|
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
i. sexueel gedrag en j. baltsgedrag (was ik vergeten).
d. schreeuwgedrag.
- op vaste tijden in de ochtend en de avond (natuurlijk gedrag; contact zoeken met elkaar in de ochtend, en aan het einde van de dag verzamelen ze zich weer en blijven rumoerig tot na zonsondergang).
-contactroep naar elkaar (of naar de eigen mensen als je de kamer uit bent).
-angst of pijn (is duidelijk).
-omgevingsgeluiden kopieren in de natuur of in/rond huis.
-aandacht vragen. Ik denk dat dit puntje als huiskamervogel volop geldt. Als schreeuen wordt beloond door aandacht, worden beiden aan elkaar gekoppeld wat betekent: dat schreeuwgedrag wordt gestimuleerd met als gevolg dat er een probleem in huis kan ontstaan).
-gewoon lekker tijdens spel uiten. Dit zie ik mijn gaaien vaak doen. Volop uitbundig aan een speeltje hangen (super speels) en volop geluid produceren. Winky vertoont dit gedrag ook als hij bij mij zit en te uitbundig wordt. Dan stop ik het spel, zet hem op zijn klimboom en ga even weg. Omdat dit gedrag escaleert tot o.a. bijten, stimuleert partnergedrag (wrijven langs mijn sweater), en niet meer te hanteren is. En op langere termijn problemen geeft die weer gecorrigeerd moeten worden.
Een papegaai wenst de gevolgen van zijn gedrag, en schreeuwgedrag (elk gedrag) heeft een duidelijk doel en functie.
Was ie weer. Zeker is dat bovenstaand niet compleet is omdat ik al doende meer leer. Mocht blijken dat dit topic overbodig is om welke reden dan ook...................laat het me weten
Fijn weekend. |
Zaterdag 13 Maart 2010 9:46 am |
|
|
|
|
irene
Vlieger
Ik vind het erg leuk om te lezen!
|
Zaterdag 13 Maart 2010 4:18 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
wordt vervolgd  |
Zondag 14 Maart 2010 10:45 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
e. Onzindelijk gedrag.
Een papegaai in de natuur poept als hij poept
Dit natuurlijke gedrag mag absoluut niet veranderen. Een eigenaar zou als hij dit wil aanpassen aan zijn gedrag, tegennatuurlijk bezig zijn en iets van een papegaai vragen wat niet kan en mag. Het zou veel stress opleveren met alle gevolgen vandien (gedragsproblemen), en fysiek zou het opstopping kunnen veroorzaken omdat de vogel b.v. op kan gaan houden. Het spijsverteringsseltsel is anders dan bij de mens en veel korter (meer uitwerpselen), ook eten papegaaien kleine hoeveelheden per keer.
Conclusie: kies je voor een papegaai, dan kies je ook voor zijn natuurlijk onzindelijk gedrag.
Hygiene: is zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je de poepjes elke dag verwijderd. Reden hiervoor: veel ziektes en bacterien worden verspreid via de uitwerpselen van de vogel. Belangrijk is dat hij niet door zijn uitwerpselen kan lopen. Kooi, speelgoed etc. goed schoonmaakt. Los van het onzindelijk gedrag is hygiene een belangrijk item. Voer- en waterbakjes elke dag goed reinigen, zitstokken etc. Alles waar de papegaai in en op zit kan vies worden en om ziekten te voorkomen dient alles schoon te zijn.
De weg van voeding tot poep/urine.
Tong, is dik en sterk, manipuleert voedsel in de snavel.
2 Speekselklieren, achter op de tong.
Opening naar slokdarm (eerste stukje)+ luchtpijp, net achter de tong. Bij het pap voeren van een kuiken is het belangrijk dat de pap niet in de luchtpijp komt (sterven), dit is één van de redenen dat de aanschaf van een papkuiken wordt afgeraden.
Krop, zit in het onderste deel van de keel, de slokdarm komt uit in de krop (voorraadkamer voedsel).
Tweede stukje slokdarm, hier gaat mondjesmaat voedsel doorheen en komt in de kliermaag (eerste maag).
Kliermaag, eerste vertering. Maagsappen worden toegevoegd; o.a. maagzuur (doodt bacterien, schimmels en virussen + voorbereiding verdere vertering).
Spiermaag, (twee grote spieren), zij maalt als twee molenstenen het voedsel fijn tot een voedselbrij. Deze brij gaat naar de darmen.
Grootste gedeelte van de darmen bestaat uit de dunne darm: vertering; diverse voedselbestanddelen worden opgenomen in het bloed.
Dikke darm is het laatste gedeelte van enkele cm. Hier wordt de overige voedselbrij ingedikt (normale ontlasting).
Laatste stukje darmkanaal, verwijding naar urinewegen, geslachtsbuis (zaadleiders en eileider), dikke darm. Deze verwijding heet de cloaca.
Functie cloaca: verzamelen van de ontlasting, passeren van het ei en sperma.
De cloaca heeft een aantal kamers en eindigt bij de kringspier. De kringspier schiedt het darmkanaal van de buitenwereld.
Kleur ontlasting: wit (urine) en groen of bruin (de poep en afhankelijk van de voeding). De kleur is een belangrijk gegeven om elke dag in de gaten te houden. Het is één van de tekenen als de papegaai ziek is
Was ie weer Onvoorstelbaar dat er zoveel te leren valt over zo'n klein poepje. Spetter heeft nooit uitzonderlijke verschillen in grootte. Winky heeft als hij zijn halve walnoot op heeft in de ochtend één grote flats, en de rest van de dag (net als Spetter) véél kleine poepjes.
Ik heb vochtige huishouddoekjes in de huiskamer staan en extra zeil onder de speelplaatsen. Als ze los zijn ben ik thuis en ruim ik de poep meteen op. Ik verschoon de kranten elke dag in de huiskamerkooi, en de slaapkooien maak ik schoon, ook de water- en voerbakjes). |
Zondag 21 Maart 2010 9:13 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hier heb ik er ook geen zindelijke gaaien van willen maken, als ze poepen veeg ik het op en klaar.
hahaha, ' s morgens hebben ze hier ook hun dikke flats hoor, die kunnen tellen die morningdrops. Ben wel blij dat ze die in hun kooi doen en niet op mij
Verder doe ik dat inderdaad wel altijd ja, poepjes controleren. Had ik nog meegekregen van de kweker en dat zijn zo'n dingen die je dan automatisch blijft doen. |
Maandag 22 Maart 2010 8:30 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Ja Sarah...stel je voor zo'n malse flats op je hoofd Een charmante benaming voor een poep: morningdrop  |
Maandag 22 Maart 2010 10:55 am |
|
|
|
|
Joyce
Beginnende vlieger
Hoi Spetter, erg interressant en boeiend om je cursus zo te volgen! Fijn dat we allemaal zo weer van alles kunnen leren over onszelf en onze vogels. Bedankt  |
Donderdag 8 April 2010 8:33 am |
|
|
Spetter
Vlieger
Dit topic mag gesloten worden. Mijn persoonlijke omstandigheden zijn dusdanig dat ik alle zeilen bij ga zetten om zelf weer op de rails te komen. Vandaar dat ik de activiteiten die niet haalbaar zijn gebleken ga stoppen.
Ik ga navragen bij Tinley of ik de cursus mag doorverkopen (als iemand interesse heeft). Ik heb er 95,00 euro voor betaald.
Groetjes Eline. |
Zondag 2 Mei 2010 5:22 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Jeetje...veel sterkte!!!
Op jouw verzoek sluit ik het topic.. |
Zondag 2 Mei 2010 6:08 pm |
|