Vraagjes

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
missyess
Net uit het ei

Vraagjes  Reageer met quote  

Ik ben me aan het orienteren wat voor vogel ik graag wil (zie mijn andere topic).
Ik heb nog een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid geven!

Wat vinden jullie van kortwieken? Ik vond dat altijd erg zielig. Een vogel is gebouwd om te vliegen, dat ga je hem toch niet afnemen...Maar ik snap dat het in huis handig is en dat je je vogel ook mee naar buiten kan nemen. Want anders neem je hem toch niet mee naar buiten?? Dan vliegt ie toch weg of niet?? Wat hebben jullie gedaan?

Wat vinden jullie van het kopen van een vogel op marktplaats?
Ik heb bijv. een Engelse bulldog en ik weet dat je die NOOIT op marktplaats moet kopen. Daar staan veelal advertenties van handelaren en broodfokkers, of mensen die er niks vanaf weten. Terwijl de bull een heel moeilijk ras is om te fokken.
Hoe zit dat met vogels?

Wat is er nou zo schadelijk aan handopfok?
In alle advertenties die ik lees, of sites van kwekers, staat dat het om handgevoede vogels gaat. Maar ik lees hier weer dat dat slecht is. Waar doe je nou goed aan?

Wie kent de pets place megastore in Rotterdam alexandrium?
Ze hebben daar veel parkieten en papegaaien en ze worden met de hand gevoerd. Iemand ervaring mee?
Is er zowiezo een goeie dierenwinkel voor vogels?
Bericht Zondag 18 Januari 2009 10:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Vraagjes  Reageer met quote  

Pfoeh wat een vragen! Smile

Ik vind kortwieken op zich niet zielig. Je doet ze geen zeer. Maar er moet wel iets tegenover staan.
Ik heb mijn vogels gekortwiekt maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat ik bijvoorbeeld Wheezy lekker laat vliegen. Tot op heden is hij echter gekortwiekt omdat ik hem niet alleen binnen wil laten zitten. Ik kan mijn kooi ook niet naar buiten rijden, daar is hij veel te groot en te zwaar voor.

Op marktplaats kán je de goede kweker treffen. Het kan ook gruwelijk mis gaan. Ik heb er geen ervaring mee als ik eerlijk ben. Ik heb wel een keer geprobeerd om Nenya (mijn hond) via marktplaats te herplaatsen.

Ik zou zeer zeker niet gaan voor een winkel. Naast het feit dat winkels een stuk duurder zijn (Personeel en gebouw moet toch betaald worden) is de kans op ziekten een stuk groter.

Over handopfok:
http://www.fluffies.org/nl/kwe.....t7800.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....t6470.html
Bericht Zondag 18 Januari 2009 10:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Ik ben het met Sue eens. Mijn vogel is ook gewiekt, maar daardoor is ze een stuk hanteerbaarder geworden waardoor we kunnen trainen en naar buiten kunnen wat ze hartstikke leuk vind.

Met het kopen van een vogel via marktplaats heb ik geen ervaring.

Een vogel bij een dierenwinkel zou ik om de redenen die Sue al heeft gegeven niet doen. Zelf ben ik wel naar dierenwinkels geweest omdat je dan toch een indruk kan krijgen hoe kromsnavels zijn en er toch het een en ander kan vragen en info over de vogels kan krijgen. Let wel op dat de indrukken/informatie die je daar krijgt niet altijd correct hoeven te zijn, zo waren alle BB'tje die ik in die winkels zag een beetje afwijkend wat me een negatief gevoel heeft gegeven terwijl alle BB'tjes op het forum juist hartstikke leuk zijn en dat ara's best een (klein) huis te houden zijn als je ze maar goed opvoed, terwijl dit bijna altijd fout gaat.
Bericht Dinsdag 20 Januari 2009 11:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Zelf heb ik mijn papegaai wel via een kweker op marktplaats. Je kan altijd reageren op een advertentie en langsgaan, je hoeft natuurlijk niet direct een vogel te kopen. Naar mijn mening zal een goede kweker je altijd de mogelijkheid geven om ook eerst alleen te kunnen kijken.

Ik heb uiteindelijk wel de vogel direct bij die kweker gekocht, omdat alles er goed uitzag. Beestjes werden goed verzorgd en de ouders hadden mooie volieres.

Kortwieken heb ik ook gedaan, vooral vanwege het feit dat ze dan mee naar buiten kan en dat de kamer niet heel groot is. Bij een kleinere vogel zal ik dat minder snel doen, omdat die binnen genoeg ruimte hebben om te vliegen.
Bericht Dinsdag 20 Januari 2009 8:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ook Cleo heb ik van marktplaats, ik heb daarin gevraagd hobbykwekers te reageren. Je moet wel kritisch zijn en je niet mee laten slepen door de aanwezigheid van die leuke kuikentjes...zet een koopovereenkomst op papier en laat je vogel testen...
Kortwieken hoeft niet, mijn vorige vogels waren niet gewiekt maar die waren niet handtam. Cleo is wel gewiekt in de zomer, nu heeft ze alleen haar langste slagpen nog, maar daar kan ze binnenshuis een heel end mee komen... Laughing
Bericht Dinsdag 20 Januari 2009 9:02 pm
millie
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Je kan altijd vragen of ze een hobbykweker zijn en kijken kan altijd dan zie je gelijk hoe het eruit ziet Very Happy

Hobbykwekers zitten ook op marktplaats, zelf heb ik ook wel eens een advertentie op marktplaats, maar meestal ben ik ze voor die tijd al kwijt.
Bericht Dinsdag 20 Januari 2009 9:07 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Inderdaad zoals de anderen al gezegd hebben kan je vast wel een goede kweker vinden op marktplaats maar het is kritisch zoeken maar dat is het eigenlijk altijd wel.
Over het wieken kan ik de rest ook volgen. Hier zijn ze ook gewiekt maar ik denk erover om mijn grijsje nu eens te laten vliegen. Waarom had ik hem gewiekt? Wel, omdat hij het presteerde om zelfs al waren de gordijnen dicht, dan nog de muur te kiezen als stopplaats Shocked , ook is hij beter te hanteren gewiekt maar nu heeft hij al meer geleerd en misschien dat hij deze keer meer geluk heeft bij zijn landingen, dan mag hij van mij wel vliegen. Mijn grijsje wil niet uit zijn kooi buiten dus daar moet ik het niet voor laten. Enkel wanneer hij terug zo stom gaat landen de hele tijd ga ik hem wel terug wieken want liever een gewiekte gaai als eentje die zich verongelukt door zijn roekeloos vlieggedrag. We zien wel, hij mag het proberen van me.
Bericht Donderdag 22 Januari 2009 10:34 am
Whisper
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik was vroeger tegen wieken, maar nu niet meer. Ze vliegen meestal toch niet rond, en het is veel leuker voor ze als ze los mogen zonder dat je je zorgen maakt dat ze wegvliegen.

Ik ben zelfs aan het overwegen Sol voor de zomer te laten wieken. Hij vindt het zo leuk als zijn kooi openstaat, maar in de zomer met de open ramen kan dat niet als hij ongewiekt is.
Bericht Donderdag 22 Januari 2009 1:10 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Whisper
... en het is veel leuker voor ze als ze los mogen zonder dat je je zorgen maakt dat ze wegvliegen.

Dat is imho dus een van de grootste gevaren van wieken. Want zorgen dat ze wegvliegen moet je je ALTIJD maken, altijd.
Bericht Donderdag 22 Januari 2009 4:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als je ze goed laat wieken, en je neemt ze niet mee naar buiten met windkracht 10 dan valt dat reuze mee hoor. Maar de nadruk ligt wel op GOED wieken en niet de buitenste pennen laten zitten. (Zoals veel mensen wel doen omdat het 'mooier' is)
Bericht Zondag 25 Januari 2009 8:21 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Whisper
Ik ben zelfs aan het overwegen Sol voor de zomer te laten wieken. Hij vindt het zo leuk als zijn kooi openstaat, maar in de zomer met de open ramen kan dat niet als hij ongewiekt is.

???? Ja echt? Ben eventjes verbaasd! ALS je het doet, zorg wel dat je hem dan goed in de gaten houdt. Bij kleinere vogels groeien veren ontzettend snel aan!
Bericht Zondag 25 Januari 2009 8:23 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Als je ze goed laat wieken, en je neemt ze niet mee naar buiten met windkracht 10 dan valt dat reuze mee hoor. Maar de nadruk ligt wel op GOED wieken en niet de buitenste pennen laten zitten. (Zoals veel mensen wel doen omdat het 'mooier' is)

Een klein lichtgewicht vogeltje die levenslang, of minstens de laatste 10 jaar, gevlogen heeft? Die zou ik dus echt niet los mee naar buiten nemen; niet met windkracht 10 en niet met windkracht 1. Gewoon niet. Hij is goed getraind en heeft dat vliegen 'in zijn merg' en in zijn hoofd (net zoals lje bij langdurig gewiekte vogels soms ziet)...

Maar gelukkig kan/moet iedereen dat zelf beslissen Smile
Bericht Zondag 25 Januari 2009 9:26 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ze neemt hem ook niet mee naar buiten, maar laat de ramen open staan. Wink

Heel vaak zijn de vogels niet goed genoeg gewiekt, zijn er wat veren aangegroeid etc. Ik betrap mezelf er ook wel eens op.
Maar eigenlijk zou je het iedere week eventjes bij moeten houden en om de dag moeten controleren! Vogels kunnen ook sterker worden als ze gewiekt zijn. Ze moeten meer moeite doen. Daarom kan je het beste na een paar dagen nog eens bekijken hoe ver ze komen. (Vaak komen ze een stuk verder!!)
Bericht Zondag 25 Januari 2009 9:33 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, ik weet het allemaal. Vind dit gewoon een hel groot onderwerp op zich. Mijn excuses Embarassed Smile
Bericht Zondag 25 Januari 2009 9:41 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat kan ik me voorstellen.. Troosten
Bericht Zondag 25 Januari 2009 9:45 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:25 am
  Berichten van afgelopen: