Verendek Bonte Boertje 8 weken

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Vlgltj
Eitje

Verendek Bonte Boertje 8 weken  Reageer met quote  

Beste Papegaaien liefhebbers,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben sinds eer gister de trotse eigenaar van een Bonte Boertje. Hij/Zij is nu 8 weken oud en eet dus nog 2x daags pap met de spuit.

Echter had ik een vraag, het vogeltje zit continu aan zijn/haar verendek met de snavel. Vooral de borst en onder de vleugel zijn deze gebieden. Het lijkt wel of hij/zijn jeuk heeft en aan het krabben is. Het lijkt niet echt op plukken...

Tot mijn verbazing heeft hij/zij ook nog (veel) kale plekken op zijn borst/krop. Betekent dit dat zijn/haar verendek nog niet volledig is ontwikkeld of is er meer aan de hand (PBFD)?
Tevens heeft het babytje nog een aantal "vlekken" op de vleugels met dons haartjes (witte haartjes) terwijl de rest van de vleugel qua veren al aardig ontwikkeld is.

Het baby-tje is nog niet getest, maar dit gaat binnenkort wel gebeuren.

Hebben jullie misschien al een verklaring voor bovenstaande?

Al vast bedankt!

Groetjes Vlgltj!
Bericht Zondag 4 April 2010 2:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Vlgltj
Eitje

Reageer met quote  

Hierbij de foto's, ik ben niet echt heel technisch dus ik hoop dat de links werken...

http://img96.imageshack.us/img96/8947/dsc0184e.jpg

http://img360.imageshack.us/im.....c0182k.jpg

http://img249.imageshack.us/img249/97/dsc0180m.jpg

Ik hoop dat je het een beetje kunt zien, maar het is echt kaal. Ik zie eigenlijk helemaal geen pennen.

Zoals gezegd, het babytje zit er veel aan te krabben/(plukken(?))

Iemand een idee, of dit het begin van een ernstige aandoening is. Maak me nu al zorgen!

Groetjes.
Bericht Zondag 4 April 2010 3:17 pm
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb eerlijk gezegt geen idee. Lijkt wel alsof er op de krop een wondje zit.
Maar vertrouw je t niet, Vogelarts. Ik weet uit ervaring eigen intuitie opvolgen. Wij kunnen ook niet zien hoe erg hij krabt en 'plukt'
Mag k vragen waar je hem hebt gekocht? Kweker of dierenzaak?

Groetjes en veel succes,
Mariska
Bericht Zondag 4 April 2010 4:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welkom Vlgltj Very Happy

Heel moeiljk om dat zo op afstand te beoordelen. Maar het klinkt niet zo als zou moeten.
Je twijfelt zelf ook , en bij twijfel - vogelarts inschakelen.
Misschien heeft hij last van parasieten ofiets dergelijks, misschien is het enstiger. Daar zul je pas achterkomen wanneer je bij een arts bent geweest.
Bericht Zondag 4 April 2010 6:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Zeker naar de vogelarts! Op een vande foto's lijkt het ook alsof er een wondje is ontstaan (door het uitrekken/krabben?), dat is dus al helemaal een teken dat er iets niet goed zit, plus het kan voor nog echt ellende zorgen (ontsteking, ontstoken veerfolikel, dat soort leuks).

Is hij al zo naar jou gekomen, of is het pas gebeurd sinds hij bij jou zit? Van wie heb je die vogel (iemand van de grotere bekendere 'kwekers', toevallig Ooops?)

Naar ik weet heeft niemand onder ons een medische opleiding, dus als het om dit soort dingen gaat, zit er niks anders op dan naar een professioneel. Gelukkig was je toch al van plan om het kindje te laten testen Veertje dus kun je dat tegelijkertijd aanpakken.

Ik hoop dat je snel meer weet en het betert... eet hij verder goed?

Btw, uit nieuwsgierigheid... wat is volgens jou plukken, anders dan met de snavel aan de veren zitten en die beschadigen Laughing?
Bericht Maandag 5 April 2010 8:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Hoi, ik heb de foto's eens bekeken en vergeleken met de foto's van Cleo toen die zo'n beetje acht weken was. En nee, dit is dus niet normaal, het lijken mij idd een soort wondjes. Wat die voor oorzaak hebben???? Ik zou zsm naar een vogelarts gaan. Er viel me nog iets op aan de foto's en dat is je bbtje 'raar' op de pootjes staat, zn nageltje lijkt dubbel gevouwen onder zn pootje, je zou verwachten dat hij meteen zn pootje op zou tillen en zn nagel 'goed' zou doen?? Weet niet of dit (ab)normaal is? Wellicht ook iets om bij de VA na te vragen. Heb je dit al voorgelegd aan de kweker? Lijkt me niet dat dit in twee dagen ontstaan is?
Bericht Maandag 5 April 2010 8:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoihoi,

Van harte welkom hier.

Fijn dat je foto's erbij plaatste want bij de uitleg alleen dacht ik, het is normaal want op die leeftijd had onze BB zijn veertjes ook nog niet allemaal maar als ik de foto's zie dan zie ik toch ook precies een wondje dus dat zou niet mogen. Ik zou ook niet wachten en een vogelarts raadplegen. Voor het erger gaat worden want dit gaat niet vanzelf weg.

Hou je ons op de hoogte?
Bericht Dinsdag 6 April 2010 8:08 am
Vlgltj
Eitje

Reageer met quote  

Hoi,

Hij.zij zal aanstaande maandag worden getest. Tevens krijg ik maandag een consult van de vogelarts. Ik hoop dat ik dan wat meer duidelijkheid krijg.

Groetjes
Bericht Vrijdag 9 April 2010 7:21 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Succes en sterkte Troosten
Bericht Vrijdag 9 April 2010 7:48 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

veel succes en sterkte!!! Houd ons op de hoogte.... Troosten
Bericht Vrijdag 9 April 2010 9:23 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:02 am
  Berichten van afgelopen: