|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Ik heb van kinds af aan veel dieren om me heen gehad, af en toe ook wilde. Jonge eendjes, musjes merels kraaien meeuwen etc etc. Geweldige ervaringen gehad en ook verdrietige...maar vooral veel van geleerd.
Ik heb me natuurlijk ook vaak afgevraagd wat ik persoonlijk nou t verschil vind tussen t 1e dier en t andere kwa "mogen" houden. Ik denk daar als volgt over..
Papegaaien, kraaien of wat voor dier dan ook, zelfs een leeuw of aap, kan gehouden worden en gelukkig zijn. KAN! maar t gros van de mensen kan dat niet waarmaken..iig niet lang genoeg. Gelukkig zijn veel dieren dan ook verboden. Als dieren gekweekt of gefokt zijn moet er betaald worden...en dan nog komt een groot deel van die dieren uiteindelijk ook in de ellende terecht omdat mensen zich niet verdiepten in t dier en de gevolgen. Vrijlaten doen de meeste gelukkig niet met uitheemse dieren, dus gaan ze van baas naar baas
Als mensen allemaal ineens dieren uit t wild gaan pakken denken ze er nog minder overna wat ze nou eigenlijk in huis halen en laten ze ze waarschijnlijk wel ineens los als t niet meer uitkomt, met alle gevolgen van dien. t Dier moet immers van alles leren, niet ieder dier kan weer in t wild leven en een groot deel van de door mensen opgevoede jonge vogels gaat binnen de kortste keren dood. Je moet je voor t vrijlaten verdiepen in hun omgeving, hun voeding, hoe hun groepen samengesteld zijn en functioneren en of ze ook territoriums hebben waar je rekening mee moet houden bij t vrijlaten. (niet alle dieren laten een soortgenoot toe in hun gebied) En dan moeten ze nog leren omgaan met gevaar en weersomstandigheden.
Zou het een ideale wereld zijn, waarin mensen zich verdiepen in t dier dat ze nemen en de consequenties die daarbij horen , vind ik persoonlijk dat t zelfs misschien wel beter zou zijn als die enkele dieren gewoon uit t wild gehaald werden. Geen akelige fokkers en kwekers met koppels die er triest bij zitten puur voor de winst(goede zijn er natuurlijk ook!!!!) geen dieren met veel gedoe uit verre landen importeren...gewoon een dier uit je omgeving, met ouders met een mooi leven in de vrije natuur en daar goed voor zorgen...zorgen dat t dier zo gelukkig mogelijk is. Mensen zouden zich af moeten vragen of zij t dier gelukkig kunnen maken inplaats van welk dier hun oog zou strelen of hun pseudo "kind" moet zijn.
Trouwens als t om intelligentie gaat hebben we hier genoeg in eigen land , want kraaiachtigen staan aan de top. Andere "veel minder slimme" dieren (mus, vis, hamster, kanarie etc etc) kunnen trouwens ook veel leren hoor...hoeveel is vooral afhankelijk van de trainer. Een slim dier is eigenlijk moeilijker, omdat hij bijna ongemerkt probeert jou te trainen. Helaas worden veel "niet slimme" dieren ook niet echt briljant gehouden.
Oh ja, even iets over verstoten vogels, zij verstoten hun jong niet als er mensen aankomen en kunnen de meeste soorten de eerste tijd zowiezo niet vliegen. Ouders leren ze dat niet...die vliegen van jong naar jong, voeren hun, gillen bij onraad, leren hun wat wel en niet gevaarlijk is en hopen dat t jong t red al huppend van takje naar takje, steeds verder en verder weg. In de struiken zetten is dus vaak genoeg , tenzij er echt allemaal gevaar is en weinig struik. Veel dieren worden dus onterecht "gered" en komen zo later in de problemen
En dan nog over in huis houden van deze dieren...Verschil tussen bv kraai en papegaai in huis en wat een kraai moeilijker maakt is dat een papegaai klimt en een kraai niet. Daarbij zijn ze ontzettend druk, slim , niet bang en behoorlijk woest en ze eten vlees, dus stinken hun flatsen meer
Om zo'n dier op een beperkte ruimte genoeg uitdagingen te bieden is niet makkelijk en zomaar een zeer tamme kraai loslaten is vaak niet erg prettig voor de buurt. Ik vind kraaien en kauwen ultiem...maar jeeemig, ze houden je echt bezig hoor. Een spreeuw (goede praters) mus of merel is dan weer makkelijker...maar ook die willen niet alleen zijn, hebben ruimte, uitdaging en tijd nodig.
Om nu te zeggen dat t beslist verkeerd is, of slechter dan bv een papegaai , dat vind ik dus niet helemaal kloppen. En ook kraaiachtigen worden rtrouwens gekweekt....maar zijn voor velen niet geschikt...net als uilen en roofvogels.
Als iemand echt weet wat voor dier hij heeft en waar hij rekening mee moet houden...dan kan er veel. Maar doordat t waarschijnlijk in meer dan 90% van de keren niet ideaal zal uitpakken vind ik een verbod op houden van wilde dieren nog steeds t beste voor de dieren
Vorig jaar vond ik trouwens een uitgemergelde meeuw met een afgeknakte vleugel Ik ben naar een DA gegaan en hij wilde een poging (met weinig kans) doen de vleugel af te zetten als ik dacht dat ik hem kon verzorgen .Na goed overleg had ik zoiets ...ik kan dat dier niet gelukkig maken...geen meeuwwaardig bestaan geven en we wisten ook niet wie dat wel zou kunnen. Meeuw is dus ingeslapen.
Ik vond dit een boeiend topic zoals jullie zien en heel erg leuk om jullie ideeen en verhalen te lezen over dit thema  |
Dinsdag 24 Februari 2009 8:20 pm |
|
|
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Ik wist allang dat dit een boeiend topic voor jou was Daphne!
Wel een hele verhaal wat je daar hebt
Ik hou ook van kraaiachtige en roofvogels! je kunt ze idd niet nemen omdat je ze mooi vind of hun intelligentie, maar uit een nest gevallen jonge vogel of gewonde zwakke vogel verzorgen zou ik wel doen, ik kan die nooit laten, |
Dinsdag 24 Februari 2009 8:34 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Mja... ik ben persoonlijk van mening dat papegaaien eeeigenlijk ook niet in huis horen, en dat het absoluut geen huisdieren zijn... dus waarom die wel en andere vogels niet? Wel simpel; omdat de wet papegaaien wel toestaat, en inheemse vogelsoorten verbiedt. |
Donderdag 26 Februari 2009 9:04 pm |
|
|
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
De kraai en de kauw staan al een jaar niet meer op de lijst van de bedreigde diersoorten had ik gelezen.. dus die kun je dan wel houden? |
Donderdag 26 Februari 2009 11:16 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by Ziya
De brokjes vinden die vogels wel lekker ofniet?
Mooi is dat he als je die vogels lekker even kunt verzorgen en verwennen, maar het afscheid is het moeilijkste
Ja joh, die eenden waren er gek op. Maar het waren grote beesten. Dat mannetje kon ik zo lekker aaien. Op zich is er nooit een afscheid geweest. Het bleven wilde dieren. Zoetermeer stikt van de pekineenden.
Heel vaak was ook het vrouwtje heel lang weg en kwam na een lange tijd terug. En andersom ook.
Op een gegeven moment waren ze allebei weg. Later heb ik ze gespot in een andere wijk (ik herkende ze gelijk). |
Dinsdag 10 Maart 2009 7:01 pm |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
En Tommy!!! Thanks voor je reactie!!! Super!!!!
Ben blij dat het topic je bevalt... Immers, nav jouw dagboek heb ik dit geopend.  |
Dinsdag 10 Maart 2009 7:10 pm |
|
|
|
|
ilse
Kuikentje
ik denk dat er niet veel verschil tussen zit hoor .
ik heb ook jaren een tamme kraai gehad , bo !
heb haar met de hand grootgebracht en toen ze zelfstandig was heb ik haar los gelaten , alleen ging ze niet weg hahah
ze vloog wel wat in de buurt maar zodra ze me buiten zag komen zat ze alweer op me schouder !
als ik naar het dorp ging vloog ze achter me aan . ze was echt hellemaal geweldig !
maar jammer genoeg is ze gegrepen door een kat ... |
Vrijdag 13 Maart 2009 9:46 am |
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Ilse, wat een verhaal......
Tjee, wat gaaf zeg dat ze toch voor zichzelf kon zorgen en tegelijkertijd de band bleef houden met jou.
Wat erg van het einde. Denk je dat dat kwam doordat ze te tam was (dus dat haar instinct haar een beetje in de steek liet? Of was het gewoon pure pech?
Want ik weet nl dat kraaien zich niet zomaar laten pakken door een kat (of auto's whatever, je ziet zelfden een gegrepen of doodgereden kraai). Ik had ooit een kat en ik moest van bovenaf toekijken hoe hij werd uitgedaagd door een ekster. Kan je nagaan.
Was Bo te goed van vertrouwen denk je? |
Vrijdag 13 Maart 2009 8:21 pm |
|
|
|
|
ilse
Kuikentje
heeejjj
ja bo heeft zich altijd goed gered , ze wist ook precies waneer ze eten kreeg ! als ik wat te laat was voor haar gevoel liep ze te schreeuwen voor het raam hahah .
opzich was bo wel voorzichtig met katten die ze niet kenden ... bij onze katten niet . ze vond het leuk om de staart van jun te pakken of hun halsbandje en als de kat dan boos werd vloog ze achter hun haan hahah je wilt niet weten hoe bang een kat dan is hahah .
maarja geen idee waarom ze gepakt was .. we kregen telefoon want we hadden haar laten ringen .
enja hier int dorp wist natuurlijk iedereen dat bo bij mij hoorde .
zal wel ff een foto plaatsen , maar die staat niet op deze pc dus dat doe ik ff als ik weer op de andere ben |
Zaterdag 14 Maart 2009 10:57 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:39 am
|
|
|
|
|