|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| De noodzaak om te vliegen? |
|
|
Ik vroeg me iets af. Dit omdat er veel mensen die tegen kortwieken zijn omdat zij vinden dat vogels moeten kunnen vliegen. Immers, het eerste wat in je opkomt bij het woord vogel is 'vliegen'..
Ik wil met dit onderwerp geen mensen overhalen om hun vogels te kortwieken, het is gewoon iets wat ik me afvraag!!
Gisteren echter heb ik een programma gezien dat vogels in gebieden zonder roofdieren (Bijvoorbeeld de Galapagos eilanden en Nieuw Zeeland) na verloop van tijd hun kernmerkende eigenschap verliezen. Zij kunnen na verloop van tijd niet meer vliegen.
Vliegen kostte volgens de documentaire veel energie dus als het niet meer nodig is te vluchten voor roofdieren, en vliegen niet meer nodig is, verliezen vogels na verloop van tijd hun vleugels..
Ik vind trouwens wel dat het schitterend is om vogels te zien vliegen!
Maar, is het nodig dat onze vogels kunnen vliegen, aangezien we de meeste gevaren (hopelijk!) wegnemen die zij in het wild wel zouden hebben? Zouden ze na verloop van tijd ook hun vleugels verliezen? |
Maandag 12 September 2005 2:05 pm |
|
|
joke
Vlieger
|
nou dat geloof ik niet dat het zo snel zou gaan. Ik denk dat we dan over evolutie praten, zoals de pinquin die zou vroeger wel hebben gevlogen, maar denk niet als je gaai bv 10 jaar niet meer heeft gevlogen dat ze dan hun vleugels zouden verliezen, wel geloof ik dat ze het zouden kunnen verleren, als ze inderdaad lang niet gevlogen hebben, gewoon omdat ze niet meer weten hoe het moet, en inderdaad ook spierkracht die afneemt. |
Maandag 12 September 2005 2:14 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ja ja, ik bedoelde ook evolutie, maar theoretisch: Als ze zich bijv net zo snel als ratten zouden voortplanten?
Ik dacht meer aan miljoenen jaren.. (Ehm, weet niet of de mens het zo lang zou uithouden? Hihi) |
Maandag 12 September 2005 2:17 pm |
|
|
|
|
Ziya
Moderator

Ohja die programma had ik ook gezien gisteren!
'The life of birds' he Su??
in een gebied waar geen roofdieren waren, hoeven die vogels niet te vliegen,
er was ook een papegaai, Kaka |
Maandag 12 September 2005 2:20 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hey Ziya! Heb je het ook gezien? Gaaf was het he? Gelukkig hebben we die adelaar niet meer, met een spanwijdte van ehm 6 meter..
Ja ja ja de Kaka, en de kakapo toch? |
Maandag 12 September 2005 7:59 pm |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
Wij hebben van het weekend de parkieten over gehuist naar een grote voliere.
Nou die hebben dus de hele tijd rond gevlogen. Ze leken het erg fijn te vinden.
Nou heb ik een parkietje (otje) die niet kan vliegen. Maar die komt dus ook overal waar de rest komt dus echt vliegen hebben ze niet nodig. |
Maandag 12 September 2005 8:24 pm |
|
|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Ik heb het wel eens verteld geloof ik ergens..... mijn buren hadden een parkietje in een kooi (best ruim, 80 cm breed, 80 cm hoog, 40 cm diep) maar met 3 zitstokken erin en meestal een doek over de kooi omdat het beest geluid maakte.....
Toen ik hem "overnam" kon die dus absoluut niet meer vliegen, was totaal gedesoriënteerd en stortte neer als je het deurtje open deed.....
Na lang trainen en praten is dat allemaal weer goed gekomen, super tam en vloog de hele kamer door.... gewoon voor de lol .... eten kreeg ie toch wel (ja ja ik weet het, maar wel in de kooi hè!)
Dus echt kwijtraken dat gevoel voor vliegen ...... denk het haast niet |
Maandag 12 September 2005 9:32 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Tsjaaa, vliegen
Dat vind ik toch wel wat, want t wieken is ideaal, maar als ik een vogel was?
Dan wilde ik vliegen of t nou wel of niet nodig was |
Maandag 12 September 2005 10:30 pm |
|
|
|
|
joke
Vlieger
|
nou ken ik iemand met 2 amazones die over de 30 jaar oud zijn, altijd in een kooi gezeten en zitten er nu los op de hele dag ook buiten ze zijn niet gewiekt en vliegen totaal niet omdat ze echt niet meer weten hoe dat zou moeten, ik denk dat ze het echt wel vergeten maar dan praat ik niet over een jaar of 5 maar echt veel langer. |
Maandag 12 September 2005 10:45 pm |
|
|
Tommy
Moderator

Amazones staan daar dacht ik bekend om he? Dat ze niet zomaar weg vliegen.  |
Dinsdag 13 September 2005 10:35 am |
|
|
esje
Beginnende vlieger
|
de bonte boer van mijn ouders was ook altijd gewiekt, omdat hij altijd in de gordijnen vloog en alles stukbeet. nu wieken ze hem niet meer, want hij weet niet meer hoe hij moet vliegen. hij vliegt alleen nog maar in een reflex wanneer hij ergens van schrikt en dan komt hij nog niet ver. laatst zat hij bij mij op mijn hand en schrok van een hommel en "vloog" naar mijn andere hand.
tigo en sidney zijn niet gewiekt, want die vinden het heerlijk om te vliegen. vooral tigo moet zijn dagelijkse rondje vliegen anders is hij niet te harden wat betreft het krijsen. hij vliegt gemiddeld 10 rondjes per dag en dan meestal meerdere achter elkaar. je ziet gewoon dat hij ervan geniet. dus ik laat ze niet wieken. ze genieten er te veel van. maar ik durf ze dus ook niet buiten los te laten. wel met kooi en al naar buiten. dus ik heb geen moderne papegaaien. maar wel twee die elke avond lekker rond vliegen door het huis.
groetjes
esther |
Dinsdag 13 September 2005 11:08 am |
|
|
|
|
Ziya
Moderator

quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Hey Ziya! Heb je het ook gezien? Gaaf was het he? Gelukkig hebben we die adelaar niet meer, met een spanwijdte van ehm 6 meter..
Ja ja ja de Kaka, en de kakapo toch?
Ja spanwijdte van 6 meter
en die struisvogel ofzo die grote, die was ook eng  |
Dinsdag 13 September 2005 7:26 pm |
|
|
Sannie
Ervaren vlieger
Om te zien vind ik het super mooi hoe vogels vliegen, maar als ik m,n birdies niet kwijt wil raken, dan is wieken wel een voordeel  |
Dinsdag 13 September 2005 9:56 pm |
|
|
Laura B
Moderator

volgens de evolutietheorie overleeft het dier dat zich het best aanpast aan zijn omgeving, survival of the fittest.... Als vogels geen vijanden meer hebben op de grond en genoeg eten op de grond kunnen vinden lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat de vleugels langzaam verdwijnen. Maar als een vogelsoort afhankelijk is van voedsel dat in bomen is te vinden is het juist een voordeel als ze goed kunnen vliegen en zullen slechte vliegers uitsterven...Dan zijn vleugels dus in het voordeel |
Donderdag 19 Januari 2006 10:06 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 7 September 2008 6:39 am
|
|
|
|
|
|