|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
| Waarom wel een papegaai in huis en geen andere vogelsoort?? |
|
|
Hallo lieve leden van dit vogelforum!
De aanleiding voor dit topic waren de foto's uit Tommy's dagboek van de jonge kraai.
Daarbij lag ik vanochtend in mijn bed te luisteren naar de meeuwen bij mij achter. Ineens betrapte ik mezelf erop dat ik lag te fantaseren over het hebben van een tamme meeuw. Zo'n prachtig, grote vogel. Maar zei tegen mijzelf dat zoiets nooit mogelijk zou zijn. Wel vaker betrap ik mijzelf erop hoe fantastisch het zou zijn om zo'n prachtige vogel als een kraai in huis te hebben.
Of wat voor vogel dan ook! Ons land is verrijkt met schoonheid!!!
Maar goed, uiteraard blijft dit bij dromen.
Maar dit bracht mij wel bij de vraag: "Waarom kunnen papegaaien (kromsnavels) wel in huis worden gehouden en andere vogelsoorten niet(Niet dat dat per se moet hoor!!!!!)? Immers, papegaaien zijn ook wilde dieren."
Maar op youtube staat bv een filmpje van een pratende tamme spreeuw. En op tv zag ik een keer een meisje met een tamme (huis)uil (cites weliswaar).
Natuurlijk ben ik niet achterlijk, maar het leek mij wel leuk een topic te openen waar iedereen hier z'n mening kan geven.
Dus mensen, gooi op! Wat vinden jullie, wat hebben jullie gezien en wat hebben jullie ervaren?
Dus kortom: Bijvoorbeeld: Een tijgerkitten is leuk, totdat hij groot wordt. In hoeverre is een bepaalde dier(vogel) soort geschikt om met een mens samen te leven? (Nogmaals, niet dat dat per se moet).
Dit topic is dus niet bedoeld om mensen aan te moedigen om van alles en nog wat in huis te halen!!!!!!
Maar om erachter te komen wat het verschil is tussen onze vogels en de vogels in de natuur!!!
Btw Je kan ook contact met de vogels hebben in de natuur. Regelmatig reageer ik op ze en ze reageren terug. Fantastisch!!! |
Zondag 15 Februari 2009 7:00 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Waarom wel een papegaai in huis en geen andere vogelsoor |
|
|
Oef lastig.. Ik denk dat mensen er vaak voor kiezen om een papegaai in huis te nemen vanwege de kleuren en het spreekvermogen. (But then again, beo's kunnen er ook wat van)
Ik heb ook wel eens toekans als huiskamervogel gezien.
Ik meen dat Pluisje een soort mynah in huis heeft gehad, Barrymore als ik het goed heb? Van wat ze heeft verteld was het een ontzettend speciaal vogeltje! |
Maandag 16 Februari 2009 7:34 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
moeilijk moeilijk. gaaien hebben mij altijd al aangetrokken en ik was er ook heel gek mee. nu ik ze heb krijg ik er niet genoeg van. een wilde vogel zoals een spreeuw of kraai, ja, zou ik wel willen maar dan alleen om het op te vangen. als het een jong is uit een nest, of gewond. ik vind dat ze in de vrije natuur thuis horen en daar dan ook weer uitgezet moeten worden. eigenlijk is dat met alle vogels zo, maar je gaat er zo aan hangen. en dan is het moeiljk los te laten.
het zou me wel trekken. |
Maandag 16 Februari 2009 8:23 am |
|
|
|
|
esc_f_ny
Vliegende acrobaat
Ik denk ook dat we moeten kijken naar wat wij kunnen bieden als vervanging van wat ze in de natuur hebben.
Ik kan bijvoobeeld wel leuk fantaseren over een tamme meeuw, maar ik kan hem geen mega groot zwembad met zeewater bieden bijvoorbeeld. En qua voer is vis incl. uitwerpselen natuurlijk niet te doen in huis.
En hoe kan hij in godsnaam zijn zwemvliezen om mijn hand klemmen??
Lekker overdreven voorbeeld, maar wel duidelijk, nietwaar?!
Uuuh, wat is een mynah?
alexndraatje, dus waarom vind jij dat een kraai in de natuur thuishoort? Wat zit er in de natuur dat wij hem niet kunnen bieden? |
Maandag 16 Februari 2009 8:55 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wat zit er in de natuur, zijn omgeving. het voedsel dat omvangrijker is dan wat wij kunnen bieden, zijn instinkten die hij helemaal kan ontplooien, de vrijheid. het leren en kunnen omgaan met zijn soortgenoten. |
Maandag 16 Februari 2009 9:27 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Mijn moeder had vroeger een tamme duif. Liep overal achter haar aan, door het hele huis.
Maar waarom ik geen andere vogels in huiswil, heb ik eigenlijk een heel makkelijk antwoord. Ik zie ze liever vrij in de natuur vliegen. er van kunnen genieten hoe ze vliegen en vrij zijn. Dat wil je toch niet opsluiten. (Ook los in huis is opsluiten)
het is dat ik Jojo en keko niet vrij kan laten zijn, omdat ze het niet kunnen redden. Maar ik weet wel dat ik nooit meer een dier in een kooitje neem. |
Maandag 16 Februari 2009 9:30 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Ik denk dat het een kwestie is van vraag. Wanneer er ineens heel veel mensen vragen naar een tamme spreeuw, het niet zo heel lang duurt of er komt handel in. Ofwel legaal en anders wel illegaal.
Zo is het ook begonnen met papegaaien.
En van de soorten die je veel ziet in huiskamers zijn we het eigenlijk al heel gewoon gaan vinden.
Een tijd terug had iemand hier een topic geopend dat die musjes had gezien in een dierenwinkel.
En inderdaad bleek na wat zoekwerk dat er mussen wordt gekweekt en dat ze in kooitjes "mogen" zitten , mits ze geringd zijn.
Geen van deze soorten die we hebben zouden eigenlijk in de huiskamer of voliere mogen zitten, maar zo is het gegroeid. En terug zetten bij de gekweekte exemplaren is geen optie omdat de meeste soorten het niet zullen overleven hier in Nederland en omdat ze het gewend zijn zelf voedsel te moeten zoeken.
Omdat het eigenlijk zo tegen de natuur indruist is het zaak om zo goed mogelijk voor je papegaai te zorgen en ze zoveel mogelijk uitdaging te biedden dat wat ze in de natuur hebben.
De reden dat ik er toch voor gekozen heb is behalve egoisme omdat ik het fantastische beesten vindt. Ik ben altijd al geboeid geweest door vogels.
Maar ook voor de vogels buiten zorgen we goed. En een roodborstje bijvoorbeeld, hoe mooi ook, past voor mij gevoelsmatig niet in een huiskamer.
Het is allemaal een beetje dubbel  |
Maandag 16 Februari 2009 11:28 am |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Ik denk dat het ook grotendeels meespeelt hoe intelligent een vogel is. Een kanarie kun je bij mijn weten ook niets leren.
Tamme kraaien daarentegen heb ik zeker wel meer voorbeelden van gezien. Die zijn echt enorm intelligent. Beo's ook natuurlijk, maar het karakter van een grijsje gaf voor mij de doorslag. |
Maandag 16 Februari 2009 6:28 pm |
|
|
Laura97
Eitje
| Re: Waarom wel een papegaai in huis en geen andere vogelsoor |
|
|
quote:
Originally posted by esc_f_ny
Hallo lieve leden van dit vogelforum!
De aanleiding voor dit topic waren de foto's uit Tommy's dagboek van de jonge kraai.
Daarbij lag ik vanochtend in mijn bed te luisteren naar de meeuwen bij mij achter. Ineens betrapte ik mezelf erop dat ik lag te fantaseren over het hebben van een tamme meeuw. Zo'n prachtig, grote vogel. Maar zei tegen mijzelf dat zoiets nooit mogelijk zou zijn. Wel vaker betrap ik mijzelf erop hoe fantastisch het zou zijn om zo'n prachtige vogel als een kraai in huis te hebben.
Of wat voor vogel dan ook! Ons land is verrijkt met schoonheid!!!
Maar goed, uiteraard blijft dit bij dromen.
Maar dit bracht mij wel bij de vraag: "Waarom kunnen papegaaien (kromsnavels) wel in huis worden gehouden en andere vogelsoorten niet(Niet dat dat per se moet hoor!!!!!)? Immers, papegaaien zijn ook wilde dieren."
Ik denk dat dat het is.
Maar op youtube staat bv een filmpje van een pratende tamme spreeuw. En op tv zag ik een keer een meisje met een tamme (huis)uil (cites weliswaar).
Natuurlijk ben ik niet achterlijk, maar het leek mij wel leuk een topic te openen waar iedereen hier z'n mening kan geven.
Dus mensen, gooi op! Wat vinden jullie, wat hebben jullie gezien en wat hebben jullie ervaren?
Dus kortom: Bijvoorbeeld: Een tijgerkitten is leuk, totdat hij groot wordt. In hoeverre is een bepaalde dier(vogel) soort geschikt om met een mens samen te leven? (Nogmaals, niet dat dat per se moet).
Dit topic is dus niet bedoeld om mensen aan te moedigen om van alles en nog wat in huis te halen!!!!!!
Maar om erachter te komen wat het verschil is tussen onze vogels en de vogels in de natuur!!!
Btw Je kan ook contact met de vogels hebben in de natuur. Regelmatig reageer ik op ze en ze reageren terug. Fantastisch!!!
Ik heb het mij ook vaak afgevraagd hoor, dus ik vind het helemaal niet vreemd. Eigenlijk slaat het ook nergens op, maar ja mensen vinden het nu eenmaal vreemd om een dier in huis te nemen wat niemand anders ook heeft (zie hier weer het kuddegedrag van de mens). |
Maandag 16 Februari 2009 7:12 pm |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
hmm dat heb ik me eigenlijk al een paar keer afgevraagd, ik zou eerder denken aan dieren die vaker gehouden worden omdat ik altijd veel schrik heb dat ik het diertje verkeerd verzorg. en moest ik ooit een vogel kopen buiten een gaai zou dit een kanari (mooi geluid en soms aanhankelijk), een kaai (zie ik graag om een rare rede) of een goudamandine ofzo (en een toekan maar dat zal NOOOIT gebeuren) |
Maandag 16 Februari 2009 7:28 pm |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
|
|
|
Waarschijnlijk wel ,net als voor de andere siervogels, het "exotische" van de gaai. Ten tweede uiteraard zijn spreekvermogen.
In de dierenwinkel zie je tegenwoordig kanariepietjes die er meer uit zien als mussen dan als kanaries, dus het gaat misschien wel de kant op dat inheemse vogels gehouden gaan worden maar dan volledig onbewust Ze hebben er een naam opgeplakt waardoor het nog wat lijkt, het idee van de nieuwe kleren van de keizer.
Als de papagaai hier inheems was zou hij ook minder worden gehouden denk ik, je leest vaak over opgevangen merels en eksters die lange tijd in huis blijven maar uiteindelijk is de drang naar de natuur groter.
Inheemse vogels "hoeven" ook niet in huis omdat we die de hele dag door buiten al kunnen zien, de meest byzondere vogels zijn ook moeilijker te houden. Weet niet of ze een verwarmde huiskamer kunnen overleven omdat ze aan seizoenswisselingen gewend zijn.
Als wij (ik reken mezelf mee hoor, heb er ook 2) niet zo egoistisch waren zouden we ze naar verloop van tijd terug kunnen laten gaan naar hun soortgenoten, vanwege het klimaat verschil zouden veel gaaien, enkele soorten uitgezonderd, het loslaten niet overleven in de winter. |
Maandag 16 Februari 2009 7:47 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Hier in Nederland zie je geen papegaaien in de natuur, (wel halsbandparkieten) maar ik heb parkieten/papegaaien genomen vanwege de kleuren, het gedrag, praat mogelijkheden (de laatste niet zo erg) maar ik heb kromsnavels altijd mooi gevonden! mischien ook omdat ik roofvogels zo gaaf vind! ik zou bijvoorbeeld wel een buizerd willen hebben! maar aan de andere kant ook weer niet, omdat die ook levend voer moeten hebben.. heb wel een wilde duif gehad, die had ik tam gemaakt en ook het opstappen geleerd, toen die weer beter was had ik die vrij gelaten, en een tijdje geleden had ik een jonge pimpelmees, die was uit het nest gevallen, dus heb die ook verzorgd en toen die begon te vliegen, heb ik die ook vrij gelaten |
Maandag 16 Februari 2009 9:43 pm |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
waow ik moet je bewonderen dat je ze nog hebt kunnen loslaten. als ik dat zou hebben gehad dan denk ik dat ik hier thuis gezeten had met 2 gaaitjes, een duif en een pimpelmees  |
Dinsdag 17 Februari 2009 8:56 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Ja ik vond het echt moeilijk!! maar de moeder van de pimpelmees die kwam elke keer bij ons in de tuin zoekend naar het jonkie! het jonkie zocht z'n moeder ook die riepen elkaar gewoon s'morgens!! dus had ik de jonge pimpelmees in een kooi in de tuin gedaan en de moeder kwam die voeren! dus s'morgens en s'middags zorgde z'n moeder voor hem en s'avonds kwam die weer naar binnen en toen die begon te vliegen heb ik hem met de kooi in de tuin gedaan deurtje van de kooi los, en paar minuten later vloog die weg.. hopelijk leeft die nog |
Dinsdag 17 Februari 2009 10:02 pm |
|
|
Ziya
Fluffies bewoner
Aahh! ik miste zijn stem!
zo klonk mijn pimpelmeesje ook en zag er precies dezelfde uit, dit is ook een jonge pimpelmees volgens mij..
http://www.youtube.com/watch?v.....re=related
|
Dinsdag 17 Februari 2009 10:08 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:40 am
|
|
|