|
|
|
samantha86
Eitje
|
| handvoeding, zelf eten, krop vol/leeg |
|
|
hallo,
hoe zit dat eigenlijk?
als je vogels met de hand opvoed, dan voer je ze pas weer als de krop leeg is ivm kans op kropverzuring
maar nu eten ze zelf, en eten ze eigenlijk de helde dag door, dan blijft de krop ook gevuld.
snachts natuurlijk niet, en sochtens is de krop helemaal leeg.
gr. |
Vrijdag 19 November 2010 6:31 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

volgens mij kan alleen pap verzuren en 'vast voedsel' niet, maar pin me er niet op vast...weet het ook niet zeker..  |
Vrijdag 19 November 2010 8:06 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Volgens mij klopt hetgeen wat je zegt, Laura. Ik weet alleen niet waarom.  |
Zaterdag 20 November 2010 9:57 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik ook niet.... flutmods dat we zijn..wel een goede vraag dus...is er misschien een kweker die dit weet?? |
Zondag 21 November 2010 8:29 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Voor zover ik weet kan alleen kropverzuring ontstaan bij pap voeren. Een vogel die zelfstandig eet heeft een eigen verloop m.b.t. de spijsvertering en voeding.
Waar de hals in de romp overgaat, bevindt zich de krop. De krop is een grote, zakvormige uitstulping in de slokdarm en net als de slokdarm goed gespierd is. De krop dient als voorraadkamer, het voedsel wordt erin bewaard als de maag vol is. De krop is van groot belang voor de spijsvertering. In de krop vindt de vertering van zetmeel en andere koolhydraten plaats. Het voedsel wordt ook vermengd met het opgenomen water, hierdoor wordt het voer geweekt en ook al een beetje verteert. Vanuit de krop gaat het voedsel verder naar de kliermaag. |
Maandag 22 November 2010 9:02 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Kropverzuring begint met het trager legen van de krop. Door verkeerde voeding zoals te dikke, te koude pap. Maar ook door bacteriën of schimmelinfecties kan er kropverzuring ontstaan. Belangrijk dus om altijd super hygiënisch te werken bij handopfok.
Het voer blijft bij kropverzuring langer in de krop en kan dan gaan verrotten. Je zult dit merken doordat je vogel uit de bek gaat stinken.
Ook de ontlasting is een graadmeter. houd deze ook altijd goed in de gaten vooral bij handopfok. Als de ontlasting zwart is, dan zit of een probleem in de spijsvertering of de vogel heeft geen of niet voldoende voeding binnen gekregen.
Wanneer de vogel overdag ook zelf wat begint te eten, zul je de papvoeding afbouwen. Ook wordt tegen die tijd de pap vaak wat dikker gegeven.
De krop zal dan inderdaad niet meer helemaal leeg zijn wanneer je gaat voeren. Dit is geen probleem maar blijf de krop wel controleren.
's Ochtends voor de eerste voeding zal de krop helemaal leeg zijn en dat is dan voldoende in de periode naar zelfstandigheid toe.
Handopfok eist nog steeds erg veel onnodige slachtoffers. Neem dus altijd de tijd ervoor, zorg dat de pap niet te koud is, maar zeker ook niet te heet. En zorg dat alle spullen die je gebruikt goed schoon/uitgekookt zijn om infecties door onhygiënisch werken te voorkomen.
Ook wanneer je gaat bijvoeren met fruit, laat dat niet te lang staan en zorg dat ook restjes die misschien op de houtsnippers zijn gekomen weg zijn. |
Dinsdag 23 November 2010 9:13 pm |
|
|
Spetter
Vlieger
Klopt Esjo............opfok vraagt vele onnodige slachtoffers. Aangeraden wordt om een vogel in huis te nemen die zelfstandig eet. Het is een fabeltje dat de vogel door zelf pap te voeren tammer zou worden.
Veel kewekers vinden het gemakkelijk als de vogel eerder weg gaat, scheelt in tijd en geld  |
Woensdag 24 November 2010 7:39 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

quote:
Originally posted by Spetter
Veel kewekers vinden het gemakkelijk als de vogel eerder weg gaat, scheelt in tijd en geld
Het heeft ook te maken met vraag en aanbod. Er wordt gewoon veel naar handopfok gevraagt. Om als kweker niet met je vogels te blijven zitten ben je haast verplicht om aan handopfok te doen.
Natuurbroed heb je veel minder werk mee, maar je raakt je vogels veel moeilijker kwijt  |
Woensdag 24 November 2010 8:46 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:23 am
|
|
|
|
|
|