|
|
|
Cosch
Vlieger
| Zijn papegaaien goede huisdieren? |
|
|
Even een diep onderwerp waar ik soms wel eens mee bezig ben.
Op de forums zien we zeer regelmatig mensen die problemen hebben met hun papegaai. Schreeuwen, plukken, bijten enzovoorts. Met als resultaat dat ze vaak afgestaan worden.
Nu heb ik zelf gelukkig geen problemen met de gaaien. Ook al kunnen ze soms het bloed onder de nagels vandaan halen. Maar dan denk ik.. zou ik ook ooit op het punt komen, dat ze weg moeten? Dat maakt me wel bang want ik zou ze echt niet kunnen missen. Maar ik zal waarschijnlijk ook op een punt komen waarop ze zich minder goed gedragen.. slecht gedrag die er in sluipt. Of minder tijd voor ze.. waardoor ze zich verwaarloost voelen.
Omdat je zoveel over problemen lees, vraag ik me echt af of papegaaien wel goede huisdieren zijn. Laatst las ik ergens dat er rond een miljoen papegaaien als huisdier gehouden worden in alleen al Nederland.
Misschien een beetje een onsamenhangend verhaal, maar ik zou wel eens willen weten hoe jullie daar over denken? Is een papegaai een huisdier? Of zijn wij zo eigenwijs en denken we dat we er een huisdier van kunnen maken? Komen we onszelf vroeg of laat tegen?
Gr Corina
Ps. dit onderwerp is tegen niemand gericht ofzo hoor. maar gewoon een overdenking van mezelf. |
Maandag 10 Maart 2008 9:34 am |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Hallo Corina, op je vraag terugkomend zijn papegaaien wel goede huisdieren. Misschien zou de vraag moeten zijn, zijn mensen wel goede eigenaren voor papegaaien.
In mijn ogen ligt het niet aan de papegaai als het fout gaat, maar aan de eigenaars. In het begin is er alle aandacht voor de papegaai, maar als het nieuwe eraf is gaan veel baasjes hun uiterst sociale dier verwaarlozen door ze minder aandacht te geven. Een sociaal beestje als een papegaai kan daar niet tegen en dan komen de problemen.
Ik neem niet aan dat het met opzet gebeurt, maar erin sluipt of gewoon niet overzien waar men aan begonnen is. Hier op dit forum lees je hoe begaan de meeste zijn met hun papegaai(en) en hoe ze sociaal omgaan met de beestjes. Ze worden vertroeteld en bezig gehouden met speelgoed, eten verstoppen en ga zo maar door.
Het belangrijkste blijft natuurlijk aandacht, zonder dat komen er problemen.
Ik denk dus dat het prima huisdieren zijn, als de eigenaar maar goed is voor de papegaai. |
Maandag 10 Maart 2008 11:07 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik wou eigenlijk ook mijn bericht beginnen met hetzelfde als Swanny of wij wel goede baasjes zijn voor de gaaitjes want tenslotte zijn wij het die het leven zo plezant of onaangenaam maken. Uiteraard kunnen zich andere problemen voordoen waar je, met de meeste aandacht van de wereld en liefde niks aan kan veranderen. Niet alles is de fout van het baasje maar we kunnen wel veel proberen te verhinderen. Ik hoop uiteraard dat ik nooit in die situatie terechtkom dat ik zou moeten kiezen of ik onze Jos hou of wegdoe om welke reden dan ook want daarom heb ik hem dan ook niet gekocht. De meesten onder ons doen er ook alles aan om de gaaitjes gelukkig te maken en te houden maar ik blijf erbij dat soms iets zich kan voordoen waar zelfs het beste baasje alles voor geprobeerd heeft en helaas geen baat heeft. Ja, is het dan de schuld van de gaai? Is het de schuld van het baasje? Ik denk eerder een samenloop van omstandigheden en dat de reden niet altijd bij de ene of de andere ligt maar het kan er wel voor zorgen dat de samenleving verstoord is en misschien wel definitief. |
Maandag 10 Maart 2008 11:29 am |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
|
|
|
ik denk vaak dat papegaaien helemaal geen huisdieren zijn maar het recht hebben in hun eigen natuurlijke omgeving te leven. de mens is echter zo gemaakt dat hij alles wil hebben en denkt overal recht op te hebben. een papegaai kan niet kiezen maar wordt gekozen. zijn rechten worden hem ontnomen door ons mensen. dan heb je er mensen bij zitten die ze slecht behandelen of helemaal niet weten hoe met ze om te gaan.
een papegaai is heel sociaal en heeft geen andere keus dan zich tot de mens te richten als hij eenmaal in gevangenschap zit. maakt niet uit of ze in gevangenschap geboren worden of gevangen worden in het wild. in feite is geen enkel dier een huisdier maar heeft de mens ze zo gemaakt.
wij mogen dankbaar zijn dat zij ons hun liefde geven en bij ons willen zijn. ik ben dol op dieren en vooral papegaaien en honden, maar af en toe denk ik dat ik heel gemeen ben om ze te hebben. gewoon omdat IK met ze samen wil zijn. maar wat als zij dat NIET willen. Ze kunnen niet praten en hun gevoelens vrijgeven hoe zij werkelijk over ons denken, maar als ze echt vrij spreken konden, zouden we denk ik toch wel het een of ander van ze kunnen verwachten. |
Maandag 10 Maart 2008 2:27 pm |
|
|
|
|
stephen
Vlieger
|
|
|
wel ik denk dat papegaaien goede huisdieren zijn maar alleen als men der niet van verwacht het stereotype papegaai te hebben en om ze echt papegaai te laten zijn. jefke en joske zijn goede huisdieren, alleen omdat ik niet verwacht van joske op alleen op ne stok te zitten en niet te bewegen en gewoon af en toe als ik het wil te praten. ik laat ze gewoon samen spelen en ik laat ze nu en dan eens tegen elkaar brullen (niet te vaak want dan worden mijn ouders kwaad) het ligt aan papegaai en aan de eigenaar. aan de eigenaar om ze te geven wat ze nodig hebben, aandacht, het juiste dieet, tijdverdrijf kooi en ruimte om hunzelf te zijn.
ook ligt het aan de papegaai want jefke en joske zijn floddermies die liefst de ganse dag op mijn schouder zitten en gestreeld worden terwijl ik vind dat de grote of soms agressieve soorten best in de wildernis thuis horen.
de hyacinth vind ik hoort enkel thuis in de natuur of in speciale kweekprogramma's om de populatie in stand te houden en de geelvleugel staat bekend als ongemakkelijke en ook agressieve vogels die niet echt thuishoren hier in België of nederland. maar de vogels zoals aga's bb-tjes en een groenvleugel of blauwgele ara bv die mogen hier wel als huisdier gehouden worden, alleen omdat deze niet al te bedreigd zijn en omdat deze vaak van de volle aandacht van de mens geniet en omdat deze nog genoeg in het wild zitten. |
Maandag 10 Maart 2008 4:49 pm |
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
Zoals Cosch schrijft, soms kunnen ze het bloed onder de nagels vandaan halen, maar dat is toch ook zo met andere dieren EN zelfs met kinderen? Al met al gaat het om het verantwoord omgaan met huisdieren. Dat geld niet alleen voor papegaaien, maar ook voor de diverse andere diersoorten. Hoe vaak hoor je niet dat iemand (bv voor de kinderen) een klein puppy koopt omdat die er zo lief uitziet. Totdat het dus uitgroeit tot een grote hond, die eventueel zelfs ook nog blaft. Of de vakantie breekt aan en dan worden ze dus maar "gedumpt". Hetzelfde geld met sommige "mode" huisdieren, die worden gekocht omdat anderen ze ook hebben en ze (volgens het tijdsbeeld) zo "lief" of "leuk" zijn. Die huisdieren worden nog sneller en vaker gedumpt.
Zoals anderen al aangeven, het gaat meer om het gedrag van de eigenaar dan om het gedrag van de papegaai. Die doet net als een klein kind alleen maar wat hem is geleerd of wat je hebt toegestaan om te doen. Belangrijk verschil is wel dat de papegaai ten opzichte van de meeste andere huisdieren het oudste kan worden. Je zit er dus langer aan vast.
Het hebben van een huisdier moet eigenlijk een beleving zijn en als gevolg daarvan moet je je inspannen voor het welzijn van het huisdier. Dus niet af en toe een rondje lopen met de hond of de kat eten geven en dan buiten zetten. Het wil ook niet zeggen dat je moet doorschieten en het dier teveel moet proberen te veranderen. Als je ziet hoe sommige dieren worden vertroeteld vraag ik mij wel eens af of ze nog een dierwaardig bestaan hebben. OF dat wij proberen kleine "mensjes" van ze te maken.
Al met al zie ik wat betreft het houden als huisdier weinig verschil wat betreft papegaaien en andere huisdieren. Zoals al door anderen opgemerkt, waar leg je trouwens de grens van huisdier? Want in principe waren het allemaal wilde dieren die wij als mens ooit gevangen hebben genomen en gedomesticeerd hebben.
Dat wij veel lezen over problemen met papegaaien is logisch, daar zijn de vogel forums voor verantwoordelijk. Daar zal je niet zoveel lezen over probleemgedrag van andere huisdieren. Maar wie wel eens Dog Borstal op de BBC heeft gezien, weet ook hoeveel problemen een hond kan veroorzaken. Ook daar krijgen ze met gedisciplineerde opleiding en training het dier onder controle. Hetzelfde kan ook met een papegaai. Probleemgedrag kan als je het ziet "aankomen" worden voorkomen. Als het probleemgedrag er eenmaal is kan het met veel discipline en vasthoudendheid worden verholpen.
Alleen willen wij mensen tegenwoordig veel dingen gemakkelijk en snel. Dus als iets niet gaat zoals we willen, laten we het dan maar "dumpen". Doorzettingsvermogen ontbreekt in een aantal gevallen. Wat dat betreft doet dit verhaal me een beetje denken aan de reclamespotjes van de landmacht. Van kan jij de landmacht aan [ongeschikt] / [geschikt]. Met een kleine aanpassing zouden we daar ook van kunnen maken
kan jij een papegaai aan [ongeschikt] / [geschikt]
.
Gezien alle liefde die ik (en volgens mij de meesten) krijgen van mijn (onze) papegaaien, kan en wil ik niets anders dan concluderen, ja papegaaien zijn bij verantwoorde begeleiding en opvoeding zeker geschikte huisdieren. |
Dinsdag 11 Maart 2008 12:53 am |
|
|
vlindertje
Vlieger
Voor mij is het antwoord duidelijk nee. Als je aan een natuurlijke eigenschap van een dier moet zitten om alles makkelijker te maken klopt er toch iets niet. Daarmee bedoel ik wieken. Bij een konijn hak je toch ook niet de pootjes af om er voor te zorgen dat hij tammer wordt en niet meer zo irritant springt.
Als er in een goede relatie met een dier meer tijd en energie moet worden gestoken dan in het opvoeden van een kind is er ook iets mis.
Daarom heb ik ook besloten dat er, hoe leuk die vogels ook eigelijk zijn, er na Vogeltje geen andere gaai meer in huis komt.
Voor mij is een goed huisdier een dier dat zich zonder poespas, ingrepen en opvoeding op z'n gemak en op zijn plaats voelt. Dat soort dieren zijn er niet zo veel. |
Dinsdag 11 Maart 2008 10:00 am |
|
|
|
|
stephen
Vlieger
maar zo is der geen enkel huisdier he.
ge loopt ook met een hond aan de lijn en je moet ook zijn gedrag veranderen om een goede huisgenoot te zijn, een kat moet je ook manieren leren, een paard zet je ook in een wei.
ik vind dat dieren in "gevangenschap" mogen gehouden worden als ze een goede en aandachtvolle behandeling krijgen en dat ze het respect krijgen dat ze verdienen. |
Dinsdag 11 Maart 2008 1:28 pm |
|
|
esjo
Fluffies bewoner
|
|
|
Wat jij schrijft Cosch, vraag ik mezelf ook wel eens af. En niet alleen met een papegaai maar ook met honden en andere huisdieren. Inmiddels zijn onze huishonden al zo gedomesticeerd, die kun je niet meer uitzetten maar de vraag stelling blijft hetzelfde.
In eerste instantie denk ik dat wij egoistisch zijn en ons zelf zo goed vinden dat wij dat maar mogen doen en ook kunnen doen. Het dier heeft geen keuze.
Vooral bij wildvang heb ik hoe meer ik lees, meer moeite. Aan de andere kant is dan het argument, het in stand houden van soorten. En die soorten worden juist doordat de mens o.a. hun leefomgeving aantast met uitsterven bedreigd.
Ook evolutie speelt mee in het uitsterven van soorten. Sommige waterdieren zijn in de loop van de eeuwen land dieren geworden, dino's, mamoets zijn uitgestorven en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Het uitsterven van bepaalde soorten hoort bij de evolutie.
Aan de andere kant, denk ik dat de vogels die in gevangenschap geboren worden, op zich goede huisdieren kunnen zijn, mits...en daar komt ie weer...de eigenaren weten wat ze in huis halen. Verstand van zaken hebben of zich er op zijn minst dan in gaan verdiepen.
Op zich zijn huisdieren heel onnatuurlijk. Veel mensen gillen als ze een muis zien in de keuken om er vervolgens 1 te gaan kopen in een dierenwinkel en die in een hokje stoppen.
Ik vind het een heel moeilijk onderwerp en heb er ook niet echt een uitgesproken mening over van goed of fout. Het ligt aan de eigenaren, aan wat voor beest en met welke reden. |
Dinsdag 11 Maart 2008 1:38 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Een lastige vraag.. Ik denk dat sommige soorten meer geschikt zijn dan andere soorten om in huis te leven.
We moeten denk ik ook goed bedenken dat papegaaien nog niet gedomesticeerd zijn zoals honden of katten.
(Domesticatie = proces waarmee de mens dieren door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens, tot huisdier maken)
Papegaaien kunnen met een beetje kennis en ook geluk (match dier-mens) 'goed' in huis functioneren. |
Woensdag 12 Maart 2008 8:39 am |
|
|
stephen
Vlieger
ik vind dat ze nu goed zijn.
ik zou niet willen dat papegaaien gedomesticeerd worden ik bedoel hoe zouden ze dan worden en dan hebben ze ook dat papegaaiekarakter niet meer. |
Woensdag 12 Maart 2008 1:58 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Donderdag 8 Januari 2009 2:40 pm
|
|
|
|
|
|