|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Welke vogel is dit? |
|
|
Nee, dit is geen quiz . Ik ben aan het nadenken over wel/geen vogel erbij en heb de eigenschappen van mijn "ideale papegaai" (Solace niet meegerekend) op een rijtje gezet. Ik vroeg me af welke soort daar het beste bij aansluit.
Hier komt mijn uitgebreide lijst:
- Grootte: 30 cm of kleiner. Ik heb hier straks een rattenkooi van 80bx50dx80l en een nieuwe vogelkooi van ongeveer dezelfde grootte. Daar past nog wel een derde kooi van die afmetingen bij, maar geen grotere.
- Gedrag: Aanhankelijk naar mensen (goed tam te maken) en andere vogels (leuk kameraadje voor Solace), niet agressief naar bezoek of mijn vriend, geen stressvogel (plukken, krijsen), niet eenkennig (gaat logeren bij mijn ouders als ik op vakantie ben, of mijn broertje als mijn ouders in dezelfde periode op vakantie gaan).
- Verenkleed: Liefst lekker kleurrijk, ook bij de pop (roodruggen kunnen agressief zijn naar andere mannetjes, dus ik denk dat ik beter een pop kan nemen). Maar de andere punten zijn belangrijker dan het uiterlijk.
- Niet stoffig. Ik weet dat alle vogels wat stoffig zijn, maar ik wil geen soort die er echt om bekend staat (ik heb zelf stofallergie en ga 2 ratten nemen, die hebben gevoelige longen).
- Ik vind het leuk om trappetjes, birdybeds, tentjes e.d in de kooi te zetten, dus een vogel die daar van houdt en er op/in klimt.
- Niet seksueel verenigbaar met de roodrug (moet er niet aan denken dat ze eieren gaat leggen).
- Ik ben af en toe een weekend naar mijn ouders, dus ik kan geen vogel nemen die er niet tegen kan als het baasje een dag (maximaal 2) niet thuis komt. Ik zorg bij Solace dat hij ruim voldoende eten en water heeft voor die dagen en laat de radio aanstaan, en dat gaat prima.
- Een vogel die niet gekortwiekt hoeft te worden. Mocht hij ooit zo tam worden dat ik hem mee naar buiten wil nemen dan kan ik hem alsnog wieken. Maar als ik hem wiek omdat dat binnenshuis makkelijker is krijg ik ruzie met mijn ouders (“als je een dier niet kunt houden zonder dat je eraan moet knippen, dan moet je hem niet nemen”).
- Het lijkt me leuk om een gaai te hebben die dingen aanpakt met z’n poten, maar ik weet niet of die er al zijn zo klein. Geen struikelblok als hij het niet doet.
- Vogel die van water houdt (badderen, douchen). Het lijkt me leuk om een vogel te hebben die graag onder de douche gaat, maar het is zeker geen struikelblok als dat niet zo is.
- Mijn vriend en ik zitten niet heel erg in de slappe was, dus geen vogel die in aanschaf of onderhoud duur is. Vooral dat laatste is belangrijk; als we een vogel helemaal super vinden kunnen we sparen voor de aankoop, maar duur onderhoud wordt een probleem.
Dus... welke vogel lijkt hier op? |
Zaterdag 30 Juni 2007 5:33 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Pffff,daar zal ik echt eens over moeten gaan nadenken.
Want dit zijn nog al wat punten zeg.
Er schiet me iig. niets direct te binnen.
ja,caique,maar die kunnen agressief zijn naar andere gaaitjes,maar hoeft dus niet,verder zijn het super clowntjes,maar om ze zomaar te laten rond vliegen?? |
Zaterdag 30 Juni 2007 9:37 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ja het zijn nogal wat punten he. Maar daarom is het ook de ideale droom gaai. Overigens zijn de grootte en het gedrag het belangrijkste, de rest is luxe. |
Zaterdag 30 Juni 2007 10:07 pm |
|
|
|
|
Pluisje
Vlieger
Ik heb één!
Badeeendje!
Voldoet aan alle punten
Nee, maar serieus, ik vind voor 2 dagen weggaan en vogel 2 dagen alléén laten sowieso niet kunnen. |
Zaterdag 30 Juni 2007 10:12 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Ik weet trouwens niks over de stoffigheid van ze ,maar ze zijn trouwens ook super,maar mss. qua aanschaf wat wel aan de prijzige kant.
jardine papegaai. |
Zaterdag 30 Juni 2007 10:18 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik denk dat je een beetje teveel wilt...geen van die eigenschappen die jij wilt zijn allemaal in een vogel te verenigen!!!
Het karakter van een vogel laat zich van te voren nooit voorspellen, ze hebben allemaal een heel eigen karakter net zoals mensen...En de beschrijving van soorten zoals die bestaan zijn gewoon richtlijnen, er wordt nogal vaak van afgeweken...  |
Zondag 1 Juli 2007 9:49 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Welke vogel is dit? |
|
|
Whisper, wat vind je van een pyrrhura? Die zijn niet zo groot en zijn super goed tam te maken. (bovendien komen ze in heeeel veel kleuren!) Wheezy werd zelfs toen hij kon vliegen niet etterig. Eenkennig is hij zeker niet maar een kameraadje voor Solace? Dat weet ik niet.. Krijsers zijn het ook niet. (Tenminste, vergeleken met andere vogels)
Trouwens, Wheezy is pas 1 jaar.. Dus echt veel kan ik nog niet zeggen.
Stoffig is Wheezy ook niet, wel lekker messy. (Hij kan een lekkere bende maken)
Birdybedjes vinden pyrrhura's vaak het einde.
Ik weet niet of pyrrhura's seksueel verenigbaar zijn met een roodrug. Ik meen dat poppen zeldzamer zijn dus de kans op een pop is kleiner.
Kunnen je vogeltjes niet mee naar je ouders? Hier vinden ze het schitterend als ze een dagje weg zijn. Ze zijn dan de dag erop ook wat stiller, mooi meegenomen!
Wheezy pakt dingetjes wel met z'n pootjes. Hij duwt Scuttle ook weg met z'n voetjes, die daar dan in hapt. Als hij te hard hapt krijgt hij ervan langs van Wheezy.
Wheezy is dol op badderen, niet op douchen. Als ik hem meeneem naar de keuken en ik vul een bord met water springt hij meteen in z'n bad. Pyrrhura's staan daar bekend om.
Pyrrhura's zijn niet superduur. Ik weet niet wat de prijs van een molinae is.. Maar ik schat niet hoger dan 100 euro? Hij kan wel flink slopen, maar dan vooral raffia of dat soort spul. Geen houten speeltjes, daar doet hij lang mee.
Ik zou zeggen: Kijk eens naar een pyrrhura.  |
Zondag 1 Juli 2007 12:36 pm |
|
|
any-itch
Fladderaar
|
Als ik dit lees denk ik aan een zonparkiet,
mijn oma heeft er een, echt een geweldig beestje.
en ik denk dat hij wel aan de meeste van je punten voldoet. |
Zondag 1 Juli 2007 3:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Is een zonparkiet niet ontzettend luidruchtig? Het zijn inderdaad schitterende vogels! |
Zondag 1 Juli 2007 3:33 pm |
|
|
|
|
any-itch
Fladderaar
|
die van mijn oma niet,
ik denk dat het wel te maken heeft met de opvoeding,
en met hoeveel vogels je heb, of ze naar elkaar gaan 'roepen'
Mijn aga's schreeuwen harder en vaker...
als mijn oma dr zonparkiet. |
Zondag 1 Juli 2007 3:51 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hmmm hoe oud is de zonparkiet van je oma? Doorgaans schreeuwen aratinga's best hard en veel.  |
Zondag 1 Juli 2007 4:35 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ik zal eens gaan kijken naar de voorgestelde vogels.
Laura, daarom is het ook een
droom
gaai. Ik ben me er volledig van bewust dat ik geen gaai ga vinden met al die eigenschappen, daarom vraag ik ook wat er het
meest
op lijkt.
Pluisje,
Je hebt gelijk. Toen ik Solace kreeg studeerde ik en ging in het weekend naar huis. De vorige eigenaresse, van wie ik hem kreeg, zei dat hij dan prima alleen kon blijven en ik (wist niks van vogels) heb dat klakkeloos aangenomen. Het is altijd goed gegaan, dus ik heb nooit aanleiding gehad het nog eens te overdenken. Wel is wel zo dat ik, nu Solace ouder is, probeer mijn nachtjes van huis te beperken tot 1x per maand van zaterdagavond tot zondagmiddag (het loopt bij speciale gelegenheden zoals kerst wel eens uit). Maar het is inderdaad niet goed van me dat ik er zo makkelijk over denk, dat is een onbewuste gewoonte die er door mijn onwetendheid ingeslopen is en waar ik beter over na moet denken. Dus bedankt dat je me er op gewezen hebt! |
Zondag 1 Juli 2007 4:48 pm |
|
|
|
|
any-itch
Fladderaar
|
quote:
Originally posted by Sue
Hmmm hoe oud is de zonparkiet van je oma? Doorgaans schreeuwen aratinga's best hard en veel.
een half jaar.. |
Zondag 1 Juli 2007 5:53 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
OOohh,maar dat is nog jong.
laat over een jaar of 2/3 maar eens weten,hoe het is.
Zonparkietjes staan er echt om bekend. Het zijn super leuke gaaitjes,maar ooo zo'n schreeuwerds,en daar doe je vaak heel weinig aan. |
Zondag 1 Juli 2007 8:06 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik hoop dat hij stil blijft.. Zonparkietjes staan namelijk bekend om het schreeuwen. |
Zondag 1 Juli 2007 9:58 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 4:20 am
|
|
|
|
|