handdoektherapie???

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Laura B
Moderator
Moderator

handdoektherapie???  Reageer met quote  

Is hier iemand bekend met handdoektherapie? Ik las er wat over op internet en vroeg me af of iemand het hier heeft toegepast om zijn of haar vogel tam(mer) te maken. Ik zou graag ervaringen horen. Ik zit nl. een beetje met Pipo in mn maag, mbt het wieken van zn vleugels en straks als ik eens met m naar de dierenarts wil. Het is zo'n gevoelig heerschap, ik heb het idee dat als ik m zelf wil wieken hij me dat nooit vergeeft... Embarassed
Cleo heb ik al van jongs af aan geleerd dat ik aan haar pootjes en vleugels mag zitten, die kan ik gewoon zonder enkele dwang wieken of de nagels knippen, ze blijft netjes zitten, krijgt een beloning en klaar. Cleo mag ik gewoon vastpakken en op dr rugleggen. Ik denk dat Pipo mn vingers eraf bijt als ik dat probeer... Mr. Green Hij stapt op en ik mag m kroelen, c'est tout!
Dus ervaringen of andere tips: graag!
Bericht Maandag 14 Juni 2010 9:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik ken de therapie niet. Ben er wel benieuwd naar.

Wieken doe ik hier onder de douche Bij Keko geen enkel probleem, maar bij Jojo blijft het een drama. ik mag absoluut niet aan zijn vleugels komen. Kan alles met hem doen, behalve zonder strijd wieken.
Laat staan nageltjes knippen.
Zodra meneer de handdoek ziet, is hij al aan het kijken hoe hij kan vluchten.
Keko is veel makkelijker. Vindt het niet fijn, maar tollereerd het.

Laats bij de vogelarts in Utrecht ging het echter probleemloos.

Maar ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met die therapie, misschien kan ik het ook toepassen. Wat Hooi doe, dat werkt hier niet, want Jojo is niet gek. hahahaa
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 7:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cleo vindt nagels vijlen ook niet je van het, maar ze bijt niet en laat het allemaal toe. Het hoort erbij. Pipo mag ik echt niet ergens anders aanraken dan zn koppie, dat is ook prima, maar mbt wieken zal ik straks wel moeten. Ik heb besloten dat ik de handdoek therapie elke dag even ga proberen en het heel langzaam op ga bouwen. Hopelijk kan ik dan straks zonder al teveel stress zelf wieken en anders ga ik met m naar de vogelarts. Vooralsnog is hij nog steeds niet in de rui, dus ik heb nog even om te oefenen. Ik zal de voortgang in dit topic bijhouden, wie weet hebben jullie er iets aan.... Wink Cleo ga ik vanmiddag ook wieken, niet omdat dat gedragtechnisch gezien nodig is, maar omdat ze volgende week meegaan op vakantie en ik niet het risico wil lopen dat ze wegvliegt als de deur eens openstaat. Maar ik vind het wel jammer, ze vliegt nu alweer zo lang... Sad
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 8:07 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Kan ik je ook niet bij helpen Laura. Fluf kan ik ook wieken, nagels vijlen ook, al is dat eerst een gevecht voor hij me dan toch laat doen en me ook direct gaat vergeven voor mijn zonden. Maar Jos, zelfde probleem, kan ik helemaal niet want dan kan ik mijn handen wel door de chirurg laten behandelen. Rolling Eyes
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 8:49 am
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Ik heb een langere tijd (Bijna 1 jaar) de handdoek therapie toegepast op Bobbie.

Chefke is vanaf dag 1 ook gewend geraakt aan de handdoek, ligt er zelfs in te slapen.

Bobbie daarin tegen, vind het nog steeds niets, maar is het inmiddels wel gewend. Ik heb Bobbie er langzaam aan laten wennen.
Na het douchen droogde ik haar altijd af. In het begin wilde ze er echt niets van weten, maar kon steeds verder de handoek over haar heenleggen.

Ook 's avonds op de bank, handoek erbij, en zoveel mogelijk mee spelen, aaien ect., laten proeven, scheuren.
Bobbie kan zo in de pp greep gehouden worden.
Helaas durft mijn vriendin dit niet, ze is een paar keer door Bobbie gegrepen, tot het bot Shocked
Bobbie laat ik echt door een VA knippen hierdoor
Ik zou Pipo ook gewoon door je VA laten knippen, anders introduceer je de handdoek al verkeerd. En legt Pipo de link, handdoek foute boel!!

Mocht Pipo de volgende keer geknipt moeten worden, is hij de handdoek al wat meer gewend, en heeft íe minder stress...

Dan kan je 'm langzaam aan laten wennen, dat het helemaal safe is voor hem, als je aan z'n vleugels en nageltjes zou zitten.

Leuke uitdaging!
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 9:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik doe wel altijd kiekeboe-spelletjes met handdoek of met andere doeken om ze aan de handdoek te laten wennen. Wieken doe ik hier zonder handdoek. Gewoon op mijn been zetten, vleugel open en knippen.
Hier vinden ze het allemaal prima, alleen Sunny stelt zich enorm aan. Die krijst en als hij de kans krijgt gaat hij zielig in een hoekje wegkruipen. De volgende dag is er niks meer aan de hand en stapt hij weer vlot bij me op.
Ik probeer ook altijd als ze bij me zitten de vleugels met regelmaat open te doen en dan erbij zeggen iets als "o, laat mij je mooie vleugels eens zien, wow, mooi hoor" dat soort dingen. Gewoon om ze eraan te laten wennen. In het begin is dat niet gewenst geweest en werd dat bijten, maar tegenwoordig vinden ze (op Sunny na dan) het prima.
Eerst wiekte we de gaaien ook altijd met z'n tweeeen: ik hield de gaai vast en deed de vleugel open en ons mam knipte, maar tegenwoordig kan ik ze moeiteloos allemaal alleen wieken.
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 9:53 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Windkracht13
Bobbie kan zo in de pp greep gehouden worden.
Helaas durft mijn vriendin dit niet, ze is een paar keer door Bobbie gegrepen, tot het bot Shocked
Bobbie laat ik echt door een VA knippen hierdoor
Ik zou Pipo ook gewoon door je VA laten knippen, anders introduceer je de handdoek al verkeerd. En legt Pipo de link, handdoek foute boel!!

Mocht Pipo de volgende keer geknipt moeten worden, is hij de handdoek al wat meer gewend, en heeft íe minder stress...

Dan kan je 'm langzaam aan laten wennen, dat het helemaal safe is voor hem, als je aan z'n vleugels en nageltjes zou zitten.

Leuke uitdaging!

Ik denk dat Pipo nu al een link heeft tussen VA met doek= foute boel!! Laughing Ik heb nu eigenlijk altijd al een doek op mn schoot liggen ivm poepjes, dus de combi doek en baas is nog gewoon een positieve associatie. Die handdoektherapie heeft alleen nut als ik daarmee uiteindelijk zelf zn vleugels kan wieken, anders kan ik idd gewoon beter met m naar de VA gaan. Dat ik nu alleen aan zn koppie en snavel mag zitten vind ik prima aangezien het ergens anders aanraken partnergedrag stimuleert. Mmm nou ja, sta nog een beetje in dubio. Ik ga denk ik toch kijken of het werkt...al zou ik toch nog naar de VA moeten, het is toch ook een vorm van training, dat lijkt me niet verkeerd...
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 10:55 am
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Ik vind niet dat de handdoek therapie alleen nut zou hebben voor het wieken.
Ik heb Bobbie er grotendeels tam mee gekregen.

Ik kon haar ook alleen maar kriebelen over haar hoofd, anders kreeg ik een knauw. Ook wekte ik bij haar de lust gevoelens op, nek, rug, buik, als ze het wel toe liet...

Ik heb haar div keren lichtelijk aangedrongen om in de doek te blijven liggen /hangen. Ze vind het dan nu ook goed, om over de rest van haar lichaam geaait te worden.(Zonder de gevoelens op te wekken)
Ik probeer dit wekelijks te herhalen, en ze heeft nu vertrouwen in de doek gekregen... Maar een favoriet zal het nooit worden.

Vraagje Laura, is Pipo erg dominant, en stapt ze goed op vanuit de kooi op je arm?
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 4:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Pipo stapt ondertussen heel goed op, ook als ik mn hand in de kooi steek, of van een hoge tak in de javaboom. Hij bijt eigenlijk nooit meer (even afkloppen natuurlijk, het blijft een beest!). Maar aangezien dat wel veel bloed, zweet en tranen heeft gekost blijf ik wel allert op dominantie. Hij mag nooit op de schouder en doet dat dan ook niet, tenzij hij het gebruikt om naar de leuning van de bank van de bank te komen. Dus nee, hij is niet dominant, maar is dit wel geweest. Zelf Cleo hier laat zich niet snel door m wegjagen.... Mr. Green
Bericht Dinsdag 15 Juni 2010 6:11 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Als ik in jouw schoenen stond zou ik naar de VA gaan om te laten wieken. Bij Winky ging de handdoektruc goed omdat ze dat was gewend, Spetter is een ander verhaal. Als ze weer gewiekt moet worden ga ik naar de VA en laat het aan hen over. Ikm is de ervaring en zou er toch onzeker bij zijn.

Succes.
Bericht Woensdag 16 Juni 2010 1:20 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie reacties, ik denk idd dat ik Pipo maar gewoon laat wieken door een VA, ik wilde toch al een check up laten doen, ook ivm zijn niet zo goede eetgewoontes voorheen, dus dat kunnen we dan gewoon combineren. Voorlopig zit ik bij Pipo nog op zn rui te wachten, terwijl Cleo alweer bijna klaar is.... Confused
Ik ga overigens wel gewoon aan de slag met de handdoektherapie en zie wel waar het schip strandt, tot nu toe heb ik m met de theedoek over zn koppie en snavel geaaid en de doek over zn koppie gelegd en weer weg getrokken. Dat langzaam uitbouwen, eerst moet hij hier maar aan wennen.
Bericht Donderdag 17 Juni 2010 10:46 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:23 am
  Berichten van afgelopen: