|
|
|
Groen
Eitje
| Groene groentje |
|
|
Gisteren heb ik een groene halsbandparkiet uit een vogelnet geknipt, waar ze helemaal verstrikt in zat. Dat ging niet vanzelf en ik heb kennis mogen maken met een scherpe snavel. In de buurt zwermen veel hbparkieten rond, op zoek naar nesten van inheemse vogels die ze er dan uit mikken. Maar ik vind haar (ze heeft geen band, maar wilde hebben dat misschien niet) dus ik vind het een "haar", erg mooi en ga haar houden. Nu heb ik alleen ervaring met kippen.....Dus al jullie adviezen zijn welkom en ik heb natuurlijk 100 vragen!
Ik heb een nieuwe kooi gekocht van 1 meter hoog en 60x60 cm, ze eet "grote parkietenvoer", appels, druiven, crackers. Slaapt en drinkt goed. Ontlasting ziet er normaal uit. Ik heb haar met birdspray tegen luizen gesprayd voor de zekerheid. Ze heeft een spiegeltje en bamboe in de kooi. Ik wil haar nog niet teveel lastig vallen, dus langzaam aan. Ze schreeuwt alleen als ze schrikt van plotselinge beweging of als ik te dicht bij de kooi kom. Dus ik vind haar redelijk tam. Kom maar op met jullie adviezen: morgen ga ik wormenspul en vitamientjes halen. |
Woensdag 27 Oktober 2010 9:32 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Sorry maar ik wordt nu toch lichtelijk geirriteerd. Je ontneemt nu een dier letterlijk zijn/haar vrijheid.
uit studies is gebleken dat deze halsbanden geen gevaar vormen voor de inheemse populatie vogels.
persoonlijk zou ik zeggen. laat haar gaan. geef haar, haar vrijheid terug en geniet van de vogels die voorbij vliegen. Vogels horen niet in kooien en zeker niet vogels die rechtstreeks uit het wild komen. |
Woensdag 27 Oktober 2010 9:39 pm |
|
|
Groen
Eitje
| Laten gaan |
|
|
Voordat ik een besluit had genomen, heb ik meerdere kwekers aangeschreven die mij adviseerden de vogel in elk geval een goeie winter te gunnen en omdat ze zo rustig in de kooi zit, vermoed ik dat het een "verwilderde " is. Vandaar. |
Woensdag 27 Oktober 2010 9:42 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
tja of het een verwilderde is of niet, daar ga ik niet over discussieren. misschien kun je haar een winter verzorgen en in de lente weer laten gaan zodat ze goed op krachten is. wil je er echter toch mee doorgaan om haar te houden, dan zou je eerst haar de tijd moeten geven aan je te wennen. ze is het niet gewend bij mensen te zijn en jij bent groot dus ook heel eng.
het beste kun je haar zijwaarts benaderen en dan niet te snel.
geef haar een aantal dagen. daarna kun je eens naast de kooi gaan zitten en een boek voorlezen zodat ze aan je stem en aanwezigfhied went.
alles heeft tijd nodig. dan gaat het wel lukken.
ze heeft geluk gehad dat jij haar hebt kunnen bevrijden uit dat net.
is het geen optie om van eenkweker een hb te kopen. dan kan je deze weer haar vrijheid terug geven. wellicht blijft ze in de buurt als je eten strooit op je balkon of zo, maar het is mogelijk dat ze gelukkiger is als ze gewoon vrij is?
een vogel van een kweker kent deze vrijheid niet en weet niet beter. misschien ben je het niet eens met mij of marieke, dat kan hoor. ik bedoel het ook niet boos of zo.
is maar een voorstel. besluit je haar toch te houden, dan kun je dat proberen wat ik je al zei. |
Donderdag 28 Oktober 2010 6:44 am |
|
|
Groen
Eitje
Dinsdag had ik haar gevonden en vandaag - donderdag- heb ik haar kooi op tafel gezet zodat ze ook de andere dieren en mij kan zien en horen. Het gaat wondebaarlijk goed. Ze krijst helemaal niet en zit rustig te eten. Even haalt ze capriolen uit als de kat te dicht naar de kooi loopt, maar gaat dan weer verder eten, zelfs als de kat naast de kooi blijft zitten. Intussen hebben mijn katten en hond alle belangstelling verloren...
Natuurlijk doe ik het nog steeds rustig aan!
Ik denk echt dat ze wel een baasje heeft gehad. |
Donderdag 28 Oktober 2010 5:17 pm |
|
|
Roebie
Net uit het ei
Dit ga je niet menen?
Jaren zijn mensen bezig een importverbod te krijgen op wildvang.
Dan zijn er mensen die gratis een vogel uit de Nederlandse natuur gaan halen.
Ook dit is strafbaar. Wat pak je volgende week? Een vlaamse gaai, een reiger?
Geef de vogel aan de dierenambulance en laat deze de vogel op krachten laten komen, zodat zij met de juiste kennis deze weer voor de winter uit kunnen zetten.
Je kan een kromsnavel niet vergelijken met kippen.  |
Donderdag 28 Oktober 2010 7:49 pm |
|
|
|
|
Groen
Eitje
a) niet gevangen
b) geen import
c) geen inheemse beschermde species
d) zelf bij de dierenambulance werkzaam geweest
e) beide soorten zijn vogels
sorry. |
Donderdag 28 Oktober 2010 9:58 pm |
|
|
Roebie
Net uit het ei
Je doet je naam eer aan.
En zeker als je bij een dierenambulance gewerkt hebt zou je beter moeten weten.
De link naar deze topic staat op ons papegaaienforum.
Men spreek daar schande over deze werkwijze, mits je de vogel op laat knappen en weer in de vrije natuur zet. |
Vrijdag 29 Oktober 2010 6:34 am |
|
|
Groen
Eitje
Ik heb me op dit forum ingeschreven voor advies.
Allen hartelijk dank.
Ik begrijp alleen de verwijtende toon niet.
Ik heb niet met opzet een vogel op een lijmstok gevangen met slechte bedoelingen.
Na overleg met diverse mensen is besloten tot tijdelijke opvang.
Dank u. |
Vrijdag 29 Oktober 2010 7:18 am |
|
|
|
|
Binkieboertje
Net uit het ei
Het is niet fout dat jij hem vangt, maar wel dat je hem wil houden. Dat noem ik egoistisch.. sorry hoor, jij zegt: ik vind hem mooi dus houd ik hem. Hoe bedoel je ik denk alleen aan mezelf? Denk ook eens aan je, tenminste, hij is niet eens van jou, halsband, zij is de natuur gewent, niet een klein kooitje. Als je haar aan laat sterken en dan de natuur in, prima. Maar koop lekker een vogel bij een kweker, zo duur is dat niet hoor. En denk ook aan de vogel. En je kunt hem idd beter naar een opvangcentrum brengen. |
Vrijdag 29 Oktober 2010 7:36 am |
|
|
esjo
Moderator

Groen is na de adviezen en dingen die hier verteld zijn gaan nadenken over wat het beste is.
Daarom is ze hier ook gekomen - informatie krijgen
De vogel gaat naar tijdelijke opvang en dat zal ook even nodig zijn om op krachten te komen voor de winter.
Groen harstikke goed dat je belsoten hebt omde vogel straks zijn vrijheid weer terug te geven en wie weet is het een idee om inderdaad bij een kweker een halsbandje te kopen.
Eenmaal besmet met het vogelvirus kom je er niet meer van af  |
Vrijdag 29 Oktober 2010 8:46 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
http://www.vogelbescherming.nl.....q/fq_id/23
Zoals je kan lezen is het bij de wet verboden om vogels die uit de natuur komen te houden als particulier. geld ook voor de halsbandparkiet.
het is dus illegaal en je bent verplicht volgens de wet en aan het diertje om deze naar een vogelopvangcentra te brengen waar ze verstand hebben van wilde vogels.
Dan het volgende. kan hij bij jou vliegen? want als hij niet kan vliegen, zal zijn spiercapaciteit afnemen en als hij vrijgelaten wordt een prooi worden.
wat ga je hem voeren. Ik ga er van uit dat je iets in de geest van papegaaienvoer hebt. Helaas is dit niet zijn dieet en kan zelfs voor problemen zorgen. Als ik kijk naar de halsbanden hier in de buurt hebben ze een gevarieerd dieet. ook spinnetjes ed worden gegeten.
het verschil tussen een wilde vogel en een tamme is zo verschrikkelijk groot.
Alsjeblieft sta hem af aan de vogelbescherming en laat die mensen hun werk doen |
Vrijdag 29 Oktober 2010 8:52 am |
|
|
|
|
Roebie
Net uit het ei
quote:
Originally posted by Groen
Ik heb me op dit forum ingeschreven voor advies.
Allen hartelijk dank.
Ik begrijp alleen de verwijtende toon niet.
Ik heb niet met opzet een vogel op een lijmstok gevangen met slechte bedoelingen.
Na overleg met diverse mensen is besloten tot tijdelijke opvang.
Dank u.
Gelukkig ben je van gedachten veranderd. We gaan er vanuit dat je dit ook meent.
En dat je aan neemt dat je een wilde halsband alleen maar zijn vrijheid ontneemt en de overlevingskans thuis klein is.
Vergelijk het met een mus, die zal ook niet al te lang in huis blijven leven.
En advies in winnen is erg verstandig. Je ziet de reacties, die zijn nog niet eens zo heftig, maar puur om je te laten nadenken. |
Vrijdag 29 Oktober 2010 6:13 pm |
|
|
Assie
Vlieger
hallo allemaal
Is het wel zeker een wilde vogel????
Ik heb hier een bb,tje (is aan komen vliegen bij mijn zwager)die ook geen ring om had.
ik sanp dat ieder een eigen mening heeft,maar dat kan je ook een beetje op normale manier zeggen
En niet iemand de grond in trappen |
Zaterdag 30 Oktober 2010 4:20 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
er is hier niemand de grond in getrapt.
dat een BB-tje niet in de nederlandse natuur voorkomt is zeker.
halsbanden komen in grote getalen voor in Utrecht en omgeving. De kans dat hij wild is, is erg groot. |
Zaterdag 30 Oktober 2010 7:10 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:23 am
|
|
|
|
|