Halsbandparkiet sloopt alles

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
mikeyboy
Eitje

Halsbandparkiet sloopt alles  Reageer met quote  

Wij hebben al ruim 5 maanden een blauwe halsbandparkiet (vrouw)
Ze is bijna 1 jaar.
Ze heeft een redelijk ruime kooi die dag en nacht open staat en ze wandelt door het hele huis.
Als we gaan slapen nemen we haar mee naar de slaapkamer etc.
Ze heeft een speeltuin en een boomstam met allerlei speeltjes.
Maar nu komt het probleem :
Ze eet alles kapot, laat je je telefoon op de tafel liggen zijn de knoppen verdwenen.
Zet je je schoenen onder de tafel worden die opgegeten. ( niet dat ze het echt eet ze sloopt het gewoon )
Sinds kort eet ze ook kattendrolletjes op.
Omdat wij 2 katten hebben wat overgens prima gaat met de vogel, hebben wij 2 kattenbakken.
De halsbandparkiet gaat zo nu en dan in de kattenbak haalt er een "uitwerpsel" uit en gaat deze uit elkaar halen en of opeten.
Ook is het de laatste tijd zo dat als lilo de halsbandparkiet op de vloer loopt en ze poept draait ze zich om en gaat met haar snavel erin.

Wij geven haar elke dag sochtends en savonds stukjes appel komkommer of andere soorten fruit/groenten.
Ook heeft ze naast haar normale voer ook wat snoepjes zoals zonnenpitten enz en geven we haar speciaal water met allerlei mineralen.

Wie heeft meer informatie over of dat normaal is en of wat wij er tegen kunnen doen.
Bericht Zondag 19 Juni 2011 5:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Een gaai is nu éénmaal een sloper maar ik moet zeggen dat je echt het gevaar aan het opzoeken bent. Kattendrollen, zit vol bacteriën. Niet in de kattenbak laten gaan. Ook is en blijft het gevaar met de katten bestaan, zou niet het eerste ongeval zijn dat ik hier lees. Ik snap niet helemaal dat je dat gevaar van samen met de katten en de uitwerpselen niet ziet.
Ook in huis is het vol gevaar, denk maar aan elektrische toestellen, de kabels ervan. Het enige wat je kan doen is je gaai in de kooi steken als je er even niet kan naar kijken, altijd los ben ik geen voorstander van als het huis vol gevaar zit, ook met de katten.
Bericht Maandag 20 Juni 2011 7:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik ben het met Sarah eens. halsbanden staan er om bekend dat ze slopen. zij hebben ook veel knaagmateriaal nodig. geef ze stokken en takken om op te knagen. op die manier hou je hen bezig en komen ze niet aan andere dingen.
kijk uit met de kattendrollen.
Bericht Maandag 20 Juni 2011 7:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Niet alleen laten met katten zonder toezicht! Wat voor hoofdvoer krijgt ze? het is echt niet normaal dat ze aan dr eigen poep gaat zitten, laat staan de kattendrollen. Misschien heeft ze toch een gebrek ergens aan. Het lijkt me het beste als je een mooie, leuke en veilige zit en klimplek voor haar maakt, bijvoorbeeld een mooie klimboom, met genoeg speeltjes, knaagstokken en voer en drinkbakken. Afgezien van het feit dat ze niet aan jullie spullen mag knagen is het ook gevaarlijk. Straks krijgt ze zware metalen of plastic binnen en wordt ze goed ziek. Mijn bbtje zat graag op de afzuigkap. Bij de verhuizing kwam ik er achter dat ze de snoeren zowat helemaal had doorgeknaagd, nog een keer haar snavel erin en ze was ge-electrocuteerd. Stom! Stom!
Waar slaapt ze trouwens op de slaapkamer?

edit: lees net dat ze al een speelplek heeft! Zorgen dat je daar veel afwisseling in speeltjes heeft en telkens terug zetten op dr klimboom! Niet op de vloer en in de kattenbak laten... Wink
Bericht Maandag 20 Juni 2011 11:14 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pannenkoekenmix
Kuikentje

Reageer met quote  

Ben wat laat met mijn reactie maar ik wil ook mijn mening wel delen. Heb thuis ook 3 vogels dus waarvan 1 bijna de hele dag uit de kooi mag en 2 katers in huis.
Hoe goed het ook lijkt te gaan tussen de katten en je vogel, je kat hoeft zich maar 1 dag te vervelen om eens toe te slaan. Het blijft een gevaarlijke combinatie, zelfs al bijt mijn Dodo goed van zich af. Ik blijf niet de hele dag bij hem maar dan luister ik bijvoorbeeld geen muziek zodat ik kan horen wanneer er wat aan de hand is. Mijn Dodo kan door een ongeluk niet vliegen, zal hij ook nooit kunnen wat dus een deel van het huis veiliger maakt voor hem. Dan is het wel nog steeds oppassen dat hij niet de planten eet (sommige kunnen giftig zijn), geen plastic, electriciteitsdraden.. Tegenwoordig moeten de kattenbrokjes op tafel zodat hij die niet kan opeten (deze zijn favoriet geworden).
Sinds een maand of 2 heeft Dodo ook de kattenbak ontdekt. Hij ziet dit als een mooie strategische plek om de katten te vervelen. Hij pakt er ook grit uit om even op te knabbelen, ontlasting laat hij gelukkig met rust. Voor de katten maakt het weinig uit, die hebben 3 bakken dus die kunnen wel even zonder.
Ik zou je aanraden om in ieder geval vaak je kattenbak leeg te halen om het gevaar voor je vogel te beperken. Misschien schep je al wel vaak uit. Houdt er daarnaast ook alsjeblieft rekening mee dat je katten het mogelijk niet op prijs stellen dat de vogel bij de kattenbak kan. Katten kunnen de kattenbak gaan weren wanneer ze er een negatieve ervaring gehad hebt, onzindelijkheid van je katten is een ander probleem dat je absoluut moet vermijden! Met 2 katten wordt toch al aangeraden om 3 bakken neer te zetten, kun je dat niet doen dan is het misschien beter om de kattenbakken zo te zetten dat de vogel er niet bij kan.

Is het allemaal echt een probleem dan kun je er nog over nadenken de ruimte voor je vogel te beperken naar bijvoorbeeld alleen de woonkamer. Dan kun je de kattenbakken zo zetten dat je vogel er niet bij kan, snoeren in 1 kamer wegwerken, giftige planten de kamer uit, etc.

Onze loopvogel heeft de krabpaal tegenwoordig toegeeigend. Deze knabbelt hij kapot, wanneer Dodo dan iets knabbelt wat niet mag zet ik hem vaak daar op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Bericht Donderdag 21 Juli 2011 12:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:23 am
  Berichten van afgelopen: