|
|
|
alie
Eitje
| Wie heeft er tips voor veilig bewegen |
|
|
ik heb een grijze roodstaart ,maar ben bang dat ze niet genoeg beweging krijgt,wie heeft daar een tip voor,want ja ,op de grond kan ze niet ,ze zou van alles uitvreten en kapot maken,of hebben ze genoeg aan en rondje op hun eigen kooi,wat klauteren ,wat denken jullie??????
Alie  |
Donderdag 11 Februari 2010 4:47 pm |
|
|
Assie
Vlieger
Jje kan er ook bij blijven als hij op de grond rondloopt,je kan hem met iets op de grond laten spelen
Hou hem wel in de gaten,want kabels zijn zo doorgebeten |
Donderdag 11 Februari 2010 8:38 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Jojo klimt hier wel is naar beneden, maar dat is geen enkel probleem. We spelen ook wel is op de grond.
Met Jodie speelde ik met blokjes op de grond en met grote kralen |
Donderdag 11 Februari 2010 9:15 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Inderdaad, een speelboom is een superleuk idee en ze vinden het zo fantastisch. Misschien ff wennen in het begin, zeker mijn grijsje want die vond dat zooooooooooo eng in het begin, nu wil hij er absoluut dagelijk in. |
Vrijdag 12 Februari 2010 9:06 am |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Zelf heb ik ook een triangel boven de kooi hangen om in te klimmen. Ook vindt mijn grijsje het leuk om op 1 van de hoeken van de triangel te zitten en hard te fladderen, zodat die in de rondte draait (is ook lekker beweging).
Daarnaast loopt/speelt ze regelmatig over de grond als ik erbij ben. Ze krijgt dan vaak iets wat ze lekker kan slopen. De laatste tijd loopt ze zelfs ook vaak vanuit zichzelf van de kooi af om naar me toe te lopen. |
Vrijdag 12 Februari 2010 3:51 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Wat ze ook leuk vinden is op commando naar je toe komen vliegen, dat is een gezonde energieke beweging.
Leuk hé, als ze vanuit zichzelf naar je toe komen  |
Zondag 7 Maart 2010 9:49 pm |
|
|
alie
Eitje
Ja.leuke ideen allemaal,maar je hebt ook andere huisdieren zoal;s katten en honden,ik zelf heb een kat ,en die heeft wel vlooien soms,hoe zit dat met de vogel als die op de grond keutelt ,heeft ze kans om een vlo op te lopen ,en dan????
Alie  |
Woensdag 10 Maart 2010 6:13 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Zowiezo altijd toezicht houden als ze uit de kooi is; papegaaien hebben een bijzondere talent voor zichzelf in de problemen te werken, dus je kan er je rug eigenlijk niet naar toekeren. Dan kun je dus ook ingrijpen voor er van alles wordt gemold maar anders, ja, helaas, papegaaien he? Ze hebben nogal een knraag/vernielinstinct
Anders, nee, aan dat rondje op de kooi hebben ze helaas absoluut niet genoeg. Als je kijkt hoe veel beweging ze in de natuur hebben; die dieren zijn gemaakt om te vliegen (extreem inspannend), en dat ze ook dagelijks x kilometers (!) maken op zoek naar eten. Vergelijk met een gekortwiekte papegaai die in huis zit met een kooi als speeltuin... goed dat je op zoek bent naar manieren om haar leven te verrijken enorm belangrijk, want als ze bezig zijn en de energie verbranden met bewegen en spelen, hoeven ze het niet kwijt te raken dmr. schreeuwen of anders ongewenst gedrag
Speelboom, heel goed idee. Wat je ook kan doen is 'droogvliegen', dat je haar op je hand neemt en met de vleugels laat wapperen. Dan houden ze er ook een beetje een conditie in. |
Woensdag 10 Maart 2010 6:23 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
|
|
|
Papegaaien zullen meer van de grond bewegen dan op de grond omdat het prooidieren zijn. Als je tips kunt activeren bij je in huis die je hebt gekregen en haalbaar zijn...............en jullie beiden hier mee stapjes vooruit hebben gezet, zul je merken hoe vanzelf het eigenlijk gaat.
Een papegaai voelt aan hoe jij je voelt, ook dat kun je beinvloeden. papegaaien zijn niet zindelijk, en er wordt aangeraden om ze te laten poepen waar ze willen. Zindelijk maken zou veel stress veroorzaken en is tegen de natuur in voor papegaaien. Het blijven "kleine kinderen" die je niet uit het oog mag verliezen.
Ik heb zelf daar waar ze los zijn extra zeil liggen en poets tweemaal per dag. Op het dubbele zeil komen de poepjes terecht en wat daarbuiten valt is alle soorten voer. ik heb vochtige huisdoekjes in huis staan, zodat ik poepjes op kan doen. Bij mij zijn ze los als ik thuis ben. Ik ben afgekeurd en heb de gehele dag tot mijn beschikking; dat is anders dan je de gehele dag werkt (dagritme papegaai).
Katten kun je vlovrij maken. Ik heb 5 katten rondlopen, die hun eigen plekjes hebben en hun gang gaan door de dag heen. Het is wel extra werk elke dag, doch als je het plezier ervaart van zoeken en vinden hoe samen te leven in jouw situatie en je papegaai ziet genieten van zijn normale gedrag..........................
Heel veel succes. Ik heb in het begin op het forum het advies gehad: GENIETEN. Maak het voor jezelf niet te moeilijk en begin met kleine haalbare stapjes  |
Woensdag 10 Maart 2010 7:32 pm |
|
|
alie
Eitje
Ja ,leuk allemaal,veiligheid staat voorop natuurlijk ,nu hebben we een mooie klimpaal voor mevrouwtje ge kocht ,bovenop een dikke stok en dan neer waarts allemaal kleinere stokken met schommel en ladder ,maarrrrrrr helaas ze durft er niet op ,zou prachtig zijn van wel ,want dit ding is ook enorm geschikt om in de tuin te staan op zomerdag ,met haar er op is dan de bedoeling,maar of dat gaat lukken?????????,Wie heeft er tips voor me ,hoe krijg ik haar zo ver dat ze zonder tegen te stribbelen op die paal stapt.
Alie  |
Zondag 14 Maart 2010 4:50 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Zet hem naast de kooi, zodat ze er aan kan wennen. iedere stap richting de speelboom kan je al belonen met bv een pijnboompitje en heeeel veeeeel goed zoooo's en knapperds. |
Zondag 14 Maart 2010 5:16 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Inderdaad wat Marieke zegt. Laar haar rustig wennen.
En wat ook kan helpen om zelf met de dingetjes op de boom te spelen en te benoemen. Na een aantal keren zal ze vast nieuwsgierig worden en langzaamaaa wat idchterbij komen
En inderdaad voor elk stapje belonen  |
Zondag 14 Maart 2010 7:10 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Mijn grijsje was in het begin doodsbang voor zijn speelboom. Ik kon met hem nog niet in een grote boog erom heen lopen maar heb het aangepakt zoals Marieke zegt en ineens zat hij van op zijn kooi aan de boom te wriemelen
Paar leuke interessante speeltjes erbij en toch zal die nieuwsgierigheid niet bedwongen kunnen worden. Maar, zeker op eigen tempo laten wennen en zelf de stap laten zetten want druk, daar kunnen gaaitjes niet zo goed mee om.
Hier is onze grijze ondertussen helemaal in love met zijn boom. |
Zondag 14 Maart 2010 8:59 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Herkenbare verhalen
Ik ben ze nu aan het laten wennen aan de reiskooi. Hij staat op de tafel bij de koffieboom met het deurtje open, houtsnippers op de grond en het etensbakje gevuld. Gisteren voor het eerst (na 1,5 week) was het Winky die een stapje op de kooi heeft gezet. Af en toe op het opstaptouw en samen dichterbij wandelen, met het eten rammelen in de kooi. Niet alleen zij kennen trucjes
Succes en veel plezier. |
Maandag 15 Maart 2010 8:32 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 4:42 pm
|
|
|
|