|
|
|
tommeken
Eitje
| wat vraagjes over mijn nieuwe rossela parkiet |
|
|
Hoi,
Mooi forum hier.(ik ben nieuw)
Ik heb sinds een paar dagen een volgroeide rossela parkiet , het is een prachtig dier.
maar ik blijf toch nog met een paar vraagjes zitten , het is namelijk de eerste keer dat ik zoon vogel heb , tot nu toe had ik enkel kanaries en andere zangvogels.
1.Nu hij zit in een mooie ruime kooi in de living , er hangen daar aangepaste stokken in en hij vermaakt zich wel .
Maar nu vroeg ik me af of hij nood heeft aan een spiegeltje of touw of ander gerief waar hij zich mee kan amuseren.
2.Ook is hij niet tam maar toch zou ik graag sociaal contact met hem proberen op te bouwen , ik steek nu en dan mijn hand in de kooi. dan gaat hij even door het holle heen maar hij kalmeert snel en toont zich een beetje nieuwschierig. Hij zit dan op zijn stokje te kijken naar mijn hand maar ik mag er met mijn hand niet naartoe gaan dan word hij onrustig.
Maar ik zou er heel graag een band mee opbouwen , kunnen jullie tips of stappen geven hoe ik ervoor kan zorgen dat hij me wat vertrouwt?
wat wel tof is is dat als ik hier fluit (ik probeer dan zijn toon te imiteren) hij antwoord , vind ik echt wel schattig
Met vriendelijke groetjes, Tom |
Maandag 7 Februari 2011 5:29 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

je kunt altijd wat leuke speeltjes in de kooi doen, is het beestje wat schrikachtig, laat iets nieuws dan eerst buiten de kooi hangen en dan pas erin. Op het gedrag deel van het forum kun je veel tips vinden wat betreft het tam maken. Geduld is daarbij het belangrijkst |
Maandag 7 Februari 2011 6:46 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
bij het tam maken ga je langzaam te werk. probeer eerst contact door de tralies te maken. meteen je hand in de kooi steken is niet leuk. bedenk dat jjij eng en groot bent voor hem.
biedt hem wat lekkere zaadjes door de tralies aan. als hij dat van je aanpakt kan je proberen voor de open deur je hand te houden met wat lekkers zodat hij het daar komt pakken. en zo ga je stap voor stap verder. heeft tijd en geduld nodig maar het werkt wel. |
Dinsdag 8 Februari 2011 8:12 am |
|
|
|
|
tommeken
Eitje
danku voor de tips ,
op zaadjes komt hij niet af maar ik ben van plan het eens met brood te proberen, dat kan toch geen kwaad he? Of zijn er nog andere dingen die hij graag eet?
hij heeft nu ook nieuwe speeltjes in zijn kooi en amuseert zich daar mee  |
Donderdag 10 Februari 2011 6:01 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
brood zou ik niet teveel geven omdat daar gist in zit en die kan weer in zijn buikje kwalijke dingen doen.
probeer eens met wat trosgierst of stukjes appel. kwestie van uitproberen.
er zal beslist iets zijn waar hij helemaal gek vanis en dat kan je dan geven.
pijnboompitjes zijn vaak erg geliefd of een klein blaadje sla. |
Vrijdag 11 Februari 2011 7:54 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

wat fijn dat hij de speeltjes leuk vindt...je kunt straks ook een mooie tak van de knotwilg in de kooi doen, vaak vinden ze het heerlijk om daaraan te knagen.... |
Vrijdag 11 Februari 2011 11:08 pm |
|
|
tommeken
Eitje
Hij heeft een soort touwladder door zijn kooi hangen en doet niet liever dan er op zitten wiebelen terwijl hij fluit. Echt koddig
Nu gebruik ik zo een stok waar allerlij zaadjes zijn aangeplakt en als ik diie vastheb in de kooi durft hij al een zaadje komen pikken , al is hij nog heel erg schuw.. Maar ik merk wel al vordering in zijn gedrag tegenover mij en daar ben ik blij om Soms heb ik zelf echt de indruk dat hij mijn aandacht probeert te krijgen als ik in de living ben , maar als ik te dicht nader slaat hij dan weer toe en dan is Rinus opeens weer dat schuwe vogeltje. Maar ik heb er alle geloof in dat hij me na genoeg moeite wel zal vertrouwen.
Ook zat ik me af te vragen of rossellatjes kieskeurig zijn naar partner toe en of ze makkelijk paren , ik vind hem namelijk zo zielig alleen met zijn spiegeltje en de kooi is groot genoeg voor 2. Maar moest er ooit een popje bij komen te zitten wil ik dat alleen maar wanneer Rinus zelf helemaal tam is. |
Zondag 13 Februari 2011 7:25 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ga eens lekker naast de kooi zitten en lees eens een leuk verhaal hardop voor. dat stimuleert zijn nieuwsgierigheid en hij kan aan jou wennen. je stem horen etc.
probeer eens een herkenningsfluitje met hem te maken als je thuis komt etc. al heel gauw zal hij je daar op antwoorden en weten dat jij thuis bent. en ja, een leuk vriendinnetje mettertijd zal zeker fijn zijn voor hem.
je doet het goed hoor.  |
Maandag 14 Februari 2011 7:50 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 3:54 am
|
|
|
|
|