|
|
|
elmerk
Eitje
| Welke parkiet aanschaffen? |
|
|
Beste liefhebbers,
De papegaai of wat grotere parkiet begint mij steeds meer te facineren.
Vroeger hadden we thuis een roodstaart en mijn opa heeft er nu ook een.
Ik zou het leuk vinden om een papegaai of grotere parkiet aan te schaffen. Met name de zorg en gezelligheid spreekt mij enorm aan.
Wat zoek ik?
•Vogel die toch minstens 30cm groot is
•Goed tam te krijgen is
•Woorden cq zinnen kan leren
•Er goed tegen kan als die is een dag alleen is
•Houdt van aandacht
•Buiten de kooi gehouden kan worden. Buiten zal die niet komen.
•Zeer betaalbare vogel, max 150 euro. Aangezien ik nog partime studeer en mijn bedrijf aan het opzetten ben is er simpelweg geen hoger budget.
Mijn situatie:
•Appartement 65m2
•Kooi komt in de woonkamer te staan
•Werk veelal vanuit huis ivm eigen bedrijf
•Ga 1 a 2x per jaar op vakantie, af en toe een weekend weg
•Zelden tot nooit kleine kinderen over de vloer
•Het wordt mijn eerste vogel. Thuis wel altijd opgevoed met dieren; slangen, hagedissen, diverse tropische aquariums, schildpadden, salemanders, cavia, konijn en nu een tropisch aquarium van 260liter die volautomatisch wordt aangestuurd.
Ik ben inmiddels bij twee dierenwinkels geweest.
Ze hadden nu groene halsbandparkiet zitten en rosella's. Een werknemer had haar eigen grijze halsbandparkiet bij zich. Wat een geweldig mooie vogel met die rode snavel!
De rosella's zijn voor mij soieso afgevallen. Ik vind het geen geschikte vogel voor in huis. Ze zijn erg druk, dit heb ik ook al op internet gelezen.
Ik vind het formaat van de halsbandparkiet wel helemaal perfect. Als ik voor een halsband zou gaan twijfel ik over wildkleur of grijs, voor beide is wat te zeggen natuurlijk. Bij de dierenwinkel was de halsband wel enorm duur, 150 euro en niet ingeent!
Verder twijfel ik nog wel over de soort. Over een alexander heb ik meerdere keren gelezen dat de vogel wat lastiger is als een halsbandparkiet. Qua uiterlijk is die misschien wat mooier, maar hij is dan ook veel duurder en een stuk lastiger te krijgen.
Vorige keer hadden ze een hele barrabandparkiet zitten van een medewerker. Dat was toch ook wel een hele gave vogel!!
Stel nu dat ik twijfel tussen een barraband, alexander of halsband?
Wat raden jullie aan en waarom?
Het is heel lastig om daar wat over te vinden op internet, het meeste gaat toch over kweken.
Vragen:
•Welke soort raden jullie mij aan?
•Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
•Waar moet je op letten bij de aanschaf?
•Wie weet een goed kweekadres of verkoopadres die meerdere soorten heeft zitten? Hier in Zoetermeer kom ik niet ver. De dierenwinkels hebben simpelweg weinig keus, en 150 voor een halsband vind ik erg duur!
•Is het formaat kooi voldoende?
•Ik twijfel nog over een jonge of een oudere vogel. Ik heb gelezen dat een vogel in z'n pubertijd raakt en dan wat onhandelbaar wordt. Is dat echt heel lastig? Ik kan me wel voorstellen dat als je een vogel uit het nest krijgt dat die veel sneller tam is, dat spreekt me opzich het meest aan.
•Weet iemand nog andere soorten die ik in overweging moet nemen?
Inmiddels heb ik ook al een kooi gezien, de Lady Medium voor 129 euro.
60 x 45 x 140
Het is een kooi die mij erg aanspreekt. Het ziet er allemaal erg degelijk en solide uit, een schuiflade voor de troep onderop, stevige voederbakjes, een ruim deurtje en de opening bovenop.
Is er iemand die ervaring heeft met dit merk of deze kooi? Ik zie ook kooien die iets duurder hebben en die dan onderaan een opvangrand hebben? Is dat aan te raden?
Het zijn een berg vragen maar ik wil gewoonweg een goed besluit nemen maar ik 100% achter sta en waar ik geen spijt van ga krijgen.
Alvast bedankt!
http://www.dierenvilla.nl/images/lady_medium_l.jpg |
Woensdag 23 December 2009 12:38 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
wauw wat een hoop vragen, maar je doet er goed aan je te informeren eer je echt koopt.
alexander en halsbandparkiet zijn dezelfde vogel. ik heb een grote alexander gehad. het zijn geweldige vogels die ook flink van zich kunnen laten horen. kortom deze soort vogel is een leuke vogel, maar vindt het niet altijd even leuk om aangeraakt te worden.
heb je al eens naar een kakariki gekeken of een bont boertje? dat zijn ook hele leuke gezellige vogels, hetzelfde formaat ongeveer en die kunnen goed een dag alleen zijn. kunnen zichzelf heel goed bezig houden met vanalles en zijn leergierig. een jong uit het nest is makkelijk tam te krijgen, maar ook een wat oudere vogel hoor. je moet alleen geduld hebben, dan komt ht echt wel. neem in elk geval een vogel die helemaal zelfstandig eet. handopfok is niet aan te raden. daar moet je echt heel veel ervaring bij hebben.
als je naar een dierenwinkel gaat, ga dan wel naar een goede. je kan hier altijd vragen of een bepaalde winkel goed is of niet. Dennis papegaaien wordt zeer sterk AFGERADEN. dus ga daar NOOIT heen. dat ter info.
een kweker is ook aan te bevelen. daar kun je vaak iets goedkoper aan vogels komen.
de kooi die je hebt uitgezocht is echt een luxe villa zou ik zeggen. dat is wel ok. de opvangrand om de kooi is vaak handig om zo voer dat er uit gesmeten wordt op te vangen.
als je de vogel aanschaft zorg dan dat er genoeg stokken in de kooi zijn om op te zitten, speeltjes om zich bezig te houden, schoon water en goed voer.
tja, ik heb zo'n beetje wat kunnen beantwoorden. laat maar weten als je meer info nodig hebt. |
Woensdag 23 December 2009 1:36 pm |
|
|
Mariss
Vlieger
Ik sluit me aan bij Alexandraatje.
Maar wil ook even zeggen, niet bij 4- Animals in rijswijk kopen, Bij hun is 'handtam' kortwieken, veel te kort en slecht.
Ik ben NIET tegen kortwieken.
Toen we er waren, waren er grijze roodstaartjes in te kleine kooien (naja t waren bakken, geneens tralies) aan het overlijden.
Ik zou trouwens een kweker zoeken, en gewoon goed raad vragen, je bent iedergeval al op de goede weg  |
Woensdag 23 December 2009 7:22 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Ik sluit me ook aan
Ik heb eergisteren een jonge Grijze Roodstaart bij een goede kweker gekocht, wel helemaal in Poortvliet (ik woon in Boxtel).
Hij kweekt al 23 jaar en de vogelouders worden getest. Kortom; na maanden denken, wikken en wegen is het zover gekomen.
Veel succes, en het zal zeker lukken. Ik ben erg benieuwd  |
Woensdag 23 December 2009 7:55 pm |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
ik wil ook even wat toevoegen..
wij kweken (mn pa)halsbanden en 150 euro vind ik wel veel voor een "normale"dat is blauw,,geel,groen... kijk albino en grijs is een ander verhaal...
maar bij een kweker betaal je geen 150 euro.
succes! |
Donderdag 24 December 2009 9:21 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ik heb ff van je foto een linkje gemaakt, gelieve enkel linkjes in het forum te zetten anders gaat het forum traag worden. Je mag wel foto's zetten in je dagboek, foto-album maar in het forum liefst enkel linkjes.  |
Donderdag 24 December 2009 9:27 am |
|
|
|
|
elmerk
Eitje
Sorry van de foto, ik had geen idee!
Ik ben niet van plan om bij Dennis of *CENSUUR* te kopen, gezien alle commotie en ophef in de media.
Kan iemand misschien wat meer ingaan op mijn overige vragen?
Ik ben nog steeds enorm veel aan het lezen en overdenken wat ik precies wil.
Stiekem krijg ik toch wel wat kriebels bij een alexanderparkiet, alleen vind ik 300 euro wel erg veel geld in vergelijking met een groene halsband.
Kaatjuh wat vind jij een normale prijs voor een groene halsband? Wat kost een grijze ongveer?
Na welke leeftijd beginnen ze te praten? Maakt het dan nog uit of je een halsband hebt of een alexander? Wat zijn tussen die twee verder de verschillen naast de grootte en het uiterlijk?
Alvast een fijne kerst jongens! |
Donderdag 24 December 2009 11:45 am |
|
|
Mariss
Vlieger
|
|
|
Welke soort raden jullie me aan?
-De soort die je leuk vind haha. Waarom alles in 1 keer aanschaffen? Je kan ook even sparen voor de Alexander. Eerst de kooi, ergens opslaan. Speeltjes zelf maken is goedkoper, en vervolgens sparen voor de Alexander.
Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
-Als je een dierenwinkel vertrouwt kan het wel denk ik. Maar een dierenwinkel is in veel opzichte anders dan een kweker. Een kweker is als eerst goedkoper, en weten (vind ik) meer van de vogels af. Ook kan je de ouder vogels zien.
Waar moet je op letten bij de aanschaf?
-Actieve vogel, nieuwschierig, schoon kontje, niet bang, mooie veren, een glans op de veren, en dat de veren compleet zijn. Daarmee bedoel ik een lange staart, de vleugels compleet.
Wie weet een goed kweek- of verkoopadres?
- Nop sorry, op marktplaats kan je wel eens wat vinden, of op google
Is het formaat kooi voldoende?
- Ligt eraan voor wat voor vogel je wilt gaan
Pubertijd lastig?
- Oh ja, maar dat zijn kinderen in de pubertijd ook haha.
Welke soorten moet ik nog in overweging nemen?
- De Kakariki is een leuke ondernemende, niet teveel lawaaimakende vogel.
Over de halsband en de alexander laat ik me niet uit haha. |
Donderdag 24 December 2009 12:01 pm |
|
|
elmerk
Eitje
Mariss, je laatste zin wekt interesse op!! |
Donderdag 24 December 2009 12:12 pm |
|
|
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
|
|
|
-Welke soort raden jullie mij aan?
Ja das inderdaad heel persoonlijk,
ik heb nu een kakariki in huis.. en zou geen halsband meer willen
dus daarom zeg ik das persoonlijk
-Kun je bij een dierenwinkel kopen of is dat af te raden?
ik zou kweker doen,meestal Goedkoper,beter en je weet waar je vogel vandaan komt.. bij de dierenwinkel ist altijd zo goed als onbekend.
-Waar moet je op letten bij de aanschaf?
Daar volg ik Mariss in en Volg je gevoel! als je binnenstapt en het is vies stinkt en je gevoel zegt IEUW niet doen!
-Wie weet een goed kweekadres of verkoopadres die meerdere soorten heeft zitten?
Poe weet ik niet Sorry
-Is het formaat kooi voldoende?
Ja,ligt er ook aan hoeveel hij/zij eruit mag ik vind het niet bijzonder groot,
maja ik ben ook een grote Kooi liefhebber.
-Ik twijfel nog over een jonge of een oudere vogel. Ik heb gelezen dat een vogel in z'n pubertijd raakt en dan wat onhandelbaar wordt. Is dat echt heel lastig? Ik kan me wel voorstellen dat als je een vogel uit het nest krijgt dat die veel sneller tam is, dat spreekt me opzich het meest aan.
Ik persoonlijk zou jong doen,dan kan je de vogel opvoeden zoals JIJ het wilt. maar tis niet makkelijk!
-Weet iemand nog andere soorten die ik in overweging moet nemen?
-Kakariki is leuk (alleen kooi is dan te klein,kaka's hebben de ruimte nodig)
-valkparkiet?
de rest volgt. |
Donderdag 24 December 2009 12:16 pm |
|
|
kaatjuh87
Beginnende vlieger
Verder de prijs..
Voor een jonge halsband (gewone kleuren) groen,blauw,geel zo rond de 40 euro hier in Zeeland zijn ze goedkoper zelfs
en grijs ja die zijn best moeilijk te pakken te krijgen ik denk dat je dan tegen de 80 euro aanzit..
Alexander weet ik niet..
dus de verschillen weet ik ook niet zogoed..
hier heb je een richtprijzen lijst
http://www.halsbandparkiet.nl/richtprijzen2004.htm
maar daar staat ook Per regio verschillend!
succes!! |
Donderdag 24 December 2009 12:21 pm |
|
|
Mariss
Vlieger
Bedoel je dat ik me er niet over uitlaat over de halsband en de alexander?
Zoja, nou ik heb ze niet gehad
Over de kakariki, Helaas hadden we ze maar een maandje, want wij hadden helaas zieke vogels gekocht
Maar in die tijd hebben ze wel een plaatsje in mijn hartje  |
Donderdag 24 December 2009 4:43 pm |
|
|
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
de muisparkiet (quaker parrot) is the bomb!!!!  |
Vrijdag 25 December 2009 12:55 am |
|
|
Mariss
Vlieger
toch wel luid? haha
Ik vind de lori the bomb
Maar ik zou ze nou niet echt bepaald aanraden als een eerste en rustige vogel haha |
Vrijdag 25 December 2009 10:03 am |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by Mariss
toch wel luid? haha
Ik vind de lori the bomb
Maar ik zou ze nou niet echt bepaald aanraden als een eerste en rustige vogel haha
reageer je op mij?? en zo ja, nou... mijn muisparkiet is helemaal niet luid. Iedereen roept dat altijd, nou.. mijn agaas zijn luider! ha ha. En lori's the bomb?? die kunnen bommen spuiten ja ha ha |
Vrijdag 25 December 2009 2:07 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 4:18 am
|
|
|
|
|