Voortgang van mijn Tinley module 1.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Spetter
Vlieger

Voortgang van mijn Tinley module 1.  Reageer met quote  

Waarom ben ik deze studie gaan volgen (module 2 en 3 volgen nog) ?
Er is een tijd in mijn leven aangebroken dat ik de tijd, het geld en de motivatie heb gevonden om deze keuze te maken.

Wat wil ik ermee bereiken ?
De papegaaien taal leren verstaan, om beter te kunnen inspelen op hun oorspronkelijk instinctief matig gedrag, tenslotte zijn het niet gedomesticeerde dieren. Dit maakt het anders om papegaaien tot huidier te houden. Op deze manier wil ik een kwaliteit bereiken in samenwonen met toch wilde dieren.

Wie ben ik ?
Een vrouw van bijna 53 jaar, met een eigen rugzak (verleden), nogal heftig. Als kind kon ik al communiceren met dieren als overleving. Na een hele reis van verwerking met altijd dieren om me heen ben ik gekomen waar ik nu ben. Ik heb veel ervaring met katten. Opvang- en vangen van zwerfkatten i.s.m. het asiel en de Dierenbescherming in Den Bosch. Ik help regelmatig mensen die gedragsproblemen hebben met hun kat(ten), en vang katten op zonodig als tussenpersoon. Ben een voorstander van geestelijke opvoeding en aan mezelf werken, ben gelovig en ben doelmatig bezig met mijn leven.

Wat ik in boeken en ook in deze studie als basis lees: normaal gedrag voor een papegaai kan in een huiskamer tot niet gewenst gedrag worden gezien omdat de verzorger niet weet wat een papegaai houden inhoudt, met zich meebrengt en vereist. Het is een dagelijks terugkerend handelen op gebied van: aandacht, trainen, opvoeding, verzorging, verrijking, voeding etc.

Wordt vervolg door: normaal gedrag bij papegaaien.
Bericht Dinsdag 2 Maart 2010 11:10 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

petje af dat je op deze leeftijd dit nog gaat volgen. moet echt een geweldige studie zijn waar je heel veel an zal hebben en waar je ook anderen mee kunt helpen.
ik wens je heel veel succes toe en hou ons op de h oogte.
Bericht Dinsdag 2 Maart 2010 11:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

heel veel succes Veertje

laat je ons weten hoe verder gaat?
Bericht Dinsdag 2 Maart 2010 5:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Veel succes met de cursus, leuk dat je je zo inzet om deze lieverds beter te gaan begrijpen en dat je het ook wat met ons wil delen, tenslotte kunnen we er allemaal wat uit leren. Alle tips zijn voor ons allemaal wel handig natuurlijk. Veertje
Bericht Woensdag 3 Maart 2010 8:50 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Normale gedragingen voor een papegaai met betekenis.

a. actief gedrag
b. bijtgedrag
c. sloopgedrag.
d. schreeuwgedrag
e. onzindelijk gedrag
f. vlieggedrag
g. eetgedrag
h. slaapgedrag.

Papegaaien bezitten een instinctief matig gedrag: reflexmatig, natuurlijk en aangeboren.

Reflexmatig: b.v. ogen knipperen als iets te dicht bij komt, kop draaien naar plotseling geluid; kortom: externe prikkel > reactie.

Natuurlijke vaste gedragspatronen: b.v. ledematen rekken, vliegen met de toppen van de vleugels naar beneden, snavel poetsen na het eten.

Aangeboren: b.v. druk en nieuwsgierig, nerveus kortom: algemene aard van de vogel.

a. Papegaaien zijn ondernemend en nieuwsgierig (aangeboren gedrag), en een groot gedeelte van de dag actief bezig op zoek naar voedsel, slaap- en nestplaatsen. Dit is een natuurlijke overlevingsdrang.

b. Bijtgedrag is ook een normaal gedrag van een papegaai. Bij vormen van stress die ontstaan door niet te handelen naar de aard van het gaaitje, of de aard zijn o.a. slaaptekort, angst, pure agressie, broed- en ruiperiode, opwinding, verdediging leefgebied, bedreigende situatie, bescherming van partner, bij partnergedrag verzorger (bijten naar wie te dicht bij komt), geen zin om mee te werken, spel.

Als je weet welk bijtgedrag normaal is, en dat als afwijkend beschouwt omdat jij dit niet wenst...............heeft de papegaai een vet probleem en zal het samenzijn plezier van korte duur zijn. Voor beiden is stress het gevolg met alle gevolgen vandien en rasgebonden gevolgen.

Rasgebonden gevolgen, hiermee verwijs ik jullie naar het verhaal van de witkuifkaketoe Choco (op de site van de Moderne Papegaai).

Wordt vervolgd. Bovenstaand is een heel klein gedeelte van mijn uitgewerkte huiswerkopdracht.

Tip aan jullie: observeer je papegaai, houd de veel voorkomende situatie en gedragingen bij, zo ook de lichaamstaal. Maak dit plaatje compleet en je komt veel meer over je papegaai te weten. Tevens is het ook de aandacht die je gericht geeft aan je gaai en jezelf, en bewust kunt worden van gedragingen beiden die je onbewust liet.

Dan kun je kijken hoe je b.v. gedrag kunt corrigeren (beiden) om samen meer plezier te beleven, en je krijgt een plaatje van de tijd die je besteed aan je gaai. Met als basis het normale gedrag en wat heeft een papegaai nodig, wat is jouw normale gedrag en wat heb jij nodig.

Eigenlijk een soort van inventarisatie. Mijn ervaring is dat als iets gewoon is elke dag, er handelingen in kunnen sluipen die je niet bewust bent. En door anders te gaan handelen je de kwaliteit van de relatie kunt verbeteren.

Wordt vervolgd.
Hartje
Bericht Woensdag 3 Maart 2010 2:32 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Spetter: je bent in 1 woord GEWELDIG!! Wat leuk en goed om allemaal te lezen. Ik vind het erg leerzaam om zo die dingen te lezen. Ook een soort van bewustwording en het "o ja-effect" wat langs komt. Even voor mij weer een aanscherping van alles.

Dank je!!!!!! Hulde!
Bericht Donderdag 4 Maart 2010 8:17 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

helemaal mee eens, al is het inderdaad soms jezelf ervan bewust maken dat je ff alles in de gaten moet gaan houden, wat je doet, wat de reactie daarop is want vaak gaan we er denk ik echt te makkelijk van uit dat we het goed doen en zien we vaak een onderliggend probleem, opkomende stress bij ons gaaitje niet.
Bericht Donderdag 4 Maart 2010 8:23 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Vrienden
Ik ga vaak in de schoenen Laughing van mijn gaaitje staan, andersom is onmogelijk (ik heb namelijk maat 41...................hahaha).

Ik heb de raad van het forum : genieten, voor mezelf praktisch uitgevoerd, om door deze cursus met mijn neus op de snavel gedrukt te worden, heb ik mijn manier gevonden om genieten te verdiepen.

Ik weet zeker als iedere eigenaar van een papegaai de middenweg vindt voor beiden (tenslotte is iedere gaai en eigenaar anders, uniek in zijn soort), en stress minimaliseert....................genieten je de ruimte geeft om te "zien".

Ik wens ieder een inhoudvolle, zonnige en gezellige relatiedag met zijn/haar papegaai.
Bericht Donderdag 4 Maart 2010 9:38 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

c. sloopgedrag.

DE levensbehoefte voor de papegaai: voedsel verkrijgen. Nestholte maken, vergroten, mooier maken en aangeven/laten zien dat de nestplaats bezet is. De snavel op lengte houden. Spelenderwijs.

Door hun sloopgedrag houden ze tevens de hogere lagen van het bos bij waar geen andere dieren komen.

Sloopgedrag en onze huiskamerpapegaai.
Zoals jullie weten en zien is sloopgedrag een natuurlijk normaal gedrag van de papegaai. Nu komt een papegaai (met normaal wild gedrag) als huiskamervogel bij ons "wonen".

Stel dat we niet weten wat normaal gedrag is....................wat dan ?
Stel dat de papegaai bij iemand in huis komt die ergens heeft gezien dat een papegaai zo leuk is als huisdier etc. Wat zijn de gevolgen voor beiden partijen ?

Stel dat we weten wat normaal gedrag is, we kiezen bewust voor een papegaai om de juiste redenen................wat dan ?

Dan valt een papegaai met z'n kontje in de roomboter m.b.t. jouw huis ook zijn huis maken. Jij hoort bij zijn kolonie en hij bij jouw gezin.
-fourageermogelijkheden uit de natuur, speelgoed (gekocht of zelf maken, en overige mogelijkheden).
-sloopspeelgoed (gekocht, zelf maken of overige mogelijkheden).
-klimbomen, fruit- en wilgentakken, speelrekken, omgebouwde kapstokken etc.

Heb je alles in huis is het niet 100 % zeker (zeker niet Laughing ), dat je papegaai netjes "zijn" mogelijkheden gebruikt en voor de rest alles netjes met rust laat. Natuurlijk is opvoeden, trainen en spelen op de enige juiste manier (rasgebonden) noodzakelijk.

Veel onderzoek heeft aangetoond hoe (tot nu toe) opvoeden, corrigeren etc. kan gebeuren, en die kennis is voor iedereen toegankelijk. Alle wetenschappelijke onderzoeken staan nog in de kinderschoenen.

Aangetoond is dat de ENIGE drijfveer van de papegaai voortplanten is en daar zijn gedrag op gericht is. HET plan voor elke vogel. Men is van mening dat mogelijk toekomstig gedrag te beinvloeden is, omdat de vogel naast voortplanten geen plannen heeft.

Wat wij mensen heel vaak doen: dieren menselijke eigenschappen toekennen (antropomorfisme). Onze karaktereigenschappen zoals b.v. trots, haat, schaamte, jaloezie zijn hun vreemd.

Zo schreef ik laats in het dagboek van Spetter en Winky dat Spetter niet jaloers was. Gaande mijn studie leer ik dat jaloers zijn niet in hun natuur zit, het gedrag wat kan ontstaan wat wij zien als jaloezie een andere benadering vereist (kennis).

Wordt vervolgd door: schreeuwgedrag.
Bericht Zondag 7 Maart 2010 3:51 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heel interessant. Zeker ook het stukje over hoe wij vaak onze dieren als mensen gaan afschilderen, is ook zo, doen we wel vaak. Ik wist trouwens ook niet dat ze niet "jaloers" zouden zijn.

Goed stukje weer Spetter, thanks. Veertje
Bericht Maandag 8 Maart 2010 8:22 am
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

Zooo weer iets geleerd over jaloezie
Ik dacht dat gaaitjes ook jaloers konden zijn

Thanks
Bericht Maandag 8 Maart 2010 8:26 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik had hetzelfde als jullie bij het lezen van jaloezie. Meteen kwam bij mij ook naar boven dat we onbewust ook denken voor anderen, uitgaan van onze gevoelens / gedachten m.b.t. ontmoetingen, conflicten die daaruit ontstaan etc.

Kennis is macht Veertje en het kan veel misverstanden voorkomen en plezier verrijking. Een verrijking voor alle partijen. Ik heb ook gelezen dat positieve en negatieve ervaringen een gedrag kunnen kleuren.

Tot de volgende keer. Ik wil graag 1 x per week dit topic een vervolg geven. Ruimte is ook nodig. Gisteren heb ik een gehele observatiedag gehad. Niets nieuws in gang gezet, alleen maar mijn eigen gang gegaan en gekeken, geluisterd en geschreven m.b.t. gedrag, hoe en wanneer, alleen en samen. De reacties op mijn acties etc.
Bericht Maandag 8 Maart 2010 9:35 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is prima hoor Spetter, doe maar rustig aan. Het is niet de bedoeling dat je jezelf voorbij gaat lopen + het geeft ons ook de kans deze dingen op te nemen, te begrijpen, toe te passen dus dat is prima. Het is al heel fijn dat je het wil doen, zijn we echt dankbaar voor. Hulde! Ja
Bericht Maandag 8 Maart 2010 1:28 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Hebben we dezelfde gedachte Very Happy
Bericht Dinsdag 9 Maart 2010 8:43 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja Veertje
Bericht Dinsdag 9 Maart 2010 9:13 pm

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 4:27 pm
  Berichten van afgelopen: