Welke papegaaienkenner kan mij helpen??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemeen forum: Alle papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
CHIEL058
Eitje

Welke papegaaienkenner kan mij helpen??  Reageer met quote  

Beste forumleden,

Ik ben Chiel en heb sinds 2 jaar een hele mooie en liefe grijze roodstaart, zijn naam is Appie!
Nu leek het mij leuk voor Appie en mijzelf er een 2de vogel bij aan te schaffen.
Nu is mijn vraag, welke vogel kan ik het beste matchen met een roodstaart?
Ik zat zelf te denken aan een wat kleiner vogeltje maar ik zou bijvoorbeeld een grote Alexanderparkiet ook erg mooi vinden.
Wat is wijsheid??

Met vriendelijke groet,

Chiel Smile
Bericht Zondag 14 December 2008 11:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Welke papegaaienkenner kan mij helpen??  Reageer met quote  

Hoi Chiel, welkom hier.
Leuk dat je erover denkt om een vogeltje erbij te nemen. Moet de vogel in dezelfde kooi kunnen of krijgt hij of zij een aparte kooi?
Bericht Maandag 15 December 2008 12:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
CHIEL058
Eitje

Reageer met quote  

de meest ideale situatie zou zijn als ze bij elkaar in 1 kooi zouden kunnen, ik heb wel begrepen dat dit een kwestie van geluk is als dit goed gaat maar ik was benieuwd of er ook soorten zijn bij wie het beter gaat als de met de andere

groeten Chiel
Bericht Maandag 15 December 2008 12:17 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat een toeval. ik heb een timney ( een donkerrode grijze roodstaart) en die woont samen met een grote halsband parkiet. in het begin was het haat en nijd en boos naar elkaar blazen en krijsen. nu zijn ze helemaal in love met elkaar. ze voeren elkaar en knuffelen elkaar in het oneindige. ze zijn gedwonen samen gaan wonen in 1 kooi. beiden kunnen niet met de andere gaaien samen en in het begin ging het tussen hen dus ook niet. maar tijd leert veel. het is dus wel te doen.
maar zoals gezegd eht is altijd afwachten of het matchen samen gaat.
je kunt het altijd proberen, mocht je zioen dat het echt niet gaat, kun je ze in 2 kooien houdenl dan kunnen ze elkaar roepen op afstand.
je kunt mijn vogels zien op mijn dagboekpagina's.
Chico en Max.
Bericht Maandag 15 December 2008 8:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm ik zou er vanuit gaan dat ze niet bij elkaar kunnen. Dan kan het alleen maar meevallen. Very Happy Wellicht kan je een tijdelijke kooi ergens op de kop tikken? (Tweedehands? Er worden hier soms ook tweedehands kooien aangeboden)

Er zijn niet echt soorten die beter bij elkaar gaan dan andere soorten. Het ligt denk ik vooral aan de vogel. Esc_f_ny's Raja gaat op de loop voor Malu. (Nog wel) Raja is een Alexanderparkiet en Malu is een pyrrhura.
Bericht Maandag 15 December 2008 9:24 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Eerlijk gezegd kun je het beste aan een Grijze roodstaart... juist, een Grijze roodstaart matchen Cool

Het is best logisch, maar ik geloof er nu ook echt helemaal in, na de ervaring met grijsje&edel en grijsje&kaketoe. Ze konden beide keren heel goed met elkaar om, de Grijze en de Kaketoe die we nu hebben zelfs buitengewoon goed (tot aan vervelends toe, ben bang dat de Kaketoe nogal verliefd is), maar ze begrijpen elkaar gewoon nooit zo goed als soortgenootjes. De lichaamstaal is ook anders - vooral met de Edel viel het op - en dat kan voor problemen zorgen.

Maar of het mogelijk is om verschillende soorten in een huis te houden? Zeker Smile. Samen in een kooi is moeilijker, maar dat is met soortgenootjes niet anders, dat hangt vooral af van de klik die er kan maar zeker niet hoeft te zijn. Het veiligste is uitgaan van twee kooien (die moet je ook zeer zeker hebben; wie weet heb je pech en vind je er twee die absoluut niet door een deur kunnen), want laten samenwonen kan altijd.

Ik zou zeker geen vogel nemen die qua gewicht of karakter veel van de Grijze verschilt. Papegaaien van hele andere gewichtscategorieen zijn al bij voorbaat gevaarlijker voor elkaar, omdat de grote vogel de kleine ernstig kan verwonden alleen al per ongeluk. Verschillende karakters komt daar ook in de buurt van - van bvb. een hele luidruchtige, agressieve Kaketoe zou een Grijsje ook last kunnen hebben, zeker als het een wat schuwer en neurotischer vogeltje is...

Na dit alles gezegd te hebben, ga vooral voor een vogel die jij zelf leuk vindt, want jij moet er mee leven en het verzorgen Mr. Green
Bericht Maandag 15 December 2008 10:00 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
irene
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi CHIEL058 ( grappig trouwens, 058 & dan wonen in groningen Razz )

Ik wou deze vraag ook stellen, alleen ik wou er graag een Halsbandparkiet bij (voor me grijze)! Ik blijf dit onderwerp goed volgen! Succes!!
Bericht Maandag 15 December 2008 12:10 pm
CHIEL058
Eitje

Reageer met quote  

Dank je wel voor de reacties, ben al een stuk wijzer geworden. Zou het wel willen proberen met een halsbandparkiet maar zijn het echt zulke schreeuwers??

groeten Chiel058 ( een leeuwarder in Groningen)
Bericht Maandag 15 December 2008 12:58 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Halsbanden kunnen flink wat lawaai maken. Ze produceren een rauw geluid.
Ik weet echter niet hoe vaak ze dit doen.
Bericht Maandag 15 December 2008 1:33 pm
CHIEL058
Eitje

Reageer met quote  

Maar is het volume vergelijkbaar met bijv een Ara of een kaketoe? (ivm de buurtjes)
Bericht Maandag 15 December 2008 1:35 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Nee, een grotere vogel haalt meer volume, simpelweg door die grootte. Maar dat zegt nog niet over hoe irritant het geschreeuw is. De meest vreselijke gilletjes komen vaak van de kleinere vogels, zoals de zonparkieten. Ga eens bij het NOP, of iemand die een Halsbandparkiet heeft, om te luisteren.
Bericht Maandag 15 December 2008 3:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
stephen
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

dat zou je zo kunnen vergelijken met het irritante gekrijs van een aga maar dan luider. je hebt er natuurlijk uitzonderingen bij. maar je kunt in princiepe bijna iedere vogel bij zetten. het hangt enkel af van het karakter van jou papegaai, dat kan ook veel duidelijk maken. als je een jonge papegaai erbij koopt kan hij zogezegd aan ieder dier (mens/papegaai/hond/kat/...) wennen zolang het ander dier hem maar accepteerd. een goede vogel om erbij te zetten kan wel een edelpapegaai, deze zijn redelijk rustig maar ook sommige amazone's enzovoort
Bericht Maandag 15 December 2008 5:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is niet vergelijkbaar met kaketoegekrijs maar het is minstens zo irritant. (Ieder geluid kan irritant zijn als je het maar vaak genoeg hoort!)
Het is heel erg schril. Heeft Jolanda geen filmpjes van een schreeuwende Peppie en Kokkie in haar album staan?
Bericht Dinsdag 16 December 2008 9:18 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

haha ik heb even gekeken maar op de filmpjes die ik heb staan hoor je het niet echt.

Het is vrij schel en hoog geluid. Ze schreeuwen hier niet echt om te schreeuwen maar kletsen de hele dag...helaas doen ze dat nogal luid Laughing Laughing

Het is een geluid wat anderen enorm hard en soms irritant vinden, ik zelf hoor het nu nauwelijks meer
Bericht Dinsdag 16 December 2008 6:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm dan was het bij jou dat ik dit geluid heb gehoord. Stom! Stom! Ik vond het in ieder geval redelijk hard.. Laughing
Bericht Dinsdag 16 December 2008 9:46 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 4:17 am
  Berichten van afgelopen: