Vogel erbij?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Whisper
Kamikaze piloot

Vogel erbij?  Reageer met quote  

Laura B's post in dit topic heeft me aan het denken gezet of ik geen vriendje voor Solace moet nemen.

Daar heb ik al eerder aan gedacht en er nog naar gevraagd bij de winkel, maar de eigenaar zei dat Roodrug mannetjes prima alleen konden. Maar als ik zie hoe hij reageert op de vogels buiten en hoe gehecht hij is aan zijn spiegeltjes...

Redenen om het wel te doen:
- Als Solace er gelukkiger van zou worden is dat de beste reden

Redenen om het niet te doen:
- Ik heb maar 1 kooi, dus wat als ze elkaar niet kunnen uitstaan? Ik heb straks weliswaar een nieuwe kooi, maar die waar Solace nu inzit doe ik niet voor niets weg (de onderbak is stuk en hij begint te roesten), dus ik vind niet dat ik daar een vogel in kan zetten.
- Solace is al 12 jaar (of ouder, hij is 2ehands). Als hij sterft wil ik even goed nadenken of ik nog wel vogels wil, en zo ja welke. Als ik nu een vogel erbij neem zit ik daar dan mee.

Wat denken jullie?
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 12:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is een moeilijke keus, waar ik nu, met Cleo ook weer voor sta...zeker nu Taco en Jones beide dood zijn..
Ik heb voor mezelf besloten dat er zeker nog een papegaai bijkomt als wij iets groter wonen...Cleo houdt er helemaal niet van om de aandacht te moeten delen, maar toch stelde ze de aanwezigheid van Taco wel op prijs Wink

Jones (mn roodrug) was echt dolgelukkig met een maatje en begon al te roepen zodra taco even uit zn zicht vloog, maar Jones was dan ook echt een vogel vogel Very Happy Very Happy Solace heeft waarschijnlijk nog een aantal jaartjes te gaan en mocht je zijn leeftijd een probleem vinden dan kun je misschien wel opzoek gaan naar een al wat ouder maatje?? Voor Jones was een maatje echt geweldig, maar er zijn ook zat vogels die zodanig hechten aan hun baasjes dat ze niet zo nodig een vogelpartner hoeven...
Het verschilt denk ik per vogel..
Overigens, hoe dik Jones en Taco ook waren...ze hebben altijd hun eigen kooien gehouden, ookal gingen ze regelmatig even bij elkaar buurten Very Happy Gewoon voor de veiligheid
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 2:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Vogel erbij?  Reageer met quote  

Oef, wat moeilijk. Kan me het dilemma goed voorstellen. Er is trouwens geen garantie dat Solace de tweede vogel aardig zal vinden. Heb je tijd (en zin) genoeg om twee vogels te verzorgen? Smile

Denk dat het wel fijn is voor hem om een vogel in een andere kooi erbij te hebben. Ze hebben altijd wel iets van aanspraak dan. Zazu geeft ook meer om z'n broertjes dan hij zelf zou willen toegeven. Hahaha!

Als je een vogel neemt, kies er dan eentje die je zelf heel leuk vindt, want mocht Solace wegvallen dan moet je dat vogeltje natuurlijk nog wel zien zitten.. Wink
Je kan best rekening houden met de grootte v/d vogel, maar ik zou niet alleen voor Solace een vogel erbij nemen.

Succes met je beslissing!
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 6:24 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Laura, Solace's leeftijd in inderdaad een issue. Ik zeg altijd dat hij twaalf is (de 10 jaar dat hij bij mij is, en dan neem ik maar 1 jaar per vorige 2 eigenaars erbij), maar voor hetzelfde geld hadden de vorige eigenaars hem langer en is hij al 15 ofzo. Ik heb de eigenaresse voor mij wel vandaag gemaild of zij kan achterhalen hoe oud hij nu precies is.

Sue, het zou inderdaad grotendeels voor Solace zijn. Daarom aarzel ik ook. Ik ben heel verantwoordelijk tegenover huisdieren, dus als ik er een bij neem krijgt hij echt wel voldoende verzorging en aandacht. Maar ik ben ergens wel bang dat het meer "de bij-vogel van Solace" dan echt "mijn vogel" zou zijn.

Ik heb nog niet echt gedacht over de vraag of ik buiten Solace nog andere vogels wil. De vraag dient zich wel een beetje aan nu Solace ouder wordt, maar dit is pas de 1e keer dat ik er echt over nadenk.

Issues waar ik mee zit:

1. Ik weet niet eens zeker of ik wel plaats heb voor 2 kooien van redelijk formaat. Zo'n 2-delige voliere zou wel passen, maar dan zien ze elkaar niet eens (die zijn verdeeld in boven en onder, dus niet naast elkaar). Hoe dicht bij elkaar kan ik de kooien zetten? De kast is op zich groot genoeg, maar met een grote kooi zitten ze dan wel 5 cm naast elkaar (kast is circa 2 m lang).

2. Een bijkomend probleem is; wat als Solace over 2 jaar sterft, dan zit ik weer met een vogel waar eigenlijk een vriendje bij moet. En zo kan dat wel eeuwig doorgaan.

3. Hoe zit het met de ontluikende tamheid van Solace? Ik weet van ratten en paarden dat het handig is bij een niet-tamme (aka Solace) een tamme te zetten, zodat ze niet-tamme van de tamme leert dat het baasje niet eng is. Maar ik heb gelezen dat het bij vogels juist anders is, dat ze meer naar de andere vogel trekken en dan minder tam worden.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 9:23 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

tja,op sommige dingen is moeilijk antwoord te geven.
En zullen echt beslissingen van je zelf moeten zijn.
Wat je in reden 3 schrijft,hoeft niet persee.
Het kan ook heel goed andersom zijn.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 9:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Oh, de uiteindelijke afweging en beslissing is natuurlijk aan mezelf. Maar de mening en advies vragen van andere kan nooit kwaad.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 9:50 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm ik vind het moeilijk als ik jou zo hoor. Ik heb ergens het idee dat je liever geen tweede vogel erbij wil? Heb je het idee dat Solace ongelukkig is?

Zazu is een kaketoe, en hij heeft vrij lange poten. Zijn kooi staat 10 cm van de andere kooi af. Deze afstand kan je verkleinen door een acrylplaat te gebruiken.

Probeer er niet van uit te gaan dat Solace over twee jaar sterft.. Wink Het kan heel goed zijn dat hij nog jaren leeft. Misschien is 'ie een van de lucky few die echt heel oud wordt. Very Happy

Het enige vogeltje dat niet tam was en redelijk tam is geworden, is het parkietje van mijn zusje. Die werd niet minder tam door de komst van mijn parkietje Lolo.
Verder heb ik hier geen ervaring mee. Embarassed
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 9:51 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Dat van die twee jaar was omdat ik niet precies weet hoe oud Solace is. Maar ik ga er eigenlijk van uit dat hij langer dan dat bij me blijft. Ik ga er zelf in ieder geval alles aan doen.

Ik weet niet of ik een 2e vogel wil, daar moet ik inderdaad nog goed over nadenken. Ergens wil ik het wel, in de toekomst. Maar ik zou echt nog even moeten nazoeken welke soort het zou moeten zijn. Een deel van me wil er ook niet teveel bij nadenken. Als ik een vogel neem die ik minder leuk vind als Solace voel ik me alsof ik een bijvogel genomen heb; en als ik hem leuker vind lijkt het net alsof ik Solace (half-tam, en gekregen toen ik eigenlijk niet enthousiast was over vogels) inruil voor een "beter exemplaar". Raar he. Maar toen ik Solace kreeg wilde ik eigenlijk niet echt een vogel en het duurde even voor we elkaar gevonden hadden. Dus ergens vind ik het niet eerlijk tegenover hem om er een bij te nemen waar ik wel vanaf het begin af aan voor ga.
Uhm... kunnen we dit rare gedoe gooien op het feit dat ik uit Limburg kom. Ben dan wel niet katholiek, maar dat schuldgevoel zit daar in de bodem he. Very Happy

Ik denk niet dat Solace ongelukkig is. Maar zeker weten doe ik het niet, ik kan het hem niet vragen en ik weet niet of hij zich anders zou gedragen met een vogeltje erbij. Maar ik denk wel eens "stel je voor dat ik 24 uur per dag in een kooi zou zitten met als enige gezelschap een aap die z'n best doet me blij te houden. Lief van die aap hoor, maar het is niet hetzelfde als een medemens als gezelschap." Maar dan ben ik de aap en is de medemens een medevogeltje. Snap je wat ik bedoel?
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 11:14 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Okee, ik heb er een nachtje over kunnen slapen en vind het idee al wat minder eng (hebben jullie aan mijn post gisteren kunnen merken dat ik gestressd was Very Happy).

Wat ik wil:
Een "echte" papegaai. Niet zo'n super grote (blauw geel zijn ze geloof ik), maar een tussenmaatje tussen Solace en zo'n grote. Geen idee wat voor soorten dan in aanmerking komen, maar zo groot ongeveer. Maar ik denk niet dat Solace daar blij mee is, denk dat hij erg geintimideerd is door een grote vogel. Dus dat gaat voorlopig niet door.

Wat leuk zou zijn voor Solace:
- Parkieten.
Voordeel: het zijn groepsdieren dus ze moeten met z'n tweeen (minimaal), dus is Solace's hoge leeftijd minder een issue.
Nadeel: ze moeten met z'n tweeen, hebben ze dan wel aandacht voor Solace of alleen voor elkaar.
Nadeel: Parkieten zijn niet echt mijn ding. Ze zijn wel lief enzo, maar, nou ja, gewoon niet mijn ding. Ik ga ze echt wel voldoende verzorging en aandacht geven, maar toch.
- Agas.
Voordeel: volgens mij kunnen die ook beter per koppel, dus zie boven.
Nadeel: idem
Nadeel: Agas vind ik erg leuk, en ergens ben ik bang dat een aga wat van mijn tijd met Solace gaat afknabbelen.
- Roodrug pop
Voordeel: Als het klikt is dit natuurlijk ideaal
Nadeel: ik moet een pop van ongeveer dezelfde leeftijd vinden, anders zit de pop over x jaar alleen.
Nadeel: ik denk dat Solace een pop echt wel leuker vindt dan mij, dus zal hij minder z'n best doen tam te worden (denk ik).

Misschien moet ik sowieso even wachten. Als Solace tam genoeg is om uit z'n kooi te mogen heeft hij meer ruimte en speelkameraadjes (kooi staat wel in de buurt, maar dat is iets anders dan wanneer hij hier op de bank zou kunnen), dus waarschijnlijk is mijn "hij lijkt gelukkig, maar is hij dat ook" twijfel dan grotendeels van de baan.
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:00 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ten eerste heb je al een echte gaai. Wink
En ik denk dat het geintimideerd zijn door een grote,nog wel eens heel erg kan mee vallen.
Ik merk hier bijv. datde kleintjes veel feller naar de grote zijn,dan anders om. Op Kluk dan na,want die is zich het heersschap naar zich toe aan het trekken.

Het is vaker zo,dat een kleinere en grote gaai zich heel goed verstaan.
daar zijn genoeg vorbeelden van te vinden hier op de site.
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vind het je wel sieren dat je er over nadenkt, dat met 'bijvogel' enzo.. Wink Het geeft toch aan dat je er wel over nadenkt.
Ik weet natuurlijk niet of jij hetzelfde bent als ik, maar.. Iedere vogel is uniek en heeft zijn of haar leuke trekken die leuker zijn dan bij je andere vogel. Dat maakt ze niet véél minder, hoor. Wink
Ik moet bekennen dat ik wel een lichte voorkeur heb, maar dat komt doordat ik ontzettend veel met Iago heb meegemaakt denk ik.

Snap je dilemma heel erg goed hoor! Denk dat Solace het op zich wel gezellig zal vinden als hij antwoord krijgt van een vogeltje..
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:20 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Even denken hoor, een tussenmaatje zou een bonte boer zijn denk ik? Die kunnen ook fel uit de hoek komen, al kan Iago prima bij kleinere en grotere vogels. Behalve bij bonte boeren?? Dat schijnt hij maar niet te willen.. Of het heeft tijd nodig.

Het kán dat Solace zich geïntimideerd voelt, maar.. Ben je dan van plan ze echt meteen bij elkaar te zetten? Denk dat ze al ontzettend veel aan elkaar hebben als je ze naast elkaar zet. (Vooral met de voerbakken bij elkaar, merk ik hier)

Als parkieten je niet liggen, en je doet het alleen voor Solace moet je het NIET doen. Jij moet er mee verder.. Wink Je kan wel enigzins rekening houden met Solace maar jij moet ze verzorgen, en het mag ook niet tegenstaan denk ik.
Aga's kunnen BEHOORLIJK ruzie maken hoor! Ze hebben ook een grote kooi nodig, anders kunnen ze elkaar echt de tent uitvechten. Sad Hoorde wel eens verhalen van iemand met twee aga's, die had een voliere van 1 meter breed, 1 meter diep en 2 meter hoog en nóg konden ze elkaar de tent uitvechten. Sad
Ik weet niet hoe het zit met Solace & een pop. Daarvoor ken ik Australische parkieten te slecht. Sad
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:25 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Danny
Ten eerste heb je al een echte gaai. Wink

Ja, maar ik bedoelde een echte grote die herkenbaar is als gaai. Bij Solace vraagt iedereen constant, "is dat nu een parkiet of een dwergpapegaai". Zelfs de naam zit er tussen in: in het nederlands is het een roodrug parkiet en in het engels een red rummed parrot. Very Happy

Sue, bij de katten (we hadden er thuis twee) was het inderdaad geen probleem, beiden waren me even lief. Maar ik ben van nature geen vogelpersoon, en het heeft echt even geduurd voor ik helemaal verknocht was aan Solace (in het begin had ik zoiets van "hm, een vogel. leuk hoor, maarre, wat doe ik daarmee?"). Vandaar dat ik niet weet of ik met vogels kan voelen wat ik destijds met katten had. Maar wellicht onderschat ik mezelf en ben ik door Solace toch een vogelpersoon geworden (betrap mezelf erop dat ik in de DW altijd even naar de vogels ga kijken terwijl ik eerst alleen interesse had in de konijnen enzo).

Ik denk dat ik het tot nu toe verkeerd om aangepakt heb. Ik ging uit van "Solace moet eigenlijk een vriendje, wat is voor hem leuk" en dan pas "vind ik die ook leuk". Ik denk dat ik beter een vogel kan zoeken die ik leuk vind en dan besluiten of ik hem daadwerkelijk ga nemen gebaseerd op of ze een leuk vriendje zijn voor Solace. En eerst even met mijn vriend overleggen of die het wel ziet zitten (we gaan in september 2 ratjes nemen, kan zijn dat hij 2 nieuwe ratjes en 1 nieuwe vogel wat veel van het goede vindt).
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:30 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm ik twijfel of je geen vogelpersoon bent geworden? Vast zit er nog flink wat kattenpersoon in je, maar ik denk niet dat je al bijna fladderaar zou zijn als je niet gek van Solace bent en zóveel vraagt, met hem bezig bent etc.
Moet zeggen dat ik het schitterend vind dat je zo met hem bezig bent en ik vind het altijd erg leuk om je vorderingen te lezen!

Denk dat het inderdaad verstandiger is om eerst te bepalen of je zelf een vogel wil (en dan echt voor jezelf he!) en dan naar de soort te gaan kijken, en daarna pas te kijken of het leuk zou zijn voor Solace. Very Happy
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 12:44 pm
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Hmmm ik twijfel of je geen vogelpersoon bent geworden? Vast zit er nog flink wat kattenpersoon in je, maar ik denk niet dat je al bijna fladderaar zou zijn als je niet gek van Solace bent en zóveel vraagt, met hem bezig bent etc.
Moet zeggen dat ik het schitterend vind dat je zo met hem bezig bent en ik vind het altijd erg leuk om je vorderingen te lezen!

Sue, dat doet me wel goed om te horen. Bedankt. Ik merk wel dat ik vogels echt veel leuker vind dan vroeger. En ik heb al eens gedacht over een vogel na Solace. Dus in dat opzicht wel ja. Maar een deel van me blijft vogels eng vinden. De kleine zijn eng omdat ze zo kwetsbaar zijn en de grote vanwege de snavel en klauwen. De vogelwinkel hier heeft een blauw met gele papegaai (ik weet niet welk ras, wel een bekende denk ik) die dreigt als je in de buurt komt. Daar durf ik niet eens langs te lopen. Maar goed, dat is natuurlijk anders met een vogel die ik zelf uitzoek.

Ik ga in ieder geval eerst overleggen met mijn vriend of we tijd en geld hebben. En als dat zo is, ga ik serieus nadenken over welke soort.
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 1:00 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:14 am
  Berichten van afgelopen: