de bocht van de gang naar de huiskamer (was echt te gek om te zien).
En als hij niet wil luisteren..............vliegt hij weg. Sta ik met de opstapstok en hij kijkt Wie het lastat lacht lacht het best................en dat ben ik. Ik heb engelengeduld (zo niet ga ik effe naar de gang tot 10 tellen), en ga verder tot het bevel is uitgevoerd.
Tot nu toe werpt het trainen en opvoeden vruchten af en is een vliegende vogel leren luisteren toppie en hard werken.
Ik herken veel van jullie verhalen en heb smakelijk gelachen. |
Donderdag 1 April 2010 7:57 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Eline *zwaait* beetje goede dagen daar?
Ja dat zijn nog de troela-jaren he, alle jonkies hebben dat. Maar geloof mij, als je niet mijn pluizige maniak aan het vliegen hebt gezien, heb je nog niks meegemaakt . Voorzichtig is relatief, want de Inka valt gewoon buiten de tabellen, die is helemaal knetter, en het grijze mannetje is ook veel minder voorzichtig met zichzelf dan Aswan, het vrouwtje. Maar over het algemeen zijn Grijsjes echt wel meer van de soort die eerst goed nadenkt voor ze een stap zetten. Tas bvb. die haalt iets in zijn hoofd en lanceert zich vrij letterlijk naar zijn doel toe, maakt niet uit hoe hij terecht komt, op zijn rug gerold, over de schouder, hij wil en zal en op de een of andere manier 'komt het allemaal op zijn pootjes terecht'. En hij heeft ook gelijk, want die uber-ego en zichzelf uberserieus nemen zoals Grijsjes doen, dat heeft hij niet. Hij gedraagt zich idioot en hobbelt vrolijk door, die houding is totaal anders.
& Aratinga, bedankt voor het stukje, ik kijk al uit naar meer achtergrondinformatie  |
Donderdag 1 April 2010 9:31 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 2:41 am
|
|
|
|
|