|
|
|
Firstpoekie
Net uit het ei
|
| welke papegaai? |
|
|
Wij zijn op zoek naar een lieve sociaal, en die kan leren praten papegaai.Nu is mijn vraag,wat kunnen we het beste kopen?Grijze roodstaart,amazone of edelpapegaai.En vanaf welke leeftijd?10-13 weken ofzo?En heeft iemand een goed adres?Heeft iemand goede ervaring met *CENSUUR*? |
Vrijdag 29 Augustus 2008 8:04 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: welke papegaai? |
|
|
Hoi hoi welkom hier! Ik denk dat je er nooit van uit mag gaan dat een papegaai zal gaan praten. Bij sommige soorten is de kans groter dan bij andere soorten maar je hebt nooit zekerheid. Als het echt nodig is dat de papegaai gaat praten, neem dan aub geen papegaai.
In welke omgeving woon je? Wil je een kweker in de buurt? Of ben je bereid om even te rijden voor een goede kweker? |
Vrijdag 29 Augustus 2008 8:14 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Is *CENSUUR* de zaak van Dennis? Daar heb ik niet zo'n goede dingen over gehoord.
Verder slaat ik me bij Sue aan. Je hebt nooit garantie dat een papegaai gaat praten, welke soort je ook neemt. |
Vrijdag 29 Augustus 2008 8:17 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoi, pff, moeilijk. welke gaai? Ik zou mij niet zozeer focussen op het "moeten" praten maar eerder eerst even zien, hoe jullie leven is, kan je je gaaitje veel meenemen (is ook noodzakelijk voor een sociale gaai) heb je veel ruimte (bepaald dan weer de grote van de gaai want een grijsje heeft al meer plaats nodig als een aga'tje qua kooi en zo) ik zou eerst ff deze andere zaken bekijken en dan eens gaan zien naar de al dan niet spraakmogelijkheden van een gaai. Een grijsje is geen slechte prater maar er zijn ook andere soorten, er zijn ook grijsjes die NOOIT praten, veel hangt af van de tijd en aandacht wat je erin steekt en niet enkel al ze klein zijn want het kan duren tot ze meer als een jaar zijn vooraleer ze een woord spreken.  |
Vrijdag 29 Augustus 2008 9:55 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Firstpoekie
Wij zijn op zoek naar een lieve sociaal, en die kan leren praten papegaai.Nu is mijn vraag,wat kunnen we het beste kopen?Grijze roodstaart,amazone of edelpapegaai.En vanaf welke leeftijd?10-13 weken ofzo?En heeft iemand een goed adres?Heeft iemand goede ervaring met *CENSUUR*?
ik heb een keer een artikeltje geschreven voor Dier en Vriend. Misschien heb je er iets aan?
zie hier: http://www.google.com/d.....202006.pdf |
Zaterdag 30 Augustus 2008 12:34 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Wat een leuk artikel Ellen! Ik vind het alleen jammer dat je bij kaketoes hebt gezet dat het van die knuffelkonten zijn. Dat mag dan wel zo zijn, maar bij veel mensen leidt juist ongecontroleerd knuffelen tot probleemgedrag..
Ik ken trouwens grijsjes die geen woord zeiden, of slechts een enkel woordje.. Niet ieder grijsje zal gaan praten. |
Zaterdag 30 Augustus 2008 12:56 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat van de grijsjes had ik ook in mijn reactie gezet, heb er ook al geweten die geen woord zeiden.  |
Zaterdag 30 Augustus 2008 1:24 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Wat een leuk artikel Ellen! Ik vind het alleen jammer dat je bij kaketoes hebt gezet dat het van die knuffelkonten zijn. Dat mag dan wel zo zijn, maar bij veel mensen leidt juist ongecontroleerd knuffelen tot probleemgedrag..
Ik ken trouwens grijsjes die geen woord zeiden, of slechts een enkel woordje.. Niet ieder grijsje zal gaan praten.
tja... daar ben ik dan weer met de opmerking, dat ik amper wat kwijt kan in die korte artikels. Dan moet je heel erg in gaan op gedrag en dat gaat niet he! |
Zaterdag 30 Augustus 2008 1:46 pm |
|
|
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by Sarah
Dat van de grijsjes had ik ook in mijn reactie gezet, heb er ook al geweten die geen woord zeiden.
als men meer over een soort wil weten, kan dat dus niet uit zo'n kort artikel. Ik kan daar nu eenmaal niet alles in kwijt. Ik begrijp jullie reactie wel, maar het irriteert me ook een beetje.. |
Zaterdag 30 Augustus 2008 1:47 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoi Ellen,
Het is helemaal niet de bedoeling om je te irriteren hoor.
Je moet het zien als een aanvulling van info, zodat Firstpoekie ook de info meekrijgt dat de kans bestaat dat een grijsje bijvoorbeeld helemaal niet gaat praten.
In een kort artikel is het natuurlijk niet mogelijk alles aan bod te laten komen, dan moet het al een boek worden over elke soort. |
Zaterdag 30 Augustus 2008 1:51 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Hoi Ellen,
Het is helemaal niet de bedoeling om je te irriteren hoor.
Je moet het zien als een aanvulling van info, zodat Firstpoekie ook de info meekrijgt dat de kans bestaat dat een grijsje bijvoorbeeld helemaal niet gaat praten.
In een kort artikel is het natuurlijk niet mogelijk alles aan bod te laten komen, dan moet het al een boek worden over elke soort.
dat het voor Fritspoekie een aanvulling is is natuurlijk de bedoeling, maar ik zag het wel degelijk als kritiek op mijn stukje. Het is een blad van en voor de dierenspeciaalzaken en ten tweede kan ik er niet altijd alles in kwijt wat ik zou willen. Maar toch doe ik het graag, omdat je iig wát info met anderen kan delen. En zo gemakkelijk is het nog niet eens hoor! Dit was wel zo'n kort artikel, een super korte beschrijving en daar zal men het dan mee moeten doen.. het was iig een BEETJE als hulp voor Fritspoekie.  |
Zaterdag 30 Augustus 2008 1:55 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Nee joh, dat snappen we toch wel dat je het ook moet doen met de ruimte die je krijgt om je artikel te schrijven en je zoveel mogelijk info in die ruimte kwijt moet. Je moet het echt niet zo persoonlijk opvatten, dat is niet de bedoeling.
Ik vulde gewoon ff wat op de grijsjes aan, zou zelfs niet op de kaketoe of zo gereageerd hebben, want die heb ik niet, ik wil me enkel uitspreken over de gaai die ikzelf heb. Maar kennissen van me hebben een grijsje en die heeft nog nooit een woord gesproken en dat wou ik toch ff neerzetten zodat er niemand denkt dat elke grijze spreekt, meer echt niet. |
Zaterdag 30 Augustus 2008 2:01 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Nee joh, dat snappen we toch wel dat je het ook moet doen met de ruimte die je krijgt om je artikel te schrijven en je zoveel mogelijk info in die ruimte kwijt moet. Je moet het echt niet zo persoonlijk opvatten, dat is niet de bedoeling.
Ik vulde gewoon ff wat op de grijsjes aan, zou zelfs niet op de kaketoe of zo gereageerd hebben, want die heb ik niet, ik wil me enkel uitspreken over de gaai die ikzelf heb. Maar kennissen van me hebben een grijsje en die heeft nog nooit een woord gesproken en dat wou ik toch ff neerzetten zodat er niemand denkt dat elke grijze spreekt, meer echt niet.
is wel goed hoor.. alleen.. ik denk dat het meerendeel van de grijsjes wel praten en degenen die niet praten zijn uitzonderingen.. en voor dit stukkie ga je van het gemiddelde uit zeg maar.. maar het is wel goed. Ik ben alleen maar moe en heb het veels te druk. zal vast mee spelen! doeg. |
Zaterdag 30 Augustus 2008 2:03 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
|
quote:
Originally posted by ellenparrot
als men meer over een soort wil weten, kan dat dus niet uit zo'n kort artikel. Ik kan daar nu eenmaal niet alles in kwijt. Ik begrijp jullie reactie wel, maar het irriteert me ook een beetje..
Mijn reactie was bedoeld als (opbouwende) kritiek.. Ik had echter niet gedacht aan deze kant van de medaille. Ik snap dat het erg moeilijk kan zijn om zóveel info in zo'n klein stukje te plaatsen. Misschien kunnen we een keer met z'n allen brainstormen voor een kort maar krachtig stukje waar óók de andere kanten kort belicht worden?
Een eerste duit in het zakje: als aanvulling bij de grijsjes kan je misschien tussen haakjes bij praten zetten dat er nooit garantie is? Of dat iedere vogel een individu is?
Misschien is het handiger om bij kaketoes alleen te noemen dat het allemansvriendjes zijn ipv knuffeldieren? Dat voorkomt misschien een beetje dat mensen een kaketoe nemen puur om hun eigen knuffelbehoeften op te botvieren.
quote:
Originally posted by ellenparrot
Het is een blad van en voor de dierenspeciaalzaken
Juist daarom is het zó belangrijk dat mensen een goed beeld krijgen! Interesse wordt vaak gewekt door zo'n blaadje en sommige mensen informeren daarna ook nauwelijks verder. (Al geef ik toe dat het lastig is in zo'n klein stukje! Ben je gebonden aan het aantal woorden?)
Door één en ander aan te passen, nuanceringen toe te voegen kan je veel mensen behoeden van impulsaankopen. (Die helaas nog al te vaak voorkomen) De vogels zijn hier dan weer de dupe van.
PS Het stukje is verder hartstikke leuk geschreven! Ook je andere stukjes lezen erg fijn weg. Niet alleen maar kritiek dus! 
Laatst aangepast door Sue op Zaterdag 30 Augustus 2008 2:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
Zaterdag 30 Augustus 2008 2:30 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 4:10 am
|
|
|
|
|